Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
-
pellamo
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Viesti
Kirjoittaja pellamo » 27 Huhti 2010 09:00
Samantyyppinen on helpohko rakentaa itsekin jos ei ole peukalo keskellä otsaa....
Tarvitaan riittävän järeä manuaalipääkytkin,pari auton solenoidia,pari sopivaa vieteriä ja asennusalusta....ja pikkusälää

Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
-
Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Viesti
Kirjoittaja Notreal » 27 Huhti 2010 10:02
Mutta onko siinä pääkytkimen eestaa renkkaamisessa loppujen lopuksi jotain itua.
Itse en ole sitä oikein sisäistänyt.?
Riippunee toki olosuhteista,
minulla on muutama "laite" jotka ovat aina päällä
pääkytkimen ollessa kytkettynä ja jos aurinkokennot eivät lataisi akkuja
joutuisin todennäköisesti käyttämäänkin kytkintä.
Silloin siirtäisin kytkimen tosin nykyistä helpompaan paikkaan pois mattojen/lattialevyjen alta.
Näillä eväillä kytken virrat päälle keväällä ja sammutan syksyllä, noin periaatteessa.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
jjude
- Viestit: 55
- Liittynyt: 21 Touko 2007 18:45
Viesti
Kirjoittaja jjude » 27 Huhti 2010 10:05
Notreal kirjoitti:Kela meinaan kuumenee lisää samaa tahtia kun voltit putoo
Mihin tietoon perustat tämän väittämän (kyseessä tasajännite)?
-
Ande
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35
Viesti
Kirjoittaja Ande » 27 Huhti 2010 10:14
Mitä enempi on sähköhärpäkkeitä paatissa sitä varmemmin ne menee jossain vaiheessa paskaksi! Vähempi parempi. Mun mielestä ei järkeä korvata ihan perinteinen pääkytkin millään releellä...
E mare libertas
-
Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Viesti
Kirjoittaja Notreal » 27 Huhti 2010 10:59
Väittävät kelanvalmistajat julkaisuissaan että jos jännite pienenee
niin kelavirta suurenee=enempi lämpöä.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Viesti
Kirjoittaja Veli-Matti » 27 Huhti 2010 11:57
Venäläinen (ja sen kopiovalmistajat) militaryteknologia voi tosiaankin olla ainutta mikä toimisi käytännössä käytännössä pitkällä aikavälillä. Mahtaa olla melkoinen jysäys kun kytkentä tapahtuu ja vielä kun releen asentaa kunnon kaikupohjalle niin hommaan saadaan todella kytkemisen meininkiä. Aamuaikaisella kun kytkee virrat päälle vierasvenesatamassa niin jokaisessa venesssä taatusti pompataan kannelle 150m säteellä
Mutta tämä on kuitenkin lähtökohta Dejah Thoriksen sähköissä Andea kompaten; "Mitä enempi on sähköhärpäkkeitä paatissa sitä varmemmin ne menee jossain vaiheessa paskaksi! Vähempi parempi. Mun mielestä ei järkeä korvata ihan perinteinen pääkytkin millään releellä..."
Siis vain pääsääntöisesti...

...kaikista sähkölaitteistahan ei pääse eroon eikä ole tarviskaan vaan sieltä pitää hakea joku kultainen keskitie todellinen tarve, käytönnöllisyys ja varmatoimisuus vs. hienot nippelit ja nappelit joilla ei ole tosielämässä niin väliä ellei ole elektroniikkaharrastaja tai sen alan ammattilainen

-
Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Viesti
Kirjoittaja Notreal » 27 Huhti 2010 17:18
Ande kirjoitti:Mitä enempi on sähköhärpäkkeitä paatissa sitä varmemmin ne menee jossain vaiheessa paskaksi! Vähempi parempi. Mun mielestä ei järkeä korvata ihan perinteinen pääkytkin millään releellä...
Olen samaa mieltä.
Jos sähköisen päävirtakytkimen haluaisi, esim. käytön vaivattomuudella perusteltuna,
tulisin sen rinnalla kuitenkin olla manuaalinen kytkin joka pelastaisi tilanteen kun se rele sanoo
sopimuksen irti.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
S.Tuominen
- Viestit: 309
- Liittynyt: 27 Huhti 2003 15:40
- Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti
Kirjoittaja S.Tuominen » 12 Touko 2010 14:50
Onko tietoa mistä noita saa ostaa edukkaaasti?
"Kaikki paitsi Puuveneily on turhaa! ;)"
-
S.Tuominen
- Viestit: 309
- Liittynyt: 27 Huhti 2003 15:40
- Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti
Kirjoittaja S.Tuominen » 12 Touko 2010 21:18
tevisu kirjoitti:Adita Oy.
Harkinnan arvoinen asia on myös saman valmistajan sulakerasia ilman tuota miinuskiskoa. Joskus on selkeämpi, että on erillinen maakisko.
Kattavat valikoimat näyttää olevan. Ei vaan taida olla myyntiä verkon kautta.
Pääkaupunkiseudulla kun ei nyt kerkiä vierailemaankaan.
"Kaikki paitsi Puuveneily on turhaa! ;)"
-
raimå
- Viestit: 859
- Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti
Kirjoittaja raimå » 19 Touko 2010 22:42
Adita niittasi tänään mulle melkoisen nipun akkukaapeleita. Oli paremmin kuin hyvin tehty. Vieläpä paksut kutistesukat päissä. Hinta/laatu suhde oli kyllä kohillaan!
-
Northling
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Northling » 21 Touko 2010 23:40
Moro
Täytyy tunnustaa että ei mullakaan ihan kaikki kaapelit yhtäjaksosena mee laitteelle asti...
Nimitttäin yks sokeripala on paatissa ja se on pilssipumpun liitoksessa. Perskeleet kun toimittavat piulssipumput sellasilla 50 cm johdoilla ja siihen pitää vielä kytkeä väliin se seawitch rajakytkin.
No ongelmana on ollut se ettei ruostumattomia sokeripaloja saa mistään. Ja pilssissä tavallisen palan kestoikä on just tasan kaks vuotta ja sitten ei enää saa rikkomatta auki ruostuneita ruuveja.
Eihän se muovikuori ruostu eikä se messinkinen runkokaan, mutta kun ne perskeleen ruuvit on galvanoituja tai keltapassivoituja ja vielä 3,5 mm:siä.
No minä näppäränä poikana tempasin runkoon 4mm jengat ja laitoin ruostuvien ruuvien tilalle happoset 4 mm ruuvin pätkät, joihin dremelillä näpertelin meisselihahlot päihin. A vot kui hyväst pelajaa. Ja niin... johtimien päissä ON johdinpääteholkit.
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Viesti
Kirjoittaja Veli-Matti » 22 Touko 2010 07:30
Meillä on sitten Nortin kanssa tismalleen sama vika sähköissä...