Vanttien/Staagien tekeminen itse?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Vanttien/Staagien tekeminen itse?

Viesti Kirjoittaja kimsir » 07.09.2017 13:27

Morjens


Löytyykö forumilta ketään, joka olisi tenyt itse vantteja/staageja esimerkiksi blue wave vaijeripäätteillä? Olisi kiinnostavaa keskustella työstömenetelmistä, materiaaleista, kestävyydestä ja kustannustehokkuudesta. Teetin keulastaagin uuteen rullalaitteeseen ja sen vaijeripäätteet tehtiin puristamalla erityisellä laitteella, mutta kustannussyistä ja oppimisen halusta tekisin loput vantit ja takastaagin itse, kiiloilla ja kierrettävillä vaijeripäätteillä, joihin ei tarvita mitään erityistä laitetta, vaan tarkkaa työtä, jakoavaimet ja ruuvipenkki.



Kimmo
HELMIIDA

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Vanttien/Staagien tekeminen itse?

Viesti Kirjoittaja Northling » 07.09.2017 13:46

Moro

Mulla on barduunat ja takastaagit muistaakseni Norseman päätteillä.
Muita on Sta-lok ja Swageless.

Näissä on se hyvä puoli että päätteen voi käyttää kaksikin kertaa ja vanttien korjauksen ja lyhennyksen pystyy tekemään käsityökaluilla.

Tässä muutama linkki:
https://youtu.be/1qDgI5fyWtk
https://youtu.be/Vo_H1qmUroY

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vanttien/Staagien tekeminen itse?

Viesti Kirjoittaja Qubik » 07.09.2017 17:51

Kannattaa harkitsee myö dyneema vaihtoehtona.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Vanttien/Staagien tekeminen itse?

Viesti Kirjoittaja kimsir » 07.09.2017 19:18

Morjens


Dyneema ei käsittääkseni vanteissa ole vaihtoehto, vaikka onkin, käsittääkseni jopa lujempaa, ainakin jossakin käytössä (vetolujuus), kuin perus ruostumaton/haponkestävä vaijeri. En ole nähnyt yhtään purjeveneen takilointia tehtynä dyneemalla. Rullapurjeen yläkiinityksen (lyhennyksen) tein dyneemalla enkä vaijerilla, koska oli helpompaa ja lujempaa ja asiantuntija sitä suositteli, mutta vantit pitää tehdä metallista, tosin en tiedä loppujen lopuksi miksi? Mieleen tulee esimerkiksi materiaalin leikkautuvuus terävien esineiden johdosta. Mikä muu syy??

Kiitos myös Nortille videolinkeistä. Tuttuja videoita. Just sitä mitä haen. Pitää vain löytää sopiva myyjä, niin homma etenee talven mittaan sitä rataa.

Ei vaikealta vaikuta, kunhan toimii tarkasti ja käyttää lukitetta ja tiivisteainetta ja riittävää kiristystä. Jostain suomi 24 keskustelusta luin, että noi kiilaversiot on kestävämpiä, kuin puristetut vaijeripäätteet, siksi, että puristettu pääte murtuu päätteen reunasta helpommin, kuin ruuvattava pääte, mutta miksi, sitä en tiedä? Tiivistys lienee kuitenkin erittäin tarpeellista?

Kimmo
HELMIIDA

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Vanttien/Staagien tekeminen itse?

Viesti Kirjoittaja matti » 08.09.2017 18:30

Otsikkoon kyllä, mutta ei tarkennettuun tekstiin.

Tein kaikki vantit pleissaamalla, ei tarvi kuin koussit ostaa, tietenkin menee (ohutsäikeistä) vaijeria hieman enemmin, käasittääkseni jopa "pääsee palkoille" kun vertaa niitten päätteitten hintaan!

On maailmalla veneitä joissa on vantit dyneemaa tms.

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Vanttien/Staagien tekeminen itse?

Viesti Kirjoittaja matti » 09.09.2017 8:00

Kesti aikansa kaivella muistia;
yksi esimerkki takilasta ilman metallia, ei ole edes vanttiruuveja!
http://www.nigelirens.com/boats/sail-boats/maggie-b/


Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Vanttien/Staagien tekeminen itse?

Viesti Kirjoittaja kimsir » 10.09.2017 21:03

Hyvä linkki.

Olin jo taipuvainen pleissauksen suuntaan mutta taidanpa sittenkin hommata noita ruuvattavia vaijeripäätteitä, niin saan homman tehtyä ensikesäksi:) Hintahan noissa hirvittää, kun jokaiseen vaijeriin pitää asentaa niitä kaksi kappaletta yhteensä 18 kpl ja sitten vielä pronssikierteiset vanttiruuvit ja togglet siihen päälle. Tänä kesänä vesillä kaksiviikkoa ja kaksi erillistä päivää, joten kallis on harrastus.

Keväällä teettämäni keulastaagi maksoi vajaat kaksisataa 6 mm Dyform vaijerista, jonka lujuus vastaa "normaalia" 7 mm rst vaijeria. Mukaan tuli vanttiruuvi ja ne puristetut vaijeripäätteet. Vantit, kutteristaagin tai beibistaagin ajattelin tehdä normi 6 mm rst vaijerista, kuin myös takastaagin.

Seuraavaksi pitää etsiä muutama eri kauppa, joista pyytäisi tarjoukset jne....

Eipä ole satamissa tullut vielä vastaan yhtään metallitonta rigausta, mutta uskottavahan se on, kun kuvissa niitä näkee, mutta silti hieman mietityttää, olisko sopiva ratkaisu perhepurteen?

kimmo
HELMIIDA

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Vanttien/Staagien tekeminen itse?

Viesti Kirjoittaja matti » 11.09.2017 7:10

Aikoinaan oli mielessä, että barduunat vois tehdä dyneemasta, mutta silloin asia oli ainakin itselle niin uusi, eikä ollut juurikaan osaamista netin käyttöön jotta olis uskaltanut noinvain ilman varsinaista tietoa tehdä, joten päädyin vaijeriin.
Minuakin, kun sittemmin tuli luettua asiasta, arvelutti se, että esim. ilkivalta on äärettömän helppoa.
Hienosäikeinenhän on hieman heikompaa verrattuna 1x19 vaijeriin, Mary III:ssa on piirustusten mukaisesti 8mm vantit.

Pleissausaika/ pää on n. tunti vaijerilla, joten koko takilan tekee viikonlopun aikana (jos sormet kestää.) :-) :-)

Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Vanttien/Staagien tekeminen itse?

Viesti Kirjoittaja kimsir » 11.09.2017 9:05

Nyt, kun mainitsit, niin olin jonkin aikaa MP 36 gastina ja siinä veneessä barduunat taisi olla metallittomat, jos nyt en ihan väärin muista. Muistikatkoksista huolimatta varmaa on se, että niiden käyttäminen oli enemmän, kuin usein, hieman konstikasta, syystä, että purjehdus oli kaikkinensa uutta ja ihmeellistä hommaa, enkä oikein ollut perillä menetelmistä, joilla vaikutetaan veneen kulkuun, purjeiden ja takilan trimmaukseen jne...=)

Tunti per skoussi ei kuulosta pahalta, jos siihen lisää aloittelijan lisätunnin tai kaksi, niin ei sekään kuulosta kovin pahalta. Säästö olisi useita satasia, joten teenpä testin. Silmiini osui video, jossa paloauton vinssillä testattiin köysiliitoksien kestoa, ja skoussisilmikka oli niistä lujin. Ei ollut kattava "tutkimus", esim. ruuvattavat vaijeripäätteet ei tuohon kokeiluun liittyneet, mutta kiinnostava yleisesti. Narussa olevan solmun kohdalla köyden katkeamispiste heikkeni merkittävästi.

Pitikin kysäistä sopivaa vaijeria, niin 1x19 ilmeisesti on sopiva ja kuudenmillin vaijerina, kun sen paksuiset ne alkuperäisetkin on, eikä varmaankaan mitään syytä vaihtaa paksummaksi.

Niin, sivukappaleena vielä peini alustus ilmenneeseen onglemaan, mikä liittyy takilointiin. Tänä kesänä havaitsin ruffin etuseinän ja kannen välisen sauman vuotavan, mitä ilmeisimmin/ehkä liikaa kirstettyjen vanttien takia, joten siinä on jonkinasteisen lujituksen paikka, kun vaikuttaa siltä, että se ruffin etuseinä on vain liimamassalla kansivanerissa kiinni tai sitten on ruuvitkin mutta eivät pure mahokiin kunnolla. Hieman epäilyttää, että homma on jäänyt keskeneräiseksi, enkä ole ymmärtänyt lisätä lujitusta saumakohtaan. Olen aiemmin tuonut palstalla esiin maston puristuksen ohjaamisen kölitukkiin, jonka sain tehdyksi, joten sauman aukeaminen oli yllätys. Palaan tähän myöhemmin, kun saan veneen pressuhalliin tarkempaan syyniin.


Kimmo
HELMIIDA

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Vanttien/Staagien tekeminen itse?

Viesti Kirjoittaja matti » 11.09.2017 19:06

Et saa pleissattua 1x19 vaijeria, käsinpleissaukseen tulee olla 7x19 vaijeria;
http://www.toplicht.de/en/shop/takelage ... 125m-spule

Noita käytin;
http://www.toplicht.de/en/shop/takelage ... -edelstahl

Minulta löytyy harjoitteluun sinkittyä 6x19 vaijeria (löytynee myös rautakaupasta?) ja voi löytyä pätkä haponkest. 7x19.
molemmissa käy ns Liverpool pleissi
https://www.youtube.com/watch?v=q1f3b11ymMw

Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Vanttien/Staagien tekeminen itse?

Viesti Kirjoittaja kimsir » 12.09.2017 10:02

Videolta katsottuna ei vastaa pullapitkon letittämistä helppoudessaan, edes neljän letin pitkoa. Pakko kait tuota pleissausta on kokeilla mutta kyllä mietityttää, onkse kuitenkaan menetelmä, jota käytän. Pelkästään videota tutkiskellessa menee se viikoloppu päänahka verillä, kun yrittää hahmotella miten ne säikeet punoksessa menee. Njoo, harkitaan kuiteski, kustannuksia, ajankäyttöä ja opillista puolta..... Olishan se hienoa osata pleissaus, ehkä testaan ensin dyneemalla, siihen liittyvää menetelmää ja siitä sitten vaijerin pariin. Naruun soveltuvat pleissaustyökalut löytyy pakista mutta vaijeria varten pitänee hioa, joku vanha piikki työkaluksi. Pitäisköhän ajella sinne, oliks se nyt kotkan suuntaan, jossain vaiheessa syksyä, niin saisit opettaa ton homman, niin jäis päänahkaan edes muutama hiuksen tynkä:)) Mietitään sitäkin.

Näköjään hyvä koussi on valettu yhtenäinen muoto, eikä pellistä taitettu. Enpä tuotakaan tiennyt.

Kimmo
HELMIIDA

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vanttien/Staagien tekeminen itse?

Viesti Kirjoittaja Qubik » 12.09.2017 18:57

Vaijerin ja dyneeman pleissaukset on aivan eri maailma. Mutta pariin ankkuriköydeen jos koussin pleissat, niin alkaa hahmottumaan
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Vanttien/Staagien tekeminen itse?

Viesti Kirjoittaja kimsir » 13.09.2017 8:20

Juu, helpommasta vaikeampaan aattelin edetä. Pitäis rullapurjeen jatkoköysi pleissata ja poistaa siitä nykyinen solmuliitos.


Kimmo
HELMIIDA

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Vanttien/Staagien tekeminen itse?

Viesti Kirjoittaja matti » 14.11.2017 20:11

Parempi myöhään kun ei milloinkaan, tuossa melko kattava työseloste;
http://forum.woodenboat.com/showthread. ... ed-Dyneema

Vastaa Viestiin