Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
-
Ande
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35
Viesti
Kirjoittaja Ande » 09 Marras 2010 17:10
Heh, joo ittellä kävi niin kun ajelin paattia ylösotettavaksi, että kaasuhälytin päätti ruveta huutamaan! Oli siinä tukka pystyssä vähän aikaan kun ei millään yhdistänyt, että mikä h-vetti nyt ulvoo

Samalla siinä tuli tuumailtua, että tarvis varmaan niitäkin aina silloin tällöin kokeilla tietäis ainakin millasen äänen mikäkin häly päästää.. Joten ens kevään ohjelmaan tuli uutena hälyjen testaaminen

E mare libertas
-
pellamo
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Viesti
Kirjoittaja pellamo » 09 Marras 2010 22:56
Tuohon alkuperäiseen aiheeseen.Olen itse joskus ajatellut samantapaista "hälytystä" kun on ollut heinää tms. vesilinjoissa.
Mutta mittailisin kyllä ensin vesilinjan kiertoa enkä VASTA sen häiriön oiretta eli vaikkapa lämmönnousua pakoputkessa.
Tekniikkaa kyllä löytyy virtausmittaukseen tai sen loppumisen ilmaisuun vaikka kuinka...
On se askeleen edellä lämmönmittauksesta.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
-
Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Viesti
Kirjoittaja Notreal » 10 Marras 2010 09:21
pellamo kirjoitti:Tuohon alkuperäiseen aiheeseen.Olen itse joskus ajatellut samantapaista "hälytystä" kun on ollut heinää tms. vesilinjoissa.
Mutta mittailisin kyllä ensin vesilinjan kiertoa enkä VASTA sen häiriön oiretta eli vaikkapa lämmönnousua pakoputkessa.
Tekniikkaa kyllä löytyy virtausmittaukseen tai sen loppumisen ilmaisuun vaikka kuinka...
On se askeleen edellä lämmönmittauksesta.
Minusta pakoputken lämpötilamittaaminen on ajatuksena hyvä koska reagoi veden virtausmuutoksiin hyvinkin nopeasti.
Lisäksi jos 5-10 € anturilla saa homman pelittämään niin mikä ettei.
Ainut mikä minua askarruttaa on tärinä, kestääkö anturi sitä kuinka pitkään?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
pellamo
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Viesti
Kirjoittaja pellamo » 10 Marras 2010 19:52
Onhan se hyvä ja ehkä halpa konsti.
Ajattelin tuota näkökulmaa avartaa vain että sitä vedenkulkua merivesipuolella voi vahtia muutenkin kuin vain että toteaa sen loppuneen kun pakoputki kuumenee.
Jos esim merivesipumpun perään soveltaa virtausmittauksen ja pistää hälytysrajanasetusarvoiksi tietyn litramäärän/aikayksikkö tyhjäkäynnillä ehyellä siipipyörällä
ja puhtaalla järjestelmällä niin mittaus hälyttää jo kun esim. lämmönvaihdin on tukkeutumaisillaan tai siipipyörä menettänyt "tehojaan turhan paljon.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
-
Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Viesti
Kirjoittaja Veli-Matti » 10 Marras 2010 20:25
On tuohon venemoottorien vedenkulun varmistamiseen kehitetty huomattavasti yksinkertaisempiakin ratkaisuja niin omatoimisesti kuin teollisestikkin kuin virtausmittarit. Raakavesisuodattimien kohokytkimiä on saatavilla eli silloin kun raakavesisuodattimessa ei ole vettä häly on päällä ja kun kone käynnistetään mikrokytkin sammuttaa hälyn - jos vettä tulee... Miinus tulee siitä että aina hälyyttää kun virta on kytkettynä eli xituttais kuunnella aina jotain sireeniä joka käynnistykselle...
Sydeemillä saa sama kertaa hälyn ja raakavesisuodatuksen kun virtausmittarilla ei saa kuin hälyn.
Jos ajatellaan noita mun viimekesäisiä vesikierto-ongelmia niin ekalla kertaa (impelleri totaalisesti paskana) suodatimessa oleva anturi olisi toiminut mutta toisella kertaa (entisten impellerien palaset OLIVAT tukkia vaihtimen) ei mutta ongelmien kärjistyessä tarpeeksi pahoiksi pakarianturi olisi toiminut molemmissa tapauksissa samoin kuin virtausmittariin värkätty hälyytin.
Mitä tuohon anturin kestoon siellä pakoputkessa tulee niin sehän voi tuhoutua vain tulikuumaan putkeen kiinnitettynä eli kun on ongelmia mutta viime hengenvedoksi se taatusti hälyyttää. Teemu on melkein oikeassa tuon kustannustason kanssa - ostin kesällä mahdollista konekopan jäähdytyspuhallinta varten 60 asteisen termostaattikytkimen (samanlaisen kuin Teemun kuvassa) ja se maksoi 4,95 €. Ja kun sitä ei tarvittukaan niin taidan laittaa sen pakoputkeen klemmarilla kiinnin ja vetää hälytinpiuhat...
Tuolla hinnalla ei kyllä kannata alkaa värkkäämään vedenkiertomittaria ja siihen hälyytysanturia varsinkin kun toiminta on aivan sama sillä se ei vie montaa sekuntia kun kierroksilla käyvä kone nostaa pakoputken kaulan lämpötilan hälylukemiin vedenkierron katketessa.
-
pellamo
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Viesti
Kirjoittaja pellamo » 10 Marras 2010 20:31

?Se pelkkä tasoanturi ei sen virtauksen vähenemistä tunnista.Sekin toimii vasta kun virtaus tyystin loppuu.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
-
pellamo
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Viesti
Kirjoittaja pellamo » 10 Marras 2010 20:47
Ne nyt sitten toimivat vain lähes yhtäaikaa....hyvä systeemi sekin.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
-
Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Viesti
Kirjoittaja Veli-Matti » 10 Marras 2010 21:07
";-) ?Se pelkkä tasoanturi ei sen virtauksen vähenemistä tunnista.Sekin toimii vasta kun virtaus tyystin loppuu." - Pellamo
Kyllä se tuolla edellä lukee ihan selvällä suomenkielellä

-
pellamo
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Viesti
Kirjoittaja pellamo » 10 Marras 2010 21:33
Niimpä niin...
Pittää mennä tervaamaan uutta tekelettä kun on vernissaakin pelissä.Ei passaa kuivua
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
-
meriläinen
- Viestit: 212
- Liittynyt: 09 Touko 2010 21:46
- Paikkakunta: Kotka
Viesti
Kirjoittaja meriläinen » 11 Marras 2010 11:53
Itsellä kävi kerran niin että kovassa kelissä käytin konetta ja latailin akkuja yhdessä mökkilaiturissa illalla ennen nukkumaan menoa. No sitten kun aikanaan läksin mökiltä kotia kohti en päässyt laiturista varmaan kun mailin kun huomasin että jokin on vialla. Pakoputkesta kuului ontto kumina. Käännyin takaisin ja luulin siipipyörän hajonneen, mutta se oli kunnossa. Lopulta kaveri uskaltautui n.8 asteiseen veteen tutkimaan olisko vaikka joku tukkinut sihdin ja sieltähän löytyi iso levätuppo. Oli murskyssä irronnut laiturista tai meren pohjasta kaiken maailman tavaraa jota kellui meressä.
Mulla virtaus vahti on mun omat korvat. Jos ei aivan kuuro ole kuulee jos pakoputki käy kuivana.
Ennen oli miehet rautaa, laivat oli puuta hiiohoi. Puuta ovat miehet nyt ja laivat ovat rautaa hiiohoi, hiiohoi....
-
Northling
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Northling » 11 Marras 2010 12:14
Moro
Mulla on se "pissapoika" kyljessä eli laponestomutkan ilmausreikä, josta ajossa normaalikaasulla suihkuaa sellanen pikkupojan pissakaari.
Jos kaarta ei näy ei ole vesikiertoakaan...
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Viesti
Kirjoittaja Veli-Matti » 14 Marras 2010 18:48
Perinteinen pissapoika
Mää ainakin oon ajossa aina sen verran muissa maailmoissa sinisten ajatusten ja merielämän havannoimisen kanssa että tahtoo pisut jäädä tarkkailematta - sen takia hälysireeni olisi parempi. Mutta tuskin sitä tulee koskaan livenä kytkettyä vaikka osat onkin...
-
TeddyDiver
- Viestit: 430
- Liittynyt: 09 Huhti 2007 15:12
- Paikkakunta: Jäämeri
Viesti
Kirjoittaja TeddyDiver » 14 Marras 2010 22:44
Aattelin vaan että eiks ois vielä parempi laittaa painehälytin ennen sifonia ?