Startin hiiletkö ?

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11

Startin hiiletkö ?

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 01 Syys 2006 21:12

Koneessani on Boshin startti, ja se kiukuttelee aina kun kone on ajettu kunnolla kuumaksi. Seuraava startti vaatii kopautuksen kylkeen muuten ei tapahdu mitään. Onko hiilet loppu vai solenodi sökö. Pienien pyräysten jälkeen lähtee aina.

dieselmoottori
Viestit: 183
Liittynyt: 05 Heinä 2006 20:53

Viesti Kirjoittaja dieselmoottori » 02 Syys 2006 15:04

Yhdistä kuumana solenoidin navat suoraan vaikka meisselillä. Jos näin lähtee aina kopauttamatta niin vika on solenoidissa.

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 02 Syys 2006 15:43

Ok. kokeillaan. Kiitos!

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 03 Syys 2006 09:20

Vaikea sanoa, kuinka vanha starttisi on. Erityisesti kuorma-auton startissa olen kokenut, että sinne kertyy "ihmeellisiä" kuparin värisiä herneitä aika paljon. Ne saattavat olla huonon starttaamisen syy jotuessaan välillä virtapiiriin. Kysyin yhdeltä startteja korjanneelta ukolta, ovatko "herneet" yleisiä. Hän sanoi, että "kuuluvat asiaan".
Kyyrö

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 03 Syys 2006 16:59

Kone on BMW D12 vm.-87. Mietin vaan, että ei venemoottoreilla starttailla läheskään samoja määriä kun esim. samanikäisillä kuorma-autoilla on starttailtu. Kuluminen ei sikäli varmaan ole todennäköinen syy vaan olisko hapettuminen jostain välistä ? Tuntuu vähän siltä, että joku liitos on niin kiikun-kaakun että kun startti lämpolaajenee tarpeeksi niin linja katkeaa.
En vielä ole päässyt kokeilemaan "diiselmoottorin " konstia mutta pian sekin selviää.

make.n
Viestit: 130
Liittynyt: 08 Joulu 2003 10:57
Paikkakunta: riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja make.n » 04 Syys 2006 09:49

Irrota ja puhdista ja puhdista kaikki startin ja solenoidin kaapeliliitokset. Varsinkin ne paksujohtoiset ja kiristä kunnolla.
Suojarasva päälle estämään hapettumista.
Kiristä ne pitkät ruuvit millä solenoidi on niputettu jos siinä mallissa sellaiset on.
Jos siellä on pääkärjet kulahtaneet ja noi solenoidin kuorta pitävät pitkät ruuvit kiristyvät vähänkin niin se tuo kärkiä lähemmäs ja voi auttaa pitkäksikin aikaa.

Make
Saas nähdä mitä tästäkin tulee? - http://groups.msn.com/Makenvenerojekti/

Vastaa Viestiin