Siveltimien säilytyksestä lakkausten välissä

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Avatar
S.Tuominen
Viestit: 309
Liittynyt: 27.04.2003 15:40
Paikkakunta: Uusikaupunki

Siveltimien säilytyksestä lakkausten välissä

Viesti Kirjoittaja S.Tuominen » 04.01.2018 21:55

Miten olette säilöneet siveltimet urataanialkydilakkojen käytön yhteydessä lakkauskertojen välissä. Tinneri tuppaa haisemaan ja haihtumaankin.
ts. toimiiko yhtä hyvin tärpätti vai aiheuttaako myöhemmin ongelmia ? Hempelin Dura Glossia nyt suditaan sisäpintoihin.
"Kaikki paitsi Puuveneily on turhaa! ;)"

jani
Viestit: 29
Liittynyt: 04.06.2006 17:38
Paikkakunta: Vaasa

Re: Siveltimien säilytyksestä lakkausten välissä

Viesti Kirjoittaja jani » 04.01.2018 22:09

En tiedä miten toimisi uretaanialkydilakkojen kanssa, mutta öljylakkauksessa käytetyt pensselit säilyy hyvin pellavaöljyssä.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Siveltimien säilytyksestä lakkausten välissä

Viesti Kirjoittaja Northling » 05.01.2018 0:44

Moro

Mulla on tärpätissä.
Mutta huomio, jos pensseli on lakkainen ja säilytät sitä tärpätissä pitkään (yli 2 vrk) lakkajäämä kokkareituu purkin pohjalle ja sutiiin ja sitten saapi pestä pidempää että saa kokkareet pois sudista. Se on ns. pensselitäi. Mulla on sellanen systeemi nykyään kun olen läpi talven lakkaillut harvakseltaan jotain, että säilön vanhan sutipesutärpätin "jätetärpätti"- pulloon, josta kaadan päältä esipesutärpätin, sitten kun lakkajäämät on kerrostunut pullon pohjaan. (Sen esipesutrpätin voi myös vielä suodattaa malikaupasta saatavilla maalisuodattimilla).
Esipesty suti säilyy sitten puhtaassa tärpätissä ilman "täitartuntaa".

Tulee muuten tavallisen rumaa lakkapintaa sudilla, jossa on "täitartunta". Muutaman kerran erehtynyt sutimaan sellasella sudilla kun en ole huomannut että on jo kokkareita tai ollut niin pientä ettei ole silmin erottunut.

Pellavaöljy ei oikein toimi duraglossin kanssa, tai se täytyy ainakin pestä tärpätillä pois sudista ennen käyttöä.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
S.Tuominen
Viestit: 309
Liittynyt: 27.04.2003 15:40
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: Siveltimien säilytyksestä lakkausten välissä

Viesti Kirjoittaja S.Tuominen » 05.01.2018 9:17

Juuri tuohon tapaan olen tavannut pensseileitä säilyttääkkin ja tärpätin kanssa lutrata. En tosin ole vielä päätynyt suodattelemaan vaan antanut painovoiman vaikuttaa. Yks hyvä temppu on kanssa käyttää litteitä pakastepulloja, jolloin tärpätin määrän saa minimoitua. Niin ja pensselit roikkuu millon mistäkin, jotta harjakset ei lyttäänny ja toisaalta maalijämät saavat valua purkin pohjalle rauhassa. Sen moskan voi sieltä sitten jossain kohtaa aina herätellä ja kaataa koko litkun painumaan edelleen toiseen atiaan. Saa siten puhtaan pakastepullon taas käyttöön.

Pelkäsin vaan että Hempelin lakka on ronkeli liuotin jäämistä eikä ollut nyt aikaa tehdä omia testejä. Luotinkin Nortti vähän siihen että sinulla on purkin jos toisenkin verran kokemusta juuri tuosta lakasta ;)

Joo Pellavaöjly toimii paremmin öljylakkojen ja tietysti itse pellavaöljyn kanssa. Yksi öljysuti on ollut jo vuosikymmenen teljettynä pellavaöljypänikkään.
"Kaikki paitsi Puuveneily on turhaa! ;)"

Haiku
Viestit: 7
Liittynyt: 10.01.2011 12:32

Re: Siveltimien säilytyksestä lakkausten välissä

Viesti Kirjoittaja Haiku » 05.01.2018 20:04

Olen jonkin verran lakkaillut tiikkiä juurikin tuolla Duraglossilla, vaikka veneessäni onkin enemmän muovia kuin puuta, ja todennut että pensseli säilyy erinomaisesti pineenitärpätissä, mutta ei mineraalitärpätissä. Mineraalitärpätissä syntyy niitä kokkareita, mutta mäntytärpätissä se lakka valuu vähitellen astian pohjalle. Pensseli kannattaa siis mieluummin riiputtaa tärpätissä, kuin seisottaa astian pohjalla.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Siveltimien säilytyksestä lakkausten välissä

Viesti Kirjoittaja Northling » 05.01.2018 20:58

Moro

Pineenitärpättiä en ole malttanut ostaa sutien pesuun kun se maksaa väh. tuplasti lakkabensiiniin verrattuna.
Pittääpä jossain kohtaa kokeilla.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Haiku
Viestit: 7
Liittynyt: 10.01.2011 12:32

Re: Siveltimien säilytyksestä lakkausten välissä

Viesti Kirjoittaja Haiku » 06.01.2018 11:32

Juu, kannattaa kokeilla. Onhan se kalliimpaa kuin lakkabensiini, mutta sitä ei juuri kulu kun sillä ei tarvitse hirveästi lotrata. Olen yleensä pyyhkäissyt pensselistä ylimääräisen lakan johonkin pahvinpalaan tai laudanpätkään ja sitten upottanut sen tärpättiin roikkumaan. Seuraavalla kerralla riittää että ravistaa pensselin kuivaksi ennen kuin jatkaa lakkaamista. Vähitellen sinne purkin pohjalle kerääntyy tahmaa ja kai sitä lakkaa liukenee muutenkin siihen tärpättiin, joten pitää se säilytysliemi aina joskus vaihtaa.
Niin ja se tuolla aiemmin mainittu litteä pakastepullo on täälläkin hyväksi havaittu. Pensselin varteen reikä sopivalle kohdalle ja siihen naula poikittain, niin jää sopivasti sakkatilaa pohjalle.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Siveltimien säilytyksestä lakkausten välissä

Viesti Kirjoittaja Northling » 06.01.2018 12:09

Moro

Mä keräilen kaikenmoisia purkkeja keittiöstä talteen ennen kuin vien niitä pakkausmuovikierrätykseen. Erilaiset isommat pilleripurkit on sopivia pienten epoksisatsien sekottamiseen.
Lakkasutipurkeiksi oon havainnut kätevimmiksi ne siniset nelikanttiset fetajuusto-purkit.
Hunajapurkilla just korjasin vessapytyn roiskivan täyttöventtiilin (kannen alta).

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Siveltimien säilytyksestä lakkausten välissä

Viesti Kirjoittaja Northling » 06.01.2018 16:34

Moro

No kun tästä oli kerran puhetta, niin tänään kun kävin paikkalakkaamassa mastoa, tein tollasen uuden sutitelineen.
Kuvasin siitä lyhyen videon YouTubeen:
https://youtu.be/1cMscICrQQw

Erikokoisille sudeille vaan pitää varteen porata reikä sopivalle korkeudelle että sudit jää pohjasta irti.
Tuohon samaan klossiin voi porata useammallekkin telineelle reiät jos vaikka on maalisuteja ja lakkasuteja samaan aikaan käytössä.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
S.Tuominen
Viestit: 309
Liittynyt: 27.04.2003 15:40
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: Siveltimien säilytyksestä lakkausten välissä

Viesti Kirjoittaja S.Tuominen » 06.01.2018 19:17

Pakastepullon puolesta puhun vielä sen verran, että läpinäkyvyydestä on kyllä etunsa. Sen pensselin kun pitää jäädä roikkumaan irti pohjasta ja jos sitä pohjaa pitää joka kerta "tunnustella" pensselillä tulee harjakset liattua turhankin helposti. "Pitää tunnustella" => "Tulee tunnisteltua".

Sama juttu Nortti täällä, kaikki purkit menee verstaalle ja vasta sitä kautta roskiin. Hienoa että joku jaksaa videoida tekemisiään!
Onkos siihen jotain kikkaa millä maalin tai lakan saa tuollaisesta perus peltipurkista siististi kaadettua ? Joskus teippasin muovisen kertakäyttö snapsilasin jäätelötikkuun epoksin kanssa lutratessa. Lasi tosin sulaa tehtävänsä päätteeksi pöydälle :D.

Pari sanaa Dura Glossista ja mitä on tapahtunut sitte viime kertoman.
Ensimmäisen kerroksen ohensin hempelin omalla ohentimella. Nättiä pintaa ekaksi kerrokseksi.
Toiseen kerrokseen lurautin kokeeksi vanhan pensselipesupurkin pinnalta tinneriä. Tiedä johtuiko siitä vai mistä että lakatessa alkoi ilmaantua lakan hyytelöitymistä.
Tänään kolmannen kerroksen vedin tärpätissä seisoneella pensselillä ja ohentamattomalla lakalla. Nyt tiedän mistä jotkut ovat valitelleet. Tämän lakan liian nopeasta nahoittumisesta. Saas nähdä onko huomenna enemmän pohjatöitä kun lakkausta edessä :|.

Näyttää vahvasti siltä että Hempelin oman ohentimen käyttö edesauttaa hyvän lopputuloksen saavuttamista. En nyt muista numeroa, mutta Hempelin tinneriä. Ei tosiaan kannata jatkaa ilman ohennusta jos alkaa tuntua siltä että tulee kiire "oikaista" pintoja.
"Kaikki paitsi Puuveneily on turhaa! ;)"

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Siveltimien säilytyksestä lakkausten välissä

Viesti Kirjoittaja Northling » 06.01.2018 20:12

Moro

Joo olen samanlasta havainnut.
Missään tapauksessa ohentamiseen ei kannata käyttää mitää pensselinpesutinneriä/tärpättiä, vaa oikeaa ohennetta ko lakalle. Olen käyttänyt lakkabensiiniä alkukerrosten ohentamiseen, mutta lakkapintaan jää helposti raitoja.
Pensseli pitää olla puhdas vanhasta lakasta ja suht hyvin kuivattu tärpätistä, ennen lakkaan kastamista. Joku halpis tärpätti oli niin öljyistä joskus, että tuntui että duragloss hylki sitä ja lakattuun pintaankin jäi tälläisia kohtia, josta lakka ikäänkuin pakeni.
Mulla on tapana kuivata suti ennen lakkausta ravistelemalla ja sitten valuttamalla hyvän aikaa karvat alaspäin. Jos säilytyspurkissa on liikaa tärpättiä ja/tai on käytössä joku halpissuti, jossa on pellin sisällä puukahvan ja harjasten välissä kolo johon imeytyy tärpättiä, saattaa sutiin jäädä paljonkin tärpättiä.

Duraglossilla saa kerroksen per vrk, mutta jossain välissä kannattaa pitää parin päivän tauko että saa välihionnan tehtyä. Lammikoitumista duraglos ei siedä, silloin tulee märkiä kohtia, jotka eivät kuivu vaan nahan alla oleva lammikko sulattaa alimmat kerrokset ja sitten hiotessa onkin yhtäkkiä puupinta esissä. Viileä ja kostea ympäristö hidastaa kuivumista. Jos kosteutta on pinnalla liikaa saattaa lakkapintaan jäädä Hazea eli pumpulipiviä.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
S.Tuominen
Viestit: 309
Liittynyt: 27.04.2003 15:40
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: Siveltimien säilytyksestä lakkausten välissä

Viesti Kirjoittaja S.Tuominen » 06.01.2018 20:41

Mä olen havainnu parhaaksi asettaa tärpättiä tai muuta liuotinta purkkiin sen verran että peltiin jää vielä sentin tai puoli etäisyyttä. Juurikin siitä syystä että pellin sisään ei turhaan pääse kapseloitumaan liuotinta. Tuo tapa tietysti vaatii sen että pensseli on kastunut vain jonkin matkaa käsittelyssä. Usein näin kuitenkin on.

Pensselin kuivaamiseksi liuottimesta olen antanut keskipakovoiman hoitaa homman. Kymmenen kunnon heilautusta koko käden mitalta kohden roskaastiaa tms antaa liuottimelle kyytiä. Suti likimain kuiva aina tuon jäljiltä.

Vähän offtopiccina, että tuli tuossa yhtenä talvena maalattua kodin keittiökaapistot pensselillä, pinta kerrallaan. Sillon tuli hartaasti viilattua koko prosessia siihen malliin että lopputulos tyydyttää. Joka vaihe, olosuhde ja toimintatapa vaikuttaa lopputulokseen. Sama homma aina pintakäsittelyssä, myös tämän kyseisen lakan kanssa.
"Kaikki paitsi Puuveneily on turhaa! ;)"

derma
Viestit: 10
Liittynyt: 26.08.2010 15:51

Re: Siveltimien säilytyksestä lakkausten välissä

Viesti Kirjoittaja derma » 08.01.2018 17:02

Minulla on tapana säilyttää siveltimet puhtaaseen veteen upotettuina lakkauskertojen välillä. En ole huomannut mitään ongelmaa 35 vuoteen. Veden pintaan saattaa kuivua harsomaisen ohut läpinäkyvä kalvo, mikä pitää tietysti poistaa ettei sotkeudu pensseliin. Liekö ammattitauti kun olin nuorempana maalari, päivän päätteeksi alkydimaalissa tai lakassa olevat pensselit laitettiin veteen ja seuraavana päivänä ravisteltiin vedet pois ja jatkettiin hommia. Keikan päätyttyä pestiin mineraalitärpätillä. Sama homma on toiminut veneen kanssa.

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Siveltimien säilytyksestä lakkausten välissä

Viesti Kirjoittaja Qubik » 09.01.2018 12:05

Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Vastaa Viestiin