Sivu 1/2
Re: Pakoputken lämpötilan mittaus
Lähetetty: 06 Marras 2010 22:23
Kirjoittaja Notreal
Tuo 90 astetta voisi olla ihan hyvä hälytyslämpötila.
Tuskin mikään veden kanssa tekemisissä oleva osa ainakaan ylitä 100 astetta.
Re: Pakoputken lämpötilan mittaus
Lähetetty: 06 Marras 2010 22:36
Kirjoittaja Veli-Matti
Kyllä siitä pitää pystyä nappaamaan kädellä kiinni heti vesiyhteen jälkeen. Joku 50-60 astettakin voisi riittää, toisaalta äkkiähän se lämpötila nousee sinne 90 tienoill ejos kierto katkeaa jostakin syystä..
Re: Pakoputken lämpötilan mittaus
Lähetetty: 07 Marras 2010 08:52
Kirjoittaja Notreal
tevisu kirjoitti:Tuossa pitää tosiaan lähteä miettimään lämpötilaa tuon palautuslämpötilan kautta. Palautuslämpötilan tulisi olla niin korkea, että jäähdytyskierron korjaantuminen lopettaa hälytyksen heti. Eli jos lämpötila ei juuri koskaan ole 75°C korkeampi, voisi tosiaan laittaa tuon 90°C termostaatin.
Kärsiskö kysyä että miks tuo palautuslämpötila on niin tärkeässä roolissa?
Re: Pakoputken lämpötilan mittaus
Lähetetty: 07 Marras 2010 09:53
Kirjoittaja Notreal
Okei, jos kriteerinä on mahdollisimman lyhyt sireenin huuto?
Voishan tuohon sireeniin laittaa kytkimen jolloin vain vilkkuvalo jäisi "korjauksen" ajaksi päälle,
meinaan jos palautuslämpötila ei osu ihan halutulle herkkyydelle.
Re: Pakoputken lämpötilan mittaus
Lähetetty: 07 Marras 2010 11:43
Kirjoittaja Veli-Matti
Onko siinä iso ero reagoinninopeudessa jos ostat valmiit roippeet kannessa olevalle lämpömittarinanturille ja kytket varoitusummerin sen kautta? Ja taitaapa saada sopivia antureita suoraan kannen lämmityslaitteen ulos-ottoonkin joka ei ilmeisestiole käytössä. Autotarvikeliikkeissä olisi antureitakin sopivalla virityksella esim. 95 asteisia...
Tosin pakarista saa ehkä hiukan nopeamman hälyytyksen mutta onko sillä live-elämässä merkitystä.
Re: Pakoputken lämpötilan mittaus
Lähetetty: 07 Marras 2010 12:42
Kirjoittaja Notreal
Veli-Matti kirjoitti: saa ehkä hiukan nopeamman hälyytyksen mutta onko sillä live-elämässä merkitystä.
No onhan sillä merkitystä.
tevisu on aika hätäinen kaveri koska kirjoitti:
että jäähdytyskierron korjaantuminen lopettaa hälytyksen heti.
Ja onhan se noloa jos summeri lakkaa huutamasta vasta 15. päivä...

Re: Pakoputken lämpötilan mittaus
Lähetetty: 07 Marras 2010 15:54
Kirjoittaja Jape
Veli-Matti kirjoitti:Onko siinä iso ero reagoinninopeudessa jos ostat valmiit roippeet kannessa olevalle lämpömittarinanturille ja kytket varoitusummerin sen kautta? .
Mitenkäs kannessa olevan anturin saa mittaamaan pakoputken lämpötilaa? ;)
Re: Pakoputken lämpötilan mittaus
Lähetetty: 07 Marras 2010 20:30
Kirjoittaja Veli-Matti
Täytyy myöntää ettei mitenkään mutta käsittääkseni Teemulla on päätarkoituksena kontrolloida vedenkiertoa ja sitä kautta moottorin lämpötilaa ettei tulisi moottorivaurioita. Saman asian voi mitata myös jäähdytysnesteen lämpötilasta - se ei kait Jape sulle ole ihan uusi asia
Jäähdytysnesteen lämpö reagoi vesikierron katkokseen hieman hitaammin kuin pakoputken lämpötila-anturi tai raakavesisuodattimen tasohälyytin mutta kaikkia kolmea tapaa käytetään.
Re: Pakoputken lämpötilan mittaus
Lähetetty: 07 Marras 2010 20:47
Kirjoittaja Jape
Koeajolla huomattiin että kun raakavesipumppu imaisi letkun välistä ilmaa niin samantien pakosarja ja pakoputki alkoi käryämään, ja glykolipuolella ei tapahtunut vielä minkäänlaista muutosta. Ja varsinkin jos kone on vielä kopan alla piilossa niin pakoputken lämpiämistä ei huomaa mistään ennenkuin se on jostain kohtaa palanut puhki. Sen takia on hyvä olla pakoputkessakin anturi.
(ps. luehan V-M otsikosta mikä on päätärkoitus ;)
Re: Pakoputken lämpötilan mittaus
Lähetetty: 07 Marras 2010 21:08
Kirjoittaja Veli-Matti
Sitähän minä olen kokoajan tolkuttanut kolmen mittaustavan olennaiseksi eroksi...

Re: Pakoputken lämpötilan mittaus
Lähetetty: 07 Marras 2010 21:54
Kirjoittaja pellamo
Pakoputken(kaasun) lämpötila siellä putken sisällä on vähän eriluokkaa kuin glykolien kannessa.
Mittaustapa ja paikka pitää ajatella vähän muilla tavoilla.
Missä vesi tulee putkeen niin vesikin on lähes tulistettua höyryä joka tosin jäähtyy aika pienellä matkalla jo tavallisten anturien ymmärtämiin "arvoihin".
Tollaisessa ns.lämpökytkimissä voisi ajatella mielestäni esim. autoissa olevia antureita (on-off-tyyppiä)jotka ohjaavat sähköistä tuuletinflektiä...sille sopiva kohta putkessa ja sillai....
Re: Pakoputken lämpötilan mittaus
Lähetetty: 07 Marras 2010 22:39
Kirjoittaja pellamo
Jos taas pelkästään haluaa tunnistaa että tuleeko vesi vai onko se "pullapussi" jossain niin olis kai helpoin pistää joku virtauskytkin tai mittaus sinne vesilinjaan.
Esim.tyyliin rotametri kytkimellä.....
Re: Pakoputken lämpötilan mittaus
Lähetetty: 08 Marras 2010 23:36
Kirjoittaja meriläinen
Miten olis ihan vaan tämmönen mittari.
http://www.fiola.fi/index.php?tuoteryhm ... listanro=9" onclick="window.open(this.href);return false; Jos ymmärsin oikein lanka-anturi mittaa 70 asteeseen saakka ja saa laitettua hälytyksen johonkin lämpötilaan. Samassa näkis kellon ja lisäksi voi liittää langattoman anturin minne haluaa. Esim vaikka jääkaappiin tai muuten vaan moottritilaan tai avotilaan tai mihin nyt vaan keksii.
Onkö hölmö idea

Ainaskin ois melko halpa.

Re: Pakoputken lämpötilan mittaus
Lähetetty: 09 Marras 2010 00:16
Kirjoittaja CC
Hain paikallisesta halpahallista tikitaalisen paistilämpömittarin kattilan hajonneen savukaasumittarin korvaajaksi.
Metallinen puikkoanturi ja näyttää 190C asti. Hälytyksen saa laitettua 50-200C. Vuoden on jo kestänyt tuossakin käytössä,
ja puilla ajoin kokeeksi reilusti yli maksiminäytön.
Re: Pakoputken lämpötilan mittaus
Lähetetty: 09 Marras 2010 12:32
Kirjoittaja Notreal
Mullakin on jäänyt yli yksi murtohälytyslaitteiston 12V. sireeni mikä huutaa kuin paloauto,
pitäisiköhän kytkeä johonkin hälytyspiiriin.
Kaljan loppumisesta onkin jo merkkivalo kojetaulussa...
