Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
-
CC
- Viestit: 819
- Liittynyt: 17.05.2008 1:50
- Paikkakunta: JKLn MLK
Viesti
Kirjoittaja CC » 29.10.2010 15:28
Veli-Matti kirjoitti:Enpä tiijä onko niitä mutta ois aika vekkulia jos ois...
Pyörittelisi vaan aurinkokennolla kompuraa ja lämpöä olisi vuorokaudet läpeensä.
Harmi vaan, ettei ole käytännössä mahdollista. Ainakaan vielä nykyisellä tekniikalla.
Pitäisi olla kovin pienet pumppuvehkeet aurinkopanelille, josta sitten saisi lämpöä yhden taskunlämmittimen verran.
Tai sitten vähintään 10 neliötä aurinkopanelia, jolla voisi sitten lämmittää venettä, kun aurinko paistaa paneliin täysillä.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.
-
Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Viesti
Kirjoittaja Veli-Matti » 29.10.2010 16:10
Niin no pitäisi siinä olla akut että lämmittäisi yölläkin mutat taita tosiaankin olla mahdotonta nykytekniikalla.
Minun pikku-Webasto on nykyiseen hyttiin aivan liian pieni kylmillä keleillä ja harmittaakin kun tulkin alunalkaen ostettua se. Itse laitteessahan ei ole mitään vikaa se pelaa kuin junanvessa.
Jos tässä nyt joskus toteutuu ne keväiset jääseilaukset niin siellä on hyvä kun on muutoinkin kuin pelkän lämmityksen takia agrekaatti mukana. Ne kun on vaihtelevien kelien takia semmoisia että jos suunnittelee viidenpäivän reissua niin se voiolla ihan mitä vaan 2 tunnin ja kahden viikon väliltä. Kerran lähdettiin muutamaksi tunniksi pyytämään pintataimenta niin meni 1,5 vuorokautta kun tuuli pyöräyttikin jääkenttiä muulle mallille. Mutta onnneksi tuli uskottua vanhoja äijiä niin kampettakin oli riittävästi mukana niin pärjättiin.
-
Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08.01.2008 21:10
Viesti
Kirjoittaja Donna 28 » 15.11.2010 19:43
Tuli tässä mieleen. Takavuosina v. 66 isäukko osti tuliterän Toyota Coronan. siinä oli luonnostaan hiton huono lämmityslaite. Silloinen Tojotan maahantuoja keksi pakkasen palelluttamien ajeliojoiden mieleksi autoon sähkölämmittimen. Se oli tuollainen 25 cm
halkaisijaltaan oleva kojelaudan alle, vänkärin jalkatilaan asennettava sähkölämmitin,
jossa tieheässä olevat langat hehkuivat punaisina ja sen lankahäkkyrän takana oli sellainen pieni propelli, joka työnsi lämmön matkustamoon. Niin lämmintä autoa ei koko kylällä sen jälkeen ollut kuin meikä ukon Tojota. Tuli mieleen, että onkohan näitä vielä jossakin markkinoilla, sillä se voisi olla ratkaisu monen pienihyttisen veneen sisätilan lämmitykseen ainakin niin kauan kuin moottori käy ja laturi pukkaa virtaa
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
-
Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Viesti
Kirjoittaja Veli-Matti » 15.11.2010 20:50
Onhan noita vieläkin "12V sisätilämmittimiä" vieläkin, mulla oli jonkun aikaa Bertta-Lotassa 120W keraamisella vastuksella varustettu mutta ..tut sillä mitään tehnyt...Tais ne vähätkin tehot häipyä siihen keramiikkaan
-
Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08.01.2008 21:10
Viesti
Kirjoittaja Donna 28 » 15.11.2010 22:45
No joo, olihan minullakin autosuunnistusautossa Datsun 1600 SSS:ssä 180 W takalasin lämmitin, mutta tämä mistä puhuin oli takuulla suurempi, koska tässäkin 180 W lämmitimestä tuli vain lehmän hönkäys siihen Tojotan lämmittimeen verrattuna. Se todella lämmitti 5-hengen auton.
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua