perkins meridiesel 4.107 ONGELMAT RATKAISTU!

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 15 Heinä 2008 23:44

moi!

ongelmaa pukkaa!

eli laturi paikallaan ja piuhat kiinni, BAT akun plussaan ja + ja - releen kylkeen sekä molemmat akunnavat kiinni omassa korvassa relessä, mutta ei virtaa laturista!

http://www.skyllermarks.se/bil-och-bat/ ... erela.html

testasin vetäistä akun miinuksesta oman maajohdon laturiin mutta pirulainen hitsas heti! aivan kun akun miinus olis plussa! kaikki muu pelaa startit ym!

Missä vika? ( muulla kun allekirjoittaneen päässä!) onko laturin pyörimissuunnalla vaikutusta?


--janne--

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14 Huhti 2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 16 Heinä 2008 00:09

Pientä varmistusta, olihan sinulla akut rinnan eli 12v jännite.

Ja releelle tulee akuista plus navasta paksukaapeli releen "isoon" napaan ja toisesta akusta samoin ja vain releen ohjausjännite + ja - navasta.

Onko sinulla laturille herätejohto eli laturin valon kautta kulkeva johto laturiin (latauspiirin periaatekuva). Muista myös että laturin maa on akkuun kytkettynä.
Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 16 Heinä 2008 00:21

Kapu III kirjoitti:Pientä varmistusta, olihan sinulla akut rinnan eli 12v jännite.

Ja releelle tulee akuista plus navasta paksukaapeli releen "isoon" napaan ja toisesta akusta samoin ja vain releen ohjausjännite + ja - navasta.

Onko sinulla laturille herätejohto eli laturin valon kautta kulkeva johto laturiin (latauspiirin periaatekuva). Muista myös että laturin maa on akkuun kytkettynä.
jep! 12 rinnan kytkettynä!

mollemista akuista + johdot releen isoihin liittimiin ks ( liittimet 30&87) http://www.startmotor.se/ItemInfo?itemI ... ä+12V+100A ja 86 akun - napaan ja 87 laturin D+ napaan! ( rele ei ole polarisoitu)

valoa ei ole virta otettu suoraan Bat/B+ sta!

laturin maa akkuun kytkettynä just oli se ongelma! alkas hitsaamaan aivan kun + oli ollu plussa ( ja ei ollut, kattoin kaikki 5 kertaan läpi!)

--janne--

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

ps...

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 16 Heinä 2008 00:26

ps: laturilta ei men mitään virtalukolle....vaan BAT/+ suoraan akun +/plus napaan!

eikös se periatteessa ole ainoa kaapeli jonka tarvii jotta virtaa akuille sais?

http://theepicenter.com/giffiles/tipoweek/laltwire.gif

(alkaa mennä arvailuksi)

--Janne--

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14 Huhti 2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 16 Heinä 2008 10:22

Jep ei ole pakko yhdistää virtalukkoon, mutta laturi tarvitsee herätevirran jos ei sitten ole kestomangeetti laturi ja siinä herätevirta johdossa tulisi olla lamppu mielellään noin 4w teholtaan sen se vaatii että mangetointi onnistuu.

Niin ja laturin pyörimissuunnalla on vaikutus vain laturin jäähdytykseen.
Viimeksi muokannut Kapu III, 16 Heinä 2008 12:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: laturi löytyi...!

Viesti Kirjoittaja Notreal » 16 Heinä 2008 11:35

lacrits68 kirjoitti:moi!

Delcon 70A laturi sopi "heittämällä", 50m kaapelia, relitä ja säätimiä nyt Sivan pussissa! =) siistiksi tuli asennus!

Mites tuo aurinkopaneli kytketään? Laitoin rempan yhteydessa myös 100A eroitus releen startti ja käyttöakun väliin! eli mihin se paneli kytketään, suoraan navalle vai releeseen? http://www.startmotor.se/doc/159449207.jpg

--janne--
Minulla kennosäädin kytketty siten, että ensisijaisesti lataa hupiakkuja ( 3 kpl ) ja jos niissä varaus asetusarvossa, tarjoaa latausta starttiakulle ( 1 kpl ) Lisäksi jääkaappi kytketty säätimen kautta ? En tiedä onko sillä muuta merkitystä kuin että näkee paljonko kaappi kuluttaa....?

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 16 Heinä 2008 14:35

moi!

meni hermo ja marssin laturin kanssa takas kauppaan (auto sähkö liikkeeseen) ja kas laturi oli VIALLINEN ja ite hikihatussa mittaillu ja tarkastanut kytkentöjä!

huomenna saa hakee uuden ja uusi yritys jos vaikka sias vehkeet pelaamaan! oli muuten "halpoja" noi Clas ohlssonin panelit! harmi ettei mahdu katolle!

--janne--

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 17 Heinä 2008 22:05

moi!

pikku kysymys niille ja muillekkin, jotka perkinsin sähköistä mitään ymmärtää!

startille menee plussa akulta suoraan laturin KYLKEEN startti "rele" on kuskin penkin alla! miinus napa on startin päässä!

http://www.traktordelar.nu/mf3/mf130-start2.htm

http://www.startmotor.se/ItemInfo?itemI ... 3sto6oiqsq


eli ei solenoidia kuten "uusissa" starteissa!

kulkeeko virta "normaalia" tietä ko konessa? ( kuullut jostkus "positiivisesta" maasta)

ajattelin sitä laturin asennusta huomenna!

siivottii TAAS sivan kassillinen "Ylimääräsiä" johtoja veestä pois. mm 6m 50mm2 kappelia kun 1 akku oli keulassa ja yksi perässä kone keskellä!

Nyt on akut siistissä pakeyissa vierekkäin 30cm kaapelia välissä!

voi että kun on ihanaa kun KAIKKI kaapelit on ruskeita! =)) oli sitten + tai - tai "joku muu", hirveesti kaapelia joka ei mene minnekkään!

--Janne--

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14 Huhti 2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 17 Heinä 2008 23:35

Startille + napaan solenoidilta isosta navasta johto (mielellään vähintään 35mm2 riippuen matkasta akulta startille) ja akun + navasta solenoidin toiseen isoon napaan johto ja solenoidin ohjaus virta joko jostain napilta tai sitten virtalukosta. Startin perään suoraan akun - navalta johto.

Sinulla on nyt ilmesesti kytketty siten että laturin + navan kautta kulkee startinkin virta.

Laturin kytkenassä on useampia tapoja riippuen muusta järjestelmästä.

Jotkut laittavat laturin johdot samaan kuin startin paksujen johtojen kanssa (+ ja -) mutta jos sinulla on kaksi akkujärjetelmä niin silloin ei lataudu käyttöakku kuin kun molemmat akut on kytketty käyttöön.

Jos sinulla on ampeerimittari niin silloin laturila tuleva + johto menee sen kautta akun + napaan ja - johto (laturin maadoitus) suoraan akun - napaan tai startin perään - napaan (olettaen että akkujen maat ovat yhdessä).
Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 17 Heinä 2008 23:43

Onko nuo kauniit ruskeat kaapelit ns. lapamatoja? Jos ovat niin niissä on merkitty toinen johdin pienellä pitkittäisellä "harjanteella" tai uralla. Yleensä sillä "harjanteella". Ja jos sähköistäjä on käyttänyt edes jotakin logiikkaa niin merkitty johdin on plus tai miinus sitten joka laitteelle. Siis jos...

Tuota startti sydeemiä sanotaan "villiksi" ja sitä on käytetty yleensä vuosina kirves ja kypärä. Ainakin Lucas CAV:n lisäksi on tehnyt "villejä" startteja.
Se on ihan hyvä mutta startatessa pitää muistaa että antaa vapaasti ("villisti") pyörivän hammasrattaan pysähtyä ennen uutta starttausta. Muutoin se ja vauhtipyörän hammaskehä vaurioituvat ajan myötä. Mutta eipähän siitä ainakaan solenoidi mene rikki tai jumita. Molempi parempi...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

homma toimii!

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 17 Heinä 2008 23:59

moi!

eli kytkentä on suoritettu seuraavasti:

plussa RONSKILLA ( etusormen paksuinen) kaapelilla suoraan startille

miinus menee pääkytkimenkautta "releelle" ja sielta startille elikkä vähän niinkuin "väärinpäin"

n 6mm2 kappelit tulee ja menee virtalukolle!

huoli on vain siitä että onko ko "sähkösysteemi" "oikea" eli voi käyttää tavallista laturia?

joo noi ruskeet kaapelit on ns "kaiutinkaapelia" eli ei ole merkattu mitenkään!

no onhan se vanha sanonta että halpaa ja hyvää ei ole ja hosumalla....noniin! =))

--janne--

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14 Huhti 2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 18 Heinä 2008 01:00

Jos se "rele" on solenoidi niin ihan sama kumman johdon se soledoidi yhdistää jotta startti saa virran mutta yleensä se kai katkaisee + johdon.

Omassa perkinssissäni pääkytkimeltä menee paksu johto solenoidin toiseen napaan ja toisesta menee sitten startin + napaan.

Miinus menee startin perään suoraan ja solenoidilta menee samaan - napaan se toinen herätevirta johto ja vain yksi johto tulee virtalukolta se jossa on +12 volttia avaimen olessa starttiasenossa. Muistaakseni siinä startin kyljessä plus navan vieressä on pienenpi napa josta menee myös johto startin perään - napaan siis.

Kyllä normaali laturi pitäisi käydä, mutta tarkista nyt vielä ettei startin sähköpiirissä mene jossain vaiheessa maa laturin plussaan kun se kerta niin kipinö tässä taannoin. Mitkä ne kaksijohtoa ovat jotka tulevat virtalukolta ??? toinen on varmaan + mutta mika se toinen on ?
Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 18 Heinä 2008 14:46

moi!

per***les!

yksinkertaisella "testilampulla" on mittattavissa seuraavaa:

lamppu josta johdot + ja - akkuun, valo palaa

- akku ja + laturi valo palaa

- akku ja - latur valo palaa

+ akku ja + laturi valo ei pala

- akku ja suuttimen putki, valo palaa...!

jotakin on ilmeisesti pielessä mutta mitä?

--janne--

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja ainur » 18 Heinä 2008 20:10

lacrits68 kirjoitti:moi!

per***les!

yksinkertaisella "testilampulla" on mittattavissa seuraavaa:

lamppu josta johdot + ja - akkuun, valo palaa
OK

- akku ja + laturi valo palaa
OK

- akku ja - latur valo palaa
Ei OK

+ akku ja + laturi valo ei pala
OK

- akku ja suuttimen putki, valo palaa...!
Ei OK

jotakin on ilmeisesti pielessä mutta mitä?
?????

--janne--
Tosta ei varmaan hirveesti apua ole.... :)
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Re: homma toimii!

Viesti Kirjoittaja ainur » 19 Heinä 2008 00:30

[quote="lacrits68"]moi!´´
miinus menee pääkytkimenkautta "releelle" ja sielta startille elikkä vähän niinkuin "väärinpäin"

Oiskohan tuo se + maattonen sydeemi...Oireet viittais siihen suuntaan.
Pitäiskö laturikin olla sit erilainen, kuin "normi" ? ....
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vastaa Viestiin