Mikä mättää vai mättääkö mikään?

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Mikä mättää vai mättääkö mikään?

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 30 Kesä 2008 10:21

Nyt ilmeni pienenpieniä tummia pilviä taivaanrannalle kun laturi/akkuhässäkässä on jotakin häikkää.

Laturi pukkaa kokoajan n. 10-15A akkuihin vaikka ajaisi 4 tunnin lekejä yhtä rautaa (akut eivät lämpene ja nesteet ovat ok). Silti n. 15 tunnin yhtäjaksoisen kulutuksen jälkeen (mm. webasto ja invertteri päällä) hupiakkujen lepojännite on 12,1- 12,3V ja starttiakun n. 12,5 V (ei kuormitusta). Kytkin illalla 8A laturin starttiakkuun ja se alkoi lataamaan täysillä eli vajetta on...
Ensin ajattelin että akku on sökö eikä ota virtaa vastaan ja siksi koneen laturi pukkaa kokoajan virtaa akkusydeemiin. Mutta aamulla totesin että akku oli ottanut virtaa vastaan ja siirsin latauksen hupiakkujen puolelle jotka myös alkoivat latautumaan täydellä teholla.
Starttiakku on 180Ah ja hupiakut yht 205Ah ja koneen laturi 80A.
Hupiakut ovat uudet mutta starttiakku on valmistettu ennen vuotta 2001 joten se ehkä alkaa pikkuhiljaa olemaan jo tiensä päässä.

Mistähän tuota rupeaisi rappaamaan vai lataanko tähän hätään akut maasähköllä tarpeen vaatiessa?
_________________
Veli-Matti
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 30 Kesä 2008 12:13

Mittari näyttää koneen käydessä 13,9V joten eiköhän se puoli ole kohdillaan.
Ivertteri on katkaisijalla ja siitä katkeaa virta, kuten jokaiselta muultakin laitteelta pl. pilssipumput ja webasto, pääkytkimestä joten nekään eivät jää syömään virtaa. Webasto pyörii hetkisen kun jäähdyttelee eikä pilssipumput käy ollenkaan satamassa seistessä. Ei pitäisi kuluttaa virtaa niin kauheasti että tuommoisia ongelmia tulee.

Latausrelettä ei ole, ainoastaan pääkatkaisijat sillä en lähtenyt rakentamaan sydeemiä sen kummemin yhtä kesää varten. Ratkaisulle on saatu "hyväksyntä" edempänä kerrotulta kaverilta - tai itse asiassa hän se kehottikin kytkentäkaavion perusteella tekemään niin.

Koneessa on orkkis Valmetin johtosarja mutta VooDOo mittariston on sitten kytkenyt joku muu, sanoisinko ööö... "persoonallisesti". Johtoliitokset ja pihtien puristusjäljet ovat kyllä ihan kuin ammattimiehen jäljiltä mutta mm. ampeerimittarille menee 2 + 3 johtoa joka on mielestäni aika erikoista. No, uskoisin sen kuitenkin olevan ihan ok rakennettu.

Eihän tässä mitään ongelmaa olisi sillä kansimestarin siskonmies on tehnyt reilut 35 vuotta nimenomaan auto- ja laivasähköhommia niin suunnittelupöydällä kuin livenäkin mutta on niin perusteellisesti lomalla että on ilmoittanut muijalleenkin että "pesä lämpimäksi 15.8 silloin loppuu loma..."
Seikkailee tapansa mukaan jossain Lapissa tai Kuolassa...

Ai niin, kirjoitin tuolla edellä että pukkaa 10-15A sehän on puppua kun se pukkaa itseasiassa enemmän eli 15-25A. Pitkän päälle siinä on laturi kovilla vaikka hommat muuten pelaisi.
Olisikohan laturin diodeissa jotakin häikkää?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
vanhami
Viestit: 507
Liittynyt: 16 Huhti 2003 14:35
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vanhami » 30 Kesä 2008 12:37

Akkuja pitää silloin tällöin varata kunnolla verkkovirralla pitkään pienellä latausvirralla, eli toisin sanoen tavallisella verkkolaturila. Tuollaiset neljän tunninkaan ajot eivät riitä auttamaan niitä piripintaan.

Pieni aurinkopanelikin kiinteästi veneeseen asennettuna tekee poikaa.
Veneiden näprääminen on kivaa. Samoin saaressa siggen polttelu takakannella olutpullo kädessä. Veneilystä en niinkään perusta.

http://www.mikavanhala.fi

Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 30 Kesä 2008 12:42

vanhami kirjoitti: Pieni aurinkopanelikin kiinteästi veneeseen asennettuna tekee poikaa.
word!

Mulla on itellä 30w 1,2A aurinopaneeli ja hyvin pysyy 2x75Ah akkua ladattuna!

--janne--

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 30 Kesä 2008 13:31

Lepo- ja käyntijännitteet on Fluke merkkisellä yleisvirtamittarilla mitattu ja akun navatkin ovat olleet lepojännitettä mitattaessa irti. Kirjoitin erheellisesti tuolla edellä vähän siihen malliin että se olisi katsottu kojetaulusta ;-(

Juu, kyllä ymmärsit ihan oikein. Katkaisimen asennot ovat 1, 1+2 ja 2 ja tuossa järjestyksessä se lataakin.

Akkujen ei pitäisi olla kovinkaan erikuntoisia sillä ras.. kuorm.. tai mikä -mittaus se nyt olikaan tehtiin starttiakkuun talvella ja se "oli kuin pakasta vedetty" mutta toisaalta se vanhuus kyllä saattaa yllättää suht äkkiä.
Äkkiäkös tuota starttiakkuna käyttää jotakin henkilöauton uutta akkua jos on tarpeen.

Voihan se olla ihan vaan yksinkertaisesti niin kuin Mikakin sanoo.
Homma selviää paljon kunhan saan akut täyteen ja laitan koneen käymään.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 02 Heinä 2008 10:24

Alkoihan se homma selviämään;

1. toinen uusista Exide vapaa-ajan akuista sökö - vaihdetaan takuuseen
2. laturi saanut matkan varrella sen verran siipeensä että pukkaa kierrok-
sillakin ulos vain vajaa 30A - korjataan kun ehditään
3. Kaikesta huolimatta lyhyet ajomatkat ja kova kulutus vaatii jonkinlaisen
apualataussydeemin - tähän hätään pärjätään roikalla ja tavallisella
laturilla
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin