Kölijäähdytys

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
jstrang
Viestit: 119
Liittynyt: 27 Tammi 2006 10:36
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Kölijäähdytys

Viesti Kirjoittaja jstrang » 22 Maalis 2006 14:15

Noniin,
Bukh DV20 manuaalissa on kuvattu kölijäähdytys ja siinä on 1.5m 28mm Cu putkea veneen ulkopuolella.

Olen suunnitellut laittavani haponkestävästä putkesta tuon ulkoputken. sen lämmönjohtavuus on huonompi, joten sitä pitää olla pitemmästi. Kuinkahan paljon? Onko järkevää laittaa putki kiertämään koko veneen perä? Pituutta putkelle tulisi n. 4-5m

Miten läpiviennit pohjasta kannattaa tehdä, että ei ala vuotamaan?

Kiertovesipumppuna SAAB-99 pumppu. Toimiikohan? Liitokset n.30mm putkilla. Autossa pumppu on koko systeemin yläpuolella lukuunottamatta tietenkin paisuntasäiliötä. Näin tulisi myös olemaan veneessä.

mauri
Viestit: 91
Liittynyt: 27 Touko 2005 10:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mauri » 23 Maalis 2006 08:20

Kuparin lämmönjohtavuus 393 W/m asteC, hopea 420
Raudalla 79, teräksellä 45, 18/8 teräksellä 17.
Alumiini 230, duralumiini 170.

Näinhän se oli fysiikan oppitunnillakin, että kuparinaula tippui paljon ennen rautanaulaa sormista, kun niiden toista päätä pidettiin samassa kuumuudessa. Jos tuo lämmönjohtavuus on oleellinen asia putken pituutta (= pinta-alaa) määrittäessä, niin huonolta näyttää rosterin kannalta.

Avatar
jstrang
Viestit: 119
Liittynyt: 27 Tammi 2006 10:36
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jstrang » 23 Maalis 2006 08:52

Näinhän se on. Mutta kun tuolla povattiin että ei kestä kupari.
Kaveri teki lämmönvaihtimen rosterista ja toiminta ei ollut hyvä.

Kuparista se olisi myös helppo tehdä. Taivutukset ja juotokset helppoja. Voi olla että teen sittenkin kuparista.

Tuo läpivienti vaan askarruttaa.

Avatar
vanhami
Viestit: 507
Liittynyt: 16 Huhti 2003 14:35
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vanhami » 23 Maalis 2006 13:37

Kupariputkiosat on halpoja je helppoja työstää. Tekee sen niin, että syyläri voi vaihtaa helposti vaikka viiden vuoden välein. Eihän tuohon nin paljon edes kamaa mene.
Veneiden näprääminen on kivaa. Samoin saaressa siggen polttelu takakannella olutpullo kädessä. Veneilystä en niinkään perusta.

http://www.mikavanhala.fi

Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/

allansan
Viestit: 88
Liittynyt: 10 Loka 2003 11:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja allansan » 24 Maalis 2006 10:21

Omassani on kölijäähdytys tehty galvanoidusta rautaputkesta. Tosin sitä on kyllä sitten lähemmäs kahdeksan metriä pohjassa niin, että se kiertää köliä aina perän ympäri. Moottori on 5.6-litrainen diesel, joten kyllä se ainakin sen on jäähdyttänyt.

Allan

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 27 Maalis 2006 09:51

Jossakin oli kuvia noista kölijäähdyttimistä. Oli sellainen malli missä kulki useampi putki rinnakkain, ja päissä oli jakotukit, saa enempi putkea samaan pituuteen.

Ei ole tullut kuparin kestävyys merivedessä vastaan, mutta mahtaako se edes kovasti haitata jos putkeen tulisi pieni vuoto paitsi sisäpuolelle. Kone varmaan kestää vaikka kesän ajan jäähdytysveden sekaan merivettä vuotaisikin, paikkamassaa mukaan ja pienet vuodot saa tukittua, vai kananmunallako ne paikattiin ennen. Paisunta-astia kun on pinnan yläpuolella niin siitä ainakin näkee häviääkö nesteet jonnekin.
Mile

Avatar
Ansis
Viestit: 60
Liittynyt: 02 Maalis 2006 17:09
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ansis » 27 Maalis 2006 17:47

Joskus on tullut käytettyä kanelia jopa lievästi palaneen kannentiivisteen korjaukseen siirtoajossa.
"rautaveneilijät ne ne vasta sakkia on, puhumattakaan niiden veneistä. Kannet täynnä kaikenmoista roina. Tyhjiä ferreksipurkkeja kierii kannella ja sieltä mereen. Vatteet on reiillä hitsauskipinöistä." _Kinde_

riumppi
Viestit: 34
Liittynyt: 19 Tammi 2005 21:51
Paikkakunta: kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja riumppi » 27 Maalis 2006 18:45

aina oppii uutta toimikos tuo kaneli sen kansipahvin kanssa ??

Avatar
Ansis
Viestit: 60
Liittynyt: 02 Maalis 2006 17:09
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ansis » 28 Maalis 2006 15:10

Ajelin kanelin avulla auton kotiin paisarin korkki löysättynä n. 400 km.
En viitsinyt tehdä kestotestiä ;-)
"rautaveneilijät ne ne vasta sakkia on, puhumattakaan niiden veneistä. Kannet täynnä kaikenmoista roina. Tyhjiä ferreksipurkkeja kierii kannella ja sieltä mereen. Vatteet on reiillä hitsauskipinöistä." _Kinde_

Necessity
Viestit: 3
Liittynyt: 08 Loka 2003 14:35
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Necessity » 29 Maalis 2006 17:28

En ole aivan varma, mutta näinköhän tolla materiaalin lämmönjohtavuudella on mitään väliä kun puhutaan venekäytössä olevista lämmönsiirtimistä.

Lämmönjohtavuuden muutoksen vaikutus on suhteellisen pieni kun otetaan huomioon kuinka "suuri vastus" on lämmön siirtymisessä putken pinnalta nesteeseen.

Eli lämmön siirtymisessä jäähdytysnesteestä putken seinämään ja putken seinämästä meriveteen on todella suuri vastus. Itse putkessahan lämpö siirtyy nopeasti metallin lämmönjohtavuuden takia.

Kuparia kannattaa käyttää jos haluaa rakennella vaivattomasti, mutta jos haluaa kestävän niin sitten hapokkaasta, eihän sitäkään ole ihan mahdoton työstää.

mauri
Viestit: 91
Liittynyt: 27 Touko 2005 10:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mauri » 30 Maalis 2006 09:39

Hyvä Necessity! Mietin juuri samaa asiaa kirjoittaessani tuossa aiemmin eri metallien lämmönjohtavuuksista. Lainaan siis omaa tekstiäni.

[/quote] "Jos tuo lämmönjohtavuus on oleellinen asia putken pituutta (= pinta-alaa) määrittäessä, niin huonolta näyttää rosterin kannalta. "

Nyt siis tarvittaisiin joku kuka oikeasti tietää neste / neste putkilämmönvaihtimen suunnittelusta. Luulisi täältä sellainenkin löytyvän. Oman muistini mukaan paikallisdieselmoottoreiden vesi/vesi putkilämmönvaihtimien (esim. "Bowman") putket on messinkiä. Kun taas kaukolämpöverkon levylämmönvaihtimien levyt on kai rosteria?

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 30 Maalis 2006 11:51

Tosta löytyy jotakin aiheesta.

http://www.wlv.com/products/databook/ch2_2.pdf

Lämpötekniikan kurssista muistelen sen verran ettei siellä ollut mitään puhetta mistään varsinaisesta "vastuksesta" lämmön siirtymisessä pinnasta väliaineeseen. Sillä on sitten suurikin merkitys onko väliaineen virtaus pinnalla laminaaria vai turbulenttia ; toi jälempi pyörteinen virtaus siirtää lämpöä tehokkaasti kun taas lämmön siirtyminen laminaarisen rajakerroksen läpi ei ole kovin tehokasta.

Eli virtaus pitäisi saada mielellään pyörteilemään sekä putkien sisä-, että ulkopuolella. = joko riittävän suuri virtausnopeus ( Re luku riittävän iso), tai sitten käyttää turbulaattoreita = vaikka klommu putkessa, kaikki olakkeet ja urat, rivat jne.

Muuten ne tärkeimmät tekijät ovat lämmönvaihtopinta-ala, sekä materiaalin lämmönjohtavuus ( kun väliaine ( neste tai kaasu) on määrätty).
Mile

hannuvartiala
Viestit: 628
Liittynyt: 15 Kesä 2004 13:56
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hannuvartiala » 30 Maalis 2006 13:50

Kuparin käyttöä puolustaisi kait se, että se on myrkkymaalaamatta myrkyllinen.

Myrkkymaalin lämmönjohtavuus on varmaan huonompi kuin metallien, mutta levän ja näkkien lämmönjohtavuus on vielä huonompi.

Hannu

Necessity
Viestit: 3
Liittynyt: 08 Loka 2003 14:35
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Necessity » 30 Maalis 2006 22:30

Hannu on täysin oikeassa. Yksi lämmönsiirtimien suurimmista ongelmista on juuri tämä likaantuminen.

Teollisuuden lämmönsiirtimien lämmönsiirtotehot putoavat roimasti jos pinnat pääsevät likaantumaan, etenkin jos jäähdytysvetenä käytetään humuspitoista pintavettä.

Toikin on kyllä totta, että lämmönsiirtimien mitoituksessa tärkeimpiä tekijöitä on virtaustekniset seikat ja se pinta-ala, ei niinkään materiaali.

Vuonna miekka ja kirves, pojat rakentivat lämmitysjärjestelmien lämmönsiirtimet kuparista kun aattelivat kuparin olevan paras materiaali. On muistettava et rosterissa / hapokkaassa on omat ongelmansa.

Mut ehkä on parempi jättää noi siirtimien suunnittelut kavereille jotka oli hereillä lämmönsiirtotekniikan luennoilla ja keskittyä ite vaan tekemään hihavakioiden perusteella ja mitottaa aina vähän yläkanttiin... :-)

LHE
Viestit: 18
Liittynyt: 30 Marras 2005 18:15

Viesti Kirjoittaja LHE » 03 Huhti 2006 14:01

Ajattelin samaa omaan Albiniin mutta mitenkä mahtaa käydä korroosion kanssa. Haponkestävä ja valurauta ei kuulosta kovin lupaavalta yhdistelmältä. Toki kai glykoli-liemi helpottaa tilannetta mutta onko kellään kokemusta? Olen joskus kuullut joitain "asiantuntijalausuntoja" aiheesta että haponkestävästä itse nikkaroidut lämmönvaihtimet ovat lohkon loppu mutta tiedä näitä.

Vastaa Viestiin