Öljylakan säilytys ja levitys

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
masoini
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masoini » 17 Loka 2003 10:41

Terve,

Olen tässä syys-iltojen ratoksi ja vaimokkeen iloksi raahannut veneeltä kaiken irtisaatavan puisen tilpehöörin kotiin, ja lakkaillut niitä ahkerasti Tonkinoisilla. Mitäs litkua olette kaataneet lakkapurkkiin, ennen sen sulkemista? Siihen kun tulee se nahka päälle ja niitä krämmäleitä sitten lilluu lakatulla pinnalla.

Toinen mieltäni askarruttava asia on levitykseen käytettävä sivellin. Omanikaan ei ole halvimmasta päästä, ja myyjän mukaan sopii öljylakan levitykseen. Muuten ihan hyvä suti, mutta siitä irtoaa karvoja siihen malliin, että pensseli on varmaan täysin "posliini", ennen kuin olen saanut luukut, plokit, pinnan ja muut käsiteltävät osat edustuskuntoon. Eli millä vehkeellä on paras levittää Tonkkaa?

Terveisin
Markku

Jape
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 17 Loka 2003 11:06

Pensseliin kannattaa sijottaa vähintään 20-25€, halvemmalla saa vaan irtokarvoja ja varren. Kunnon pensselillä jälkikin on kuin ruiskulla vedetty eikä tarvii hirveetä välihiontaa.

Päivi K

Viesti Kirjoittaja Päivi K » 17 Loka 2003 11:11

Moi

Minäkin tahtoisin kuulla miten ihmiset estävät tuon aikamoisen kalvottumisen. Itse olen selvinnyt ilman kökköjä lakatulla pinnalla suodattmalla lakan harvan kankaan (pala harsokangasta tai sukkahousua) läpi ennen hommiin ryhtymistä.

Olisi kiva myös kuulla ihmisten kokemuksia Tonkinoisin kulutuksen kestävyydestä. Itse en ole siihen nyt ihan täysin tyytyväinen. Lakkasin viime talvena peräsinpinnan viimesen päälle aloittaen puupuhtaalta ja nyt kovemmalla kulutuksella olevista paikoista on lakka puuta myöten pois. Ja samaa kulumisongelmaa on muuallakin.

terv. Päivi K

Matti Laurila

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 17 Loka 2003 14:20

Moro!
Yksi käytetty keino on laittaa lakan päälle vesikerros, joka kyllä estää kalvottumisen, mutta ainakaan minä en ole keksinyt keinoa, millä veden erottaa lakasta seuraavalla kerralla. Eli en suosittele, ellei veden erotuksen ole hyvää konstia tiedossa.
Suodatuksesta sen verran, että maalikaupoista saa melko sopuhintaan verkolla varustettuja paperisuodattimia tähän tarkoitukseen, vaikkakin niksipirkan "yleistyökalu" sukkahousukin on tähän hommaan hyvä!

vanhami
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vanhami » 17 Loka 2003 15:19

moi
Minä olen lirauttanut pintaan hieman lakkabensiiniä, toimii.

Pensseli on paraimmillaan, kun sillä on lakattu tuollaiset pari sataa neliötä, silloin karvan irtoaminen alkaa vähenemään....

Mika
Veneiden näprääminen on kivaa. Samoin saaressa siggen polttelu takakannella olutpullo kädessä. Veneilystä en niinkään perusta.

http://www.mikavanhala.fi

Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/

masoini
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masoini » 17 Loka 2003 18:29

Terve,

Itse itselleni vastaten tähän lakan nahkoittumiseen: Olin tänään sukuloimassa perheessä, jossa on iso puupurkkari, Olivat kaataneet Tonkinoisin lasipulloon, ja korkkina oli sellainen härveli, jolla korkatusta viinipullosta saa imettyä ilmat pois. Meillä tuo viini ei vaan pääse vanhenemaan, kun tulee yleensä lipitettyä koko pullo kerrallaan, niin eipä löydy tuota vakuumivehjettäkään. Pitänee siis lähteä ostoksille ja kokeilla.

Toinen "niksipirkkakelpoinen" oivallus on myös samaisesta paikasta kotoisin, eli lakatessa otsalamppu päähän, niin siinä on oiva kohdevalaistus sivelykohtaan, ja molemmat kädet ovat vapaana. Eikä ole mitään piuhoja esim. kannella häiritsemässä.

Markku

Jommi

Viesti Kirjoittaja Jommi » 17 Loka 2003 21:52

Nahoittuminen purkissa on todellinen riesa. Tonkinois ja Schooner nahoittuvat erityisen tehokkaasti - johtuisiko kiinanpuuöljystä? Kokeilin kaikenlaista kunnes pari vuotta sitten tulin ajatelleksi samaa mitä Masoini edellä ehdottaa.

Piti saada ilma ulos lakkapurkista joten porasin reiän kanteen ja sijoitin siihen kumisen, venttiilillä varustetun viinipullon korkin ja pumppasin ilmat ulos. Mutta eihän se toiminut koska alipaine veti purkin lyttyyn. Kaadoin lakan nöyrästi viinipulloon ja tein saman. Se toimi, ja sen jälkeen ei ole ollut nahkaa lakkapullossa.

Kyseessä on ilmiselvästi paras tähänastisista menetelmistä. Hyllyssä on pullo jossa lakka on ollut nahatta yli vuoden. Käytön jälkeen on vain pyyhittävä pullon suu sisäpuolelta jottei kumikorkki joudu lakan kanssa kosketuksiin. Pullo on tietysti aina säilytettävä pystyasennossa.

Käyttämäni vehje löytyy sivulta www.vacuvin.nl. En enää muista mistä ostin sen, mutta varmasti löytyy eri puolilta Suomea. On muitakin vastaavanlaisia, mutta tämän etuna on yksinkertaisuus. Kannattaa ostaa pumppu ja useita korkkeja, koska niille kyllä löytyy käyttöä. Tyhjistä viinipulloista tuskin on pulaa. Jos pumppu sattuu hukkumaan niin ei hätää, koska ilmaa saa näköjään riittävästi ulos ihan luonnon menetelmälläkin eli imemällä.

kardinaali
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kardinaali » 20 Loka 2003 13:12

Yksi konsti on kääntää purkki nurin, jolloin lakan/maalin pinta jää piiloon. Kun purkin seuraavan kerran avaa, vastaan tulee tuoretta tavaraa, koska ilmaa ei ole ollut ollenkaan saatavilla.

Puupää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Puupää » 20 Loka 2003 13:52

kardinaali kirjoitti:Yksi konsti on kääntää purkki nurin, jolloin lakan/maalin pinta jää piiloon. Kun purkin seuraavan kerran avaa, vastaan tulee tuoretta tavaraa, koska ilmaa ei ole ollut ollenkaan saatavilla.
Oivallista! Oikeastaan piti vain kommentoida kotisivujasi sanoilla, "tyypillinen puuveneilijä" :-)

Jommi

Viesti Kirjoittaja Jommi » 21 Loka 2003 00:31

Hm. Toisaalta luulisi että purkkiin jää sama määrä ilmaa riippumatta siitä käännetäänkö se ylösalaisin sulkemisen jälkeen. Nahoittuminen vain tapahtuu eri paikassa. Kun purkki sitten käännetään oikein päin ja avataan niin lakka lepää nahoittuneen kerroksen päällä. Olikohan tämä nyt oikein päätelty...

Joka tapauksessa kääntämisestä on vähintäinkin se hyöty, että uutta ilmaa ei pääse sisään vaikka kansi ei olisikaan ihan tiivis.

kardinaali
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kardinaali » 21 Loka 2003 08:06

Hm. Toisaalta luulisi että purkkiin jää sama määrä ilmaa riippumatta siitä käännetäänkö se ylösalaisin sulkemisen jälkeen. Nahoittuminen vain tapahtuu eri paikassa. Kun purkki sitten käännetään oikein päin ja avataan niin lakka lepää nahoittuneen kerroksen päällä. Olikohan tämä nyt oikein päätelty...
Ei kai se nahoittunut lakka siellä pohjassa hirveästi haittaa. Paksuutta se kerros kaiketi kasvattaa vähitellen.
Joka tapauksessa kääntämisestä on vähintäinkin se hyöty, että uutta ilmaa ei pääse sisään vaikka kansi ei olisikaan ihan tiivis
Kyä juu. Jos purkin pohjalla oleva nahoittunut kerros ei ole kovin paksu ja/tai sitkeä, lakka painuu kiinni kanteen, kun purkki taas käännetään "säilytysasentoon".

antsa

Viesti Kirjoittaja antsa » 24 Loka 2003 14:42

Eräs hyvä keino estää nahoittuminen on laittaa lakka sopivan "löysään" muovipulloon ja aina käytön jälkeen puristaa ilmat pois ja sulkea tiiviillä korkilla.

Pensselit olen hylännyt lähes kokonaan. Käytän pääasiassa superlonipatjan yms. vaahtomuovin palasia, jotka heitän joka käytön jälkeen (ainakin useimmiten) pois. Hieman sotkee käsiä, mutta sen voi estää käyttämällä käsineitä tai liimaamalla pala johonkin varteen. Jälki on aivan yhtä hyvää, väittäisin jopa parempaa. Vaahtomuoviin saa vielä imeytettyä tarvittaessa tosipaljon lakkaa, joten lakkaus on nopeampaa tasaisille pinnoille kuin pensselillä. Itselläni menee noin 6-7 l Le Tonkinous lakkaa vuosittain. Lakka on osoittautunut parhaaksi 15 vuoden aikana kokeilemistani öljylakoista (2-komponenttilakat olen vanhaan veneeseen hylännyt aiikoja sitten).

Pekka Huhta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 24 Loka 2003 16:46

Taulun tein ja vaatteet myin.
Aihe, aihe? vain ne kurkki.
Mikä aihe? hämmästyin.
Suti on! Ja purkki.

Juu, lakkaus on L'art pour l'art, taidetta taiteen vuoksi, Lauri Viitaa varastellen.

Ihan alkuun on myönnettävä, että en kovinkaan usein jaksa ruveta tekemään pässinjulli-tason pianolakkaa. Silti tavanomaisessa lakkaamisessa olen pärjäillyt tuon lakannahan kanssa ihan hyvin ja vaikka pinta ei olekaan täydellistä niin ei siellä sentään kokkareita ole.

Lakan säilytyspurkkiinhan en laita pensseliä koskaan, vaan kaadan lakkaa varovasti aina eri astiaan ennen käyttöä sen verran kuin arvelen käyttäväni tai mieluusti vähän vähemmän. Pianolakkaa tehdessä kerran purkista kaadettua lakkaa ei laiteta edes takaisin säilytysastiaan vaikka sitä vähän jäisikin. Pensselin mukana kulkee aina pölyä ja roskia ja niitä ei pidä päästää lakan joukkoon.

Jos lakka kaadetaan aina erilliseen levitysastiaan, niin Tonkinoisin nahasta ei juuri ole vaivaa, riittää kun tekee varovasti pienen reiän nahkaan (peukalonpään kokoinen nahan reunaan riittää) ja kaataa siitä levitysastiaan, tarvittaessa harson läpi. Kun on lakattu, levitysastia pyyhkäistään talouspaperilla kuivaksi ja jätetään alassuin pölyttömään paikkaan. Levitysastiana tykkään itse lasisesta avosuisesta jälkiruoka-astiasta, joka pysyy takuulla pystyssä. Neliskanttiset pakasterasiat ovat myös hyviä.

Vettä ei saisi päästää lakan joukkoon, koska se vetää pinnan himmeäksi tai toisilla lakoilla tekee kalansilmiä pintaan. Ei siis vettä, tarvittaessa tilkka tärpättiä tai lakkabensaa. Esim. Tonkinoisia tosin kielletään ohentamasta. Olen ollut huomaavinani, että myös tärpätti ja lakkabensiini heikentävät lakan kiiltoa. Kun olen itse aina lakannut eri astiasta niin en ole edes osannut kärsiä lakan nahoista. Sitäpaitsi niistä saa pirun hyvää kittiä.

Olen kyllä kokeillut lakkapurkin kääntämistä ylösalaisin, mutta sen homman huonona puolena on nahan sottaantuminen lakan joukkoon kun purkki käännetään oikeinpäin. Jos purkki on ollut koko ajan oikeinpäin, niin pulikkaassa lakkapurkissa on lopulta nahka nahan päällä parin sentin välein ja sieltä voi kaataa jopa ilman siivilää vielä hyvää lakkaa levitysastiaan. Jos nahka menee lakan kanssa sekaisin, niin joka satsi pitää siivilöidä.

Pensselien säilyttämisestä ja muusta lakkahommasta oli muuten aukeaman juttu Puuvene-lehdessä just tässä keväällä. Nyt en kuollaksenikaan muista että mihin lehteen se ehti, joku jolla on lehdet käsillä voisi tarkistaa.

Pekka

Vieras

Superlonipatja pensseli...

Viesti Kirjoittaja Vieras » 24 Loka 2003 21:05

antsa
Veisteletkö vaahtomuovit johonkin muotoon tms, muistan nähneeni maalikaupoissa varrellisia vaahtomuovin palasia jossa kärki on kiilan muotoinen, olen miettinyt kuinkahan nuo toimii käytännössä. Puhutaanko tässä samasta asiasta? miten kestävät liuottimia?
t.timo

lacrits68
Viesti:

Re: Öljylakan säilytys ja levitys

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 22 Maalis 2009 23:49

antsa kirjoitti:Eräs hyvä keino estää nahoittuminen on laittaa lakka sopivan "löysään" muovipulloon ja aina käytön jälkeen puristaa ilmat pois ja sulkea tiiviillä korkilla.
moi!

Oivallinen tapa kierrättää viinipoksin pussi! :)

--Janne--
"Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn't do, than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover." - Mark Twain

Vastaa Viestiin