Lämpömittarista ja anturista

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07.03.2005 19:05

Lämpömittarista ja anturista

Viesti Kirjoittaja Jude » 11.09.2010 11:09

Edellisellä venereissulla lämpömittarin visari heilui ehkä kasikympistä tappiin. Tuli mieleen, että ehkä jäähdytyspumpun siipipyörä on vahingoittunut. Tänään kävin veneellä käyttämässä moottoria. Sammutin koneen ja jätin virran päälle. Lämpömittari osoitti maltillista noin 40 asteen lämpöä. Päättelin jossakin olen löysän sähköliitoksen. Käynnistin koneen uudelleen ja sammutin. Virta päällä mittari jäi osoittamaan aivan tappiin. Päättelin sähköliitoksen irronneen kokonaan.

Tässä, kun veneilykausi on lopullaan ja en tiedä lämpöanturin tarkkaan sijaintia ahtaan konekopan sisällä, niin en viitsi ryhtyä korjausremppaan laiturissa.

Kone on Fordin runsas 4 litrainen diesel ehkä vuodelta -82 tai niiltä main. Onko turvallista jättää anturin/lämpömittarin korjaaminen maihin, kun tuota veneilykautta ja ajoa on perin vähän jäljellä? Luulisin anturin olevan kaksoinmetallityyppiä, joka osoitta kuumassa päässä, kun virta on katkaistuna. Onko niin?

Avatar
CC
Viestit: 815
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Lämpömittarista ja anturista

Viesti Kirjoittaja CC » 11.09.2010 11:36

Mittarianturit ovat varsin usein ntc-vastuksia, joiden vastusarvo tippuu lämmön noustessa. Tuo, että mittari menee tappiin,
voisi tarkoittaa anturijohdon pääsemistä maihin. Kaksoismetalleja ja termopareja käytetään vähän eri kohteissa. Yleensä.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: Lämpömittarista ja anturista

Viesti Kirjoittaja Notreal » 11.09.2010 13:34

Veikkaan samaa CC:n kanssa. Anturille menevä johdin mahdollisesti hankautunut "puhki" matkalla
ja siitä kontaktin maihin. Tarkoittanee hankauskohdan sijoittuvan moottorin kohdalle, eli lähelle anturia...
Pikakorjaus onnistunee teipillä kunnes maissa korjaat viottuneen johtimen sitten paremmin.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07.03.2005 19:05

Re: Lämpömittarista ja anturista

Viesti Kirjoittaja Jude » 11.09.2010 16:12

Notreal kirjoitti:Veikkaan samaa CC:n kanssa. Anturille menevä johdin mahdollisesti hankautunut "puhki" matkalla
ja siitä kontaktin maihin. Tarkoittanee hankauskohdan sijoittuvan moottorin kohdalle, eli lähelle anturia...
Pikakorjaus onnistunee teipillä kunnes maissa korjaat viottuneen johtimen sitten paremmin.
NTC on puolijohdetekniikkaa. Olisiko tuon ikäisessä koneessa jo sellaista? Huomenna menen veneelle. Täytynee sitten koneen käydessä heilutella johtoja. Jos johto on hankautunut puhki, niin heiluttelun pitäisi vaikuttaa mittarin näyttämään.

Avatar
CC
Viestit: 815
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Lämpömittarista ja anturista

Viesti Kirjoittaja CC » 11.09.2010 18:02

Ntc on vastus, jolla on negatiivinen lämpökerroin, ei puolijohde. Ntc-antureita on käytetty moottoreissa kaaaauan ennen
vuotta -82. Ja paljon ennen puolijohdeaikaa, mikä sekin alkoi paljon ennen tuota -82.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07.03.2005 19:05

Re: Lämpömittarista ja anturista

Viesti Kirjoittaja Jude » 11.09.2010 18:15

CC kirjoitti:Ntc on vastus, jolla on negatiivinen lämpökerroin, ei puolijohde. Ntc-antureita on käytetty moottoreissa kaaaauan ennen
vuotta -82. Ja paljon ennen puolijohdeaikaa, mikä sekin alkoi paljon ennen tuota -82.

Taitavat nykyisin valmistaa NTC-vastukset puolijohteista?

Avatar
CC
Viestit: 815
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Lämpömittarista ja anturista

Viesti Kirjoittaja CC » 11.09.2010 20:44

Kyllä vastaavakäytöksisen komponentin voi puolijohteistakin tehdä, mutta silloin se ei ole ntc-vastus.
Moottorin lämpömittarin anturointiin tuskin ihan pian tulee muuta, ntc on kuitenkin halpa, yksinkertainen ja koeteltu ratkaisu.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07.03.2005 19:05

Re: Lämpömittarista ja anturista

Viesti Kirjoittaja Jude » 12.09.2010 12:06

Nyt mittari näyttää oikeita lukemia. CC ja Notreal olivat oikeassa. Ei se syyllinen tosin ollut rikkoontunut kaapeli. Anturiin menevän kaapelikengän toinen sakara otti maihin. Korjasin kiinnityksen, mutta oikean tyyppistä kaapelikenkää minulla ei ollut mukana. Kaapelikengässä pitäisi olla reikä, joka pujotetaan kiinnitysruuviin. Täytyy sitten maissa vaihtaa vielä kenkä, niin sama vaiva ei pääse uusimaan. Kuvat ovat huonoja kännykkäkuvia.

Kuva
Lämpöanturi

Kuva
Ennen korjausta

Kuva
Kone käynyt 17 minuttia tyhjäkäynnillä

Vastaa Viestiin