6V -> 12V

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Avatar
mikke1974
Viestit: 101
Liittynyt: 20.07.2006 12:43
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

6V -> 12V

Viesti Kirjoittaja mikke1974 » 26.08.2010 22:14

Tarkoitus olisi talven aikana muuttaa Volvo Penta BB25:n 6V järjestelmä 12 volttiseksi. Onko jotain muita härpäkkeitä mitä pitää vaihtaa kuin puola, laturi ja akku?

Juu, ja kaikki sähkösyöpöt.. 8}

EDIT: Niin, ja startti..
Aikainen lintu saa madon mutta vasta toinen hiiri juuston
kuvia

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: 6V -> 12V

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 27.08.2010 11:27

6V starttia ei yleensä vaihdeta kun tehdään 12V järjestelmä mutta sen kierrokset tuplaantuu joten sitä kautta paranee myös käynnistyminen. Myöskään startin keston kanssa ei tule ongelmia käytännössä - sanokoon jotkut inginöörit ja muut höpöukot mitä muuta tahansa ;-) . Asian voi varmistaa kuplaWolkkari- ja pikkuValmet harrastajilta.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Re: 6V -> 12V

Viesti Kirjoittaja Ande » 27.08.2010 14:48

Jep, pikku valmettiin tuli aikoinaan laitettua 12v akku kun 6v akut olivat kiven alla ja aika pirun kalliitakin.. Tosiaan pyöritti aika kierroksilla ja lähti parhaiten käymään kun kierrokset vähän tippuivat kun oli jo hellittänyt starttitangosta..
E mare libertas

Avatar
mikke1974
Viestit: 101
Liittynyt: 20.07.2006 12:43
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Re: 6V -> 12V

Viesti Kirjoittaja mikke1974 » 27.08.2010 17:23

Ok, eli laturi, akku ja puola. Heleppoa kuin heinänteko!
Aikainen lintu saa madon mutta vasta toinen hiiri juuston
kuvia

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: 6V -> 12V

Viesti Kirjoittaja Notreal » 30.08.2010 23:54

Eikös jossain automerkissä ollut vakiona 6V puola 12V järjestelmässä vastuksen kanssa,
joka ohittui startin ajaksi, tuli kipinäkin tuplateholla käynnistyshetkellä... 8|
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
mikke1974
Viestit: 101
Liittynyt: 20.07.2006 12:43
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Re: 6V -> 12V

Viesti Kirjoittaja mikke1974 » 31.08.2010 0:22

Eli puolakin voisi olla se sama vanha kunhan vain löydän/osaan laskea sopivan vastuksen sen viereen. Starttinappula voisi sitten ohjata relettä joka ohittaa vastuksen. Toisaalta BB25:seni kyllä käynnistyy jo ennestään helpolla joten ehkä olisi lievää hätävarjelun liioittelua..
Aikainen lintu saa madon mutta vasta toinen hiiri juuston
kuvia

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02.01.2009 14:17

Re: 6V -> 12V

Viesti Kirjoittaja palonte » 01.09.2010 16:08

Tota ööö, voihan tällainenkin etuvastusvirittely ollakin jossain, mutta veikkaan ennemminkin tilannetta 14/12 tai 7/6 V .
Suurimmassa osassa vanhoja puolasytkiä kytkentä oli niin että puolan jännite tuotiin etuvastuksen kautta ja pudotettiin pari volttia ja kun konetta käynnistettiin, tuotiin jännite etuvastuksen ohi (startilta suoraan, ilman relettä, siis jos solenoidissa on ko. napa valmiina). Kärjellisissä puolasytkissä pitää puolan ja konkan arvot olla toisiinsa ja käyttöjännitteeseen sovitettu, tai muuten alkaa kärjet kipinöidä ja käyttöikä laskee rajusti. Niin ja kun pohtii etuvastusta, niin kannatta muistaa että puola ottaa n.3A:n virran, jolloin vastukselle tulee oika kova tehon keston tarve. Suosittelenkin hankkimaan ko. osat niin että ne on alunalkaen sovitettu toisiinsa tai vielä mielummin vaihtamaan tarvike kärjettömän.
http://www.freetechnics.fi/karjeton.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

Vastaa Viestiin