Sivu 1/1

Olympia 2-0-48 ja sähkön teko

Lähetetty: 09 Syys 2010 08:58
Kirjoittaja JiiHoo
Otsikon mukainen kone, tekniikkapuolella kunnostusprojekti jossa tarkempia tietoja ja kuvia kiinnostuneille.

Moottori alkaa oleen kunnossa ja jossain vaiheessa siihen tulee hommattua runko ympärille ja sitten ihmetellään viimeistään, että mistä otetaan sähköt valoille. Tietenkin akusta, mutta saako tuohon mihinkään kiinnitettyä akkulaturia? Taitaa olla melko hankalaa, kun ainoat paikat on:
1. Vauhtipyörän käynnistyskahvan kohta.
2. Magneeton pyöritin,
3. Potkurinakseli, joka ei edes pyöri kokoajan. (laiturissa ollessaan ei, jolloin olis ihan hyvä aika ladata akkua)

Aurinkopaneeleja voi tietysti väsätä, mutta en tiedä vielä millainen runko tulee ja kuinka monta lyhtyä aion laittaa. Varmaan hyvät valot olis ihan kiva (pari-kolme työvaloa x H3 55W + navigointivalot)

Re: Olympia 2-0-48 ja sähkön teko

Lähetetty: 09 Syys 2010 18:51
Kirjoittaja hkhk
On tosi hankala. Noin kannustuksen merkeissä ilmoitan, että sain dynastartin starttaamaan ykspyttysen SABB dieselin mallia jotain 1972. Moottorissa ei ollut mitään sähkölaitteita aikaisemmin. Vauhtipyörässä (avoin) oli onneksi kaksi kiilahihnan uraa. Toista käytin. Dynastartin kiinnittämisessä koneeseen oli vähän kikkailua, koska koneeseen ei oltu ajateltua laturia. Tai ainakaan minun käsittämällä tavalla (Kuten autoissa).
Tuo Olympia taitaakin olla hankala. Voisiko ajatella, että leikkaa vauhtipyörän koppaan sopivat aukot, joista hihna pääsee kulkemaan. Eiköhän kiilahihna pelaa noin suuren "ympyrän" pinnalla ilman uraakin. -Olen selvitellyt laturien kierroslukuja. Aika kovaa tuollainen vaihtovirtalaturikin saa pyöriä. Esim. 2000 kierroksesta ylöspäin.

Re: Olympia 2-0-48 ja sähkön teko

Lähetetty: 09 Syys 2010 19:46
Kirjoittaja JiiHoo
No lähdetään nyt siitä, etten rupea vastamaalattua runkoa leikkaamaa. Lisäksi se kiilahihna ei mahdu pyörimään vauhtipyörän ja rungon välissä. Voisi toki harkita toisen (varaosa) vauhtipyörän kannen koneistamista, siihen laakeripukki ja akseliyhde käynnistyskammen mutterin ympärille, kuten jotkut tekee nokkapumppuja vanhoihin traktoreihin. Pari uutta vauhtipyörän kantta meinasin kuitenkin valaa alumiinista, mikäli kysyntää olisi. hmm. tässähän se idea taisi löytyäki 8]

Re: Olympia 2-0-48 ja sähkön teko

Lähetetty: 09 Syys 2010 19:55
Kirjoittaja hkhk
Tarkoitin, että kiilahihna on vauhtipyörän päällä. Laturi tarvitsee aika paljon kierroksia. Ja vanha kone käy hitaanpuoleisesti. Jos ulosottoa ottaa jostain akselin päästä, sen perään täytyy laittaa välityksiä, että pääsee esim. yli 2000 kierroksen. Tämähän se sullakin "roplemaattista" on. -Jos veivihomma on suoraan vauhtipyörän päästä, siiihen olisi houkutus laittaa se kiilahinapyörä. Parempi idea kuin tuo mun alkuperäinen; ottaa vauhtipyörän päältä.

Re: Olympia 2-0-48 ja sähkön teko

Lähetetty: 10 Syys 2010 13:05
Kirjoittaja hkhk
Jostain syystä yksityinen viesti ei mennyt sulle. HKHK

Re: Olympia 2-0-48 ja sähkön teko

Lähetetty: 10 Syys 2010 16:36
Kirjoittaja hkhk
En tiedä, mikä vika? sähvöposti ei tule sulle.
Ei mulla ole vielä kuviakaan. Mutta tekstiä oli.
T:HKHK

Re: Olympia 2-0-48 ja sähkön teko

Lähetetty: 11 Syys 2010 00:59
Kirjoittaja JiiHoo
hkhk kirjoitti:En tiedä, mikä vika? sähvöposti ei tule sulle.
Ei mulla ole vielä kuviakaan. Mutta tekstiä oli.
T:HKHK
Kyllä mä sain sähköpostin ja vastasinki..