Myrskytuuli ja pressuteltta
-
Myrskytuuli ja pressuteltta
Viimeyönä myskytuuli riepotteli halpaa pressutelttaa. Puuskissa oli jopa 25 m/s. Pienellä kaupunkitontilla jouduin sijoittamaan teltan kuivaustelineen päälle. Se taisi pelastaa tuhoilta. Illalla vaimo sanoi tuule lennettävän teltan kohta taivaalle. Ulos sitä oli mentavä. Sidoin teltan sisältä kuivaustelineeseen monesta kohtaan. Aamulla hämärässä teltta näytti ehjältä. Töistä tullessa oli samanlaista hämärää. Ei sitä kunnnollista teltan kiinnitystä päässyt tekemään. Hiukan vain lisäsin ja kiristelin naruja, kun lupasivat taas yöksi puuskatuulta. Huomenna on onneksi osa päivää vapaata valoisaan aikaan. Silloin jos saisi parannettua teltan kiinnitystä.
-
- Viesti:
Kävipä hassusti tuossa Suomenojallakin. Mentiin rantaan katsomaan miten pressu lepattaa pahimman hiivarin aikaan ja kyllähän se riepu oli repinyt itsensä jo aivan puoliksi irti. Helvarin komea 7 x 12 metrinen "lippu" liehotti synkkää taivasta vasten kaatosateen riivatessa myrskytuulen riepotellessa. Pitihän se siinä sitten "reivata" alas koko rätti, tai mitä siitä nyt oli jäljellä. En aivan onnistunut lentämään sen kanssa taivaalle, siltä katastroofilta vältyin. Vaan tulipa taas kantapään kautta opittua, että ainakin eräät hommat kannttaa aina tehdä valmiiksi eikä jättää roikkumaan tai tässä tapauksessa lepattamaan. "Ehtiihän tuon valmiiksi ennen syysmyrskyjä". Eipä ehtinyt.
Oli siellä kyllä työmaakoppia siirtynyt ja aitaakin kaatunut muutamien kymmeneten pressujen riekaleiden liehotellessa pitkin kenttää.
Oli siellä kyllä työmaakoppia siirtynyt ja aitaakin kaatunut muutamien kymmeneten pressujen riekaleiden liehotellessa pitkin kenttää.
-
Mulla on Rajasaaressa oma huojuva kyhäelmä.Teltan alla vene josta kansitasoon asti kaikki ylärakenteet jo purettu ja kansikin jo puupinnalla,samoin osa ulkokyljistä.Toistaiseksi pystyssä, kasassa ja vene kuivana.Näin ei ole kaikilla.Huimin suoritus on erään kolmirunkoisen purkkarin putoaminen pukeiltaan niin,että nyt toinen apurunko nojaa vahvasti viereisen (raskaan näköisen) veneen pukkiin ja köliin.Pressujen riekaleita lojuu ympääriinsä pitkin aluetta,ja taitaa siellä olla muutama puuvenekin taas taivasalla.
-
Parantelin pressutelttaa
Kiinnitin tolppien tassut nailontulpilla ja ruuveilla betonisiin pihalaattoihin. Sisäkkäin menevät putkiliitokset varmistin pienillä itsekierteittävillä ruuveilla. Tehdasvarmistukset on aika surkeat. Nyt kestää - ellei sitten nurjahda lumikuorman alla.
- simo
pressuteltta
ajattelin koittaa yli talven tällaisella "Japekka"-kirkolla

korkeutta on 4,5m leveys 6m kaarenpituus 5,5m
Tuli kanssa ensin liian korkea niin kuin Veli-Matilla. Madalluksen ja levennyksen jälkeen ylettyi ruuvailemaan veneen kannelta.

korkeutta on 4,5m leveys 6m kaarenpituus 5,5m
Tuli kanssa ensin liian korkea niin kuin Veli-Matilla. Madalluksen ja levennyksen jälkeen ylettyi ruuvailemaan veneen kannelta.

Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal
puuveneenomistaja
Åborginal
- Donna 28
Japekka kirkko
Tuollaistahan minäkin ensin ajattelin, mutta kun ne vanhat teltan kehät ovat joutilaana päätin käyttää niitä vinolaudoitettuna katossa. Japekka -kirkko muistutta m/aux Vivanin katosta Suomenlinnassa. Sitä olen ollut usein pystyttämässä ja vielä useammin purkamassa, koska purkuvaiheessa siellä on tosi kiire. No, Japekka kirkko on varmasti pätevä ja ehkäpä sitä voi jopa lämmittää keväällä.
Donna 28
Donna 28
- Veli-Matti
Simo näköjään pihistelee kunnolla puutavaran kanssa kun tekee samankokoisen teltan kuin minä viidellä kaarella - mulla niitä on 10!
Kun kerran rupesivat lyömään vetoa siitä että pysyykö teltta kasassa läpi talven niin meinaan ankkuroida kaaren päät 30x30 pihalaatan läpi vinottain maahan 12mm "kohtuullisen mittaisilla" harjateräksillä. Joku 30mmx30mm kulmarauta purisi maahan paremmin mutta on vastaavasti melkoisen pöajon kalliimpikin.
Ohjeista ja Japekin rakenteista poiketen jätän harjalankun laittamatta ja korvaan ne kahdella harjalaudalla - jotenkin mun mutu vaan sanoo että niin on hyvä ellei vaan peräti parempi. Kaarien päät on 90 asteen kulmassa keskenään ja laudoilla ne saa sidottua todella tiukasti toisiinsa.
Mun teltta on vissiinkin ensimmäinen "Japekki katedraali" näillä seuduin ja siksipä se on tässä tienvarressa herättänyt mielenkiintoa ja melkoista vitsailuakin
Kun kerran rupesivat lyömään vetoa siitä että pysyykö teltta kasassa läpi talven niin meinaan ankkuroida kaaren päät 30x30 pihalaatan läpi vinottain maahan 12mm "kohtuullisen mittaisilla" harjateräksillä. Joku 30mmx30mm kulmarauta purisi maahan paremmin mutta on vastaavasti melkoisen pöajon kalliimpikin.
Ohjeista ja Japekin rakenteista poiketen jätän harjalankun laittamatta ja korvaan ne kahdella harjalaudalla - jotenkin mun mutu vaan sanoo että niin on hyvä ellei vaan peräti parempi. Kaarien päät on 90 asteen kulmassa keskenään ja laudoilla ne saa sidottua todella tiukasti toisiinsa.
Mun teltta on vissiinkin ensimmäinen "Japekki katedraali" näillä seuduin ja siksipä se on tässä tienvarressa herättänyt mielenkiintoa ja melkoista vitsailuakin

Viimeksi muokannut Veli-Matti, 12 Marras 2008 21:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- simo
kyllä niitä ensin oli kuusiparia tulossa, oli sen verran ruputavaraa että meni oksien kohdalta poikki. Laiskana miehenä päädyin viiteen pariin....kuin minä viidellä kaarella...
10 tuntuu aika paljolta? Toisaalta sitä parempi, mitä enempi noin niinkuin pressun kannalta.
Minä ankkuroin teltan kuvassa näkyvillä sähkötolpilla ja kolmesta kaariparista traileriin köysillä ja kuormaliinoilla.
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal
puuveneenomistaja
Åborginal
- Veli-Matti
Kaariväliksi mulla tulee silti 1,33m joka on yli RT-ohjeistuksen 
Joo, pressun kestoa minä tuossa tiheässä kaarituksessa ajattelin ja sitä että meinaan pärjätä tuolla rungolla vähintäänkin seuraavat 10 vuotta ilman remppoja. Eli tämän talven se on pihalla ja ensi syksynä pystytän sen "vuokratontille" ja kokoan läpiajettavaksi.

Joo, pressun kestoa minä tuossa tiheässä kaarituksessa ajattelin ja sitä että meinaan pärjätä tuolla rungolla vähintäänkin seuraavat 10 vuotta ilman remppoja. Eli tämän talven se on pihalla ja ensi syksynä pystytän sen "vuokratontille" ja kokoan läpiajettavaksi.
Veli-Matti
- Jape
- Viesti:
Aika huonoa on kyllä ollu Simon lautatavara kun noin pienellä mutkalla on katkennu. Nykyään kyllä puutavara on yleisestikin tosi huonoa, ja melkein kaikki 22x100 laudat mitä on tullu ostettua tänä syksynä on ollu joko vihreässä tai mustassa homeessa.
Tuo kaarihalli systeemi on osoittautunut kyllä ylivoimaisesti kestävimmäksi rakenteeksi, ja oon huomannu että laudasta tehtynä sopiva kaariväli on n. 160 cm.
Nyt noita katoksia on tullu tehtyä muutama kymmenen ja tarkoitus on ollu tehä kuvasarja, jossa on selitettynä kaikki työvaiheet, ja muutkin asiat mitä tässä on tullut huomattua ja opittua, verrattuna siihen alkuperäiseen ohjeeseen. Mutta aina jossain kasauksen vaiheessa joko kameraa ei ole mukana tai siitä loppuu akku tai sit ei vaan kädet riitä ottamaan kuvia samalla kun kaarta vääntää pystyyn. Mutta ehkä minä jossain vaiheessa saan tehtyä sellaisen ihan ajan kanssa.
Tuo kaarihalli systeemi on osoittautunut kyllä ylivoimaisesti kestävimmäksi rakenteeksi, ja oon huomannu että laudasta tehtynä sopiva kaariväli on n. 160 cm.
Nyt noita katoksia on tullu tehtyä muutama kymmenen ja tarkoitus on ollu tehä kuvasarja, jossa on selitettynä kaikki työvaiheet, ja muutkin asiat mitä tässä on tullut huomattua ja opittua, verrattuna siihen alkuperäiseen ohjeeseen. Mutta aina jossain kasauksen vaiheessa joko kameraa ei ole mukana tai siitä loppuu akku tai sit ei vaan kädet riitä ottamaan kuvia samalla kun kaarta vääntää pystyyn. Mutta ehkä minä jossain vaiheessa saan tehtyä sellaisen ihan ajan kanssa.
- Kejonen
- Viesti:
Toi katedraali malli on kyllä aivan ehdoton veneen teltaksi. Muutama tollanen tullu puuhattuu ja hyvät kokemukset.
Kotkassakaan ei noita juuri ole näkyny, ja tuossa pari kesää sitten, kun yhtä rakenneltiin kavereiden kanssa , niin kyllä perhana riitti kotkalaisa rantojen arskoja kattomassa, kun taivuteltiin liotettuja kaaria. Suurinosa nauroi, että suuruden hullua touhua, mutta eipä ole enää juuri naureskelijoita ollu, kun teltta on pystyssä kolmatta vuotta putkeen tuulisessa rannassa, kun ko. veneprojekti odottelee aikoja parempia.
Kerrassaan parempi kun kaikenmaailman rimat ja muut a-pukki tekeleet.
Mulla ei oo koskaan ollu noissa katoksissa mitään ankkurointia maahan. Ihan on omalla painollaan maannu. Varmistukseks on kyl ollu köydet kurkihirrestä veneen pollareihin, mut nekin vaan varmistukseks.
Kotkassakaan ei noita juuri ole näkyny, ja tuossa pari kesää sitten, kun yhtä rakenneltiin kavereiden kanssa , niin kyllä perhana riitti kotkalaisa rantojen arskoja kattomassa, kun taivuteltiin liotettuja kaaria. Suurinosa nauroi, että suuruden hullua touhua, mutta eipä ole enää juuri naureskelijoita ollu, kun teltta on pystyssä kolmatta vuotta putkeen tuulisessa rannassa, kun ko. veneprojekti odottelee aikoja parempia.
Kerrassaan parempi kun kaikenmaailman rimat ja muut a-pukki tekeleet.
Mulla ei oo koskaan ollu noissa katoksissa mitään ankkurointia maahan. Ihan on omalla painollaan maannu. Varmistukseks on kyl ollu köydet kurkihirrestä veneen pollareihin, mut nekin vaan varmistukseks.
iskänKaa ja äiskäKaa tuurinKaa tiusKaa
- Notreal
Mulla on teltan teko vielä edessä ja nämä kuvat / vinkit tulivat juuri oikeaan aikaan. Ominpäin olisin väkertänyt jotain ihan muuta ja luultavasti korjaillut sitä koko talven...
Mites tuollaisesta kaaripuusta tehdään kaareva halutulta kohtaa...?
Mites tuollaisesta kaaripuusta tehdään kaareva halutulta kohtaa...?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
- Veli-Matti
Mun katedraalin kaaret on 22x100 kuusilautaa ja osa niistä likosi parisen viikkoa ja osa vaan pari päivää. Kannattaa pyöritellä lautoja sen verran kourissa että sijoittelee oksat siten että ne tulevat lähemmäs harjaa missä yleensä on vähemmän taivutusta. Pintavauriot kannattaa laittaa kaaressa sisäpuolelle.
Onnistuin katkaisemaan kokonaista yhden laudan neljästäkymmenestä joten ei ollenkaan pahasti - ja sekin olisi sääkerimmällä mulukasulla jäänyt katkaisematta
Huono jigin ääressä puuhatessa tuli tietenkin funtsittua millainen olisi hemmetin hyvä jigi ja sehän olisi pöytä jossa olisi säädettävät vastimet yläohjaimineen ja laudan veto kaarelle tapahtuisi taljalla ihan laudan päästä. Ja vielä kun olisi sähkötalja niin lautaa voisi tukea ja tarkkailla taivutuksen aikana. Kasaus sitten liimakampanauloilla niin kaaren tuikkisi melkoisen sähäkästi kasaan...
Kyllähän minäkin ottaisin teltan kiinni siihen sisällä olevaan +5t painoon mutta kun sitä pitää alkaa remppaamaan
Onnistuin katkaisemaan kokonaista yhden laudan neljästäkymmenestä joten ei ollenkaan pahasti - ja sekin olisi sääkerimmällä mulukasulla jäänyt katkaisematta

Huono jigin ääressä puuhatessa tuli tietenkin funtsittua millainen olisi hemmetin hyvä jigi ja sehän olisi pöytä jossa olisi säädettävät vastimet yläohjaimineen ja laudan veto kaarelle tapahtuisi taljalla ihan laudan päästä. Ja vielä kun olisi sähkötalja niin lautaa voisi tukea ja tarkkailla taivutuksen aikana. Kasaus sitten liimakampanauloilla niin kaaren tuikkisi melkoisen sähäkästi kasaan...
Kyllähän minäkin ottaisin teltan kiinni siihen sisällä olevaan +5t painoon mutta kun sitä pitää alkaa remppaamaan

Viimeksi muokannut Veli-Matti, 13 Marras 2008 12:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Veli-Matti
-