Jäähdyttimen riittävyys?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Jäähdyttimen riittävyys?

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 18.10.2017 12:02

Niin ja unohtui mainita, että kun koneen on käynnistänyt ja on vähän aikaa käynyt, alkaa lämmönvaijtimesta virrata paineella vettä muoviseen paisariin, kunnes alkaa vuotamaan korkin välistä, muovisäiliön painekorkin välistä ei koskaan tule tavaraa, siihenkin on korkki vaihdettu kerran.

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Jäähdyttimen riittävyys?

Viesti Kirjoittaja matti » 18.10.2017 12:27

Onko tietoa mikä painearvo nykyisessä korkissa, niitä on alle kilonkin, vois kokeilla 1,5kilon korkilla, ymmärrykseni mukaan alakorkki tulisi olla "jäykempi" kuin yläkorkki.

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Jäähdyttimen riittävyys?

Viesti Kirjoittaja Simon » 18.10.2017 12:29

Mielestäni tuo "alakorkki" pitää olla tiivis ja ainostaan paisuntasäiliön korkki saa toimia varona.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Jäähdyttimen riittävyys?

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 18.10.2017 12:55

Voisiko vaihtimen korkin korvata kiinteällä korkilla ja nostaa muovipaisaria ylemmäs? Autossahan on vaan tuo muovipaisari ja syylärissä ei ole edes korkkia.

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Jäähdyttimen riittävyys?

Viesti Kirjoittaja Simon » 18.10.2017 13:01

Nimenomaan, vaihtimeen kiinteä korkki ja paisariin varokorkki.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Jäähdyttimen riittävyys?

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 18.10.2017 13:33

Tätä täytyykin kokeilla. Musta tuntuu että irroitan vaihtimen talvella ja käytän koneistamossa, että laitetaan siihen tiivis korkki. Nyt kun asiaa tutkin oikein lampulla, niin näyttää siltä, että korkin kauluksessa on ihan pieni vuoto siinä mistä paisunta letku lähtee.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Jäähdyttimen riittävyys?

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 18.10.2017 14:24

Näytti vaihtimen korkissa olevan pienellä 4psi, eli mitä se nyt on 0,2 bar.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Jäähdyttimen riittävyys?

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 18.10.2017 16:42

Ja muovisäiliössä on 1.2bar korkki 8o
Täytyypä keväällä hankkia uus kiinteä korkki vaihtimeen ja korjata ylivuotoputki. Täytyy myös hankkia uus 80 asteen termari. Jospa se sillä korjaantuisi. Tosiaan 10 vuotta tämän kanssa tapeltu, välillä pelaa, mutta välillä nesteet tuntuu häviävän höyrynä, mutta vuoto taitaa olla lopullinen syy. Kiitokset kaikille jeesistä!!

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Jäähdyttimen riittävyys?

Viesti Kirjoittaja CC » 19.10.2017 1:48

Mun mielestä kilon (15psi) korkki vaihtimeen, ja toi 4psi korkki paisariin. Kyllä se laajeneva neste on sieltä systeemistä ulos saatava, mutta ei liian helposti. Kilo painetta nostaa jo kiehumapistettäkin reilusti, minkä saattaa moni moottori jo vaatiakin ns. kuumien pisteiden takia.
E: täsmennän siis, jos jollekin on epäselvää... Silloin kun paisari ei ole paineellisen systeemin omana osana, niin se on vain paisuvan nesteen "välivarasto", eikä sen paineellisuudella ole mitään merkitystä. Kunhan sieltä pääsee pohjasta nesteet takaisin systeemin sen jäähtyessä. Erillisen paisarin korkki on siis koriste. On myös totetuksia, jossa paisari on osa paineellista systeemiä, mutta niissä on vain yksi korkki. Noiden systeemien yhdistelemisestä ilman älyä toiminnasta ei seuraa mitään hyvää.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Jäähdyttimen riittävyys?

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 19.10.2017 2:56

Voihan olla, että tossakin on ollut kiinteä korkki alkujaan ja joskus joku laittanut ton 4psi korkin siihen. Kun kone mulle kulkeutui oli sen paisuntasäiliö pahvilaatikossa mukana. Kokeilin eka ilman sitä, mutta silloin ei pelannut ollenkaan, muovisäiliön kanssa pelasi jotenkuten. CC on varmasti oikeassa, tässä on sekoiltu turhaan korkkien kanssa.

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Jäähdyttimen riittävyys?

Viesti Kirjoittaja Qubik » 21.10.2017 15:20

ms.venla kirjoitti:En siihen kansipahviin usko, kun kuitenkin on kone vaihtunut tässä välissä
Elikkä molemmissa samaa vikaa?
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Jäähdyttimen riittävyys?

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 21.10.2017 19:55

Kummassakin koneessa esiintynyt samaa vikaa samoilla marinointiosilla. Eikai voi olla niin huono tuuri, että kummastakin olisi kansipahvi mennyt, varsinkin kun toinen oli remontoitu kone. Se kyllä selittäisi oireet, mutta toisaalta ei esiinny kuplimista eikä ropinaa paisarissa. Paine niissä tuntuu olevan normaali.

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Jäähdyttimen riittävyys?

Viesti Kirjoittaja Qubik » 22.10.2017 9:55

Jos on painekorkki ennen paisaria niin se on vaan säiliö. Passiivinen nesteenkeruulaite. Elikkä merkityksetön. Nyt, kun ajokausi on tauolla kuitenkiin, niin pienin minkä voit tehä on kunnon laitteilla mittaa puristukseg ja ohivirtaukset moottorista. Jos edellinen on vielä tallessa, niin ota sieltä kansi pois ja tarkista, miksi se oireili.
Vetäisin tässä melko hakuammunnalla, mutta mielestank tapahtumaketju on melkolailla sellainen:

Marinointivehkeissa jokj pikkuhäikkä( nestee vähissä, vuotava kennosto, ilmalukko, kasattu väärin, pakokäyrä tukossa yms)
Moottori kävi kuumaksi ja kansipahvi otti siipeensa
Vaihtetti moottori
Moottori kävi kuumaksi ja kansipahvi otti siipeensa

Mitä tekisin, perusjutut ( tulo/menolinjat tarkistettu, ventiili tarkistettu, merivesipumppu tarkistettu, impelleri uusittu, ei vuotoja missään ja letkuissa ei oo taipumia ja ahdistelevia mutkia, vedenotto ei nousee vauhdissa vedesta ja merivesikaivo on poistettu välista koeajoissa) jo tehty ilmeisesti:

Suuttimet pois- muutenkin hyvä tatkistuttaa välillä ja vaihtaa tiivisteet sylentikannen ja suuttimen välistä( jos on hehkut, nii hehkureikien kauttaa onnistuu myös)
Siihen tarkoitettuilla kunnon vehkeilla puristusmittaus/ koeponnistus, jos kaikki on kunnossa, niin
Jäähdytysjärjestelmän purku, pilliston koeponnistus, kasaus tehtaan ohjeiden mukaisesti.
Jos on valurautainen pakokäyrä ja sisältä ruostehiluinen ja " kyllä tä pitäis toimii jos vaijerilla rassaa" , vaihtoon. Ruosteisia pakokäyriä on melko vaikee koeponnistaa, mutta pakokaasujen paine ja nlämpö estaavat melko tehokkaasti veden virtausta, jos ne pääseevat turha aikaisin sekoittumaan veten.


Edit: luin ketjun vielä kerran läpi. Sun mallisessa pakosarja/ lauhdutin yhdistelmassa on olemassa hyvä todenmäköisyys, että pakosarjassa on halkema ja lämmetessä se avautuu sen verran, että alkaa puskee pakokaasuja paisariin. Jos koko se järjestelmä on koeponnistamata ja tarkistamata, kannattaa se tehä ekaksi. Kuumalla konella tottakai.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Jäähdyttimen riittävyys?

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 22.10.2017 12:47

Täytyy tehdä nuo toimenpiteet. Pakkohan jostain on löytyä vika.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Jäähdyttimen riittävyys?

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 23.10.2017 17:23

Onko tietoa siitä kuluuko järvivessä kone väljäksi raakavesijäähdytteisenä 60 asteisena kuinka paljon nopeammin, kuin nyt tällä makeavesijäähdytyksellä 80 asteisena? kone on valurautaa, mutta kansi alumiinivalua. Vai ruostuuko lohko lopulta puhki?

Olen sellaisen merellä ajetun koneen nähnyt mistä kansi oli ruostunut puhki, mutta toisaalta täällä sisävesillä pyörii auton koneita raakavedellä jäähdytettyinä paljonkin. Vaikuttaako näihin käytetyt kierrokset vai mikä.

Vastaa Viestiin