
Kyllä pellinkiläinen ja summalainen on vähän eri filosofian veneitä.
Sama vika, "ukot" suunnittelee venettä ja miehitettyä mars lentoa saman otsikon allatevisu kirjoitti: Hiukan menee jutut muuten yli hilseen... ukot höpisee propulsioista ja laskee laskuja...Mielenkiintoista kuitenkin se osa, jonka ymmärtää.
Aurinkokennoja on pohdittu, mutta ne ovat toistaiseksi näitä myöhemmän jakson keissejä suunnittelumielessä. "Sitten joskus", eli kun laitos on muuten mobiilissa kunnossa ja halutaan kasvattaa itsenäisyyttä hieman parempaan suuntaan.ainur kirjoitti:En jaksanu lukea koko ketjua hirmu tarkkaan, mut oliko puhetta aurinkokennoista. Oikeassa hypridissä on ilman muuta ne. Sit myös "keulapotkuri", joka veneen liikkuessa eteenpäin pyörittää generaattoria ja ottaa liike-energiaa talteen. Jarrutusenergian hyödyntäminen on jo vaikeampaa...
Ainiin ja tuulienergia myös, jota voi hyödyntää tyynelläkin säällä, kun vene on liikkeessä.
Mutta jokatapauksessa nostan Salelle hattua sunnuntaina, klo 14.00 vuonna....![]()
Mut ihan oikeesti ,lisää "Ponkaloita" tarvitaan
RistoA kirjoitti:Ponkala on Shalomin värkkääjä.
Pari juttua ihan noin niinkuin ajatuksenvirtana ja ropeli hatussa pyörien, mutta maadoituskaapeli piukasti pakaroitten välissä ahistaen...
Mekaaniset ratkaisut akseleitten, hammaspyörien ja sentyyppisten kanssa on kehitetty huippuunsa 1900 luvulla. Hydrauliset ratkaisut on käsitelty samoihin aikoihin, samoten pneumaattiset. Siellä ei ole löydettävissä parannuksia.
Tää tarkoitta sitä, että jos rakentelee tehonsiirtojärjestelmän kemiallinen energiapotkuri, ja käyttää mekaanisia voimansiirtojärjestelmiä, päätyy pelikentälle, joka on jo ns. hoidossa. Mitään merkittävää parannusta ei helposti löydy.
Jos hakee parannusta systeemin hyötysuhteeseen kokonaisuutena, päätyy "epäperinteiselle" alueelle, sitä kummallisemmalle mitä suurempaa hyötyä tavoittelee. Ponkala peuhaa sellaisten juttujen kanssa!
Jos sulla on johtoajatuksena koaksiaaliakseli ja kummallinen propelli perinteisessä puuveneessä, niin onnea vaan.
Pääset tehokkaasti eteenpäin, jos hommaat jonkun käytetyn Pellinkiläisen, kevennät sen ja rakennat potkurisysteemin planeettavaihteella vanhaan vannasputkeen yhden tehonsiirtoakselin kanssa. Siihen perään joku pieni perusdieseli, niin homma on siinä.
Tehoketju Diesel+ genisakku+smoottori ei aiheuta mitään parannusta energiatalouteen, pikemminkin päinvastoin.
Homma paranee sillä, että heittää vanhoja komponentteja veke ja rakentaa voimasysteemin uusilla ideoilla. (koaksiaaliakseli ei ole uusi idea)
Vaihde+akseli-yhdistelmät on painavia ja epäkäteviä voimansiirtokomponentteja! Niitä on tehty muutamasataa vuotta ja homma on hallussa, mutta ei ne siitä modernisoidu kumminkaan..
Risto
Siis yliopistolla? Ne teoriahommat ovat siellä puolella niin sfääreissä, ettei jaksanut innostaa.. ;)RistoA kirjoitti:PS olis kannattanu kestää ne teoriahommat!
Kertoisitko lisää, kun olen kuitenkin missannut jotain..? ;)RistoA kirjoitti:Tehoketju Diesel+ genisakku+smoottori ei aiheuta mitään parannusta energiatalouteen, pikemminkin päinvastoin.
1-2 Azipod-tyylistä ratkaisua omaan paattiin....nam. Juuri sopivan nättiä ja hifiä. Jos vielä ohjauksen järkeistäisi siten, ettei tarttisi kauheasti miettiä, notta "jos käännän kakkoskoneen tehoja tohon ja suuntaan sen tonne ja sitten ykköstä niinku tännepäin ja ton verran, niin sitten pyäritää ku puolukka p*llussa.." --> eli tehdään kiltisti joystick-ohjaus, jossa pari moodia: satamamanööverit menee ns. "aja mihin suuntaan tahansa osoittamalla sauvaa sinne, sauvan kallistus määrää nopeuden" ja toinen olisi kiltti matka-ajo, eli "vasen ja oikea on vasen ja oikea, eteen on eteen, keskellä on nolla ja taaksepäin on jarru/taaksepäin". Aika simppeli toteuttaa vaikka ite sopivalla mikrokontrollerilla. Nimim..muutama tehtykin jo.ainur kirjoitti:Kylhän sähkömoottori veneessäkin on oiva peli. Vääntöä riittää eikä,tarvii suunnanvaihtajaa.
Energiatalous on sit toinen jutska. Mutta mukavuudestahan täytyy aina maksaa![]()
Eikait Wärtsiläkään? vai oliko se Strömberg? turhaan kehittänyt Azipot sydeemiä laivojen voimansiirrossa, jota käytetään nykyään lähes kaikissa megaluokan risteilijöissä . Tosin siinä on pointtina on "ohjaavat" ropelit
Noista "sfääreistähän" ne monet hyvät sovellukset lähtee. Eli luovaa "hulluutta" peliinRistoA kirjoitti:Mitä teoriahommiin tulee, niin näytät pyörivän oma-aloitteisesti sfääreissä.
Risto