CC kirjoitti:Keimo kirjoitti:
Tätä haluan korjata sen verran, että vikavirtasuojan käyttö ei edellytä maadoitusta.
Ei tietenkään edellytä. Mutta on turha antaa vuotaa 10mA jonkun laitteen kautta vaikkapa veteen, jos suojamaan läsnäolo olisi
laukaissut suojan jo.
Minkäslaisia vikoja vastaan tämä vikavirtasuoja sitten olikaan.. Hyvä esimerkki voisi olla vaikka pihalla pitkä roikka, jonka eristeet jostain kohtaa hankautuneet niin että vaihe on paljaana. Jos töpseli on seinässä ja menee koskemaan tuohon vaurioituneeseen kohtaan, saa siitä helposti sähköiskun (ellei sitten ole saappaat jalassa jne.). Tässä kohtaa vikavirtasuoja tulee, toimii ja yrittää suojata. Vikavirtasuoja laukeaa, jos tuo vaurioitunut kohta osuu maahan. Erityisen hyvin jos maa on kostea. Laukeaa se sittenkin, kun joku siihen koskee ja tässä kohtaa avainasemassa on suojan nopea laukeaminen.
Jos vaihe koskee maadoitusta, laukeaa suoja silloinkin. Ja jos vikavirtasuojaa ei ole, laukeaa sulake eli tässä tapauksessa vikavirtasuojasta ei varsinaisesti ole hyötyä.
Siirrytään maalta takaisin veneeseen. Jos maadoitetussa laitteessa on sellainen vika, että virta pääsee vuotamaan kuoreen, laukeaa vikavirtasuoja. Ok, tätä varten maadoitus on tärkeä. Jos maadoitus jostain syystä välistä puuttuu tai on poikki, viallisen laitteen kuori tulee jännitteelliseksi. Nyt sitten jos laite koskettaa veteen yhteydessä olevaa osaa veneestä (moottoria) laukeaa vikavirtasuoja. Samoin käy, jos ihminen on välissä.
Jos taas veneessä on viallinen sähköjohto, jossa vaihe on paljaana, pitäisin todennäköisempänä että siihen vikakohtaan osuu joko henkilö tai sitten vikakohta osuu veneessä riittävän johtavaan kohtaan tai veteen, kuin että vikakohta osuu maasähkön maadoitettuun kohtaan.
Ja jos tuolla 10mA viittasit sellaiseen vikaan, että veden kautta vuotava 10mA virta olisikin suojamaahan vuotaessaan yli vikavirtasuojan laukaisukynnyksen (nimellisesti 30mA), niin mielelläni kuulisin minkälainen vika tuossa voisi tulla kysymykseen.
raimå kirjoitti:Pitää varmaan huomenna soittaa Aditaan ja varmistaa onko omassa C-Tekissä galvaaninen eristys. Ainakin marine malleissa on.
Kun kyseessä ei ole suojamaadoitettu laite, siinä täytyy olla galvaaninen eristys töpselin ja latauspiuhojen välillä.