Laturin kierroksista
-
- Viestit: 289
- Liittynyt: 18.04.2005 14:11
Laturin kierroksista
Jouduin vaihtamaan laturiini isomman hihnapyörän, koska siinä oli alumiinista tehty tosi pieni kiekko, joka kului pilalle. Uusi on pienin minkä löysin autopuolelta (n.7cm) Nyt ei oikein lataa kunnolla ajossakaan. Auttaisiko lataussäätimen vaihto, vai onko pakko saada lisää kierroksia-teettää uusi kiekko? Voima otetaan nokka -akselin päästä, ja isompaa kiekkoa ei mahdu laittamaan. Kuvassa on vanha pieni pyörä.
T:P
T:P
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26.12.2006 10:53
- Paikkakunta: Pori
Re: Laturin kierroksista
Kun en tiedä mistä koneesta on kysymys, mutta periaatteessa jos moottori käy 2-3000r/min ja jakopää pyörii puolet siitä ja jos sen hihnapyörä on 14cm ja laturin 7cm, silloin laturi pyörii yhtä paljon kuin moottori. Laturissa voisi olla enemmänkin kierroksia, mutta eikö vaihtovirtalaturi lykkää heti melkein koko kapasiteetin tyhjäkäynnilläkin, jos vain merkkivalo on sammunut, mulla on ainakin sellainen luulo. Nykyään on sellaisia säätimiä (ainakinSisunlaturissa Magneti Marelli), joka antaa 14,4 V:n jännitettä. Vaihdoin sellaisen, koska siinä olevien hiilien liukupinnat olivat kuluneet peilikirkkaiksi, eikä virtaa tullut kuin karvanverran yli 12 V. Kollektorin pintojen karhennuksen(vesihiomapaperilla nr 1000)jälkeen virtaa tuli 14 V:n verran. Kyseessä oli laturin takapäässä oleva hiili/säädin systeemi, jonka vaihto ei ollut iso projekti, mutta on niitä latureita moneen lähtöön, joissa on monimutkaisempia systeemejä käyttäjien harmiksi.
- CC
- Viestit: 819
- Liittynyt: 17.05.2008 1:50
- Paikkakunta: JKLn MLK
Re: Laturin kierroksista
Jos latausvaiva tuli sen hihnapyörän suurenemisen myötä, niin ei auta säätimet eikä hiomiset.
Kyllä se riittävästi kierroksia tarvii vaihtovirtalaturikin.
Suoraan kampiakseliltakin voimansa saavat laturit on välitetty vähintään 2-3 kertaisiksi.
Kyllä se riittävästi kierroksia tarvii vaihtovirtalaturikin.
Suoraan kampiakseliltakin voimansa saavat laturit on välitetty vähintään 2-3 kertaisiksi.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.
-
- Viestit: 289
- Liittynyt: 18.04.2005 14:11
Re: Laturin kierroksista
Ok- täytyy kysellä autosähköliikkeistä vielä. Todennäköisesti hommaan talven aikana sen pienemmän hihnapyörän. Kannattais varmaan miettiä myös amppeerimittarin hankkimista, niin ei tarttis arvailla, että lataako vai ei- toki jännitteesta voi jotain päätellä.
Kiitos!
Kiitos!
-
- Viestit: 678
- Liittynyt: 06.03.2005 19:52
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Laturin kierroksista
Kun ponnistelin dynastartin latauspuolen kanssa, hankin "halpamaisesti" Alfamerin kirjan Auton sähkölaitteet.
Siinä yhdestä kuvasta käy selville, että vaihtovirtalaturi alkaa tuottaa 1000 kierroksen jälkeen. Tuotto nousee jyrkästi n. 4000 :iin saakka. Sitten nousee hitaasti edelleen. 1200:ll virta on 5 amperia. 2000:lla 17 A.
Luonnollisesti latureita on moneen lähtöön.
-Tasavirtalaturi alkaa nousta tuon kuvan mukaan 1500 jälkeen. 2000:lla olisi virta 8A.
Siinä yhdestä kuvasta käy selville, että vaihtovirtalaturi alkaa tuottaa 1000 kierroksen jälkeen. Tuotto nousee jyrkästi n. 4000 :iin saakka. Sitten nousee hitaasti edelleen. 1200:ll virta on 5 amperia. 2000:lla 17 A.
Luonnollisesti latureita on moneen lähtöön.
-Tasavirtalaturi alkaa nousta tuon kuvan mukaan 1500 jälkeen. 2000:lla olisi virta 8A.
-
- Viestit: 2173
- Liittynyt: 12.03.2005 16:31
Re: Laturin kierroksista
Mun mielestä sekä CC että Bonito voivat olla oikeassa,
Ennen sillä pienellä hihnapyörällä on lataus riittänyt vaikka jännite on mahdollisesti hieman alhaalla koska kierroksia on ollut enemmän, nyt kun kierrosluku on pudonnut alas ei se laturi ilman huoltoa (säätimen vaihtoa) jaksakaan enään ladata.
Laturin kierrosluku on tosi pieni; kaveri optimoi omaan veneeseensä asentamansa lisälaturin kierrosluvun teettämällä sopivan suuren hihnapyörän koneeseen, siten että laturi pyörii 8000r/min, sallitun maksiminsa, koneen max kierroksilla.
Matti
Ennen sillä pienellä hihnapyörällä on lataus riittänyt vaikka jännite on mahdollisesti hieman alhaalla koska kierroksia on ollut enemmän, nyt kun kierrosluku on pudonnut alas ei se laturi ilman huoltoa (säätimen vaihtoa) jaksakaan enään ladata.
Laturin kierrosluku on tosi pieni; kaveri optimoi omaan veneeseensä asentamansa lisälaturin kierrosluvun teettämällä sopivan suuren hihnapyörän koneeseen, siten että laturi pyörii 8000r/min, sallitun maksiminsa, koneen max kierroksilla.
Matti
-
- Viestit: 678
- Liittynyt: 06.03.2005 19:52
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Laturin kierroksista
8000 on aika kova kierrosluku. Hyvät vaihtovirtalaturit kait sen kestävät. Niissähän ankkurin käämi taitaa olla pyörimisen suuntainen, siis akseliin nähden poikittainen. (En ole kylläkään purkanut)..
- CC
- Viestit: 819
- Liittynyt: 17.05.2008 1:50
- Paikkakunta: JKLn MLK
Re: Laturin kierroksista
Nykyisissä pikkuautoissa suurin teho tulee jossain 5000-6000 rpm paikkeilla. Siinä tilanteessa laturilla on 8000 jo kaukana
takanapäin. Ja kyllä, vaihtovirtalaturin magnetointikäämi on vain yksi poikittainen kela.
takanapäin. Ja kyllä, vaihtovirtalaturin magnetointikäämi on vain yksi poikittainen kela.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.
-
- Viestit: 289
- Liittynyt: 18.04.2005 14:11
Re: Laturin kierroksista
Ok! Kiitos ohjeista!
Voisikos tossa toimia semmoinen litteä hihna paremmin - saisi pienen pyörän ehkä paremmin pelaamaan. Mistä hihnapyöriä kannattaa etsiskellä ylipäänsä?
T:P
Voisikos tossa toimia semmoinen litteä hihna paremmin - saisi pienen pyörän ehkä paremmin pelaamaan. Mistä hihnapyöriä kannattaa etsiskellä ylipäänsä?
T:P
-
- Viestit: 289
- Liittynyt: 18.04.2005 14:11
Re: Laturin kierroksista
Niin, ja vielä tuli mieleen -toimisiko jopa hammashihnapyörät ja-hihna ?Eipä luistaisi ainakaan
-
- Viestit: 175
- Liittynyt: 02.03.2010 5:32
Re: Laturin kierroksista
tuolta on joskus tullut hankittua jotain tarvikkeita:
http://www.mfg.fi/main.site?action=site ... view&id=24" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mfg.fi/main.site?action=site ... view&id=24" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viestit: 678
- Liittynyt: 06.03.2005 19:52
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Laturin kierroksista
Onpa Tohmajärven pojat "uskaltaneet" erikoistua hammashihnapyöriin. Hienoa. Pyörien valmistus on tosi hankalaa yksittäin kappalein autotallissa.