Pakoputken lämpötilan mittaus

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: Pakoputken lämpötilan mittaus

Viesti Kirjoittaja Notreal » 06.11.2010 23:23

Tuo 90 astetta voisi olla ihan hyvä hälytyslämpötila.
Tuskin mikään veden kanssa tekemisissä oleva osa ainakaan ylitä 100 astetta.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Pakoputken lämpötilan mittaus

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 06.11.2010 23:36

Kyllä siitä pitää pystyä nappaamaan kädellä kiinni heti vesiyhteen jälkeen. Joku 50-60 astettakin voisi riittää, toisaalta äkkiähän se lämpötila nousee sinne 90 tienoill ejos kierto katkeaa jostakin syystä..
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: Pakoputken lämpötilan mittaus

Viesti Kirjoittaja Notreal » 07.11.2010 9:52

tevisu kirjoitti:Tuossa pitää tosiaan lähteä miettimään lämpötilaa tuon palautuslämpötilan kautta. Palautuslämpötilan tulisi olla niin korkea, että jäähdytyskierron korjaantuminen lopettaa hälytyksen heti. Eli jos lämpötila ei juuri koskaan ole 75°C korkeampi, voisi tosiaan laittaa tuon 90°C termostaatin.
Kärsiskö kysyä että miks tuo palautuslämpötila on niin tärkeässä roolissa?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: Pakoputken lämpötilan mittaus

Viesti Kirjoittaja Notreal » 07.11.2010 10:53

Okei, jos kriteerinä on mahdollisimman lyhyt sireenin huuto?
Voishan tuohon sireeniin laittaa kytkimen jolloin vain vilkkuvalo jäisi "korjauksen" ajaksi päälle,
meinaan jos palautuslämpötila ei osu ihan halutulle herkkyydelle.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Pakoputken lämpötilan mittaus

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 07.11.2010 12:43

Onko siinä iso ero reagoinninopeudessa jos ostat valmiit roippeet kannessa olevalle lämpömittarinanturille ja kytket varoitusummerin sen kautta? Ja taitaapa saada sopivia antureita suoraan kannen lämmityslaitteen ulos-ottoonkin joka ei ilmeisestiole käytössä. Autotarvikeliikkeissä olisi antureitakin sopivalla virityksella esim. 95 asteisia...
Tosin pakarista saa ehkä hiukan nopeamman hälyytyksen mutta onko sillä live-elämässä merkitystä.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: Pakoputken lämpötilan mittaus

Viesti Kirjoittaja Notreal » 07.11.2010 13:42

Veli-Matti kirjoitti: saa ehkä hiukan nopeamman hälyytyksen mutta onko sillä live-elämässä merkitystä.
No onhan sillä merkitystä. 8o
tevisu on aika hätäinen kaveri koska kirjoitti:
että jäähdytyskierron korjaantuminen lopettaa hälytyksen heti.
Ja onhan se noloa jos summeri lakkaa huutamasta vasta 15. päivä... :-)
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Pakoputken lämpötilan mittaus

Viesti Kirjoittaja Jape » 07.11.2010 16:54

Veli-Matti kirjoitti:Onko siinä iso ero reagoinninopeudessa jos ostat valmiit roippeet kannessa olevalle lämpömittarinanturille ja kytket varoitusummerin sen kautta? .
Mitenkäs kannessa olevan anturin saa mittaamaan pakoputken lämpötilaa? ;)

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Pakoputken lämpötilan mittaus

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 07.11.2010 21:30

Täytyy myöntää ettei mitenkään mutta käsittääkseni Teemulla on päätarkoituksena kontrolloida vedenkiertoa ja sitä kautta moottorin lämpötilaa ettei tulisi moottorivaurioita. Saman asian voi mitata myös jäähdytysnesteen lämpötilasta - se ei kait Jape sulle ole ihan uusi asia ;-)

Jäähdytysnesteen lämpö reagoi vesikierron katkokseen hieman hitaammin kuin pakoputken lämpötila-anturi tai raakavesisuodattimen tasohälyytin mutta kaikkia kolmea tapaa käytetään.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Pakoputken lämpötilan mittaus

Viesti Kirjoittaja Jape » 07.11.2010 21:47

Koeajolla huomattiin että kun raakavesipumppu imaisi letkun välistä ilmaa niin samantien pakosarja ja pakoputki alkoi käryämään, ja glykolipuolella ei tapahtunut vielä minkäänlaista muutosta. Ja varsinkin jos kone on vielä kopan alla piilossa niin pakoputken lämpiämistä ei huomaa mistään ennenkuin se on jostain kohtaa palanut puhki. Sen takia on hyvä olla pakoputkessakin anturi.
(ps. luehan V-M otsikosta mikä on päätärkoitus ;)

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Pakoputken lämpötilan mittaus

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 07.11.2010 22:08

Sitähän minä olen kokoajan tolkuttanut kolmen mittaustavan olennaiseksi eroksi...

;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Pakoputken lämpötilan mittaus

Viesti Kirjoittaja pellamo » 07.11.2010 22:54

Pakoputken(kaasun) lämpötila siellä putken sisällä on vähän eriluokkaa kuin glykolien kannessa.
Mittaustapa ja paikka pitää ajatella vähän muilla tavoilla.
Missä vesi tulee putkeen niin vesikin on lähes tulistettua höyryä joka tosin jäähtyy aika pienellä matkalla jo tavallisten anturien ymmärtämiin "arvoihin".
Tollaisessa ns.lämpökytkimissä voisi ajatella mielestäni esim. autoissa olevia antureita (on-off-tyyppiä)jotka ohjaavat sähköistä tuuletinflektiä...sille sopiva kohta putkessa ja sillai....
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Pakoputken lämpötilan mittaus

Viesti Kirjoittaja pellamo » 07.11.2010 23:39

Jos taas pelkästään haluaa tunnistaa että tuleeko vesi vai onko se "pullapussi" jossain niin olis kai helpoin pistää joku virtauskytkin tai mittaus sinne vesilinjaan.
Esim.tyyliin rotametri kytkimellä.....
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
meriläinen
Viestit: 212
Liittynyt: 09.05.2010 21:46
Paikkakunta: Kotka

Re: Pakoputken lämpötilan mittaus

Viesti Kirjoittaja meriläinen » 09.11.2010 0:36

Miten olis ihan vaan tämmönen mittari. http://www.fiola.fi/index.php?tuoteryhm ... listanro=9" onclick="window.open(this.href);return false; Jos ymmärsin oikein lanka-anturi mittaa 70 asteeseen saakka ja saa laitettua hälytyksen johonkin lämpötilaan. Samassa näkis kellon ja lisäksi voi liittää langattoman anturin minne haluaa. Esim vaikka jääkaappiin tai muuten vaan moottritilaan tai avotilaan tai mihin nyt vaan keksii.
Onkö hölmö idea ??? :P Ainaskin ois melko halpa. :)
Ennen oli miehet rautaa, laivat oli puuta hiiohoi. Puuta ovat miehet nyt ja laivat ovat rautaa hiiohoi, hiiohoi....

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Pakoputken lämpötilan mittaus

Viesti Kirjoittaja CC » 09.11.2010 1:16

Hain paikallisesta halpahallista tikitaalisen paistilämpömittarin kattilan hajonneen savukaasumittarin korvaajaksi.
Metallinen puikkoanturi ja näyttää 190C asti. Hälytyksen saa laitettua 50-200C. Vuoden on jo kestänyt tuossakin käytössä,
ja puilla ajoin kokeeksi reilusti yli maksiminäytön.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: Pakoputken lämpötilan mittaus

Viesti Kirjoittaja Notreal » 09.11.2010 13:32

Mullakin on jäänyt yli yksi murtohälytyslaitteiston 12V. sireeni mikä huutaa kuin paloauto,
pitäisiköhän kytkeä johonkin hälytyspiiriin. 8-|
Kaljan loppumisesta onkin jo merkkivalo kojetaulussa... :))
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Vastaa Viestiin