Sähkömoottori ns. Pocket Cruiseriin?
Lähetetty: 22 Elo 2010 18:58
En ole sähkömiehiä eikä meillä ei-ammattiukoille oikein löydy selkosuomeksi vastausta näihin. Mutta koetetaan kuitenkin... vaikka en osaa varmaan "oikein" kysyäkään, mutta tulee varmaan tässä keskustelun lomassa asiat esiin.
Vähän itse veneestä: Pocket Cruiser jnka on siis snadi purjevene; pitkäkölinen, painoa 1300 ja täydessä latinkissa 1500 kg, vesilinjan pituus noin 5,5 m ja leveys leveimmästä kohtaa noin 1,9 m, syväys 1m, pystykeula ja tasaperä jossa peili nousee pinnan yläpuolellle vähän kuin folkarissa, tulee tietty taittolapa. Sisälle ja ajovaloihin ledit, mahdollisesti joku pieni kylmäboxi noin 10 ltr, vakiomittarit (tridata), gps-plotteri, vhf. Makeavesi pikkuisesta säiliöstä pumppaamalla manuaalisesti. Muuta en osaa oma-aloitteisesti sanoa mutta varmaan tärkeimmät kuluttajat, mutta näille riittänee varmaan oma yhteinen (erillinen) akku joka latautuu aurinkopaneelista?
Olen ajatellut siihen Vetuksen 2,2 kw kokoista, vaikka sanotaan että se olisi 2 kw tonnia kohden. Pitääkö kuulemani ajatus paikkaansa?
Marssivauhtina tulisi olla noin 4 kn ja huippu 5-6 kn, ja marssivauhdilla tai edullisimmalla kulkuteholla tulisi olla "range" 10 tuntia tai 40 mailia.
- Mikähän olisi akkujen tarve; rittääkö tuohon sellainen akkuläjä kuin 200-300 ah (eli vaikka 3 kpl pakun 110 ah akkuja)?
- kuinka paljon esim pakun akun (vaikkapa 110 ah) todellinen ah "määrä" käytössä on, joku 80 ah vai?
- tuo range on siis tyynellä, mutta jos on esim vastatuuli 5 ms niin hyytyykö samalla tavalla/suhteessa vauhti kuin esim pikku diiselissä, ja miten sähkönkulutus kasvaa vastatuulen kasvaessa (tätä on varmaan vaikea sanoa, mutta onko mitään tilannetta josta voin suhteuttaa/verrata)?
- Onko siinä 12v vai 24v parempi jne..
- Akkujen tyypillä on toki eroja, mutta käykö halvat lyijyakut?
Vähän itse veneestä: Pocket Cruiser jnka on siis snadi purjevene; pitkäkölinen, painoa 1300 ja täydessä latinkissa 1500 kg, vesilinjan pituus noin 5,5 m ja leveys leveimmästä kohtaa noin 1,9 m, syväys 1m, pystykeula ja tasaperä jossa peili nousee pinnan yläpuolellle vähän kuin folkarissa, tulee tietty taittolapa. Sisälle ja ajovaloihin ledit, mahdollisesti joku pieni kylmäboxi noin 10 ltr, vakiomittarit (tridata), gps-plotteri, vhf. Makeavesi pikkuisesta säiliöstä pumppaamalla manuaalisesti. Muuta en osaa oma-aloitteisesti sanoa mutta varmaan tärkeimmät kuluttajat, mutta näille riittänee varmaan oma yhteinen (erillinen) akku joka latautuu aurinkopaneelista?
Olen ajatellut siihen Vetuksen 2,2 kw kokoista, vaikka sanotaan että se olisi 2 kw tonnia kohden. Pitääkö kuulemani ajatus paikkaansa?
Marssivauhtina tulisi olla noin 4 kn ja huippu 5-6 kn, ja marssivauhdilla tai edullisimmalla kulkuteholla tulisi olla "range" 10 tuntia tai 40 mailia.
- Mikähän olisi akkujen tarve; rittääkö tuohon sellainen akkuläjä kuin 200-300 ah (eli vaikka 3 kpl pakun 110 ah akkuja)?
- kuinka paljon esim pakun akun (vaikkapa 110 ah) todellinen ah "määrä" käytössä on, joku 80 ah vai?
- tuo range on siis tyynellä, mutta jos on esim vastatuuli 5 ms niin hyytyykö samalla tavalla/suhteessa vauhti kuin esim pikku diiselissä, ja miten sähkönkulutus kasvaa vastatuulen kasvaessa (tätä on varmaan vaikea sanoa, mutta onko mitään tilannetta josta voin suhteuttaa/verrata)?
- Onko siinä 12v vai 24v parempi jne..
- Akkujen tyypillä on toki eroja, mutta käykö halvat lyijyakut?