Sähkömoottori ns. Pocket Cruiseriin?

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
karl.cc
Viestit: 26
Liittynyt: 15.08.2010 15:03

Sähkömoottori ns. Pocket Cruiseriin?

Viesti Kirjoittaja karl.cc » 22.08.2010 18:58

En ole sähkömiehiä eikä meillä ei-ammattiukoille oikein löydy selkosuomeksi vastausta näihin. Mutta koetetaan kuitenkin... vaikka en osaa varmaan "oikein" kysyäkään, mutta tulee varmaan tässä keskustelun lomassa asiat esiin.

Vähän itse veneestä: Pocket Cruiser jnka on siis snadi purjevene; pitkäkölinen, painoa 1300 ja täydessä latinkissa 1500 kg, vesilinjan pituus noin 5,5 m ja leveys leveimmästä kohtaa noin 1,9 m, syväys 1m, pystykeula ja tasaperä jossa peili nousee pinnan yläpuolellle vähän kuin folkarissa, tulee tietty taittolapa. Sisälle ja ajovaloihin ledit, mahdollisesti joku pieni kylmäboxi noin 10 ltr, vakiomittarit (tridata), gps-plotteri, vhf. Makeavesi pikkuisesta säiliöstä pumppaamalla manuaalisesti. Muuta en osaa oma-aloitteisesti sanoa mutta varmaan tärkeimmät kuluttajat, mutta näille riittänee varmaan oma yhteinen (erillinen) akku joka latautuu aurinkopaneelista?

Olen ajatellut siihen Vetuksen 2,2 kw kokoista, vaikka sanotaan että se olisi 2 kw tonnia kohden. Pitääkö kuulemani ajatus paikkaansa?

Marssivauhtina tulisi olla noin 4 kn ja huippu 5-6 kn, ja marssivauhdilla tai edullisimmalla kulkuteholla tulisi olla "range" 10 tuntia tai 40 mailia.

- Mikähän olisi akkujen tarve; rittääkö tuohon sellainen akkuläjä kuin 200-300 ah (eli vaikka 3 kpl pakun 110 ah akkuja)?
- kuinka paljon esim pakun akun (vaikkapa 110 ah) todellinen ah "määrä" käytössä on, joku 80 ah vai?
- tuo range on siis tyynellä, mutta jos on esim vastatuuli 5 ms niin hyytyykö samalla tavalla/suhteessa vauhti kuin esim pikku diiselissä, ja miten sähkönkulutus kasvaa vastatuulen kasvaessa (tätä on varmaan vaikea sanoa, mutta onko mitään tilannetta josta voin suhteuttaa/verrata)?
- Onko siinä 12v vai 24v parempi jne..
- Akkujen tyypillä on toki eroja, mutta käykö halvat lyijyakut?

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Sähkömoottori ns. Pocket Cruiseriin?

Viesti Kirjoittaja CC » 22.08.2010 23:24

Tässä on vähän liikaa muuttujia mihinkään täsmälliseen...

Jos mainittu Vetus kuormittuu ajossa nimellistehollaan, niin 300Ah akuilla ajelet noin 1,5 tuntia. Ja siinä vaiheessa akut on aivan
kuivat, eli syväpuretut. Tämä siis ilman tietoa ko. akun todellisesta kapasiteetin säilyttämiskyvystä reilussa kuormituksessa,
purettaessa sitä vajaalla 200 ampeerilla. 24V systeemissä tilanne olisi yli tuplat parempi, johtuen pienemmästä purkuvirrasta.
Samaan kapasiteettiin tietysti akkuja olisi tuplamäärä myös.

Tuosta akkuasiasta on ollut täälläkin jo juttua, mutta kertauksena: Normi halpaa starttiakkua ei saisi purkaa yli 20% kapasiteetistaan
ilman eliniän selvää lyhenemistä. Vapaa-ajan ja varsinaiset syväpurkausakut sallivat siinä 40-50% ehkä. Tulee paljon akkuja
pikkupurkkariin. Ja akun kapasiteetti menee niin, että mitä isommalla virralla puretaan, sen pienempi on ulossaanto. Nimelliskapasiteetit
ilmoitetaan 10 tai 20 tunnin purkuaikaa vastaavalla virralla (tai jotain sinnepäin). 2,2kW moottorin ottovirralla tuskin on käytössä
edes puolta nimelliskapasiteetista (12V). 24V tilanne vähän parempi. Vielä isompi jännite aina parempi, mutta valmiita moottoriratkaisuja
ei taida olla tarjolla. Sekä lataus vaikeutuu ja kallistuu.

Aurinkopanelilla latauksessa keskivertopanelilla, -suuntauksella ja -paisteella saisit ajettua ehkä vajaan tunnin jokaista 100 lataustuntia
kohden. 24V systeemi ikävästi tuplaa paneeli-investoinnin. Kyllä bensa vaan on kätevää...

Halvimmillaan Ah/€ on juuri niissä halvoissa lyijyakuissa. Myös painoa eniten.

Edit: selvennystä ja lisäyksiä, tai ainakin yritin.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

ses
Viestit: 91
Liittynyt: 19.04.2003 13:56

Re: Sähkömoottori ns. Pocket Cruiseriin?

Viesti Kirjoittaja ses » 01.09.2010 20:34

Moi

Vähän menee yhtälö vaikeaksi jos on tarkoitus ajaa sähkömoottorilla pitempiä pätkiä. Mulla on veneessä 2 12 v lyijyakkua sarjassa, 140 Ah. Uutena niillä olisi teoriassa päässyt tyvenessä 1 solmun vauhdilla n 35 mpk... vene painaa kylläkin 3 t.

Eli sähkömoottori on parhaimmillaan apukoneena satamatouhuissa. Jos haluaa ajella sähköllä pitempiä pätkiä niin sitten tarvitaan jonkinsortin aggregaatti. Ja yleensäkin (jos sisäkonetta virittelee) niin itse kyselisin joltain putiikilta koko paketin niin tulee laturit, kontrollerit jne paremmin kuin arvaamalla...

Aurinkokennoilla saa ladattua vain hupiakkuja, tuommoisille mitä mulla on täytyy olla maasähkö.

Itse tulee purjehdittua mahdollisimman paljon, eli konetta käytetään 5 - 15 min/kerta pienellä teholla. Yksi parempia puolia tuon kanssa on että syys/keväthuolto on melko yksinkertaista... :)

Seppo

Vastaa Viestiin