Sivu 1/1

Lämpömittarista ja anturista

Lähetetty: 11.09.2010 11:09
Kirjoittaja Jude
Edellisellä venereissulla lämpömittarin visari heilui ehkä kasikympistä tappiin. Tuli mieleen, että ehkä jäähdytyspumpun siipipyörä on vahingoittunut. Tänään kävin veneellä käyttämässä moottoria. Sammutin koneen ja jätin virran päälle. Lämpömittari osoitti maltillista noin 40 asteen lämpöä. Päättelin jossakin olen löysän sähköliitoksen. Käynnistin koneen uudelleen ja sammutin. Virta päällä mittari jäi osoittamaan aivan tappiin. Päättelin sähköliitoksen irronneen kokonaan.

Tässä, kun veneilykausi on lopullaan ja en tiedä lämpöanturin tarkkaan sijaintia ahtaan konekopan sisällä, niin en viitsi ryhtyä korjausremppaan laiturissa.

Kone on Fordin runsas 4 litrainen diesel ehkä vuodelta -82 tai niiltä main. Onko turvallista jättää anturin/lämpömittarin korjaaminen maihin, kun tuota veneilykautta ja ajoa on perin vähän jäljellä? Luulisin anturin olevan kaksoinmetallityyppiä, joka osoitta kuumassa päässä, kun virta on katkaistuna. Onko niin?

Re: Lämpömittarista ja anturista

Lähetetty: 11.09.2010 11:36
Kirjoittaja CC
Mittarianturit ovat varsin usein ntc-vastuksia, joiden vastusarvo tippuu lämmön noustessa. Tuo, että mittari menee tappiin,
voisi tarkoittaa anturijohdon pääsemistä maihin. Kaksoismetalleja ja termopareja käytetään vähän eri kohteissa. Yleensä.

Re: Lämpömittarista ja anturista

Lähetetty: 11.09.2010 13:34
Kirjoittaja Notreal
Veikkaan samaa CC:n kanssa. Anturille menevä johdin mahdollisesti hankautunut "puhki" matkalla
ja siitä kontaktin maihin. Tarkoittanee hankauskohdan sijoittuvan moottorin kohdalle, eli lähelle anturia...
Pikakorjaus onnistunee teipillä kunnes maissa korjaat viottuneen johtimen sitten paremmin.

Re: Lämpömittarista ja anturista

Lähetetty: 11.09.2010 16:12
Kirjoittaja Jude
Notreal kirjoitti:Veikkaan samaa CC:n kanssa. Anturille menevä johdin mahdollisesti hankautunut "puhki" matkalla
ja siitä kontaktin maihin. Tarkoittanee hankauskohdan sijoittuvan moottorin kohdalle, eli lähelle anturia...
Pikakorjaus onnistunee teipillä kunnes maissa korjaat viottuneen johtimen sitten paremmin.
NTC on puolijohdetekniikkaa. Olisiko tuon ikäisessä koneessa jo sellaista? Huomenna menen veneelle. Täytynee sitten koneen käydessä heilutella johtoja. Jos johto on hankautunut puhki, niin heiluttelun pitäisi vaikuttaa mittarin näyttämään.

Re: Lämpömittarista ja anturista

Lähetetty: 11.09.2010 18:02
Kirjoittaja CC
Ntc on vastus, jolla on negatiivinen lämpökerroin, ei puolijohde. Ntc-antureita on käytetty moottoreissa kaaaauan ennen
vuotta -82. Ja paljon ennen puolijohdeaikaa, mikä sekin alkoi paljon ennen tuota -82.

Re: Lämpömittarista ja anturista

Lähetetty: 11.09.2010 18:15
Kirjoittaja Jude
CC kirjoitti:Ntc on vastus, jolla on negatiivinen lämpökerroin, ei puolijohde. Ntc-antureita on käytetty moottoreissa kaaaauan ennen
vuotta -82. Ja paljon ennen puolijohdeaikaa, mikä sekin alkoi paljon ennen tuota -82.

Taitavat nykyisin valmistaa NTC-vastukset puolijohteista?

Re: Lämpömittarista ja anturista

Lähetetty: 11.09.2010 20:44
Kirjoittaja CC
Kyllä vastaavakäytöksisen komponentin voi puolijohteistakin tehdä, mutta silloin se ei ole ntc-vastus.
Moottorin lämpömittarin anturointiin tuskin ihan pian tulee muuta, ntc on kuitenkin halpa, yksinkertainen ja koeteltu ratkaisu.

Re: Lämpömittarista ja anturista

Lähetetty: 12.09.2010 12:06
Kirjoittaja Jude
Nyt mittari näyttää oikeita lukemia. CC ja Notreal olivat oikeassa. Ei se syyllinen tosin ollut rikkoontunut kaapeli. Anturiin menevän kaapelikengän toinen sakara otti maihin. Korjasin kiinnityksen, mutta oikean tyyppistä kaapelikenkää minulla ei ollut mukana. Kaapelikengässä pitäisi olla reikä, joka pujotetaan kiinnitysruuviin. Täytyy sitten maissa vaihtaa vielä kenkä, niin sama vaiva ei pääse uusimaan. Kuvat ovat huonoja kännykkäkuvia.

Kuva
Lämpöanturi

Kuva
Ennen korjausta

Kuva
Kone käynyt 17 minuttia tyhjäkäynnillä