Wikström 3

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Tommi
Viestit: 45
Liittynyt: 23 Maalis 2004 17:39
Paikkakunta: Kuopio

Wikström 3

Viesti Kirjoittaja Tommi » 23 Maalis 2004 17:59

elikkäs ostin tuossa kaverin kanssa veneprojektin ja siitä pitäs tässä tehdä vene jolla sitten kesällä sais veneillä. Noh ensinnäkin kone on tuo wikström 3 pyttynen ja siitä ei meinaa millään löytyä tietoa esim. onko siinä minkäänlaista sähköjärjestelmää ja onko se miten tehoton?
Kaikki tieto kyseisestä moottorista on tervetullutta.

No kone on se pienin asia projektissa koska veneeseen pitää rakentaa uudestaan hytti ( edellinen omistaja on purkanut venettä rakentaakseen siitä paremman.) Olen ajatellut rakentavani hytin vanerista ja petsaavani ja lakkaavani vanerit.

Vene on siis tasaperäinen 7.5 metriä pitkä ja leveys suunnilleen 2 metriä. Ja siinä on lasikuidutettu runko.

Töitä on luvassa kohtuullisesti, mutta jos jonkunnäköinen purtelo saatas vesille kesällä.

Jos joku tietää jotain tai mitään tuosta wiksrömistä ja neuvoja veneen kunnostukseen niin olisin kiitollinen vastauksesta.

Pääsiäisena kuljetamme veneen halliin rakennettavaksi ja jos hyvin sattuu saan jostain kameran jolla ottaa kuvia projektin edistymisestä.

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25 Joulu 2003 19:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 23 Maalis 2004 20:58

tere! täällä foorumissa on ainaski nim. merkki wikumies jolla on tieto/manuaaleja kyseisestä pannusta ja nim.merkki veli-matti on myös kirjotellu wikke juttuja. hyvvää kevättä rojektille ja rakentajille.

kojote
Viestit: 174
Liittynyt: 05 Kesä 2003 14:41
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja kojote » 23 Maalis 2004 21:53

Wikumies tietää, ja Waasan moottori loput. Nehän sen pannun ovat valmistaneetkin....
Manuaali heiltä oli jotain 8 euroo kuluineen.... Puh. numero löytyy netistä...

paakari
Viestit: 4
Liittynyt: 30 Touko 2003 14:42

Viesti Kirjoittaja paakari » 26 Maalis 2004 12:03

Turussa asuu Rantanen, joka tietää siitä moottorista sen mitä tarviikin tietää. Sieltä saa osia ja tietoa. Voi ilmotella kuulemma eteenkin päin kaikille Wicceen osia tarvitseville. Puh: 050-3488509
P.K.

Tuomasjukka
Viestit: 159
Liittynyt: 10 Kesä 2003 09:09
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Tuomasjukka » 26 Maalis 2004 23:06

Tarkennus vielä: Wikumies ja Juha Rantanen on sama kaveri. Minun puhelinmuistiossani Rantasen numero on kuitenkin 044-34 88 509. Suosittelen, osaa vanhat moottorit etu- ja takaperin.

tt

Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21 Helmi 2004 09:36
Paikkakunta: Raasepori

Re: Wikström 3

Viesti Kirjoittaja Saima » 27 Maalis 2004 15:49

Tommi kirjoitti:elikkäs ostin tuossa kaverin kanssa veneprojektin ja siitä pitäs tässä tehdä vene jolla sitten kesällä sais veneillä. Noh ensinnäkin kone on tuo wikström 3 pyttynen ja siitä ei meinaa millään löytyä tietoa esim. onko siinä minkäänlaista sähköjärjestelmää ja onko se miten tehoton?
Kaikki tieto kyseisestä moottorista on tervetullutta.

Vene on siis tasaperäinen 7.5 metriä pitkä ja leveys suunnilleen 2 metriä. Ja siinä on lasikuidutettu runko.
Eiköhän sen kolmepyttyisenkin saa toimimaan, kun perehtyy hieman sen vedenkiertoon ja termostaatteihin. On hyvä kaikilla Wickströmeillä ottaa tavaksi avata termostaattikotelot säännöllisesti ja puhdistaa jäähdytyskanavista niihin kerääntyvä moska. Olen kuullut W-3:a haukuttavan sudeksikin, mutta sehän johtunee juuri tuosta vedenkierrossa viimeisen (veneessä etummaisen, kokan puoleisen) lohkon ja kannen kuumenemisesta kun järjestelmää ei pidetä kunnossa.

Myös vesipumpun rasvauksen kanssa on oltava varovainen, sillä liika rasva kerää sitten sitä moskaa paakuiksi vielä helpommin. Vain se ohjekirjan puoli kierrosta rasvakuppia kiinni ennen käynnistystä, jotta se jäisi siihen mihin on tarkoitettukin - pumpun akselille.

Jotakin Wickströmistä tuli jo aiemmin kerrottua. (=linkki)

Tehoton se ei varmasti ole uppoumarunkoisiin, eikä ainakaan seitsenmetriseen. Aika tukeva kone siihen, koska kakkonenkin nostaisi varmasti keulan pystyyn. Kolmosen kunnossapito on kalliimpaa myös ja varmasti siksikään niitä ei niin paljoa näy käytössä enää?

Yksi Wiccen oleellinen kohta on nimeltään esilämmittäjä. Sehän on pakosarja-polttoaineen ja jäähdytysveden lämmittäjä -mysteeri, jossa on kanava poistuvalle vedelle pakoputkeen, kanavia polttoaineelle kaasuttimesta sylintereille ja kanavia pakokaasuille, kummallisessa valurautaisessa paketissa. Se on toiminnalliselta kannalta kuin puoli moottoria, ja aina joskus se vanhenee niin, että pitää ostaa uusi.

On tiedossa yksi kolmonen, jossa on hyvää ainakin hiljattain laitetut uudet laakerit mäntiin ja kiertokankeen. YV:llä lisätietoja, kone Mäntsälässä.

t. Manner

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 27 Maalis 2004 17:04

Itselläni ei koskaan ole ollut omaa W-kakkosta tai kolmosta, mutta kavereiden ja muiden puolituttujen peltiwikkein kanssa on tullut jonkin verran vuosien varrella ropellettua. Yleisin ongelma on ollut lämmöt ja/tai niihin liittynyt ykkösen kuluminen. Lähes joka kerta olen lähtenyt ratkomaan lämpöongelmia palauttamalla kaikki viritykset alkuperäiseen malliin (termarit paikoilleen, teeseitse laipat pois, jne...) Ja jos näillä ei ole tulosta niin sitten pytty tai pytyt irti ja petrooli ja lipeä pesu vesikanaville (tässä järjestyksessä). Samalla puhdistetaan myös termarikotelot ja putket sekä liittimet. Useammin kuin kerran on tilanne ollut se että hidasvirtauksisimman pyttyn vesikanavat/putket tai jopa joskus koko pytyn vesitilan alaosa on täynnä vaseliinin ja ruosteen sekaista mömmöä. Ja kuten tunnettua silloin ei jäähdytys pelaa...
Jos tänä päivänä laittaisin peltiwiken niin laittaisin veseliikupin kiertämiseen semmoisen "ajastuksen", että puolikierrosta AINOASTAAN silloin kun koneen lämpö nousee yli tietyn rajan, vaikkapa 80 asteen...
Joka startille tapahtuva kiertäminen on varmasti 300% liikaa jos yksittäiset ajomatkat ei ylitä kahta-kolmea tuntia JOKA kerta
Sitten kun kaikki pelaa niin konetta voi ruveta "hienosäätämään" vaikkapa eri lämpöarvojen tulpilla eri pytyissä.
Jotenkin miinusta tuntuu että nämä nykyiset "vesipumppuvaseliinit" eivät oikein toimi, sillä -60 ja -70 luvulla ei näitä ongelmia ollut. Ns. vesivaselinit olivat jotenkin "kovempia". Tai sitten venemiehet eivät olleet mitään nettinörttejä tai insinöörejä vaan ... no jääköön sanomatta ;)
Viimeksi muokannut Veli-Matti, 27 Maalis 2004 23:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Tommi
Viestit: 45
Liittynyt: 23 Maalis 2004 17:39
Paikkakunta: Kuopio

Uusi katsaus veneeseen

Viesti Kirjoittaja Tommi » 27 Maalis 2004 19:06

Veneen mitat 7.5 * 2.2 metriä ja wiksröm käsikäynnisteinen 3 pyttynen on paikallaan. Siis emme huomanneet että koneesta saisi mistään virtaa ulos esim. akun lataukseen.
Kuitenkin vene on puoliliukuva ja kuidutus on onnistunut hyvin. Kannet on (tai mitä on jäljellä ) mänty rimoista tehty. Pohja pitää (vesirajan alapuoli) poistaa rapistunut maali ja maalata uudelleen ( mitäköhän maalia kannattaa käyttää) ? sisävesillä.

Mitenköhän kyseisen wikströmmin kanssa tulee toimia koska veneeseen on varmaan pakko valot asentaa ja niille tarvitaan virtaa ( vai lataako aina akun kotona ennen venereissua ).

Kohta alkaa lähestyä aika jolloin haemme veneen kaverin pois nykyisestä olinpaikastaan. mitenköhän vene kannattaa nostaa peräkärryyn ? onko hyviä ideoita...

Pitää laittaa kunnostuksesta kertovat sivut pystyyn jossain vaiheessa .

joo ja elikkäs kaveri tuossa tarjos mulle wiksrömmin 2 pyttystä ( paljon siitä kannattas maksaa )
Viimeksi muokannut Tommi, 27 Maalis 2004 19:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21 Helmi 2004 09:36
Paikkakunta: Raasepori

Viesti Kirjoittaja Saima » 27 Maalis 2004 19:12

Veli-Matti kirjoitti:Jos tänä päivänä laittaisin peltiwiken niin laittaisin veseliikupin kiertämiseen semmoisen "ajastuksen", että puolikierrosta AINOASTAAN silloin kun koneen lämpö nousee yli tietyn rajan, vaikkapa 80 asteen...
Muutaman tunnin ajo olisi aika hyvä, mihin myöhemmin viittasitkin ja olen joskus merellä miettinyt riittäisikö aamuinen rasvaus pelkästään. Lämpötilalla ei ole juurikaan merkitystä, koska akselin pää vain on vähän öljyn puolella ja muuten akselia jäähdyttää pumppuun tuleva vesi. Näin ajattelisin..

Joka startille tapahtuva kiertäminen on ohjekirjan neuvo ja sillä saa paikat tukkoon pitemmän päälle, siitä olen samaa mieltä.

Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21 Helmi 2004 09:36
Paikkakunta: Raasepori

Viesti Kirjoittaja Saima » 27 Maalis 2004 19:21

Tommi, siinä on sitten magneetto, mikä tuo mukanaan toimintavarmuutta - ainakin teoriassa. Eipä lopu laturi ja akku ainakaan :) Siinä olen nyt tietämätön, onko mahdollisuuksia virran ulosottoon, mutta toisaalta onhan Pappa-Tuntureissakin valot..

Erillinen valosysteemi voisi perustua vaikkapa uusimpaan tekniikkaan, ns. superkirkkaisiin ledeihin, joilla saavutettaisiin huomattava virrankulutuksen säästö ja ne saisi toimimaan jopa ladattavilla sormiakuilla. Tietysti pieni moottoripyörän akku voisi tuoda turvallisuuden tunnetta?

Tommi
Viestit: 45
Liittynyt: 23 Maalis 2004 17:39
Paikkakunta: Kuopio

valot

Viesti Kirjoittaja Tommi » 27 Maalis 2004 19:36

noh ajattelimme kaverin kanssa laittaa järeämmän akun ( kun niitä sattuu nyt olemaan ). Elikkä kyse olisi traktorin suuresta onko se 140 amppeerin akusta josta saisi virtaa valoille usemmaksi päiväksi. Olisi kuitenkin plussaa jos keksisi miten latauksen suorittaisi. ( yksi ideo oli laittaa auton laturi kiinni jolloin saisi virtaa tulemaan. kuitenkin onkohan tuommoisessa koneessa miten tehty se.. koska kyllähän jos pappatunturista saa virtaa muutamalle polttimolle niin tuosta pitäisi saada virtaa valoille, jolloin akku olisi vain hätävara

Heizel
Viestit: 29
Liittynyt: 16 Touko 2003 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Heizel » 27 Maalis 2004 20:46

Minulla on yksi vanha potkuriakseli, jossa on kiilahihnapyörä. Itse en ole keksinyt pyörälle muuta selitystä, kuin että sillä on otettu voima laturin pyörittämiseen? Tässä voisi olla yksi ratkaisu ongelmaasi.

Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21 Helmi 2004 09:36
Paikkakunta: Raasepori

Viesti Kirjoittaja Saima » 27 Maalis 2004 20:47

Pienistä akuista puhuin ihan siksi vain, että isot pienellä pitkällä purkauksella menevät äkkiä tukkoon ja pilalle. Ledit ovat tutustumisen arvoisia, sanon kuitenkin vielä ja ne vievät hävyttömän vähän virtaa.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 27 Maalis 2004 22:15

Muistan kun pentuna meilläpäin oli monessakin veneessä polkupyörän dynamot vauhtipyörää vasten. Kahdesta riitti vallan mainiosti virtaa kulkuvaloille. Luonnollisesti ankkurivalon piti toimia sitten pattereilla ;)
Tulin just hallilta pesemästä merivesijäähdytteisen Valmet 2035PM:n vesikanavia. Täytyy sanoa että kyllä sinne yllättävän paljon paskaa mahtuu. Jos noin niin kuin tilavuudelta arvioi niin paineilmalla tuli 1 litra ja hypokrkloriitti liottelun jälkeen kuumalla vedellä vähintäänkin toinen mokoma... Se Wikumiehen vinkkki siitä sinkkipalasta vesikanavassa on varmasti toteuttamisen arvoinen! Siitäkin huolimatta että se tulee mitä ilmeisemmin käymään kesällä makeavesijäähdyttteisenä.
Jommi, siis siinä weekolmosessasi ei ole dynastarttia? Vaikka ei sen latauspuolesta muistaakseni lähde tehoa kuin 15A mutta olisihan sekin jo tyhjää parempi...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Tommi
Viestit: 45
Liittynyt: 23 Maalis 2004 17:39
Paikkakunta: Kuopio

jeps

Viesti Kirjoittaja Tommi » 27 Maalis 2004 22:37

siis ei oo mitään dynastarttia. ihan käsipelillä saa käynnistää

Vastaa Viestiin