moottorin antureiden kytkentä

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

moottorin antureiden kytkentä

Viesti Kirjoittaja raimå » 24.05.2010 23:25

Eipä tullut vielä valmista sähköasennuksissa. Puuttuu lämpötila- ja öljynpaine-antureiden kytkennät vielä. En ole oikein varma miten ne kytketään kulkemaan öljynpaine varoitusvalon ja lämpötilamittarin kautta. Voisiko joku asiasta tietävä hieman antaa vinkkiä tähän?

Toinen keissi ilmeni että latausvalo pysyy palamassa kunnes on hetken aikaa käyttänyt konetta. Tämän jälkeen pysyy sammuksissa kunnes koneen sammuttaa. Onkohan tämä lataussäätimen "sielunelämää" vaiko tuntuuko pikemmin laturivialta? Laturi on melko uusi kapistus.

Nyt kelluu mutta oishan se kiva päästä vielä vesillekin:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: moottorin antureiden kytkentä

Viesti Kirjoittaja Notreal » 24.05.2010 23:50

raimå kirjoitti:Toinen keissi ilmeni että latausvalo pysyy palamassa kunnes on hetken aikaa käyttänyt konetta. Tämän jälkeen pysyy sammuksissa kunnes koneen sammuttaa. Onkohan tämä lataussäätimen "sielunelämää" vaiko tuntuuko pikemmin laturivialta? Laturi on melko uusi kapistus.

Nyt kelluu mutta oishan se kiva päästä vielä vesillekin:)
Minulla latausvalo jää myös palamaan käynnistyksessä kunnes annan hieman kierroksia koneeseen,
ampeerimittarin mukaan lataus ei "käynnisty" ennen tätä pientä pyräytystä.
Tämän jälkeen latausvalo ei enää syty ja latauskin toimii ampeerimittarin mukaan myös tyhjäkäynnillä.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
nomakee
Viestit: 101
Liittynyt: 29.08.2009 10:22
Paikkakunta: Joensuu

Re: moottorin antureiden kytkentä

Viesti Kirjoittaja nomakee » 25.05.2010 0:15

Mikäli kyseessä on n. 50 A laturi, mutta merkkiä en muista niin sen ominaisuus on vaatia kierrosta enne kuin lataus herää. Itselläni on ko. tyyppinen laturi ja kysäisin autosähköliikkeen asentajalta asiaa, ajatuksella "rikkikö" 8-|
Vastaus tuli kuvista tarkastelun jälkeen, joka oli edellä mainittu. Se on joku halpa peruslaturi, joita kannattaa vain uusia, ei korjata (mutta kestää pomminkin)
-Äkkinäisyys on onnemme, ilomme ja autuutemme-

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: moottorin antureiden kytkentä

Viesti Kirjoittaja raimå » 25.05.2010 0:36

Ok, hyvä juttu että muidenkin latureiden sielunelämä on selvillä:) Näin se tosiaan tekee. Kun hurauttaa vähän kierroksia, latausvalo sammuu, eikä syty enää uudelleen vaikka laskeekin kierrokset tyhjäkäynnille.

Jos tosiaan jollain tietoa noista antureiden kytkennöistä niin mielellään otan kommentteja vastaan:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Re: moottorin antureiden kytkentä

Viesti Kirjoittaja Ande » 25.05.2010 1:54

Niin siis ainahan noille täytyy kaasua näyttää ennenkuin rupeaa latamaan se on ihan normaalia.
Sitten noihin antureihin. Mikä kone? onko maa koneessa etc. vaikuttaa aika paljon.
E mare libertas

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: moottorin antureiden kytkentä

Viesti Kirjoittaja raimå » 25.05.2010 8:44

Noo, edellisen veneen Volvo MD-5:sen laturi kyllä sammutti (alkoi lataamaan) latausvalon välittömästi käynnistyttyään. Varmaan riippuu lataussäätimestä tuo homma. Jos laturin magneettiin lyödään virta niin kyllä se maalaisjärjen mukaan pitäisi alkaa lataamaan per heti?

Moottori on Ford Trader vuosimallia miekkajakirves. Maa löytyy rungosta kyllä. Eli lyödäänkö anturin kärkeen lampun/mittarin kautta kulkemaan plussa ja anturi maadoittaa runkoon?
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: moottorin antureiden kytkentä

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 25.05.2010 9:41

Öljynpaine anturi kytkee merkkivalon maihin, kun paine on alle normaalin.
Lämpötila anturille menee mittarista riippuen napa g tai T tai joku näistä, mittareillahan on yleensä maa ja jännite ja lisäksi tämä anturin napa. Mulla paloi yhestä laturista diodi silta ja se rupes latailemaan ilman herätettäkin :-) ja rannassa purki aina akun.

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02.01.2009 14:17

Re: moottorin antureiden kytkentä

Viesti Kirjoittaja palonte » 25.05.2010 12:07

Juu on ihan normaalia, että laturi kaipaa pientä aloituskierrosta. Laturi toimii siten, että merkkivalon kautta annetaan magnetointivirran aloitus (DF-napa) ja kun generaattori sitten rynnättyään nostaa jännitteen riittävän korkealle tasolle, tuottaa se itse tämän magnetointivirran siten että päädiodien rinnalla olevat "kenttädiodit" tasaa vaiheista em. DF-napaan jännitteen. Syy miksei herää jo heti tyhjäkäynnillä, johtuu monesta osatekijästä (polttimon koko, diodien ylimenojännite, säätäjän ominaisuudet), jotka nykyautoissa on hoidettu komponenttien tarkemmalla mitoituksella ja fiksummilla säätäjillä. Kytkennässä on yksi ominaisuus, jota ei aina tiedosteta, latauksen m.v. polttimo on osa kytkentää ja kun se menee rikki, ei laturi herää.
Merkkivalot pääsääntöisesti ohjaan maadoittamalla ne anturilla, eli kun hälytysraja ylittyy (tai alittuu), kytkee anturi polttimolta tulevan linjan maihin. Eli polttimolle on järjestettävä seisova jännite virtalukon takaa.
Mittarit ovat toimintaperiaatteeltaan mA-mittareita, joihin vain on laitettu aiheeseen sopiva asteikko taakse. Toisin sanoen mittarille +, ja G tai S nasta anturille ja anturista riippuen se joko maadoittuu rungostaan tai jos se on kaksi napainen, tarvii toinen napa maattaa. Kaksinapaisen anturin voi hyödyntää myös kytkennän + puolella, mutta en keksi syytä miksi näin pitäisi tehdä. Huomaa että VDO:lla on kaksinapaisia lämpöantureita, joissa toinen nasta on merkkivalolle ja toinen mittarille, mittarilinja on siis "yksinapainen" joten saa maansa rungosta. Nämä anturit tunnistaa liittimistään, ne ovat nk. "laattaliittimiä", joista pienempi merkkivalolle.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: moottorin antureiden kytkentä

Viesti Kirjoittaja raimå » 26.05.2010 9:32

Eli lyhyesti sanottuna kaikille mittareille viedään seisova plussa ja "maapiuha" anturille joka (jos toimii) lyö maihin kun hälytysraja ylittyy. Selvä pyy, nyt pitää vaan sitten mm. tuosta lämpötila-anturista tajuta mikä on mikäkin. En äkkisältään löytänyt mitään merkintöjä nice:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02.01.2009 14:17

Re: moottorin antureiden kytkentä

Viesti Kirjoittaja palonte » 26.05.2010 16:48

raimå kirjoitti:Eli lyhyesti sanottuna kaikille mittareille viedään seisova plussa ja "maapiuha" anturille joka (jos toimii) lyö maihin kun hälytysraja ylittyy. Selvä pyy, nyt pitää vaan sitten mm. tuosta lämpötila-anturista tajuta mikä on mikäkin. En äkkisältään löytänyt mitään merkintöjä nice:)
Juu ei. Eli anturissa jossa on molemmat puolet ,merkkivalo (hälytysraja) ja mittari, ohjaa sekä mittaria että hälytysmerkkivaloa. Oheinen skitsi kertonee asian paremmin kuin epäselvä ohjeistus. Jos anturisi ei ole tuollainen, koeta saada sen merkinnät / osanumero / valokuva talteen ja näytille.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: moottorin antureiden kytkentä

Viesti Kirjoittaja raimå » 26.05.2010 22:34

Molemmissa antureissa vain yksi napa/kytkentä. Oletan että vetäsee maihin kun hälytysraja ylittyy. Kyseessä siis vanha Ford Trader. Koetan kepillä jäätä ja kokeilen saada homman pelaamaan. Jos en, niin otan anturit hyppysiin ja laitan tietoa/kuvaa tänne. Ja jos onnistun niin kerron kyllä miten homma alkoi pelittämään:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02.05.2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Re: moottorin antureiden kytkentä

Viesti Kirjoittaja ijp » 26.05.2010 23:03

Onko sulla raimå siis tarkoitus saada kojetauluun erikseen moottorin lämpömittari ja varoitusvalo? Jos on niin silloin tarvitaan kaksi eri anturia tai palonten laittaman kuvan mukainen anturi. Yhdellä yksinapaisella anturilla ei molempia saa toimimaan ellei väliin rakenna elektroniikkaa.

Olenko käsittänyt oikein että sulla on koneessa kaksi anturia, toinen lämpötilalle ja toinen öljynpaineelle?
Ilkka

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02.05.2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Re: moottorin antureiden kytkentä

Viesti Kirjoittaja ijp » 27.05.2010 9:10

tevisu kirjoitti:Ja sitten on mittareita, joissa on merkkivalo valmiina ja merkkivalon toimintaraja määriteltävissä.
Oisko antaa vinkkiä missä tuollaisia myydään? Saattaisi nimittäin olla käyttöä...
Ilkka

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: moottorin antureiden kytkentä

Viesti Kirjoittaja raimå » 27.05.2010 21:27

Noniin, eli tosiaan on mittari ja anturi moottorin lämpötilalle sekä lamppu ja anturi öljynpaineelle.

Tein ehkä parhaan ostoksen turistisähkömiehelle ja ostin ihan yleismittarin:) Sillä selvisi että öljynpaineanturi toimii kyllä (maadoittaa kun painetta ei ole riittävästi), mutta lämpötilassa vielä mietittävää.

Lämpötilamittarissa kaksi kytkentää joista toiseen tulee plussa ja maadoituksen (vasstuksen) mukaan neula liikkuu miten lämpimänä kone käy. Mittailin noin 40C lämpöisenä ja ohmeja tuli jotain 0,90 ja risat. Kun lämmitin anturia siten että juuri ja juuri pystyi hyppyyttämällä pitämään kädessä syntyi ohmeja 0,45 about. Eli kyllä siellä jotain tapahtuu.

Ym. huolimatta jotain mättää joko anturissa tai mittarissa. 40 asteisena mittari näyttää lähes sataa astetta heh:)

Niin ja edeltäviin keskusteluihin viitaten, alkuperäisessä asennuksessa mätti se että piuhat oli mittarisssa väärin päin ja se ei näyttänyt mitään (eli nollaa).

Onko jollain hajua lämpötila-anturin ohmiluvuista ja siitä pitäisikö ohmeja olla lähes nolla kun kylmänä - vai mahdollisesti toisinpäin? Lähes kylmänä anturahan antoi ohmeja tuon 0,45 mulla...

Nimim: harjoittelu tekee mestarin.
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: moottorin antureiden kytkentä

Viesti Kirjoittaja Notreal » 27.05.2010 21:37

Siis tuossa tekstissäsi kerroit anturin arvoksi kylmänä ( 40 astetta ) ohmeja 0,9
Kuumana 0,45

Olettaisin ohmi arvon pienenevän kuumuuden kasvaessa, eli maadoitus "voimistuu" lämmön noustessa.
Jos lämpömittarin anturin johdon laitat maihin ( ohi anturin ) pitäisi mittarin pamahtaa tappiin ( max lämpötila asteikolla ).

Näin ainakin kaikki eteeni tulleet mittarit.

Jos kytkennät on oikein ja mittari näyttää 100 astetta 40 asteisella anturilla,
vaikuttaisi että ne eivät ole keskenään oikea pari.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Vastaa Viestiin