Laturin kierroksista

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Vastaa Viestiin
Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18.04.2005 14:11

Laturin kierroksista

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 05.09.2010 10:50

Jouduin vaihtamaan laturiini isomman hihnapyörän, koska siinä oli alumiinista tehty tosi pieni kiekko, joka kului pilalle. Uusi on pienin minkä löysin autopuolelta (n.7cm) Nyt ei oikein lataa kunnolla ajossakaan. Auttaisiko lataussäätimen vaihto, vai onko pakko saada lisää kierroksia-teettää uusi kiekko? Voima otetaan nokka -akselin päästä, ja isompaa kiekkoa ei mahdu laittamaan. Kuvassa on vanha pieni pyörä.
T:P
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: Laturin kierroksista

Viesti Kirjoittaja bonito » 05.09.2010 11:26

Kun en tiedä mistä koneesta on kysymys, mutta periaatteessa jos moottori käy 2-3000r/min ja jakopää pyörii puolet siitä ja jos sen hihnapyörä on 14cm ja laturin 7cm, silloin laturi pyörii yhtä paljon kuin moottori. Laturissa voisi olla enemmänkin kierroksia, mutta eikö vaihtovirtalaturi lykkää heti melkein koko kapasiteetin tyhjäkäynnilläkin, jos vain merkkivalo on sammunut, mulla on ainakin sellainen luulo. Nykyään on sellaisia säätimiä (ainakinSisunlaturissa Magneti Marelli), joka antaa 14,4 V:n jännitettä. Vaihdoin sellaisen, koska siinä olevien hiilien liukupinnat olivat kuluneet peilikirkkaiksi, eikä virtaa tullut kuin karvanverran yli 12 V. Kollektorin pintojen karhennuksen(vesihiomapaperilla nr 1000)jälkeen virtaa tuli 14 V:n verran. Kyseessä oli laturin takapäässä oleva hiili/säädin systeemi, jonka vaihto ei ollut iso projekti, mutta on niitä latureita moneen lähtöön, joissa on monimutkaisempia systeemejä käyttäjien harmiksi.

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Laturin kierroksista

Viesti Kirjoittaja CC » 05.09.2010 12:38

Jos latausvaiva tuli sen hihnapyörän suurenemisen myötä, niin ei auta säätimet eikä hiomiset.
Kyllä se riittävästi kierroksia tarvii vaihtovirtalaturikin.
Suoraan kampiakseliltakin voimansa saavat laturit on välitetty vähintään 2-3 kertaisiksi.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18.04.2005 14:11

Re: Laturin kierroksista

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 06.09.2010 0:53

Ok- täytyy kysellä autosähköliikkeistä vielä. Todennäköisesti hommaan talven aikana sen pienemmän hihnapyörän. Kannattais varmaan miettiä myös amppeerimittarin hankkimista, niin ei tarttis arvailla, että lataako vai ei- toki jännitteesta voi jotain päätellä.
Kiitos!

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06.03.2005 19:52
Paikkakunta: Vantaa

Re: Laturin kierroksista

Viesti Kirjoittaja hkhk » 06.09.2010 17:03

Kun ponnistelin dynastartin latauspuolen kanssa, hankin "halpamaisesti" Alfamerin kirjan Auton sähkölaitteet.
Siinä yhdestä kuvasta käy selville, että vaihtovirtalaturi alkaa tuottaa 1000 kierroksen jälkeen. Tuotto nousee jyrkästi n. 4000 :iin saakka. Sitten nousee hitaasti edelleen. 1200:ll virta on 5 amperia. 2000:lla 17 A.
Luonnollisesti latureita on moneen lähtöön.
-Tasavirtalaturi alkaa nousta tuon kuvan mukaan 1500 jälkeen. 2000:lla olisi virta 8A.

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Laturin kierroksista

Viesti Kirjoittaja matti » 06.09.2010 19:04

Mun mielestä sekä CC että Bonito voivat olla oikeassa,
Ennen sillä pienellä hihnapyörällä on lataus riittänyt vaikka jännite on mahdollisesti hieman alhaalla koska kierroksia on ollut enemmän, nyt kun kierrosluku on pudonnut alas ei se laturi ilman huoltoa (säätimen vaihtoa) jaksakaan enään ladata.
Laturin kierrosluku on tosi pieni; kaveri optimoi omaan veneeseensä asentamansa lisälaturin kierrosluvun teettämällä sopivan suuren hihnapyörän koneeseen, siten että laturi pyörii 8000r/min, sallitun maksiminsa, koneen max kierroksilla.

Matti

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06.03.2005 19:52
Paikkakunta: Vantaa

Re: Laturin kierroksista

Viesti Kirjoittaja hkhk » 06.09.2010 19:31

8000 on aika kova kierrosluku. Hyvät vaihtovirtalaturit kait sen kestävät. Niissähän ankkurin käämi taitaa olla pyörimisen suuntainen, siis akseliin nähden poikittainen. (En ole kylläkään purkanut)..

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Laturin kierroksista

Viesti Kirjoittaja CC » 06.09.2010 22:20

Nykyisissä pikkuautoissa suurin teho tulee jossain 5000-6000 rpm paikkeilla. Siinä tilanteessa laturilla on 8000 jo kaukana
takanapäin. Ja kyllä, vaihtovirtalaturin magnetointikäämi on vain yksi poikittainen kela.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18.04.2005 14:11

Re: Laturin kierroksista

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 21.09.2010 2:10

Ok! Kiitos ohjeista!
Voisikos tossa toimia semmoinen litteä hihna paremmin - saisi pienen pyörän ehkä paremmin pelaamaan. Mistä hihnapyöriä kannattaa etsiskellä ylipäänsä?
T:P

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18.04.2005 14:11

Re: Laturin kierroksista

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 21.09.2010 2:28

Niin, ja vielä tuli mieleen -toimisiko jopa hammashihnapyörät ja-hihna ?Eipä luistaisi ainakaan :)

rickenbacker
Viestit: 175
Liittynyt: 02.03.2010 5:32

Re: Laturin kierroksista

Viesti Kirjoittaja rickenbacker » 21.09.2010 3:36

tuolta on joskus tullut hankittua jotain tarvikkeita:

http://www.mfg.fi/main.site?action=site ... view&id=24" onclick="window.open(this.href);return false;

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06.03.2005 19:52
Paikkakunta: Vantaa

Re: Laturin kierroksista

Viesti Kirjoittaja hkhk » 21.09.2010 7:41

Onpa Tohmajärven pojat "uskaltaneet" erikoistua hammashihnapyöriin. Hienoa. Pyörien valmistus on tosi hankalaa yksittäin kappalein autotallissa.

Vastaa Viestiin