moottorin antureiden kytkentä

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: moottorin antureiden kytkentä

Viesti Kirjoittaja Notreal » 27.05.2010 21:43

tevisu kirjoitti:Katsoin VDO:n katalogista noiden antureiden ohmi-arvoja:

jäähdytysvedelle 287 Ohm -- 22.7 Ohm
öljyn lämmölle 322.8 Ohm -- 18.6 Ohm
painemittarien vastusalue 10 Ohm - 184 Ohm.
Tästä voisi päätellä että raimån lämpömittarin anturi on sökö ja mittarin kuuluukin noilla ohmi arvoilla näyttää
ainakin +293 astetta... 8-|
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02.05.2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Re: moottorin antureiden kytkentä

Viesti Kirjoittaja ijp » 27.05.2010 22:40

Mittailin vuosi sitten Biltemasta ostamani lämpömittarin (25-8007) mukana tulleen anturin vastusarvoja lämpöhauteessa jotka olivat:
45 astetta = 231 Ohm
55 astetta = 162 Ohm
65 astetta = 115 Ohm
70 astetta = 98 Ohm

Testasin myös toisen Bilteman anturin (32-181), jonka vastusarvot olivat:
45 astetta = 910 Ohm
55 astetta = 619 Ohm
65 astetta = 430 Ohm
70 astetta = 361 Ohm

Näyttikö raimå se sun yleismittari varmasti ohmeja eikä kilo-ohmeja? Eli yleismittarin näyttämä 0,45 olisikin 450 Ohmia, joka olisi uskottavampi vastusarvo anturille.
Ilkka

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: moottorin antureiden kytkentä

Viesti Kirjoittaja raimå » 28.05.2010 7:55

Heh, no epäilemättä asteikko oli väärin kun noita lukuja katselee:) Mittari oli jossain auto asennossa ja ainakin volltipuolella heitti lennossa volteista millivoltteihin. Eli sama saattoi olla tässäkin kyseessä. Kokaisen Trader purkukoneesta toista anturia mitä lukemia antaa...

Joku muukin mainitsi tuosta että anturi pitää olla "samaa perhettä" mittarin kanssa. Muutoin asteikko ei toimi. Tai sitten säädettävä neula mittarissa, mutta ei kait sekään tarkoita että asteikko olisi kovinkaan luotettava.

Sinälläänhän en tarvitse mitään absoluuttisia lukemia vaan sinne suuntaa olevan lukeman. Jos jostain syystä sitten nouseekin ylemmäs kuin normaalitilanteessa niin näkeehän sen oli asteikko mitä tahansa.
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: moottorin antureiden kytkentä

Viesti Kirjoittaja raimå » 01.06.2010 23:04

NoNIIIN! Laitetaanpa tämäkin keskustelu purkkiin kun sain hommat pelittämään vihdoin:)

Eli öljynpainevalon kytkentä: plussa virrat päällä asennosta virtalukolta valon toiseen kytkentään ja toinen kytkentä anturin päähän. Kun ei ole painetta koneessa on täysi maadoitus, jolloin valo luonnollisesti palaa. Kun painetta riittävästi, valo sammuu koska ei saa maihin.

Lämpöanturin kytkentä: anturin vastus säätää mittarin neulaa vastaavasti. Mittari ja anturi myydään aina pakettina, jolloin vastusluku vastaa oikeaa lämpötilaa. Anturit samoja, mutta väliin löytyy soviterenkaita myös tuuma koon kierteillä (VDO). Mittarin mukana tulee kytkentäkaavio. Lyhyesti sanottuna mittarin pohjaan tulee anturin perseestä yksi piuha, plussa tuodaan virtalukon virrat päällä asennosta ja lisäksi maadoituspiuha. Mittarin valon -/+ piuhat ryöstin viereisiltä piuhoilta (tällä erää).

EDIT: Niin ja kannattaa tosiaan katsoa VDOn ja Bilikan anturivalikoima ja soviterengasvalikoima, pääsee pirusti halvemmalla.
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vastaa Viestiin