epoksi?
-
- Viestit: 628
- Liittynyt: 15 Kesä 2004 13:56
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Waltic oy http://www.waltic.fi/ myy Gougeon Brother's West System -epoksia.
Corebros oy http://wwnet.fi/corebros/ myy Elephant Products -epoksia.
Kevra oy http://www.kevra.fi/ myy SP Products -epoksia.
Kaikki ovat venekäyttöön tarkoitettuja ja sopivat kaarten laminointiin. Osta sitä, minkä saat helpoimmalla/halvimmalla/parhaalla palvelulla.
Hyvä manuaali epoksitöihin löytyy muuten Gougeonin sivuilta http://www.westsystem.com/ kohdasta "Using WEST SYSTEM Epoxy". Ohjeet pätevät merkistä riippumatta.
Hannu
Corebros oy http://wwnet.fi/corebros/ myy Elephant Products -epoksia.
Kevra oy http://www.kevra.fi/ myy SP Products -epoksia.
Kaikki ovat venekäyttöön tarkoitettuja ja sopivat kaarten laminointiin. Osta sitä, minkä saat helpoimmalla/halvimmalla/parhaalla palvelulla.
Hyvä manuaali epoksitöihin löytyy muuten Gougeonin sivuilta http://www.westsystem.com/ kohdasta "Using WEST SYSTEM Epoxy". Ohjeet pätevät merkistä riippumatta.
Hannu
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: 05 Elo 2005 08:33
- Viesti:
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
näppituntuma
Terve,
Näppituntuma on n. 100 g / m^½ ... vähemmälläkin pärjännee, riippuu epoksin paksuudestakin miten ohuelti saa siveltyä. Mutta tuo 100g neliölle syytä ainakin varautua. Epoksia menee eniten hukkaan niiden pienten lukuisten yksityiskohtien liimailussa , niihin kun tulee aina sekoitettua kerralla riittävästi ( liikaa) eikä kuitenkaan tee kovin montaa liimausta kerralla.
Isoja aloja liimatessa tai pinnoittaessa epoksia tekee jatkuvasti lisää ( ei kannata sekoittaa kerralla kovin paljoa koska kuumenee astiassa muuten liikaa ja jämähtää ennen kuin ehtii käyttää), jolloin kaikki tulee käytettyä.
Kaipa sitä tuli tuhlailtua, mutta itsellä kului n. 120 kg epoksia 6,5 moottoriveneen tekoon , josta siis suuri osa on hukkaa koska koko vene ilman moottoria ja muuta hardwarea painoi vain reilut 600 kg.
Ainakin alussa runkoa tehdessä epoksia kannattaa ostaa suoraan maahantuojalta tilaten 30 kg satseissa ja neuvotella sopiva hinta.
Näppituntuma on n. 100 g / m^½ ... vähemmälläkin pärjännee, riippuu epoksin paksuudestakin miten ohuelti saa siveltyä. Mutta tuo 100g neliölle syytä ainakin varautua. Epoksia menee eniten hukkaan niiden pienten lukuisten yksityiskohtien liimailussa , niihin kun tulee aina sekoitettua kerralla riittävästi ( liikaa) eikä kuitenkaan tee kovin montaa liimausta kerralla.
Isoja aloja liimatessa tai pinnoittaessa epoksia tekee jatkuvasti lisää ( ei kannata sekoittaa kerralla kovin paljoa koska kuumenee astiassa muuten liikaa ja jämähtää ennen kuin ehtii käyttää), jolloin kaikki tulee käytettyä.
Kaipa sitä tuli tuhlailtua, mutta itsellä kului n. 120 kg epoksia 6,5 moottoriveneen tekoon , josta siis suuri osa on hukkaa koska koko vene ilman moottoria ja muuta hardwarea painoi vain reilut 600 kg.
Ainakin alussa runkoa tehdessä epoksia kannattaa ostaa suoraan maahantuojalta tilaten 30 kg satseissa ja neuvotella sopiva hinta.
Mile
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
tarkistakaa epoksin annostelijat
Semmonen tuli vielä mieleen, että kun ostaa epoksia ja sille mahdollisesti annostelupumput , niin se pumppujen antama määrä tulee tarkistaa joko mittalasiin mitaten ja tiheydestä laskien, tai vaa'an kanssa. Epoksi on aika tarkka sen sekoitussuhteen päälle.
Itsellä käytössä ollet pumput jo vuosikausia, mutta annos ei enää viimeisinä aikoina ole ollut tarkka ( ovat kuluneet) ; mittaankin nykyään annoksen suoraan digitaalivaa'an päällä.
Margariinirasiat on muuten käteviä epoksin sekoitteluun .. puhdistuvat astianpesukoneessa helposti ja ovat koko lailla kemikaalien kestävää muovia, kestävät maalien liuottimiakin.
Sekoitukseen saa hyviä tikkuja - sopivat myös pyöristettyjen saumausten tekoon, Magnum ja Classic jädetikuista , ja niitä on mukava hankkia ( varsinkin lapset tykkää). Noissa on se leveä kärki.
Itsellä käytössä ollet pumput jo vuosikausia, mutta annos ei enää viimeisinä aikoina ole ollut tarkka ( ovat kuluneet) ; mittaankin nykyään annoksen suoraan digitaalivaa'an päällä.
Margariinirasiat on muuten käteviä epoksin sekoitteluun .. puhdistuvat astianpesukoneessa helposti ja ovat koko lailla kemikaalien kestävää muovia, kestävät maalien liuottimiakin.
Sekoitukseen saa hyviä tikkuja - sopivat myös pyöristettyjen saumausten tekoon, Magnum ja Classic jädetikuista , ja niitä on mukava hankkia ( varsinkin lapset tykkää). Noissa on se leveä kärki.
Mile
-
- Viestit: 46
- Liittynyt: 13 Heinä 2004 15:00
Juu annostelupumppujen kanssa tulee aina jossain vaiheessa tuo ongelma, itse käytän suhteen mittamisessa kuppia ja lasken montako kuppia tarviin halutun suhteen saamiseksi esim 2 kuppia A + 3 kuppia B:tä. Pysyy kohtuu hyvin sekoitus suhteet hanskassa ja vaihtamalla kupin kokoa voit tehdä eri suuruisia satseja.
Ja monta pientä satsia on mun mielestä parempi juttu kuin yks isompi satsi, koska mitä pitenpään liima on purkissa niin sitä huonompi sen limeytymis kyky on ja saataa olla että yli aikanen liima on vielä levitettävää muutei tartu kunnolla joten ( ja arräpäitä lentää kun huomaat että kankaat on huonosti kiinni ) niitä taulukoita sen lämpötilan suhteen kannattaan katsella tarkkaan, että tietää kuinka nopeasti pitää homma levittää. Eli kannataa suunnitella mitä oot tekemässä ennekuin sekotat liiman.
Tohon epoksin kulutukseeen sen verran että corebrossin sivulla on siihen jossain x kohdassa ohje ja kyllä ne sulle arvion sieltä antaa kun soitat sinne puhelimella. Toi 100g neliölle voi toimia jonkin kankaan kans, mutta siihen vaikuttaa aikas moni juttu: Montako kerrosta meinaat laittaa kangasta, kuinka vahvaa se kangas on X grammaa / neliö. Saatto olla että epoksia menee saman verran kuin kankaassa on grammoja per neliö, mut sen tiedän että sitä ei koskaan osta liikaa. ( lue pihi väärässä paikassa.)
Jos meinaat epoksi pintaa hioa niin se kannattaa pestä enne hiomista esim laimealla fairu vetellä jotta saat sen aminovahan pois pinnasta se on meinaa todella tehokasta hiomapaperin tuketta
Jos laminoit muotoja jossa on jyrkkiä kulmia niin ota nopeta epoksia koska mikään ei nostata mielialaa niin paljon kuin se että noihin kulmiin on muodostunut ilmakuplia sen takia että liima ei ole kerennyt hyytelöitymään ennekuin illalla lähdit kotio kun kaikki näytti vieöä täydelliseltä.
Hitaalla epoksilla on taas hyvä tehdä tasaisia pintoja jolloin liima kerkee imeytymään syvemmälle alustaa jolloin tule parempi tartunta. Plus purkissa olemis aika on hitailla epokseilla huomattavasti pitempi.
Jos laminoit molemmat puolet niin ennekuin laminoit toista puolta niin vedä pintaan yks kastelukerros epoksia ja anna kuivua. Kun homma on kuiva kevyt hionta ja kankaat päälle. Homma lisää yhden työvaiheen mutta mun mieltä se kannataa koska jos tuon vaiheen jätät tekemäti niin mahdollisuus ilmakuplii on todella suuri koska epoksin kovettuessa muodostuu kaasua joka suuntautuu ekaks puun sisäänpäin ja jos pinta on jo tehty niin puun sisälle kertyy painetta ja jossain vaiheessa se nousee niin suureks että se tulee liimakerroksesta läpi ja nostaa kankaan irti pinnasta. Näin oon asian räknännyt saatan olla täysin väärässä mutta tuolla etukäteiskastelulla oon saanut aikaseks parempia pintoja.
Edellä muutama juttu mihin oon törmännyt ja kuten aina vastuu on lukijalla :). Toivottavasti saat jotain irti
Ja monta pientä satsia on mun mielestä parempi juttu kuin yks isompi satsi, koska mitä pitenpään liima on purkissa niin sitä huonompi sen limeytymis kyky on ja saataa olla että yli aikanen liima on vielä levitettävää muutei tartu kunnolla joten ( ja arräpäitä lentää kun huomaat että kankaat on huonosti kiinni ) niitä taulukoita sen lämpötilan suhteen kannattaan katsella tarkkaan, että tietää kuinka nopeasti pitää homma levittää. Eli kannataa suunnitella mitä oot tekemässä ennekuin sekotat liiman.
Tohon epoksin kulutukseeen sen verran että corebrossin sivulla on siihen jossain x kohdassa ohje ja kyllä ne sulle arvion sieltä antaa kun soitat sinne puhelimella. Toi 100g neliölle voi toimia jonkin kankaan kans, mutta siihen vaikuttaa aikas moni juttu: Montako kerrosta meinaat laittaa kangasta, kuinka vahvaa se kangas on X grammaa / neliö. Saatto olla että epoksia menee saman verran kuin kankaassa on grammoja per neliö, mut sen tiedän että sitä ei koskaan osta liikaa. ( lue pihi väärässä paikassa.)
Jos meinaat epoksi pintaa hioa niin se kannattaa pestä enne hiomista esim laimealla fairu vetellä jotta saat sen aminovahan pois pinnasta se on meinaa todella tehokasta hiomapaperin tuketta
Jos laminoit muotoja jossa on jyrkkiä kulmia niin ota nopeta epoksia koska mikään ei nostata mielialaa niin paljon kuin se että noihin kulmiin on muodostunut ilmakuplia sen takia että liima ei ole kerennyt hyytelöitymään ennekuin illalla lähdit kotio kun kaikki näytti vieöä täydelliseltä.
Hitaalla epoksilla on taas hyvä tehdä tasaisia pintoja jolloin liima kerkee imeytymään syvemmälle alustaa jolloin tule parempi tartunta. Plus purkissa olemis aika on hitailla epokseilla huomattavasti pitempi.
Jos laminoit molemmat puolet niin ennekuin laminoit toista puolta niin vedä pintaan yks kastelukerros epoksia ja anna kuivua. Kun homma on kuiva kevyt hionta ja kankaat päälle. Homma lisää yhden työvaiheen mutta mun mieltä se kannataa koska jos tuon vaiheen jätät tekemäti niin mahdollisuus ilmakuplii on todella suuri koska epoksin kovettuessa muodostuu kaasua joka suuntautuu ekaks puun sisäänpäin ja jos pinta on jo tehty niin puun sisälle kertyy painetta ja jossain vaiheessa se nousee niin suureks että se tulee liimakerroksesta läpi ja nostaa kankaan irti pinnasta. Näin oon asian räknännyt saatan olla täysin väärässä mutta tuolla etukäteiskastelulla oon saanut aikaseks parempia pintoja.
Edellä muutama juttu mihin oon törmännyt ja kuten aina vastuu on lukijalla :). Toivottavasti saat jotain irti
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: 05 Elo 2005 08:33
- Viesti:
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
ei siinä kaikki
Tietoa löytyy,
Täälläkin epoksista jankattu varmaan useammassakin keskustelussa, kannattaa käyttää tota hakua ja/tai muuten katsella vanhoja keskusteluja.
Lisää kokemuksia neuvoja, ja teoreettistakin tietoa rakenteista liimauksesta pinnoituksesta jne. kyllä löytyy usealta kaverilta ... mutta kannattaa ehkä tarkentaa kysymyksiä - kenenkään aika tai viitseliäisyys tuskin riittää kirjoittamaan kaikkea tietämäänsä ihan yleiskyselyn pohjalta.
Kirjojakin kannattaa lukea, peräti ostaa jos suunnittelee isompia rojekteja, näitä löytyy Lontoon murteella paljonkin. Netistä löytyy ilmaisia epoksihandbook - tyylisiä eri valmistajilta.
Hyviä kirjoja epoksirakentamisesta on Gougeon Brothers on Boat Construction ( pitäis saada tilattua ainakin Akateemisen kautta) - siitä löytyy useammasta eri rakennustekniikasta paljon asiaa , vanerirakentamisesta ihan kotoinen Kai Osaran Vaneriveneitä rakentamaan, tai Glen L. Wittin Plywood Boatbuilding.
Ja sitten sellanen vinkki, että ellei tiedä tarkkaan mitä tekee, kannattaa ensin opiskella onko joku jo ratkonut kyseisen ongelman , tai kirjallisuudesta , tai viettää aikaa kynän ja paperin kanssa , ja kokeilla sitten.
Hyttejä ja muita voi ensin piirrellä paperilla ( veneen runko kannattaa piirtää tarkasti mittasuhteeseen ettei mene metsään). Ja sitä estetiikkaa kysellä vaikka naapurilta tai omalta eukoltakin ... sellanen vinkki, että kannattaa välttää tasan pystysuoria pintoja muissa kuin laipioissa/väliseinissä , hytin seiniin n. 6° tai isompi kallistus sisään , niin ei näytä että seinät kaatuu ulos ... kaarevat pinnat katossa näyttää paremmalta kuin suora levy jne.
Kultainen leikkaus toimii aina. Kaarien muotoa voi kopioida rungosta tai käyttää vastakaaria jne.
Silmä mielellään jatkaa linjoja, joten maston tai muun muodon osalta esim. tuulilasin linjaa voi "jatkaa" .
Että jos lähtee isoon urakkaan, niin kannattaa suunnitella huolella, sillä säästyy materiaaleja, työaikaa ( työn suunnittelulla) , ja saa vielä katseen kestävää jälkeä josta voi tyytyväisenä vastaanottaa ihailevia katseita ( tämän olen ilokseni huomannut).
Täälläkin epoksista jankattu varmaan useammassakin keskustelussa, kannattaa käyttää tota hakua ja/tai muuten katsella vanhoja keskusteluja.
Lisää kokemuksia neuvoja, ja teoreettistakin tietoa rakenteista liimauksesta pinnoituksesta jne. kyllä löytyy usealta kaverilta ... mutta kannattaa ehkä tarkentaa kysymyksiä - kenenkään aika tai viitseliäisyys tuskin riittää kirjoittamaan kaikkea tietämäänsä ihan yleiskyselyn pohjalta.
Kirjojakin kannattaa lukea, peräti ostaa jos suunnittelee isompia rojekteja, näitä löytyy Lontoon murteella paljonkin. Netistä löytyy ilmaisia epoksihandbook - tyylisiä eri valmistajilta.
Hyviä kirjoja epoksirakentamisesta on Gougeon Brothers on Boat Construction ( pitäis saada tilattua ainakin Akateemisen kautta) - siitä löytyy useammasta eri rakennustekniikasta paljon asiaa , vanerirakentamisesta ihan kotoinen Kai Osaran Vaneriveneitä rakentamaan, tai Glen L. Wittin Plywood Boatbuilding.
Ja sitten sellanen vinkki, että ellei tiedä tarkkaan mitä tekee, kannattaa ensin opiskella onko joku jo ratkonut kyseisen ongelman , tai kirjallisuudesta , tai viettää aikaa kynän ja paperin kanssa , ja kokeilla sitten.
Hyttejä ja muita voi ensin piirrellä paperilla ( veneen runko kannattaa piirtää tarkasti mittasuhteeseen ettei mene metsään). Ja sitä estetiikkaa kysellä vaikka naapurilta tai omalta eukoltakin ... sellanen vinkki, että kannattaa välttää tasan pystysuoria pintoja muissa kuin laipioissa/väliseinissä , hytin seiniin n. 6° tai isompi kallistus sisään , niin ei näytä että seinät kaatuu ulos ... kaarevat pinnat katossa näyttää paremmalta kuin suora levy jne.
Kultainen leikkaus toimii aina. Kaarien muotoa voi kopioida rungosta tai käyttää vastakaaria jne.
Silmä mielellään jatkaa linjoja, joten maston tai muun muodon osalta esim. tuulilasin linjaa voi "jatkaa" .
Että jos lähtee isoon urakkaan, niin kannattaa suunnitella huolella, sillä säästyy materiaaleja, työaikaa ( työn suunnittelulla) , ja saa vielä katseen kestävää jälkeä josta voi tyytyväisenä vastaanottaa ihailevia katseita ( tämän olen ilokseni huomannut).
Mile
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: 05 Elo 2005 08:33
- Viesti:
epoksin vaihtoehto?
No niin, palaan jälleen liimaus aiheeseen.
Satuin törmäämään henkilöön, joka jostain Larry Pardey:n kirjasta, jonka nimeä en tiedä, on lukenut epoksia vastaavasta, mutta "paremmasta" liimasta.
Kun en muista enään kirjan enkä liiman nimeä niin sattuisiko täälä olemaan asiasta tietoisia?
Pardeyn kirjassa vaihtoehto liimaa kuulema kehutaan ja olisi kiva kuulla satutteko tietämään asiasta tai olisiko teillä tiedossa muita varteenotettavia vaihtoehtoja epoksille?
Satuin törmäämään henkilöön, joka jostain Larry Pardey:n kirjasta, jonka nimeä en tiedä, on lukenut epoksia vastaavasta, mutta "paremmasta" liimasta.
Kun en muista enään kirjan enkä liiman nimeä niin sattuisiko täälä olemaan asiasta tietoisia?
Pardeyn kirjassa vaihtoehto liimaa kuulema kehutaan ja olisi kiva kuulla satutteko tietämään asiasta tai olisiko teillä tiedossa muita varteenotettavia vaihtoehtoja epoksille?
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
epoksin korvikkeita
No ennen vanhaan käytettiin fenoliresorsinoli ( olikohan se tommonen? ;-)- liimaa, joka liimaa puuta erittäin hyvin, mutta vaatii tarkat sovitukset ja tiukan puristuksen. Näitä taidetaan edelleen käyttää vaneriteollisuudessa filmiliimoina ... en ole ihan varma.
Sitten löytyy polyuretaaniliimoja, joista 2-komponenttiset vastaavat hyvinkin lähelle epoksia ominaisuuksiltaan, myös sen osalta että niidenkin kovetteet (di-isosyanaatit) ovat myrkyllisiä ja aiheuttavat astmaa ja allergiaa. 2-uretaania on myös mahdollista täyttää epoksin tapaan, mutta tällöin täyteaineiden on oltava erittäin kuivia, muuten mössö pursuaa vaahtona saumasta ulos. Yleisesti käytetty uretaanin kovete MDI sopii sellaisenaankin puun liimaukseen - kovettuu kosteuden vaikutuksesta.
Uretaanipohjaisia veden kestäviä liimoja löytyy ainakin Kiilto Oy:n valikoimasta, ellei rautakaupasta niin sitten teollisuusliimojen puolelta. .. soitto heidän asiakaspalveluunsa varmaankin valaisisi asiaa.
Eri liimojen ( epoksi-, uretaani-, fenolipohjaiset etc.) vertailu oli joskus yhdessä Wooden Boat lehdessä ...
Sitten löytyy polyuretaaniliimoja, joista 2-komponenttiset vastaavat hyvinkin lähelle epoksia ominaisuuksiltaan, myös sen osalta että niidenkin kovetteet (di-isosyanaatit) ovat myrkyllisiä ja aiheuttavat astmaa ja allergiaa. 2-uretaania on myös mahdollista täyttää epoksin tapaan, mutta tällöin täyteaineiden on oltava erittäin kuivia, muuten mössö pursuaa vaahtona saumasta ulos. Yleisesti käytetty uretaanin kovete MDI sopii sellaisenaankin puun liimaukseen - kovettuu kosteuden vaikutuksesta.
Uretaanipohjaisia veden kestäviä liimoja löytyy ainakin Kiilto Oy:n valikoimasta, ellei rautakaupasta niin sitten teollisuusliimojen puolelta. .. soitto heidän asiakaspalveluunsa varmaankin valaisisi asiaa.
Eri liimojen ( epoksi-, uretaani-, fenolipohjaiset etc.) vertailu oli joskus yhdessä Wooden Boat lehdessä ...
Mile
-
- Viestit: 628
- Liittynyt: 15 Kesä 2004 13:56
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: epoksin vaihtoehto?
Yleensä "paremman" tai "parhaan" etsiminen on ajan ja rahan haaskausta, usein kauppiaiden keksimää markkinahöpöhöpöä.roope kirjoitti:epoksia vastaavasta, mutta "paremmasta" liimasta
Harvassa on se paikka, johon "hyvä" ei riitä.
Olipa puhe liimasta, maalista, puulajista, kiinnikemateriaalista, työmenetelmästä, mistä vaan.
Yleensä "hyvää" on jo valmiina kaapissa tai vajassa, käytä sitä.
"Parempi" voi olla "parempi" sellaisten ominaisuuksien suhteen, jota et tarvitse, tai jotka ovat jopa haitallisia sinun kohteessasi.
Vaikkapa liimassa on monia ominaisuuksia, joita voidaan mitata ja asettaa "paremmuusjärjestykseen". Pitokyky, tarttuminen puuhun, muoviin, metaliin, toiseen liimaan, käsiin, vaatteisiin, kuivumisaika, myrkyllisyys, joustavuus, valuvuus, täyttökyky, hinta, saatavuus, käytön helppous, väri, työstettävyys, haju...
3M:n keltaisista tarralapuista tuli maailmanmenestys, kun ensin oli vahingossa keksitty pitokyvyltään "huono" liima.
Ei voi olla tuotetta, joka olisi "paras" kaikkiin paikkoihin. Ensin pitää tietää, mitä on tekemässä, sitten mitä se vaatii, sitten vasta voi päätellä, mikä siihen olisi "paras". Sitten kannattaa miettiä, mitä menettää, jos ei haekaan "parasta", vaan tyytyy "hyvään". "Paras" kestää 100 vuotta, hyvä vaan 99...
Hannu
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: 05 Elo 2005 08:33
- Viesti:
"No ennen vanhaan käytettiin fenoliresorsinoli ( olikohan se tommonen? ;-)- liimaa, joka liimaa puuta erittäin hyvin, mutta vaatii tarkat sovitukset ja tiukan puristuksen. Näitä taidetaan edelleen käyttää vaneriteollisuudessa filmiliimoina ... en ole ihan varma."
Mile
Se se oli, fenoliresorsinoli tai jotain sinne päin. Täytyy vielä selvittää soveltuisiko se mäntyviilusta laminoitavien kaarien liimaukseen paremmin kuin epoksi.
"Eri liimojen ( epoksi-, uretaani-, fenolipohjaiset etc.) vertailu oli joskus yhdessä Wooden Boat lehdessä ..."
Mile
Hyvä vinkki täytyy etsiä kyseinen lehti.
"Ei voi olla tuotetta, joka olisi "paras" kaikkiin paikkoihin. Ensin pitää tietää, mitä on tekemässä, sitten mitä se vaatii, sitten vasta voi päätellä, mikä siihen olisi "paras". Sitten kannattaa miettiä, mitä menettää, jos ei haekaan "parasta", vaan tyytyy "hyvään". "Paras" kestää 100 vuotta, hyvä vaan 99..."
Hannu
Olen kanssasi samaa mieltä, meikäläiselle riittää kyllä hyvempi ja siksi yritän löytää tietoa muista vaihtoehdoista.
"Oleellista on varmaan myös se mistä puulajista meinaat kaaret laminoida. esim. epoksin "soveltuvuus" tammen liimaukseen (ollut juttua tällä foorumilla aikaisemminkin)."
Etholmi
Huomasin tammen liimaus keskustelun kanssa. Mäntyyn olen itse kuitenkin päätynyt.
Mile
Se se oli, fenoliresorsinoli tai jotain sinne päin. Täytyy vielä selvittää soveltuisiko se mäntyviilusta laminoitavien kaarien liimaukseen paremmin kuin epoksi.
"Eri liimojen ( epoksi-, uretaani-, fenolipohjaiset etc.) vertailu oli joskus yhdessä Wooden Boat lehdessä ..."
Mile
Hyvä vinkki täytyy etsiä kyseinen lehti.
"Ei voi olla tuotetta, joka olisi "paras" kaikkiin paikkoihin. Ensin pitää tietää, mitä on tekemässä, sitten mitä se vaatii, sitten vasta voi päätellä, mikä siihen olisi "paras". Sitten kannattaa miettiä, mitä menettää, jos ei haekaan "parasta", vaan tyytyy "hyvään". "Paras" kestää 100 vuotta, hyvä vaan 99..."
Hannu
Olen kanssasi samaa mieltä, meikäläiselle riittää kyllä hyvempi ja siksi yritän löytää tietoa muista vaihtoehdoista.
"Oleellista on varmaan myös se mistä puulajista meinaat kaaret laminoida. esim. epoksin "soveltuvuus" tammen liimaukseen (ollut juttua tällä foorumilla aikaisemminkin)."
Etholmi
Huomasin tammen liimaus keskustelun kanssa. Mäntyyn olen itse kuitenkin päätynyt.
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Ja jonkun hurri "asiantuntijan" (kirjoittanut kuulemma oikein kirjankin) mukaan epoksilla ei voi liimata mäntyä...
Mutta anna mennä vaan, kaikkea kirjoitettua ei pidä uskoa - ainakaan ennen kuin on itse kokeillut ;) ;) ;)
Mutta anna mennä vaan, kaikkea kirjoitettua ei pidä uskoa - ainakaan ennen kuin on itse kokeillut ;) ;) ;)
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 328
- Liittynyt: 19 Syys 2005 09:15
- Paikkakunta: Lpr
Epoksin ongelma joillain puulajeilla on puun hartsien (=pihka) sotkeutuminen epoksihartsiin joka sitten estää kovettumista. Asetonilla pyyhkiminen voi auttaa. Tammistakin on eri lajeja joista toiset liimautuvat ihan nätisti epoksilla. Tammessahan ei käsittääkseni ole hartseja joten, joku muu siellä sitten haittaa.
btw. Varsinkin pienempiin hommiin aloittelijalle suosittelen epoksia joka on hidasta -> antaa työskentelyaikaa, sekä sellaista laatua joka ei tuota pintaan amiinia (sp?). Pesemällä saa sen kyllä pois, mutta vahaa nousee pintaan aika kauan.
Paras tarttuvuus saadaan kun uusi epoksikerros tai liimaukset tehdään ei-kuivuneen epoksin päälle. Kovettunut epoksi vaatii välihionnan.
btw. Varsinkin pienempiin hommiin aloittelijalle suosittelen epoksia joka on hidasta -> antaa työskentelyaikaa, sekä sellaista laatua joka ei tuota pintaan amiinia (sp?). Pesemällä saa sen kyllä pois, mutta vahaa nousee pintaan aika kauan.
Paras tarttuvuus saadaan kun uusi epoksikerros tai liimaukset tehdään ei-kuivuneen epoksin päälle. Kovettunut epoksi vaatii välihionnan.