Penkit, ovet ym puuosat kunnostus
-
- Viestit: 271
- Liittynyt: 15.03.2009 20:45
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus
Lyijymönjät itse vedin mohairtelalla, mutta minulla onkin tasasaumainen vene. Tuossa näkyy miltä vene näyttää yhden kerroksen jälkeen kun sitä lyijymönjää oli ohennettu 50%.
Epoksia ei tarvitse vanerin reinoihin täytettä sekaan jos epoksoitavat kohdat saa vaakatasoon. Epoksi imeytyy hyvin vanerin reunasta ja valuu herkästä joten suojaa ne osat mihin et epoksia halua. Paljon käytin itse mahonkipölyä paksuntamiseen mutta myös west systemssin mikropalloja.
Tilanne neljän kerroksen jälkeen (50% ohennetta,30% ohennetta+2x pelkkä mönjä):
Pensselin kun tökkää tärpättiin niin se säilyy siellä hyvin, Telat säilytin itse muovipussissa mihin laitoin sitten tilkan tärpättiä. Sitten kun alotti seuraava kerrosta niin putsasi vaan telan.Epoksia ei tarvitse vanerin reinoihin täytettä sekaan jos epoksoitavat kohdat saa vaakatasoon. Epoksi imeytyy hyvin vanerin reunasta ja valuu herkästä joten suojaa ne osat mihin et epoksia halua. Paljon käytin itse mahonkipölyä paksuntamiseen mutta myös west systemssin mikropalloja.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 470
- Liittynyt: 25.06.2015 22:10
Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus
Wau, tosi hieno!
Montako purkkia sinulla meni tuon neljän kerroksen kanssa? Minä luulin että yksi kerros riittää ja kaksi on sopiva määrä, mutta minä,en näistä mitään ymmärrä...
Lupalappu hyväksytty joten huomenna saan mennä hallille
Ja huomenna olisi nyt sitten aikomus vetää lyijymönjät niin sisälle kuin ulkopuolellekin.
Tässä vielä kuvat ulkopuolen tepeistä, eivät taida olla ihan suorassa, mutta ei se merikään ole
Jos teillä tulee vielä joku viimehetken hyvä ohje tuosta lyijymönjämaalaamisesta niin olen taas kiitollinen! Tiedän itse ainakin sen että ppitää suojautua kunnolla ja pitää naamari ym.
Montako purkkia sinulla meni tuon neljän kerroksen kanssa? Minä luulin että yksi kerros riittää ja kaksi on sopiva määrä, mutta minä,en näistä mitään ymmärrä...
Lupalappu hyväksytty joten huomenna saan mennä hallille
Ja huomenna olisi nyt sitten aikomus vetää lyijymönjät niin sisälle kuin ulkopuolellekin.
Tässä vielä kuvat ulkopuolen tepeistä, eivät taida olla ihan suorassa, mutta ei se merikään ole
Jos teillä tulee vielä joku viimehetken hyvä ohje tuosta lyijymönjämaalaamisesta niin olen taas kiitollinen! Tiedän itse ainakin sen että ppitää suojautua kunnolla ja pitää naamari ym.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 271
- Liittynyt: 15.03.2009 20:45
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus
Muistelisin että minulla meni yksi 2,7l purkki ja yksi 0,75 purkki tuohon pohjaan. Kunnon maski kannattaa hankkia, Sitten myös kannattaa suojata oma iho kokonaan.
-
- Viestit: 470
- Liittynyt: 25.06.2015 22:10
Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus
Moi!
Tänään vedin ohennetun kerroksen lyijymönjää sisäpuolelle. Jatkoin ulkopuolelle ja vedin toisen puolen veneestä. Kun se oli valmista, olin myös itse ihan valmis. Joten toivon huomenna saavani toisen puolen valmiiksi. Yllättävän rankkaa hommaa, varsinkn se sisäpuolen veto.
Ajattelin ohentaa mönjä purkin ihkeiden mukaan, eli 50%. Mutta kun sen oln tehnyt huomasin että litku oli juoksevampaa kuin vettä. Joten lisäsin maalia sekoitukseen sillä seurauksella että nyt minulla ei ole minkäänlaista hajua siitä millainen sekoitus tuli vedettyä tänään. Luulen että mönjää meni n 1,5 litraa ja jäljellä on saman verran lisää. Taitaa tulla tarve ostaa lisää mönjää :( Mutta kuinka paljon? Ohennettuna meni 1,5 litraa, nyt pitäisi ilmeisesti vetää vielä vähän tuhdimpi sekoitus ja viimeiseksi täysi tavara kehään. Siis jos olen oikein ymmärtänyt. Osaako joku arvioida tulevaa menekkiä?
Ajatukseni on ollut vetää ensin
1) lyijymönjää (lyijyä)
2) primeri Hempel underwater primer (alumiinia)
3) mille extraa (kuparia)
Toimivatko kaikki nämä metallit keskenään?
Miten monta kerrosta näitä muita tarvitaan? Eli millainen menekki?
Ajattelin jos tilaisn kerralla kaikki jos sais jotain säästöä aikaiseks. Budjetti paukkui jo mutta ei neitiä voi jättää ilman meikkiä...siis maalia
Onko noita maaleja jossain halvalla vai onko samat hinnat joka puljussa? Mielellään hakisn itse niin saa heti tavarat, eli Turun lähellä sais olla...
Ainiin, pitääkö ruori myös mönjällä maalata ja tuo juttu mistä aksel tulee ulos?
Tänään vedin ohennetun kerroksen lyijymönjää sisäpuolelle. Jatkoin ulkopuolelle ja vedin toisen puolen veneestä. Kun se oli valmista, olin myös itse ihan valmis. Joten toivon huomenna saavani toisen puolen valmiiksi. Yllättävän rankkaa hommaa, varsinkn se sisäpuolen veto.
Ajattelin ohentaa mönjä purkin ihkeiden mukaan, eli 50%. Mutta kun sen oln tehnyt huomasin että litku oli juoksevampaa kuin vettä. Joten lisäsin maalia sekoitukseen sillä seurauksella että nyt minulla ei ole minkäänlaista hajua siitä millainen sekoitus tuli vedettyä tänään. Luulen että mönjää meni n 1,5 litraa ja jäljellä on saman verran lisää. Taitaa tulla tarve ostaa lisää mönjää :( Mutta kuinka paljon? Ohennettuna meni 1,5 litraa, nyt pitäisi ilmeisesti vetää vielä vähän tuhdimpi sekoitus ja viimeiseksi täysi tavara kehään. Siis jos olen oikein ymmärtänyt. Osaako joku arvioida tulevaa menekkiä?
Ajatukseni on ollut vetää ensin
1) lyijymönjää (lyijyä)
2) primeri Hempel underwater primer (alumiinia)
3) mille extraa (kuparia)
Toimivatko kaikki nämä metallit keskenään?
Miten monta kerrosta näitä muita tarvitaan? Eli millainen menekki?
Ajattelin jos tilaisn kerralla kaikki jos sais jotain säästöä aikaiseks. Budjetti paukkui jo mutta ei neitiä voi jättää ilman meikkiä...siis maalia
Onko noita maaleja jossain halvalla vai onko samat hinnat joka puljussa? Mielellään hakisn itse niin saa heti tavarat, eli Turun lähellä sais olla...
Ainiin, pitääkö ruori myös mönjällä maalata ja tuo juttu mistä aksel tulee ulos?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- Qubik
- Viestit: 1062
- Liittynyt: 03.04.2014 23:06
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus
Tää on vaan niin hienonväristä. kai mullakki on pakko oma pilssi silla käsitella...
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!
-
- Viestit: 271
- Liittynyt: 15.03.2009 20:45
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus
Tuo on kyllä nättiä. Itsellä on vene saimaalla ja en meinannut laittaa mitään tuon lyijymönjän päälle. Menekkiä on tosi vaikea arvioida etukäteen, mutta mieluummin ostaa sitä hiukan liikaa kuin hakee joka kerta uutta purkkia. Näissä säästää paljon aikaa vaikkakin se käy hiukan enemmän budjetin päälle. Budjetti on itselläkin paukkunut niin monta kertaa etten muista, mutta nyt alkaa olemaan viimeiset jutut kasassa.
Rosterista peräsintä tai pronssista perälaakeria ei tarvitse maalata.
Rosterista peräsintä tai pronssista perälaakeria ei tarvitse maalata.
- stuuvari
- Viestit: 315
- Liittynyt: 05.09.2014 21:02
Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus
Hieno maali, ajattelin vähän aikaa itseki laittaa ja vieläkin haluaisin.. mutta mutta. Noin 60 e litra, huhhuh.. ei oo köyhän venepojan maalia, ja eikä "litranpurkki" (= 0,75L) ei riitä juuri mihinkään.
http://www.captainsshop.fi/verkkokauppa ... .php?p=179
Miksi tuota laitetaan, millä perusteella? Ja sitten vielä muut primerit ja foulingit jotka taitaa olla hinoissaan nekin. Miksi ei vain pellavaöljyseos ja miranol tai joku neljänöljyntalomaali, jotka kuulemma pysyy siellä veden allakin?
Millä perusteella tuollainen kallis (maksaa satoja euroja?) ja monta eri maalia sisältävä pohjasetti on parempi?
On hienoa jälkeä kuitenki!
- Staffe
- Viestit: 96
- Liittynyt: 19.06.2016 20:36
Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus
Hyvännäköistä jälkeä Seesell Mistä ostit lyijymönjän?
Staffe
Staffe
-
- Viestit: 2756
- Liittynyt: 23.04.2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus
Moro
Ilman sitä Antifoulingia pohja on syksyllä tän näköinen: Nortti
No se lyijy suojaa puuta laholta ja sinistäjiltä. Primeri taas tekee vedekestävän kalvon, johon eliönestomaali tarttuu. Eliönestomaali ei tartu Lyijymönjään. (kokeiltu on, ei pysy). Eliönestomaalia tarvitaan merialueilla merirokon ja levien kiinnitymisen estämiseksi.stuuvari kirjoitti: Miksi tuota laitetaan, millä perusteella? Ja sitten vielä muut primerit ja foulingit jotka taitaa olla hinoissaan nekin. Miksi ei vain pellavaöljyseos ja miranol tai joku neljänöljyntalomaali, jotka kuulemma pysyy siellä veden allakin?
Millä perusteella tuollainen kallis (maksaa satoja euroja?) ja monta eri maalia sisältävä pohjasetti on parempi?
Ilman sitä Antifoulingia pohja on syksyllä tän näköinen: Nortti
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
- stuuvari
- Viestit: 315
- Liittynyt: 05.09.2014 21:02
Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus
Tuossa alkaa olla jo struktuuria
Eihän se lyijymönjä varmaan oo välttämätön siellä välissä primerin alla eli jos laittais primerin ja myrkyn vain kyllästeen päälle. Onhan niitä lahon ja sinin estoja siinä pellavakyllästeessäkin, vaikka parempihan se olis olla tietysti.
Toisaalta joillain toimii pelkkä öljymaalikin.. täällä jossain lukenu.
Eihän se lyijymönjä varmaan oo välttämätön siellä välissä primerin alla eli jos laittais primerin ja myrkyn vain kyllästeen päälle. Onhan niitä lahon ja sinin estoja siinä pellavakyllästeessäkin, vaikka parempihan se olis olla tietysti.
Toisaalta joillain toimii pelkkä öljymaalikin.. täällä jossain lukenu.
-
- Viestit: 470
- Liittynyt: 25.06.2015 22:10
Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus
Moi taas!
Nyt on lyijymönjä vedettysisälle kaksi kertaa (miinus 1/2metrin pätkä kun aika ja sekoitus loppui kesken, ja ulkopuoli on toisella puolella kaksi kierrosta ja toinen yksi kierros.
Nyt on hempelin underwater primer autossa. Se pitää ilmeisesti ohentaa 20% ja vetää kaksi kierrosta.
Myös mille extra on autossa. Jännää miten näille kahdelle pitää olla eri ohenteet. Tässäkin on varmaan jollai joku hyvä salaliittoteoria
Lyijymönjät ostin viime kerrallaHangon väristä, mutta eilen kun yritin sieltä saada lisää, kertoivat he että he,lopetti myynnin kun tuli niin paljon ongelmia viranomaisten kanssa.... eli nyt sitä taitaa saada anakin kymin palokärjeltä ja captains shopista. Muita en ole vielä löytänyt. Harmi että pitää tilata netistä, kun nuo lähettämiskustannukset aina korottaa sitä litrahintaa...
Se valkoinen viiva vesilinjaviivan yläpuolella:
- onko sillä joku nimi?
- miten sen kuulluu mennä?
- miten sen saa suoraksi ja miten paksu?
- millä maalilla se tehdään ja montako kerrosta?
- missä vaiheessa se vedetään, ennen/jälkeen lyijymönjän, primerin, antifouling,lackaus....
Nyt on lyijymönjä vedettysisälle kaksi kertaa (miinus 1/2metrin pätkä kun aika ja sekoitus loppui kesken, ja ulkopuoli on toisella puolella kaksi kierrosta ja toinen yksi kierros.
Nyt on hempelin underwater primer autossa. Se pitää ilmeisesti ohentaa 20% ja vetää kaksi kierrosta.
Myös mille extra on autossa. Jännää miten näille kahdelle pitää olla eri ohenteet. Tässäkin on varmaan jollai joku hyvä salaliittoteoria
Lyijymönjät ostin viime kerrallaHangon väristä, mutta eilen kun yritin sieltä saada lisää, kertoivat he että he,lopetti myynnin kun tuli niin paljon ongelmia viranomaisten kanssa.... eli nyt sitä taitaa saada anakin kymin palokärjeltä ja captains shopista. Muita en ole vielä löytänyt. Harmi että pitää tilata netistä, kun nuo lähettämiskustannukset aina korottaa sitä litrahintaa...
Se valkoinen viiva vesilinjaviivan yläpuolella:
- onko sillä joku nimi?
- miten sen kuulluu mennä?
- miten sen saa suoraksi ja miten paksu?
- millä maalilla se tehdään ja montako kerrosta?
- missä vaiheessa se vedetään, ennen/jälkeen lyijymönjän, primerin, antifouling,lackaus....
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 2756
- Liittynyt: 23.04.2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus
Moro
-Vaaterissa
-Laserilla tai kynällä ja vaateriin asetetulla puulla kaverin kanssa tähtäämällä. toinen tähtää ja toinen merkkaa lyijykynällä viivaa. Paksuus/korkeus on makuasia - 1-10 cm
-Miranolilla tms. tai vaikka öljylakasta titaanivalkoisella sotketulla lakkamaalilla.
-Mä olen vetänyt se alhaalla lyijymönjään ja primerin päälle ja yläreunasta lakan päälle. Niin että saumaan ei jää rakoa maaliin, vaan maalikerrokset menevät päällekkäin. Vaatii useamman teippauksen. https://youtu.be/XIh5K1YrHyI?t=1m44s
Nortti
-Se on "vesilinja"Seesell kirjoitti: Se valkoinen viiva vesilinjaviivan yläpuolella:
- onko sillä joku nimi?
- miten sen kuulluu mennä?
- miten sen saa suoraksi ja miten paksu?
- millä maalilla se tehdään ja montako kerrosta?
- missä vaiheessa se vedetään, ennen/jälkeen lyijymönjän, primerin, antifouling,lackaus....
-Vaaterissa
-Laserilla tai kynällä ja vaateriin asetetulla puulla kaverin kanssa tähtäämällä. toinen tähtää ja toinen merkkaa lyijykynällä viivaa. Paksuus/korkeus on makuasia - 1-10 cm
-Miranolilla tms. tai vaikka öljylakasta titaanivalkoisella sotketulla lakkamaalilla.
-Mä olen vetänyt se alhaalla lyijymönjään ja primerin päälle ja yläreunasta lakan päälle. Niin että saumaan ei jää rakoa maaliin, vaan maalikerrokset menevät päällekkäin. Vaatii useamman teippauksen. https://youtu.be/XIh5K1YrHyI?t=1m44s
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 1231
- Liittynyt: 11.07.2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus
Se valkonen viiva on nimeltää "tonniraita". Sen nimittäin katsotaan nostavan veneen jälleenmyyntiarvoa tonnilla. Muistaakseni se oli Veli-Matti tai joku muu puuvene.netin vanhoista truideista, joka tämän kertoi joskus 10 vuotta sitten.
Valkoinen raita on keväällä nätti ja kesällä altis likaantumaan. Pikkufiskarissani on musta tonniraita. Isossa ei ole ollenkaan.
Valkoinen raita on keväällä nätti ja kesällä altis likaantumaan. Pikkufiskarissani on musta tonniraita. Isossa ei ole ollenkaan.
-
- Viestit: 562
- Liittynyt: 07.03.2014 10:24
Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus
Tonniraita =)..tää oli hyvä.
Pitäsköhän paksuntaa hiukka omaa?..ehkäö se sitte nostais hintaa tuhatkaksataa
Millä sen raidan saa edes tehtyä oikeaan kohtaan muutaku vedessä ..näyttää meinaan tyhmältä jos veneen vedessä ollessa raita ei olekaan suorassa veden pintaan nähden!
Itsellä on selvästi raita niin että on kokoajan vähän niinkuin nokka upoksissa. Bensatankit edessä ja niiden sisältämä neste tietysti vaikuttaa..ja se vaikuttaa missä vara-akkua ja työkaluja säilytetään ja missä ihmiset istuu.. Liikkeessä tietty kaikki tasoittuu
Pitäsköhän paksuntaa hiukka omaa?..ehkäö se sitte nostais hintaa tuhatkaksataa
Millä sen raidan saa edes tehtyä oikeaan kohtaan muutaku vedessä ..näyttää meinaan tyhmältä jos veneen vedessä ollessa raita ei olekaan suorassa veden pintaan nähden!
Itsellä on selvästi raita niin että on kokoajan vähän niinkuin nokka upoksissa. Bensatankit edessä ja niiden sisältämä neste tietysti vaikuttaa..ja se vaikuttaa missä vara-akkua ja työkaluja säilytetään ja missä ihmiset istuu.. Liikkeessä tietty kaikki tasoittuu
-
- Viestit: 470
- Liittynyt: 25.06.2015 22:10
Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus
Moi!
Taas yksi hassu kysymys
Eli myt on kohta mönjät vedetty. Sitten primeri ja eliönesto. Mitä teen mönjäteipin kanssa? Koska sitten alan lakkaamaan. Ja jos silloin on sama teippi vieläkin käytössä, niin se tarkoittaa että kun lopuksi otan sen mönjä teipin pois, löytyy sen alta kokonaan käsittelemätön kaunis viiva läpi molemmat kyljet.
Ja jos pitää repiä se mönjäteippi irti niin vedänkö ensin uudet teipit, esim primeriteipit, ihan tiukasti mönjäteipin viereen vai vasta sitten kun on lakkauksen aika?
Jos joku ymmärsi yhtään mitään tästä sepityksestä niin ansaitsette ansiomerkin, sillä ei tuo kuulostanut yhtään järkevältä
Mietin tässä samalla lyijymönjän kerroksia, että riittäiskö kaksi kerrosta ulkopuolelle vai onko kuitenkin turvallisempaa vetää se kolmaskin...
Piti tänään vetää kolmas kerros mutta jouduin päivystykseen pojan kanssa. Vaikka vene onkin kaikki kaikessa, pitää muistaa tärkeysjärjestys...
Taas yksi hassu kysymys
Eli myt on kohta mönjät vedetty. Sitten primeri ja eliönesto. Mitä teen mönjäteipin kanssa? Koska sitten alan lakkaamaan. Ja jos silloin on sama teippi vieläkin käytössä, niin se tarkoittaa että kun lopuksi otan sen mönjä teipin pois, löytyy sen alta kokonaan käsittelemätön kaunis viiva läpi molemmat kyljet.
Ja jos pitää repiä se mönjäteippi irti niin vedänkö ensin uudet teipit, esim primeriteipit, ihan tiukasti mönjäteipin viereen vai vasta sitten kun on lakkauksen aika?
Jos joku ymmärsi yhtään mitään tästä sepityksestä niin ansaitsette ansiomerkin, sillä ei tuo kuulostanut yhtään järkevältä
Mietin tässä samalla lyijymönjän kerroksia, että riittäiskö kaksi kerrosta ulkopuolelle vai onko kuitenkin turvallisempaa vetää se kolmaskin...
Piti tänään vetää kolmas kerros mutta jouduin päivystykseen pojan kanssa. Vaikka vene onkin kaikki kaikessa, pitää muistaa tärkeysjärjestys...