Perämoottorin laturi

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Vastaa Viestiin
mika_
Viestit: 8
Liittynyt: 13 Huhti 2006 11:39

Perämoottorin laturi

Viesti Kirjoittaja mika_ » 13 Huhti 2006 11:42

Minulla on Mercuryn 20 hv sähkökäynnisteinen perämoottori. Tämän moottorin laturi herättää hieman kysymyksiä. Mikäli olen oikein käsittänyt, kyseessä ei oikeastaan ole mikään varsinainen laturi, vaan lähinnä ”valopuola” tai jotain vastaavaa.

Käsittääkseni laite antaa kuitenkin ulostulossaan tasajännitettä, eikä vaihtojännitettä niin kuin valopuolissa tyypillisesti. Onhan kuitenkin kyseessä sähkökäynnisteinen malli johonka pitää asentaa akku starttimoottoria varten.

Jonkinlainen kokemus minulla on varsinaisista auton moottorin tyylisistä latureista isommissa vene moottoreissa, mutta tällaisesta ”latauspuolasta” ei ole mitään käsitystä. Olisinkin kysellyt arvon raadilta lisätietoja seuraaviin mieltä askarruttaviin kysymyksiin.

Valmista ilmoittaa muistaakseni suositeltavaksi akun kooksi 70-120 Ah. Mitä tapahtuu jos akun koko on tyystin jotain muuta?

Mitä muuta sitten? Ensinnäkin tuon koon suhteen: Käytännössä en tule saamaan mahtumaan mitään 120 Ah akkua pieneen veneeseeni. Ei mahdu 70 Ah akkukaan. Lähinnä kyseeseen tulisi jokin 20-35 Ah akku.

Luonnollisesti ymmärrän että mitä pienempi akku, sitä vähemmän sinne mahtuu sähköä varastoon. Eli jos sähkön suhteen tulee tiukkaa, niin pienellä akulla se loppuu sitä aikaisemmin mitä pienempi akku. Kuitenkin tilan suhteen koko on erittäin kriittinen.

Tuossa 20 hv mallissa on kuitenkin se hyvä puoli, että yhtä lailla vaikka se on sähkökäynnisteinen, on kopassa paikallaan edelleen käsikäynnistin. Eli käynnistäminen joko sähköllä tai käsin on lähes yhtä helppoa ja nopeaa.

Mihinkä sitten tuo esim. 20-35 Ah akku riittää? Riittääkö se pariin käynnistysyritykseen ja joihinkin lisälaitteisiin. Lisälaitteita on lähinnä kaiku (n. 300 mA), kompassivalo (n. 5 W), merenkulkuvalot (n. 30 W) ja toisinaan pilssipumppu (n. 35 W) sekä hyvin harvoin 55 W hakuvalo.

Miten tuollainen pieni akku käyttäytyy ladattaessa? Tuon latauspuolan tehohan oli jotain n. 80 W, eli 12 V n. 6 A. Ilmeisesti mitään jännitteen säätöä tuollaisessa latauspuolassa ei ole? Eli jännite vain nousee ja nousee kun akku on täynnä (ei kulutusta pitkän ajon aikana). Voiko akku vahingoittua tuollaisesta? Miten reagoi suljettu hyytelöakku?

Olen katsellut Bilteman (muistaakseni 35 Ah) suljettua hyytelöakkua. Avonainen nesteakku ei tule pysymään hengissä kovin kauaa pienen veneen keikunnassa. Onko tällainen hyytelöakku hyvä ratkaisu vai pitäisikö miettiä jotain toista vaihtoehtoa?

Onko mitään järkeä rakentaa jonkinlaista lataussäädintä tuolle laturille, joka pitäisi jännitteen jossakin max +14 V tienoilla? Onko tällaisessa laturissa ylilatautumisen mahdollisuus häviävän pieni osa normaalia käyttöä?

Tarvitseeko tällainen pieni 20 hv moottori muuten akkua mihinkään muuhun käynnistyksen aikana kun startti moottorin pyöritykseen? Tarvitseeko sytytys johonkin akkusähköä, vai tuleeko se jotenkin laturin kautta? Eli periaatteessa koneen voisi saada käsikäynnistimellä käyntiin ilman akkuakin?

Jos saisin näihin kysymyksiin, ajatuksiin ja ideoihin joitain kokemusperäisiä vastauksia, olisin kovin kiitollinen niistä.

Mika

mika_
Viestit: 8
Liittynyt: 13 Huhti 2006 11:39

Hups tuli väärälle palstalle

Viesti Kirjoittaja mika_ » 13 Huhti 2006 11:50

Sorry, viesti tuli väärälle palstalla. Piti mennä tekniikka puolelle :-( Ymmärrättehän nämä ensikertalaisten näppisongelmat :-)

Mika

-------------
Ei tullut suurta vahinkoa, siirsin aiheen tekniikkapuolelle. T:japek

Toni_V
Viestit: 328
Liittynyt: 19 Syys 2005 09:15
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja Toni_V » 13 Huhti 2006 12:02

Pienen akun huono puoli on se että se saattaa kärsiä ylilatauksesta, varsinkin jos perämoottori sylkee hiukka reilumpaa jännitettä. Toisin sanoen pieni akku voi hajota.

On varmasti montakin tapaa estää tuo, vaikkapa yksinkertaisimmillaan zener ja vastus (jos tehoalue on sopiva), tai sitten joku hienompi lataussäädin.

Hihasta ravistaen luulisi tuon akun riittävän hyvin niin kauan kun oheislaitteita käytetään koneen ollessa käynnissä.

Meillä vanhasta perämoottorista tuli melkoisen heikkoa jännitettä pienillä kierroksilla, eli uistinta vedettäessä se ei kyllä lataillut mitään. Tuo vehje ei ainakaan tarvinnut lainkaan ulkopuolista sähköä, uudemmat hienommat koneet saattavat kaivatakin jonkunlaisen jännitteen.

Toni_V
Viestit: 328
Liittynyt: 19 Syys 2005 09:15
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja Toni_V » 13 Huhti 2006 15:01

Tsekkasin lähikaupasta kun käväsin ja taitaapi normaalit zenerit olla liian pieniä tuohon tarkoitukseen, ainakin jos ajetaan pitkään ilman mitään sähkökuormaa... Eli varmaan joltain muulta pohjlta pitäisi lähteä systeemiä viilaamaan.

mauri
Viestit: 91
Liittynyt: 27 Touko 2005 10:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mauri » 13 Huhti 2006 17:07

Nyt kyllä vaihteeksi kirjoitan sellaista josta en ihan satavarma ole (siis tuo osuus missä arvailen perämoottorissasi mahdollisesti olevia sähkölaitteita), mutta löytynee täältä sitten tietävämpiäkin.

Olen ymmärtänyt niin, että käsikäynnisteisissä on vaan tuo ns valopuola ja sitten sähkökäynnisteisissä (jotka siis tarvitsee akun ja siihen lataustakin) on lisäksi jännitteensäädin. Tuo puola voi olla samakin kuin käsikäynnisteisessä. Jännitteensäätimen tehtävänä on rajoittaa jännite akun lataukseen sopivaksi (n. 14 V) vaikka koneella ajettaisiin pitempäänkin kovilla kierroksilla.

Elikkä moottoriin jota saa sekä käsi, että sähkökäynnisteisenä saanee tarvikkeena (jos ei jo ole?) tuon säätimen joka ilmeisesti myös toimii tasasuuntimena, kun valopuola antanee raakaa vaihtosähköä. Voinee maksaa sitten jotain ?

Jonkinlaisen virityksen saisi siten, että hankkii reilunkokoisen tasasuuntaussillan (vaikka 10 A ja riittävä jännitekestoisuus esim 100 tai 200 V). Mittaamalla akun jännite käyttämälläsi kierrosluvulla voisi sitten halvalla hienosäätää latausjännitteen lähelle oikeaa laittamalla sillan vaihtosähköpuolelle sopivan lampun kuormaksi, niin se ei pura akkua missään tilanteessa. Tai sitten tasasähköpuolelle riittävän tehokas jänniteregulaattori. Sekä diodisilta että regulaattori tarvitsee kunnollisen jäähdytyslevyn joka sitten on jossain potentiaalissa, ellei komponenttien ja levyn vlillä ole hyvin lämpöä johtavaa eristelevyä.

Jos sinulla on lataussysteemi jonka antama jännite on max 14 V ei ole väliä minkäkokoinen akku on, kunhan vain jaksaa startata moottorin ja antaa riittävästi virtaa silloin kun moottori ei käy tarvitsemillesi laitteille. Akkuhan ei nimittäin ota virtaa vastaan paljonkaan kun se on täynnä ja latausjännite on rajoitettu 14 Volttiin.

Jos jänniterajoitusta ei ole, on varma että pieni akku (varsinkin suljettu) kiehuu loppuun pitkään ajettaessa jos jännite on silloin vaikka 16 V.

ps nuo halvat suljetut akut joita mainostetaan esim "lyijyhyytelö akkuina" (mitähän se lyijyhyytelö oikein on ?) ovat sitten oikeasti AGM-akkuja, eli ns. imeytettyjä suljettuja akkuja joissa elektrolyytti on imeytettynä lasikuitumattoon. Kyllä sitten löytyy myös hyytelö- eli geeli-akkuja joissa elektrolyytti on geelimuodosssa. Nämä on sitten yleensä kalliimpia ja laadukkaampiakin.

En ihan ymmärtänyt miksi akun pitäisi olla suljettu. Kyllä perinteinenkin akku (mieluummin sellainen jossa mahdollisesti korkeista tuleva elektrolyytti johdetaan letkulla pieneen umpinaiseen muovipulloon) veneessä kestää. On lisäksi halvempi ja pitkäikäisempi kuin halvat (kiinalaiset) suljetut akut. Tällaisen laittaa sitten sopivasti tuulettuvaan muovikoteloon kiinni ja kotelo on tietysti veneen rungossa hyvin kiinnitettynä. Tuo tuulettuvuus siksi, että akkua ladattaessa syntyy räjähdyskaasua joka on hyvä saada tuulettumaan pois. Onhan täällä palstoilla sellaisiakin uskovaisia joiden akuista kaasua ei tule, eikä akut koskaan räjähdä, minä en vain sellaisiin ole vielä törmännyt ;=)

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 13 Huhti 2006 21:13

tasasuuntaaja sekä regulaattori siihen ja hommaa bebekistä niin saa "meri" hinnat pois :-)
E mare libertas

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Perämoottorin laturi

Viesti Kirjoittaja matti » 15 Huhti 2006 09:12

mika_ kirjoitti:
Tarvitseeko tällainen pieni 20 hv moottori muuten akkua mihinkään muuhun käynnistyksen aikana kun startti moottorin pyöritykseen? Tarvitseeko sytytys johonkin akkusähköä, vai tuleeko se jotenkin laturin kautta? Eli periaatteessa koneen voisi saada käsikäynnistimellä käyntiin ilman akkuakin?


Mika
Perämoottorit on rakennettu siten, että ne ei tarvi ulkopuolista sähköä muuhun kuin käynnistykseen. Lataus ja sytytyslaitteistot ovat täysin erilliset.
Uudemmat toimivat (ainakin jotkut merkit) ilman ulkopuolista käskytystä=kaukohallintalaitteen voi irroittaa, kone toimii=ÄLÄ pyöritä konetta potkurista jossa on hallintalaite irti se käynnistyy. (siis avain off asennossa=kone ei käynnisty pyöritettäessä käsin, mutta kun otat johdot irti niin on sama kuin kääntäisit avaimen käyntiasentoon)=turvallisuusominaisuus jos johtosarja viottuu kone on täysin toimintakuntoinen.

Mielestäni pienempi akku on parempi kuin liian iso joka on aina puolityhjä koska pieni latausteho ei kykene lataamaa isoa täyteen. Jos rupeaa keittämään, niin aja valot/"kaikki kulutuslaitteet" päällä niin ei varmasti enään keitä akkua=vrt 80w teho.

Matti

mika_
Viestit: 8
Liittynyt: 13 Huhti 2006 11:39

Re: Hups tuli väärälle palstalle

Viesti Kirjoittaja mika_ » 16 Huhti 2006 10:07

[quote="mika_"]Sorry, viesti tuli väärälle palstalla. Piti mennä tekniikka puolelle :-( Ymmärrättehän nämä ensikertalaisten näppisongelmat :-)

Mika

-------------
Ei tullut suurta vahinkoa, siirsin aiheen tekniikkapuolelle. T:japek[/quote]

Ensinnäkin Kiitoksia Japek!

Olisinko itse pystynyt viestin siirtämään, vai vaaditaanko siihen joitain laajempia oikeuksia?

Täytyy tunnustaa että ihan näin uutuuden innostuksessa menen postaamaan tämän väärälle palstalle. Siis näppi, eikun ajatushäiriö :-)

Mika

mika_
Viestit: 8
Liittynyt: 13 Huhti 2006 11:39

Viesti Kirjoittaja mika_ » 16 Huhti 2006 10:24

Pienen akun huono puoli on se että se saattaa kärsiä ylilatauksesta, varsinkin jos perämoottori sylkee hiukka reilumpaa jännitettä. Toisin sanoen pieni akku voi hajota.
Tämähän tässä on huolena. Kuitenkin ongelma on tuossa tilan riittävyydessä. Lähellekkään valmistajan suosittamaa kokoa ei pääse (olikohan nyt jotain 70-120 Ah). 120 Ah akku alle 4 metrin kiulussa on täysi mahdottomuus, silloin pa-tankki ei mahdu enää mukaan.

Nyt peräisinkin kokemuksia niiltä ihmisiltä joilla on ollut kokoluokkaa 20-40 Ah akku veneessä ja suurinpiirtein 20 hv kone (noin 80 W latauspuola). Millaisessa käytössä on akku kestänyt ja onko ollut ylilataus ongelmia?
On varmasti montakin tapaa estää tuo, vaikkapa yksinkertaisimmillaan zener ja vastus (jos tehoalue on sopiva), tai sitten joku hienompi lataussäädin.
Zener kuulostaa liian helpolta ratkaisulta. Mitähän tuollaiset mahtaa kestää. Muistaakseni niiden tehot olivat tyypillisesti jotain 1...5 W. Mahtaako kestää 80 W laturin? Kukahan osaisi selittää asian?
Hihasta ravistaen luulisi tuon akun riittävän hyvin niin kauan kun oheislaitteita käytetään koneen ollessa käynnissä.
No pieni vene niin ei siinä kovin suuria kulutusjohteita ole. Kierroslukumittari on käsittääkseni varsin energiapihi laite, joten se ei sähköä varsinaisesti kuluta. Kaiku on elektroninen ja se vie mustaakseni joitain satoja millampeereja. Eli ei siihenkään montaa wattia kulu.

Ainoa varsinainen kuluttaja on navigointivalot. Käsittääkseni polttimot ovat 10 W kappale. Vihreä, punainen ja valkoinen, eli 30 W. Se olisi jo jonkinlainen kulutus määrä 80 W verrattuna. Mutta jos niitä pitää päällä aina ajaessaan, sekä päivisin että pimeällä.

Muuten veneeseen tulee pieni pilssipumppu (pari ampeeria) joka käy toki kovin harvakseltaan ja pieni hakuvalo (käsivalonheitin) jotain 35-55 W, mutta sen käyttö on hyvin satunnaista.
Meillä vanhasta perämoottorista tuli melkoisen heikkoa jännitettä pienillä kierroksilla, eli uistinta vedettäessä se ei kyllä lataillut mitään.
Osaisiko joku kertoa miten tuollaisen laturin teho muuttuu kierrosten mukana? Joskus olen kuullut että autojen vaihtovirtalaturit antavat jopa 80% tehostaan jo tyhjäkäynnillä. Miten on laite latauspuolassa?

Voisiko kuvitella että jos vetää suoran viivan tyhjäkäynnin ja maksimi kierrosluvun välille siten että lataus on nollassa tyhjäkäynnillä ja 80 W täydellä kierrosluvulla niin tämä kuvaisi käytössä olevaa tehoa?

Mika[/quote]

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Hups tuli väärälle palstalle

Viesti Kirjoittaja Jape » 16 Huhti 2006 10:50

mika_ kirjoitti: Olisinko itse pystynyt viestin siirtämään, vai vaaditaanko siihen joitain laajempia oikeuksia?

Mika
Muistaakseni peruskäyttäjillä ei ole siihen oikeuksia

mika_
Viestit: 8
Liittynyt: 13 Huhti 2006 11:39

Viesti Kirjoittaja mika_ » 16 Huhti 2006 10:59

Nyt kyllä vaihteeksi kirjoitan sellaista josta en ihan satavarma ole (siis tuo osuus missä arvailen perämoottorissasi mahdollisesti olevia sähkölaitteita), mutta löytynee täältä sitten tietävämpiäkin.
Eihän tuo nyt niin vaarallista ole, täytyyhän sitä nyt itsekin ensin ajatella ennen kun jotain kokeilee. Kuitenkin tuollaiset pienet perämoottorit kun kuitenkin ovat minulle täysin vieraita, niin yritän tässä nyt vain selvittää itselleni ajatuksia.
Olen ymmärtänyt niin, että käsikäynnisteisissä on vaan tuo ns valopuola ja sitten sähkökäynnisteisissä (jotka siis tarvitsee akun ja siihen lataustakin) on lisäksi jännitteensäädin. Tuo puola voi olla samakin kuin käsikäynnisteisessä. Jännitteensäätimen tehtävänä on rajoittaa jännite akun lataukseen sopivaksi (n. 14 V) vaikka koneella ajettaisiin pitempäänkin kovilla kierroksilla.
Tuo kuulostaa loogiselta.

Minulla vain sanottiin kaupassa niin jännästi, kun kyselin koneen laturista, että "tässä koneessahan ei sitten ole varsinaista laturia ollenkaan". Jäin kyllä sitä lausuntoa vähän ihmettelemään. Kun kyselin, että millainen sen akun pitää olla niin sanoivat että valmistajan suosittelema. Kun sanoin että ei mahdu niin totesivat vain että pitäisi olla. Siis se perinteinen "voi, voi" ja takuu ei korvaa jos...

Käyttöohjekirjahan ei tuosta laturista juuri mitää kerro. Se verran olen kuitenkin siitä tulkitsevinani, että tasasähköä tulee ulos, koska siinä on "+" ja "-" johtimet ja ohje käskee ehdottomasti kytkemään akun oikein päin.
Elikkä moottoriin jota saa sekä käsi, että sähkökäynnisteisenä saanee tarvikkeena (jos ei jo ole?) tuon säätimen joka ilmeisesti myös toimii tasasuuntimena, kun valopuola antanee raakaa vaihtosähköä. Voinee maksaa sitten jotain ?
Ainakin tuon Mercuryn hyvänä puolena voin mainita juuri tuon "kaksi käynnisteisyyden". Saattaapahan olla tyypillistä kyllä muissakin 20 hv koneissa? Aika usein näyttää 10 ja 15 hv koneet olevan käsikäynisteisiä ja taas 25 hv ja sitä suuremmat sähkökäynisteisiä.

Tässä 20 hv koneessa on täysi käsikäynnistys mahdollisuus (ei siis vain mitään "hätäkäynnistys" mahdollisuutta), eli kahva tulee kopan lävitse ja lisäksi juuri tuo sähkökäynnistys. Itse tykkään siitä että koneen voi käynnistää sillä tavalla mikä kulloisellakin hetkellä tuntuu parhaimmalta ratkaisulta.

Kesällä kuuman ajetun koneen voi nykäistä käyntiin käsin niin halutessaan ja syksyn kylmillä keleillä vähän ennen käynnistystä vetristellä konetta käsin nykimällä. Sitten kun laiskottaa niin käyttää sähköä :-)

Kuitenkin luulisin (en tiedä) että tuon latauspuolan vaihtojännite on vain tasasuunnattu tasasähköksi, mutta mitään muuta tuolle ei ole tehty. Siitä vähän kielisi tuo suuri suositeltu akun kapasiteetti.

Mistähän tuollaisen säätimen saisi suoraan valmiina?
Tai sitten tasasähköpuolelle riittävän tehokas jänniteregulaattori.
Virtahan on kuitenkin jonkinmoinen (80W) eli ihan kovin pientä räkkylää ei sinne voi laittaa.
Jos sinulla on lataussysteemi jonka antama jännite on max 14 V ei ole väliä minkäkokoinen akku on, kunhan vain jaksaa startata moottorin ja antaa riittävästi virtaa silloin kun moottori ei käy tarvitsemillesi laitteille. Akkuhan ei nimittäin ota virtaa vastaan paljonkaan kun se on täynnä ja latausjännite on rajoitettu 14 Volttiin.
Koneellahan ei ole vielä ajettu meriäkään tai tarkemmin ottaen kaapeliakaan :-) Siksi en yhtään tiedä mitä sieltä puolasta tulee ulos ja millä kierrosluvulla. Hienointa olisi juuri tuo säädetty tasajännite. Kuitenkin nyt vähän asiaa miettineenä tässä koneessa taitaa olla vain tuo tasasuuntaus (en tosin vielä tiedä).
Jos jänniterajoitusta ei ole, on varma että pieni akku (varsinkin suljettu) kiehuu loppuun pitkään ajettaessa jos jännite on silloin vaikka 16 V.
Kuinka nopeasti tämä tyypillisesti käy? Onko akku laaki ja vainaa vai tarvitaanko siihen pidempää ajoa?
ps nuo halvat suljetut akut joita mainostetaan esim "lyijyhyytelö akkuina" (mitähän se lyijyhyytelö oikein on ?) ovat sitten oikeasti AGM-akkuja, eli ns. imeytettyjä suljettuja akkuja joissa elektrolyytti on imeytettynä lasikuitumattoon. Kyllä sitten löytyy myös hyytelö- eli geeli-akkuja joissa elektrolyytti on geelimuodosssa. Nämä on sitten yleensä kalliimpia ja laadukkaampiakin.
Sellaista Bilteeman akkua olen katsonut. Liekö kirosana täällä palstalla? Suljettu akku kuitenkin ja menee muistaakseni nimellä "hyytelöakku".
En ihan ymmärtänyt miksi akun pitäisi olla suljettu. Kyllä perinteinenkin akku (mieluummin sellainen jossa mahdollisesti korkeista tuleva elektrolyytti johdetaan letkulla pieneen umpinaiseen muovipulloon) veneessä kestää. On lisäksi halvempi ja pitkäikäisempi kuin halvat (kiinalaiset) suljetut akut. Tällaisen laittaa sitten sopivasti tuulettuvaan muovikoteloon kiinni ja kotelo on tietysti veneen rungossa hyvin kiinnitettynä. Tuo tuulettuvuus siksi, että akkua ladattaessa syntyy räjähdyskaasua joka on hyvä saada tuulettumaan pois.
Ei nyt aivan välttämättä pidä olla suljettu, mutta tällaisessa pienessä veneessä jossa on reiluja kallistuksia ja kovasti iskuja ja tärinää, tuntuu tuollainen suljettu akku hyvältä vaihtoehdolta. Sellaista olen miettinyt ihan käyttömukavuuden kannalta.

Mika

mika_
Viestit: 8
Liittynyt: 13 Huhti 2006 11:39

Viesti Kirjoittaja mika_ » 16 Huhti 2006 11:06

tasasuuntaaja sekä regulaattori siihen
Kuten aikaisemmin totesin niin todennäköisesti on jo tasasuunnattu, joten sitä ei enää tarvita, mutta regulaattori kyllä kiinnostaa.

Onko kellään muulla uutta 20 hv Mercuryä ja osaisi kertoa sen laturista? Tarvitseeko säätimen erikseen vai onko sisään rakennettuna?
hommaa bebekistä niin saa "meri" hinnat pois :-)
Millainen malli heillä olisi? Voisitko antaa koodia tai merkkiä?

Mika

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 18 Huhti 2006 19:43

Älä rupea sättäilemään millään lisälaitteilla, jos se on uusi kone niin siinä on säädin.
OSTA vakio 45-60ah akku- jotain 35-45 ekua ja ala ajelemaan, toimii !!
(Ja jos keittää pilalle, niin sit tee jotain.) Eikä muuten keitä, se 80 w on niin pieni latausteho et hyvä kun kestää akku latauksessa, sillä ethän kuitenkaan ajele päiväkausia yhteenmenoon ja uistellessa kun ei lataa ollenkaan!!!
Noissa perämoottoreissa on yleinen "vika", että ne seisoo laiturissa lähes kaiken aikaa jolloin akku purkautuu ja ajetaan esim mökille vartti sivu jolloin hädintuskin lataa sen mitä startatessa kului. Kokemuksia perämoottoreista 8-250 hv eikä ylilataus ole koskaan ollut ongelma. Ajotunteja kertynyt tosin vain alle 500 vuodessa/laite.
Matti

mika_
Viestit: 8
Liittynyt: 13 Huhti 2006 11:39

Viesti Kirjoittaja mika_ » 19 Huhti 2006 08:47

Älä rupea sättäilemään millään lisälaitteilla, jos se on uusi kone niin siinä on säädin.
Lostavaa. Tämähän ei valitettavasti käy mistään käyttöohjeesta ilmi. Mistä vuosimallista lähtien tämä on ollut vakiona vai koskeeko vain Mercuryjä?
OSTA vakio 45-60ah akku- jotain 35-45 ekua ja ala ajelemaan, toimii !!
Niin, en tiedä että luitko aikasempia postauksia ollenkaan, mutta se ei vain valitettavasti onnistu :-( Eikä nyt ole rahakysymyskään. Kyllä akku voisi maksaa enemmänkin, mutta kun tilaa ei ole 45-60 Ah akulle.
(Ja jos keittää pilalle, niin sit tee jotain.) Eikä muuten keitä, se 80 w on niin pieni latausteho et hyvä kun kestää akku latauksessa
No toisaalta eihän keittäminen ole mikään ongelma jos laturissa on säädin. Eihän akkuja saa keitettyä vaikka kuinka ajelisi, siitä kertomasi säädin pitää huolen.
Noissa perämoottoreissa on yleinen "vika", että ne seisoo laiturissa lähes kaiken aikaa jolloin akku purkautuu ja ajetaan esim mökille vartti sivu jolloin hädintuskin lataa sen mitä startatessa kului.
Toisilla seisoo ja toisilla ei. Ei se latautuminen minulla ainakaan ajon puutteesta ole kiini.
Kokemuksia perämoottoreista 8-250 hv eikä ylilataus ole koskaan ollut ongelma.
Minulla on ollu aikaisemmin kyllä pieniä koneita (pari heppaa) joissa ei koko laturia ole ollut. Muuten on ollut sitten sisäkoneita joissa kunnon laturi säätimineen. Joten tällaiset 20 hv koneet latauspuolalla on täysin tuntemattomia, joten kokemuksesta en voi puhua :-(
Ajotunteja kertynyt tosin vain alle 500 vuodessa/laite.
Aika hurjasti tulee tunteja. Suomen olosuhteissa aika älyttömän hurjasti. Itselläni tuntuu että ajan kaikki vapaa-ajat ja viikonloput venettä, mutta siltä pidän itseäni enemmän sadoissa tunneissa mutta että 500 h per laite joita on sitten ilmeisesti useita...

PS Siis tuntimittari raksuttaa vain kun kone käy, muutenhan sitä tulee 24 h joka päivä :-)

Mika

Vastaa Viestiin