Scylla Ottiliana

Käyttäjien kotisivuja, kunnostuskertomuksia ja projektipäiväkirjoja veneistä sekä linkkivinkkejä.
Vastaa Viestiin
Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja kimsir » 06.06.2017 7:29

Kiitoksia. Kuvista herää monia kysymyksiä, johin pitää palata myöhemmin.



Kimmo
HELMIIDA

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja Northling » 24.06.2017 0:36

Hauskaa Juhannusta
Juhannus 2017.jpg
Nortti
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja Northling » 24.06.2017 18:37

Moro

Mavicin automaattieditori teki tällasen pätkän juhannusaaton lentelystä (720 p)

https://youtu.be/uNjangp7xt8

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja Northling » 29.06.2017 20:19

Moro

Tässä tulee sarja reissuvideoita, jotka on tehty hätäisesti autoeditilla. DJI Go app valitsee kuvat, leikkaa ja lisää musiikin.
Täällä reissunpäällä ei ole kauheasti aikaa itse editoida videoita. Katsotaan sitten syksymmällä mitä saan aikaiseksi...

https://youtu.be/Kd31HQWfdKc
https://youtu.be/Ii6gqxb0GAY
https://youtu.be/q7TaFBsaYFs
https://youtu.be/J_Prb7IRgGE

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja Northling » 10.07.2017 11:54

Moro

Reissupäivitystä:
Rönnskär-Trysunda (Ruotsi)
https://youtu.be/QcQCKKV_frc
Trysunda:
https://youtu.be/zxuXifO5VGg
Ulvö-Mjältö
https://youtu.be/UH-DnAizMOE
Mjältö saaren huiputus. Höga Kustenin korkein saari (236m)
https://youtu.be/33YHCGKXZGc
Mjältö-Docksta
https://youtu.be/cwGSRUmKBBM

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja Northling » 12.07.2017 16:29

Moro

Reisupäivitystä

Nousu Dockstan Skulebergetin huipulle (hiihtohissillä)
https://youtu.be/lTC2ilgbOok

Docksta-Norfälsviken
https://youtu.be/XxbYYuacbsM

Norfälsviken-Bönhamn
https://youtu.be/B0SLu6TWaNA

Bönhamn-Häggvik
https://youtu.be/P40NvUKaEM0

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja Northling » 21.07.2017 15:55

PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja Northling » 27.07.2017 10:42

Moro

Vielä pari reissuvideota:

https://youtu.be/nNzNeQqiaJU

https://youtu.be/m2pzT5suntc

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja Northling » 06.08.2017 18:38

Moro

Viimeiset reissu videot.
Nyt ollaan jo kotona.

https://youtu.be/eINWT0OjHeQ
https://youtu.be/R7DZoaKrERY
https://youtu.be/TkxuuHny3qg

735 Nm, 6 viikkoa.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Matkakertomus kesälomareissusta Ottilianalla Höga Kustenille kesällä 2017

Viesti Kirjoittaja Northling » 10.08.2017 18:21

Matkakertomus kesälomareissustamme Ottilianalla Höga Kustenille kesällä 2017

Olemme vaimoni Kirsin kanssa harrastaneet matkapurjehdusta yhdessä koko avioliittomme ajan eli tämä on kolmaskymmenes kesä. Helmihääpäivämme kunniaksi päätimme toteuttaa pitkäaikainen haaveemme ja kiertää Pohjanlahti ja tutustua ylistettyyn Höga Kusteniin. Tämä vaati hieman pidemmän kesäloman ja muita valmisteluja, kuten kierrokselle tarvittavat kartat ja veneen varustelu avomeriosuuksia varten. Normaalien vuosihuoltojen lisäksi parantelin talvella veneen luukkujen tiiviyttä ja asensin DSC-VHF:n, jossa on myös GPS ja AIS. Myös alueesta kertovaa kirjallisuutta hankittiin ja tehtiin alustavia reittisuunnitelmia. Pohjanlahden kierros tarkoitti myös sitä että emme voisi osallistua Suomen Scyllapurjehtijoiden Helsingissä pidettävään vuosikokoontumiseen. Olin jo ilmoittanut luopuvani yhdistyksen Kommodorin tehtävistä 7 vuoden pestin jälkeen ja tämä olisi ensimmäinen kerta kun kokoontuminen jäisi käymättä sen jälkeen kun yli 20 vuotta sitten ostimme ensimmäisen Scylla Sindbadin.


Matka alkoi juhannus sunnuntaina Luvian Katavamaalta, jossa vietimme ensin Jussia tutussa porukassa. https://youtu.be/uNjangp7xt8 Juhannuspäivänä saimme jo esimakua tulevasta kun kova tuuli piiskasi rankkasateen säestyksellä laiturissa olevia veneitä. Tätä yhteistä lomareissua edeltävinä parina viikkona olin miesporukalla viemässä ystäväni Swania Turusta Kööpenhaminaan, joten purjehdusta oli kylmissä ja kosteissa olosuhteissa tullut harjoiteltua jo parin viikon ajan ja n 600 Nm verran. https://youtu.be/dpS4V_cy-68 https://youtu.be/s598_WSEhkA

Ensimmäistä kertaa kolmeenkymmeneen vuoteen, joina olemme Kirsin kanssa yhdessä tehneet kesälomapurjehdusreissuja, suuntasimme kokan etelän sijasta pohjoiseen.

Kohti Vaasaa

Ensimmäinen etappi oli Merikarvia, jonne seilasimme mukavassa 5-7 m/s sivumyötäisessä. Merikarvian Krookassa oli uudet hienot palvelurakennukset varta vasten veneilijöille. Laiturissa oli myös sähkö, vesi ja roskahuolto. Laiturimaksu 0 e. Merikarvia on pohjoisin paikka, jossa olemme aiemmin omalla veneellä käyneet. https://youtu.be/Kd31HQWfdKc

Merikarvialta jatkoimme pohjoiseen Siipyyn ja Kiilin ohi sisäväylää pitkin Kristiinankaupunkiin. Matka taittui pääosin purjeilla, joskin välillä tuulen moinatessa jouduimme auttamaan menoa koneella. Kristiina on viehättävä pikkukaupunki. Lahden ruskea vesi oli aika outo ilmestys. Vierassatamassa, joka sijaitsi Hotel Kristinan takapihalla oli lisäksemme pari Hollantilaista paattia. Vierasveneiden käytössä oli Hotellin saunat ja suihkut. Sinänsä ihan toimiva ratkaisu pikku satamalle. https://youtu.be/Ii6gqxb0GAY

Seuraavana päivänä jatkoimme koneella Kaskisiin, jonne meritie oli kovin möykkyinen ja märkä. 10-12 m/s täysin vastainen tuuli nosti terävän aallokon, joka kovasti pyrki myös veneen kannelle. Meren suolaisia pärskeitä onneksi laimensi ajoittainen sade. Matka oli lyhyt mutta märkä. Kiinnityimme meitä ennen tulleiden kolmen veneen esimerkin mukaan kyljittäin, mutta illan mittaan satama täyttyi veneistä ja osa kylkkäripaikkalaisista joutui kääntämään veneensä perän poijuun, jotta kaikki mahtuivat satamaan.
Kaskinen ihastutti tälläistä järjestysfriikkiä eheällä ruutukaavallaan ja siisteillä puutaloillaan. Vierassataman pitäjillä oli yritystä touhussaan. Palvelualttiutta löytyi ja tarjolla oli kahvin ja suolaisten lisäksi itseleivottua mustikkapiirakkaa ja korvapuusteja. Vaatimattomassa sataman huoltorakennnuksessa oli vanhat, mutta siistit suihkutilat ja tilaussauna. https://youtu.be/q7TaFBsaYFs

Kaskisistä pohjoiseen ennen Vaasaa vierassatamat ovat harvassa. Arvoimme parin käyntisataman välillä ja suunnitelma oli ehkä pysähtyä yöksi jonnekin tai sitten ei. Parin karvaisen matkakumppanimme rakon kestävyys vähän arvelutti, olihan matkaa Vaasaa n 50 Nm. Alkumatka luoteeseen meni koneella, mutta reitin kääntyessä pohjoiseen Svartgrundilta saimme purjeetkin vetämään. Ensimmäisen välietappiehdokkaan, Moikipään eli Molpen osuessa kohdalle päätimme koittaa pääsisikö mataloitunutta väylää pitkin laituriin. Entiselle merivartioasemalle johti viitoitettu väylä, jonka syvyys on joidenkin tietojen mukaan 1,5, joku tapaamamme veneilijä kyllä varoitteli, että se ei enää pidä paikkaansa. Vaikka veneemme syväys on n 1,60 ei pienistä pohjakosketuksista ole pitkäköliselle mitään vaaraa, joten siksi uskalsimme koittaa. Hyvinhän me pääsimme suojaiseen satama-altaaseen ilman pohjakosketuksia ja koirat kiittivät päästessään helpottamaan oloaan rehevän villiintyneen oloiseen saareen. Moikipäässä https://youtu.be/-I_wh7TdoFQ on suljettu merivartioasema ja komeat laiturit ja hieno luonto. Jollakin oli ollut kovasti jotain asiaa lukittuun merivartioasemaan sillä ulko-ovi oli murrettu auki ja tornin portaikon ovesta oli mies juossut läpi! Olimme sataman ainoa vene vaikka suojaiseen altaaseen olisi mahtunut vielä vaikka kymmen venettä. https://youtu.be/J_Prb7IRgGE Moikipäässä kelikin lämpesi ja sain ensimmäistä kertaa riisua pitkät kalsarit.
Jatkoimme kuitenkin matkaa kohti Vaasaa, jonne kevenevässä tuulessa kone puksuttaen loppumatkasta saavuimme illan suussa. WSF:llä eli Wasa Segel Föreningenillä on komea satama Vaskiluodossa ja satamassa on myös useita vieraspaikkoja ja pursiseuran uudehkossa huoltorakennuksessa on komeat tilat myös vierasveneilijöille.
Vietimme Vaasassa pari kolme päivää, sillä Kirsin piti käväistä vuokra-autolla Porissa laittamassa Firma kesälomalle.

Vaasasta seilasimme taas komeassa myötätuulessa Vaasalaisten veneilyseurojen ylläpitämälle entiselle luotsiasemalle Rönnskäriin. Sen ulkomeren puoleiset meren hiomat kalliot olivat upeat. Saarella oli runsaasti linnustoa ja bongausta harrastava vaimoni oli innoissaan.
https://youtu.be/pz-cFqqOg3o

Lahden yli Höga Kustenille

Rönnskäristä starttasimme aikaisin aamulla lahden yli kohti ruotsia ja Höga Kustenia. Tuuli oli taas suotuinen. Tunnin konetuksen jälkeen yöksi tyyntynyt tuuli virisi ja saimme purjeet auki ja seilasimmekin koko päivän suuntaan 271 astetta sivumyötäisessä. Tuuli oli n 5-7 m/s ja erikoista oli että se ei nostanut mitään mainittavampaa aallokkoa kuin ehkä aivan loppumatkasta. Iltaa kohden tuuli taas moinasi ja viimeinen tunti vietettiin Yanmarin sulosointuja kuunnellen. Saavuimme illansuussa Trysundan suojaiseen lahteen n 55 Nm pituisen avomeri ylityksen jälkeen. https://youtu.be/QcQCKKV_frc Komeassa vierassatama laiturissa oli hyvin tilaa. Fasiliteetit pikku kalastajakylän satamassa olivat viimeisen päälle. Trysundan kalastajakylä on pittoreskin idyllinen. Saaren eri puolilla on erilaisia hiekka- ja kuulakivirantoja. Saarella on upeita maisemia ja suuria korkeuseroja ja hyvät luontopolut, joita oli ilo kuljeskella. Vietimmekin saaressa kaksi yötä, koska ihmeteltävää oli niin paljon.
https://youtu.be/zxuXifO5VGg

Jatkuu…

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

seppo
Viestit: 225
Liittynyt: 14.06.2012 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja seppo » 11.08.2017 20:41

Kiitokset tarinasta. Jatko-osaa odotellessa...

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Matkakertomus kesälomareissusta Ottilianalla Höga Kustenille kesällä 2017

Viesti Kirjoittaja Northling » 11.08.2017 22:25

Jatkoa…

Trysundasta seilasimme etelään huikean 7 Nm merimatkan Ulvöhamniin, joka sijaitsee kapeassa ja suojaisessa salmessa. Vierassatamaa hoitaa paikallinen hotelli ja sataman fasiliteetit olivat taas huipputasoa, käytössä oli mm. hotellin uima-allas, vain sauna puuttui.
Rannan laiturilla oli parikin pientä ravintolaa ja kylältä löytyi pikku kauppakin, josta löytyi mm. tuoretta leipää – pakastettuna? Paikallinen savusiika oli erinomaista. Surströmming sai kuitenkin jäädä ostamatta runsaasta tarjonnasta huolimatta. Korkea vuoren huipulla sijaitsevalle Ulvön luotsiasemalle kiivettyämme saimme taas ihailla upeita maisemia. Näimme myös Suomen mantereen päällä sijaitsevat pilvet.

Ulvöstä siirryimme lyhyen etapin suoraan länteen Mjältön saaren luonnonsatamaan. https://youtu.be/UH-DnAizMOE Pyöreään korkearantaiseen satamalahteen johtaa kapea aukko kalliossa. Merirakennusinsinöörikään ei pystyisi suunnittelemaan parempaa satamaa. Mjältö on Ruotsin ja ja Högakustenin korkein saari, joten oli aivan pakko kiivetä 236 m korkealla sijaitsevalle Mjältötoppenille. Perinteen mukaisesti huipulle pitää rannalta viedä kivi ja tästä syystä huippu on nykyään vähintään 2 m korkeampi kuin ennen, vaikka ei oteta 8 mm vuosittaista maannousemaa edes huomioon. Ruotsalainen käsitys luonnonsatamasta on pikkasen urbaanimpi kuin suomalainen… Nimittäin niissä on laiturit, nuotiopaikat puineen, PuuCeet yms. Mjältössä oli jopa pikku hirsisauna, mikä oli ihan pakko testata. Brittipariskunnan lämmittämillä löylyillä saikin kunnon hien irti Helo kiukaan luomassa lämmössä. Suomalaisena saunaeksperttinä pitää tietenkin pikkasen parannusehdotuksia keksiä, eli lauteet olisivat saaneet olla puolimetriä ylempänä, niin löylyt olisivat lämmittäneet myös hartioista alaspäin. https://youtu.be/33YHCGKXZGc

Vietettyämme kaksi päivää upeassa Mjältössä suuntasimme koneella tyvenessä kelissä lännemmäksi Dockstan pikkukaupunkiin. Taas oli viimeisen päälle siisti vierassatama ja vastassa laiturilla italialaispariskunta, jonka palvelualttiutta oli pakko hämmästellä.
Pyörittelin päätäni laiturilla roskapussi kädessä etsien roskapistettä, niin isäntä nappasi pussin kädestäni ennen kuin ehdin askelta ottaa. Sama juttu kun katselin vesipistettä kohti aikeissa alkaa vetämään letkua, niin isäntä oli jo kelaamassa letkua veneelle päin.
Ainoa miinus Dockstan vierassatamassa oli sataman ja kaupungin välistä viilettävä moottoritie, jonka lähin ylityspaikka sijaitsi yli kilometrin päässä. Vaikka etäisyys ICAan oli suoraan tien yli n 500 m, tuli sinne matkaa virallisen ylikäytävän kautta pari kilometriä.
https://youtu.be/cwGSRUmKBBM
Dockstan lähellä sijaitsee Skulebergin vuori, joka on kiipeily- ja haikkauskohde ja talvella siellä lienee laskettelurinteet. Suuntasimmekin sinne koirien kanssa aikomuksena kiivetä vuorelle. Käveltyämme helteessä 3 km vuoren juurelle päätimme kuitenkin ottaa hiihtohissikyydin huipulle. Koirat olivat kiltisti sylissä koko matka. Kumpiakohan jännitti outo kyyti enemmän koiria vai isäntiä? Maisemat 295 metriä korkealta jyrkänteeltä olivat vaikuttavat Porin 15 metriseen ”Isomäkeen” tottuneelle tasaisen tallaajalle. https://youtu.be/lTC2ilgbOok

Seuraava Norrfälsvikenin vierassatama oli ainoa virhevalinta koko reissulla. Sinänsä hieno, suojainen ja erittäin idyllinen kalastajakylä oli jäänyt valtavan Camping- ja mökkialueen puristuksiin ja meno oli sen mukaista, poppi soi jne… https://youtu.be/XxbYYuacbsM

Seuraava satama etelän suuntaan taas oli reissun ehdottomia helmiä. Paljon hienompaa satamalahtea ja pikkuruista kalastajakylää en osaisi edes kuvitella kuin Bönhamn.
Yksi erikoinen asia alkoi tässä kohtaa valjeta; jostain syystä, jota en ymmärrä, vierassatamissa ei ole poijuja. Suurimmassa osassa vierassatamia kynnetään pohjaa ankkurilla. Onneksi RST Brusemme 10 metrin ketjulla painoitettuna nappasi joka kerta eka yrittämällä, eikä luistanut yhtenäkään yönä. https://youtu.be/B0SLu6TWaNA
Bönhamninkin luontopolut tuli koirien kanssa käytyä tarkkaan läpi. Luonto ja maisemat ovat tällä puolella lahtea kyllä aivan erilaiset kuin matalalla ja kivikkoisella itärannalla. Navigointikin Höga Kustenilla on helppoa; rannat ovat syviä ja vettä on rantaan saakka.

Kovalla kaakkoistuulella roiskimme menemään vasta-aallokkoon kohti Häggvikiä. Puolimatkasta eteenpäin päästiin purjeilla, mikä on aina huomattavasti mukavampaa. Häggvik on todella kapean salmen perällä oleva ympyrän mallinen lahti, jonka keskellä on pyöreä saari. Lähellä sijaitsee erikoinen museo ja taidekeskus MannaMinne. Alueella sijaitsee n 100 eripuolelta Eurooppaa peräisin olevaa rakennusta ja monenlaista tallennettua historiaa ja kulttuuria. Vierassatamassa oli itsepalvelu satamamaksun suhteen ja taaskin sosiaalitilat olivat vailla moitteen sanaa. Häggvikin vierasvenesatama tarjosi yhteistyössä lähi-ICAn kanssa suuren valikoiman lainapyöriä, joilla oli näppärä hurauttaa parin kilometrin päässä sijaitsevaan kauppaan.
Näin hienossa ympäristössä oli ilo viettää 30-vuotis hääpäiväämme, jota juhlistimme sihijuomalla ja kipparskan loihtimalla herkkuaterialla. https://youtu.be/P40NvUKaEM0
Sellainen tilanne tuli ensikertaa vastaan että WC:n huuhtelupumppu meni tukkoon. Häggvikissä sadepäivän ratoksi purin huuhteluvesipumpun osiksi ja tukkeuman syyksi paljastui pari imuletkuun uinutta jo osin mädäntynyttä kalaa. Kun poistin kalaraadot läppämekanismista, niin huuhtelukin toimi taas!

Seuraava satama oli jo Höga Kustenin eteläreunoilla sijaitseva Lövvik, jonne motoroimme sateisessa kelissä pilvien roikkuessa korkeiden saarten päällä peittäen saarten huiput.
https://youtu.be/hUL2vLPD2Ig

Seuraavaksi etapiksi valitsimme 45 Nm päässä sijaitsevan Skatan, sillä alkoi olla aika lähteä etenemään vähän rivakampaa tahtia kuin Högakustenin alueen n. 10 mailin päivämatkoin. Olimme varanneet koko reissuun 5 viikkoa ja yksi viikko meni suomen puolella pohjoiseen matkatessa. Kaksi viikkoa oli nyt kruisailtu itse kohteessa ja pari viikkoa oli varattu matkaan Ruotsin rannikkoa alas ja Ahvenamaan kautta takaisin kotivesille.
Itärannikolla on useita Bukteneita eli suuria lahdelmia, joiden ylitykset voivat kelissä olla aika vaativia, sillä avomeren aallokko voi nousta lahdissa hyvinkin korkeaksi, sillä siellä ei ole mitään saaristoa suojaamassa. Tuuli nousi päivän mittaan viidestä metristä kolmeentoista ja reivasimme pariinkin kertaan pitkin päivää. Onni oli että tuuli tuli mantereen suunnalta, joten pahempaa aallokkoa ei ollut kuin puolitoistametristä Aavikebuktenilla ja Sundsvalbuktenilla. Nyt selkeästi oltiin poistuttu Högakustenilta, sillä kivikkoiset vedet ja rannat muistuttivat vastaavalla korkeudella toisella puolella lahtea olevaa Merikarvian seutua.
https://youtu.be/lA56jM_Fe0Q

Matka jatkui reippaalla 20 Nm tahdilla Stockaan. https://youtu.be/IpKdwMeATNc Sattumalta osuimme paikalle kun Stockan juuri uusitussa vierassatamassa oli tulossa avajaisjuhlat ja he pyysivät kovasti meitä jäämään seuraavan päivän juhlallisuuksiin, sillä olimme heidän mukaansa ”Hamnens Pärlan och Smycken”. Siirsimme seuraavan päivän lähtöä iltapäivään heidän mielikseen ja kyllä laiturilla riittikin veneen ihailijoita. Satama ja satamalahtea rajaavat saaret pikku taloineen olivat todella kauniita, taas uusi pittoreski kalastajayhdyskunta. https://youtu.be/_ufq1MqQuaQ

Jatkuu

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Scylla Matkakertomus kesälomareissusta Ottilianalla Höga Kustenille kesällä 2017

Viesti Kirjoittaja Northling » 15.08.2017 10:22

Moro

Lisätty johdanto eli ingressi matkakertomuksen alkuun.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Matkakertomus kesälomareissusta Ottilianalla Höga Kustenille kesällä 2017

Viesti Kirjoittaja Northling » 15.08.2017 11:11

jatkoa:

Viivyttelymme Stockan sataman avajaisjuhlallisuuksissa kostautui kun lähdimme jatkamaan matkaa. Päivänmittaan navakoitunut kaakkoistuuli oli jo ehtinyt nostaa parimetrisen aallokon
Ja sehän oli suoraan päin turpaa kun suuntasimme kohden etelä-kaakkoa kiertääksemme Hornslandetin. Konetimme alkumatkan, vasta Hornslandetin eteläkärjen kierrettyämme saimme purjetuulen. Arvoimme matkan aikana mihin satamaan menisimme. Kråkön ja Aggö olivat sopivalla etäisyydellä ja ko. tuulen suunnalla Aggön satama vaikutti turhan avoimelta, joten päädyimme Kråkön Kråkskäriin. Satamaoppaamme ajo-ohjeet ahtaaseen ja matalaan satamalahteen olivat niukat: ”Aja Kråkskärin ja Klobbenin välistä lahteen ja seuraa pohjoisrantaa n 10 m etäsyydellä lahden perukassa sijaitsevaan vieraslaituriin.” Ongelma oli vain se, että kartoista ja kuvista ei selvinnyt mitkä ovat kyseiset Skär ja Klobben, joiden välistä pitää ajaa. No päättelimme kuitenkin ilmeisesti oikean kivikon välin, koska emme kolistelleet ajaessamme lahteen. Lahden perukassa oli pieni laituri, jossa oli jo kaksi venettä kylkikiinnityksessä. Mahduimme puoliksi laiturin päähän kylkkäriin ja totesin että lahti on niin suojainen että puutteellinen kiinnitys ei haittaisi vaikka tuuli muuttuisi. Ankkuria en uskaltanut ahtaaseen lahteen laskea, sillä se olisi tukkinut kulun muilta. https://youtu.be/unyTY22ZPkE Itseäni toistaen taas uusi ihanan idyllinen pikku kalastajayhteisö. Kävimme tapamme mukaan kuvaamassa pikku kappelin votiivilaivan.
Kråkskär.jpg
Jatkuu

Nortti
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Matkakertomus kesälomareissusta Ottilianalla Höga Kustenille kesällä 2017

Viesti Kirjoittaja Northling » 16.08.2017 13:02

Jatkuu

Kohti etelää

Matka jatkui taas aamusella ja vastaisesta etelätuulesta johtuen päätimme yöpyä vain 14 Nm matkan päässä sijaitsevassa Prästgrundetin vieraslaiturissa. Edellisessä satamassa saimme vinkin paikasta Sundsvallilaiselta veneilijältä ja sataman mataluudesta huolimatta uskalsimme kokeilla sitä. Sisäänajo oli pelottava, siitä huolimatta että se oli kohtuullisen hyvin merkitty, mutta ajaminen kohden kiviä ja sitten 110 asteen kurvi kapeaan kaivettuun ränniin, jossa tuntui että kivet raapivat kylkiä molemmin puolin aaltojen vielä heitellessä venettä oli karmiva. Jännitystä lisäsi vielä se että yhtään et tiennyt mitä kulman takana on ja onko siellä edes tilaa kääntää venettä. No onneski sisälahti oli todella suojainen ja ruopattu ränni kiersi ruoppausjätteistä kasattua karikkoa jolla pesi miljoona lintua. Ilman pohjakosketusta emme laituriin selvinneet ja käsin saimme veneen käännettyä kylkipaikalle. Todella suojaisa ja viihtyisä pikku satama taas. Ystävälliset kyläläiset kävivät tervehtimässä ja juttelemassa kanssamme laiturilla. Saaresta löytyi normi huussin ja nuotiopaikan lisäksi söpö kappeli, majakka ja uimaranta ja saunakin, jossa emme kyllä käyneet.
https://youtu.be/C-_CzmkmIxM
IMG_2376.jpg
Seuraavalle päivälle oli luvattu kevyempää, mutta suunnaltaan sopivaa tuulta ja meidän oli jo aika tehdä taas vähän pidempi loikkaus etelään. Siispä ohitimme houkuttelevan vierailukohteen; StorJungfrun itäpuolelta ja jatkoimme suoraan Gävleen 43 Nm . Aamulla nostamamme purjeet lepattivat voimattomina kevyessä tuulessa ensimmäiset 15 mailia. Sitten tuuli alkoi voimistua ja pääsimme sivutuulessa hyvään matkavauhtiin. Kohta kuitenkin musta ukkosrintama alkoi nousta vauhdilla takaamme. Tuuli kääntyi ensin 180 astetta lännestä itään, sitten se kääntyi hitaasti vastaisemmaksi, niin että jouduin ottamaan vendan. Kirsin ollessa päiväunilla vendailin yksin ja vendan aikana ennen kuin sain genoaa skuutattua toiselle puolelle tuuli oli taas heittänyt 180 asteen käännöksen ja samalla se yht’äkkiä voimistui ja rankka sadekuuro iski kimppuumme. Kirsikin heräsi päikkäreiltään ihmettelemään että mitä minä oikein touhuan yksikseni. Hetken aikaa satoi ja tuuli rankasti ja ympärillämme läiskyi salamat mustanpuhuvista pilvistä. Hetken päästä tuuli pläkäsi kokonaan ja aurinko paistoi ja ilma lämpeni kummallisesti yli 20 asteiseksi, mikä oli lähes ennen kokematonta tällä reissulla. Olimme kuulleet että Gävlessä on upouusi vierassatama keskustassa, joten päätimme ajella tsekkaamaan uudet fasiliteetit. Säänhaltija eivät olleet kuitenkaan vielä esitelleet koko pelikirjaansa meille, joten saimme matkalla ihailla sateenkaaren värejä koko perähorisontin leveydeltä ja kiinnittyessämme puomipaikoille Gävle-jokeen saimme vielä raekuuron niskaamme. https://youtu.be/bdRol3-gOLg Uusi satama ja fasiliteetit olivat kyllä komeat, mutta kysyessäni saunaa, toimiston tyttö ilmoitti: ”ju, vi har bastu, men de funkar inte.” Myöhemmin selvisi vielä että laitureilla on kyllä vesipostit, mutta ei vielä letkuja. Sinänsä silti ihan hyvä satama ja kun satamamaksukin oli pyöreät 0 kruunua ei toimimaton sauna ja puuttuvat vesiletkutkaan harmittaneet. Gävle on kaunis vanha teollisuus- ja satamakaupunki. Pikainen kierros kaupungilla kyllä riitti minulle; olen enemmän maalaispoika ja viihdyn pienissä kalastajakylissä paremmin.

Lähtiessämme Gävlestä poikkesimme jokisuulla olevaan Fliskärin kotisatamaan tankkaamaan sjömackista dieseliä ja samalla saimme vesitankit täytettyä. Seuraava satama oli Ängskärskaten, jonne ajo oli pikkasen stressaavaa kartoista puuttuvan väyläviivan takia! Syytä en tiedä miksi, mutta missään monista karttasovelluksistamme eikä paperikartoissakaan ollut väyläviivaa, viitat kyllä olivat kartassa ja meressä, mutta väylän suunnan sai itse arvailla. Pääsimme kuitenkin satamaan ja saimme hyvän kylkipaikan toisen puuveneen perästä, muuten pieni satama oli täynnä. Taas kiersimme koirien kanssa pakolliset luontopolut ja iltapalaksi kippari sai nauttia kipparskan spesiaali köyhät ritarit kokojyväleivästä hillolla, jäätelön kera!

Sitten suuntasimmekin jo tutumpaa satamaa kohden. Grisslehamnissa on tullut käytyä veneellä useamman kerran. Taas alkumatkasta arvailtiin väylää kun sitä kartoistamme ei löytynyt, ehkä paperikarttamme ovat liian vanhat. Forsmarkin ydinvoimalasta etelään ohi Öregrundin oli väyläkin jo viitsitty piirtää karttoihin. Saavuimme illan suussa lähes täyteen Grisslehamnin länsipuolen satamaan. Satama on sinänsä ihan viihtyisä, jonkin verran liikaa bilepaatteja meikäläisen makuun. Kävimme kävelyllä ja kaupassa koirien kanssa. Itäpuolen kalasatamassa on myös vieraspaikkoja Eckerölinjan autolauttalaiturin kainalossa, mutta satama on aika karu. https://youtu.be/ro-pajRTgUk

Jatkuu

Nortti
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Vastaa Viestiin