Akkulaturin kiinteä kytkentä ja kulutus
- luototo
- Viestit: 78
- Liittynyt: 11 Marras 2011 14:12
- Paikkakunta: Parainen
Akkulaturin kiinteä kytkentä ja kulutus
Kertokaapa kokemuksia kiinteistä akkulatureista. Olen tähän asti vetänyt roikalla "maasähkön" veneeseen ja liittänyt veneen ja sähkökaapelin väliin vikavirtasuojan mallia Biltema. Ilmeisesti ihan käypä ja varsinkin edullinen ratkaisu. Akut olen ladannut irrottamalla ne ja kytkemällä kiinni tavallisen laturin C-Tek tms. Toimii mutta on hieman hankalaa ja irrotettua akkua ei luonnollisesti voi käyttää.
Haluaisin kuitenkin hieman säästää vaivaa ja käyttää kiinteää laturia. Eli sellainen että 230V kiinni ja akut latautuvat ilman irrotteluja. Ajattelin hommata esim. C-Tek M100 tai M200 laturin ja kiinnittää sen kiinteästi akkuihin. Nyt seuraa kysymykset:
1) Jos minulla on kaksi akkua rinnan 110Ah/ kpl niin kytkenkö laturin toisen akun + ja - napaan niin molemmat latautuvat samalla: edellyttäen että laturin teho riittää 220Ah tarpeeseen.
2) Voinko samaan aikaan käyttää toimilaitteita esim. valoja ja jääkaappia ja pitää laturia kiinni lataamassa? Sekoaako laturi vai osaako se hoitaa tilanteen kulutuksesta huolimatta? Tähän en ole saanut vielä yksiselitteistä vastausta.
Haluaisin kuitenkin hieman säästää vaivaa ja käyttää kiinteää laturia. Eli sellainen että 230V kiinni ja akut latautuvat ilman irrotteluja. Ajattelin hommata esim. C-Tek M100 tai M200 laturin ja kiinnittää sen kiinteästi akkuihin. Nyt seuraa kysymykset:
1) Jos minulla on kaksi akkua rinnan 110Ah/ kpl niin kytkenkö laturin toisen akun + ja - napaan niin molemmat latautuvat samalla: edellyttäen että laturin teho riittää 220Ah tarpeeseen.
2) Voinko samaan aikaan käyttää toimilaitteita esim. valoja ja jääkaappia ja pitää laturia kiinni lataamassa? Sekoaako laturi vai osaako se hoitaa tilanteen kulutuksesta huolimatta? Tähän en ole saanut vielä yksiselitteistä vastausta.
-
- Viestit: 29
- Liittynyt: 16 Loka 2008 21:59
Re: Akkulaturin kiinteä kytkentä ja kulutus
1. Kyllä lataantuu kumpikin akku samalla ja onnistuu ihan hyvin kun vaan on riittävän kokoinen laturi. Suositus kai olisi C/10 eli n. 20A laturi, mutta pienemmälläkin pärjää jos ei ole kiire.
2. Kyllä laitteita voi käyttää samalla kun laturi on kiinni. Älylaturi tosin ei osaa mennä ylläpitotilaan, vaan pitää jännitettä korkeampana (jos jaksaa), mutta ei tuo haittaa sillä kunnollisen älylaturin jännite ei ole juurikaan korkeampi kuin moottorin oman laturin. Jos on pitkään siis vuorokausia maasähkön varassa voisi olla parempi laittaa laturi (ainakin isommissa C-Tekeissä löytyy) virtalähdemoodiin jolloin jännite on vähän matalampi (tasainen 13,6v). Tästä on etuna sekin, että jännite pysyy tasaisempana eikä vaihtele kun laturi ei ole välillä lataus ja välillä ylläpitotilassa.
2. Kyllä laitteita voi käyttää samalla kun laturi on kiinni. Älylaturi tosin ei osaa mennä ylläpitotilaan, vaan pitää jännitettä korkeampana (jos jaksaa), mutta ei tuo haittaa sillä kunnollisen älylaturin jännite ei ole juurikaan korkeampi kuin moottorin oman laturin. Jos on pitkään siis vuorokausia maasähkön varassa voisi olla parempi laittaa laturi (ainakin isommissa C-Tekeissä löytyy) virtalähdemoodiin jolloin jännite on vähän matalampi (tasainen 13,6v). Tästä on etuna sekin, että jännite pysyy tasaisempana eikä vaihtele kun laturi ei ole välillä lataus ja välillä ylläpitotilassa.
- luototo
- Viestit: 78
- Liittynyt: 11 Marras 2011 14:12
- Paikkakunta: Parainen
Re: Akkulaturin kiinteä kytkentä ja kulutus
Kiitos vastauksesta. Näin itselkin tuumailin. Ctek:n sivuilla olikin aiheesta hieman juttua. Yritin tavoitella myös maahantuojaa mutta en onnistunut. Pistin sähköpostia josko vastaavat? Soitto pariin akkuliikkeeseen vahvisti asian.
Laturia voi käyttää kunhan sen latausteho on suurempi kuin kulutus. Päädyin hieman suurempaan malliin M300 josta irtoaa jo 25A. Tämän pitäisi riittää pitkälle lähinnä jääkaapin, kännykkälaturin ja valojen kanssa.
Ajattelin kytkeä laturin kiinteästi hupiakkuun. Akkukytkimellä voin sitten valita lataanko akkua 1 vai 1+2. Akut ovat saman kokoiset joten ongelmia ei pitäisi olla. 2-akku on käytössä vai startissa joten se latautuu ajossa. Tarvittaessa laturin voi tietysti siirtää vain tähänkin.
Onhan noita muitakin latureita, mutta tuo malli oli eräässä verkkoliikkeessä tarjouksessa ja sillä on jopa 5 vuoden takuu joten se ratkaisi valinnan.
Laturia voi käyttää kunhan sen latausteho on suurempi kuin kulutus. Päädyin hieman suurempaan malliin M300 josta irtoaa jo 25A. Tämän pitäisi riittää pitkälle lähinnä jääkaapin, kännykkälaturin ja valojen kanssa.
Ajattelin kytkeä laturin kiinteästi hupiakkuun. Akkukytkimellä voin sitten valita lataanko akkua 1 vai 1+2. Akut ovat saman kokoiset joten ongelmia ei pitäisi olla. 2-akku on käytössä vai startissa joten se latautuu ajossa. Tarvittaessa laturin voi tietysti siirtää vain tähänkin.
Onhan noita muitakin latureita, mutta tuo malli oli eräässä verkkoliikkeessä tarjouksessa ja sillä on jopa 5 vuoden takuu joten se ratkaisi valinnan.
- raimå
- Viestit: 859
- Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Akkulaturin kiinteä kytkentä ja kulutus
Oletettavasti halunnet että toinen akku on ns. hupiakku ja toinen moottorin käynnistysakku ja että toimivat erillisinä piireinään. Suosittelen että hommaat Blue Sean releen joka erottaa akut toisistaan lepotilassa ja yhdistää (toiseen suuntaan) kun jännite kasvaa latausjännitteen (yli 13,8V) tasolle. Eli rele akkujen väliin, Ctekki hupiakkun napoihin kiinni ja koneen laturilta ja maasta käynnistysakun napoihin kiinni. Käynnistyakkuun ei mitään tilpehööriä kiinni vaan kaikki hupiakkuun. Tällä systeemillä ei tarttee miettiä mittään. Sitten vaan hupiakkuja rinta rinnan jos potku loppuu kesken.
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- palonte
- Viestit: 194
- Liittynyt: 02 Tammi 2009 13:17
Re: Akkulaturin kiinteä kytkentä ja kulutus
Itselläni on akut kytketty siten, että moottorin generaattori lataa molempia akustoja diodipakan kautta, jolloin luonnollinen paikka ulkoiselle laturille olisi kytkeä se rinnan tähän pakkaan geniksen kanssa. En tiedä sitten kuinka diodien pieni kynnysjännite (vähentää akulle menevää jännitettä n. 0,2V) vaikuttaa C-tekin toimintaan, joka kuitenkin pyrkii älykkäänä laitteena pienentämään omaa varaustehoaan akkujen napajännitteen noustua riittäväksi. Kulutuslaitteet ovat kytketty akustoihin erillisten pääkytkimien kautta, eikä latauspiiri näin ollen katkea vaikka pääkytkimet olisi auki.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Akkulaturin kiinteä kytkentä ja kulutus
Moro
Mulla ei ainakaan C-tek ei toimi vetuksen häviöttömän jakodiodin kanssa. Piti hommata oma C-tek toisellekin akkupaketille ja kytkeä ne suoraan akkuun. Diodi ilm. blokkaa c-tekin tarvitseman palautteen ja tästä syystä ctek lakkaa lataamasta.
Nortti
Mulla ei ainakaan C-tek ei toimi vetuksen häviöttömän jakodiodin kanssa. Piti hommata oma C-tek toisellekin akkupaketille ja kytkeä ne suoraan akkuun. Diodi ilm. blokkaa c-tekin tarvitseman palautteen ja tästä syystä ctek lakkaa lataamasta.
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
- CC
- Viestit: 819
- Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
- Paikkakunta: JKLn MLK
Re: Akkulaturin kiinteä kytkentä ja kulutus
Tuo on kohtalaisen ilmeistä, koska nuo älylaturit haluaa tietää akun jännitteen vähintään kymmenysvoltin tarkkuudella ja diodi niistää siitä kuitenkin 0,4-0,8 virrasta riippuen. Vaikka se suostuisi lataamaan, homma ei toimisi tarkoitetulla tavalla. Diodiparin kanssa myös koneen laturia on huijattava nostamaan jännitteensä ylemmäs.Northling kirjoitti:Moro
Mulla ei ainakaan C-tek ei toimi vetuksen häviöttömän jakodiodin kanssa. Piti hommata oma C-tek toisellekin akkupaketille ja kytkeä ne suoraan akkuun. Diodi ilm. blokkaa c-tekin tarvitseman palautteen ja tästä syystä ctek lakkaa lataamasta.
Nortti
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.