6V -> 12V
- mikke1974
- Viestit: 101
- Liittynyt: 20.07.2006 12:43
- Paikkakunta: Parainen
- Viesti:
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: 6V -> 12V
6V starttia ei yleensä vaihdeta kun tehdään 12V järjestelmä mutta sen kierrokset tuplaantuu joten sitä kautta paranee myös käynnistyminen. Myöskään startin keston kanssa ei tule ongelmia käytännössä - sanokoon jotkut inginöörit ja muut höpöukot mitä muuta tahansa . Asian voi varmistaa kuplaWolkkari- ja pikkuValmet harrastajilta.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 08.08.2003 13:35
Re: 6V -> 12V
Jep, pikku valmettiin tuli aikoinaan laitettua 12v akku kun 6v akut olivat kiven alla ja aika pirun kalliitakin.. Tosiaan pyöritti aika kierroksilla ja lähti parhaiten käymään kun kierrokset vähän tippuivat kun oli jo hellittänyt starttitangosta..
E mare libertas
- mikke1974
- Viestit: 101
- Liittynyt: 20.07.2006 12:43
- Paikkakunta: Parainen
- Viesti:
Re: 6V -> 12V
Ok, eli laturi, akku ja puola. Heleppoa kuin heinänteko!
Aikainen lintu saa madon mutta vasta toinen hiiri juuston
kuvia
kuvia
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22.04.2008 0:10
Re: 6V -> 12V
Eikös jossain automerkissä ollut vakiona 6V puola 12V järjestelmässä vastuksen kanssa,
joka ohittui startin ajaksi, tuli kipinäkin tuplateholla käynnistyshetkellä...
joka ohittui startin ajaksi, tuli kipinäkin tuplateholla käynnistyshetkellä...
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
- mikke1974
- Viestit: 101
- Liittynyt: 20.07.2006 12:43
- Paikkakunta: Parainen
- Viesti:
Re: 6V -> 12V
Eli puolakin voisi olla se sama vanha kunhan vain löydän/osaan laskea sopivan vastuksen sen viereen. Starttinappula voisi sitten ohjata relettä joka ohittaa vastuksen. Toisaalta BB25:seni kyllä käynnistyy jo ennestään helpolla joten ehkä olisi lievää hätävarjelun liioittelua..
Aikainen lintu saa madon mutta vasta toinen hiiri juuston
kuvia
kuvia
- palonte
- Viestit: 194
- Liittynyt: 02.01.2009 14:17
Re: 6V -> 12V
Tota ööö, voihan tällainenkin etuvastusvirittely ollakin jossain, mutta veikkaan ennemminkin tilannetta 14/12 tai 7/6 V .
Suurimmassa osassa vanhoja puolasytkiä kytkentä oli niin että puolan jännite tuotiin etuvastuksen kautta ja pudotettiin pari volttia ja kun konetta käynnistettiin, tuotiin jännite etuvastuksen ohi (startilta suoraan, ilman relettä, siis jos solenoidissa on ko. napa valmiina). Kärjellisissä puolasytkissä pitää puolan ja konkan arvot olla toisiinsa ja käyttöjännitteeseen sovitettu, tai muuten alkaa kärjet kipinöidä ja käyttöikä laskee rajusti. Niin ja kun pohtii etuvastusta, niin kannatta muistaa että puola ottaa n.3A:n virran, jolloin vastukselle tulee oika kova tehon keston tarve. Suosittelenkin hankkimaan ko. osat niin että ne on alunalkaen sovitettu toisiinsa tai vielä mielummin vaihtamaan tarvike kärjettömän.
http://www.freetechnics.fi/karjeton.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Suurimmassa osassa vanhoja puolasytkiä kytkentä oli niin että puolan jännite tuotiin etuvastuksen kautta ja pudotettiin pari volttia ja kun konetta käynnistettiin, tuotiin jännite etuvastuksen ohi (startilta suoraan, ilman relettä, siis jos solenoidissa on ko. napa valmiina). Kärjellisissä puolasytkissä pitää puolan ja konkan arvot olla toisiinsa ja käyttöjännitteeseen sovitettu, tai muuten alkaa kärjet kipinöidä ja käyttöikä laskee rajusti. Niin ja kun pohtii etuvastusta, niin kannatta muistaa että puola ottaa n.3A:n virran, jolloin vastukselle tulee oika kova tehon keston tarve. Suosittelenkin hankkimaan ko. osat niin että ne on alunalkaen sovitettu toisiinsa tai vielä mielummin vaihtamaan tarvike kärjettömän.
http://www.freetechnics.fi/karjeton.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata