Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja kaller » 19.03.2017 21:17

Lyijymönjät itse vedin mohairtelalla, mutta minulla onkin tasasaumainen vene. Tuossa näkyy miltä vene näyttää yhden kerroksen jälkeen kun sitä lyijymönjää oli ohennettu 50%.
2014-07-14 19.09.31.jpg
Tilanne neljän kerroksen jälkeen (50% ohennetta,30% ohennetta+2x pelkkä mönjä):
2014-07-17 14.38.52.jpg
Pensselin kun tökkää tärpättiin niin se säilyy siellä hyvin, Telat säilytin itse muovipussissa mihin laitoin sitten tilkan tärpättiä. Sitten kun alotti seuraava kerrosta niin putsasi vaan telan.

Epoksia ei tarvitse vanerin reinoihin täytettä sekaan jos epoksoitavat kohdat saa vaakatasoon. Epoksi imeytyy hyvin vanerin reunasta ja valuu herkästä joten suojaa ne osat mihin et epoksia halua. Paljon käytin itse mahonkipölyä paksuntamiseen mutta myös west systemssin mikropalloja.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 20.03.2017 0:16

Wau, tosi hieno!
Montako purkkia sinulla meni tuon neljän kerroksen kanssa? Minä luulin että yksi kerros riittää ja kaksi on sopiva määrä, mutta minä,en näistä mitään ymmärrä...
Lupalappu hyväksytty joten huomenna saan mennä hallille :-)
Ja huomenna olisi nyt sitten aikomus vetää lyijymönjät niin sisälle kuin ulkopuolellekin.
Tässä vielä kuvat ulkopuolen tepeistä, eivät taida olla ihan suorassa, mutta ei se merikään ole :-)

Jos teillä tulee vielä joku viimehetken hyvä ohje tuosta lyijymönjämaalaamisesta niin olen taas kiitollinen! Tiedän itse ainakin sen että ppitää suojautua kunnolla ja pitää naamari ym.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja kaller » 20.03.2017 10:09

Muistelisin että minulla meni yksi 2,7l purkki ja yksi 0,75 purkki tuohon pohjaan. Kunnon maski kannattaa hankkia, Sitten myös kannattaa suojata oma iho kokonaan.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 20.03.2017 23:40

Moi!
Tänään vedin ohennetun kerroksen lyijymönjää sisäpuolelle. Jatkoin ulkopuolelle ja vedin toisen puolen veneestä. Kun se oli valmista, olin myös itse ihan valmis. Joten toivon huomenna saavani toisen puolen valmiiksi. Yllättävän rankkaa hommaa, varsinkn se sisäpuolen veto.
Ajattelin ohentaa mönjä purkin ihkeiden mukaan, eli 50%. Mutta kun sen oln tehnyt huomasin että litku oli juoksevampaa kuin vettä. Joten lisäsin maalia sekoitukseen sillä seurauksella että nyt minulla ei ole minkäänlaista hajua siitä millainen sekoitus tuli vedettyä tänään. Luulen että mönjää meni n 1,5 litraa ja jäljellä on saman verran lisää. Taitaa tulla tarve ostaa lisää mönjää :( Mutta kuinka paljon? Ohennettuna meni 1,5 litraa, nyt pitäisi ilmeisesti vetää vielä vähän tuhdimpi sekoitus ja viimeiseksi täysi tavara kehään. Siis jos olen oikein ymmärtänyt. Osaako joku arvioida tulevaa menekkiä?

Ajatukseni on ollut vetää ensin
1) lyijymönjää (lyijyä)
2) primeri Hempel underwater primer (alumiinia)
3) mille extraa (kuparia)

Toimivatko kaikki nämä metallit keskenään?
Miten monta kerrosta näitä muita tarvitaan? Eli millainen menekki?
Ajattelin jos tilaisn kerralla kaikki jos sais jotain säästöä aikaiseks. Budjetti paukkui jo mutta ei neitiä voi jättää ilman meikkiä...siis maalia :-)
Onko noita maaleja jossain halvalla vai onko samat hinnat joka puljussa? Mielellään hakisn itse niin saa heti tavarat, eli Turun lähellä sais olla...

Ainiin, pitääkö ruori myös mönjällä maalata ja tuo juttu mistä aksel tulee ulos?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Qubik » 20.03.2017 23:58

Tää on vaan niin hienonväristä. kai mullakki on pakko oma pilssi silla käsitella...
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja kaller » 21.03.2017 9:34

Tuo on kyllä nättiä. Itsellä on vene saimaalla ja en meinannut laittaa mitään tuon lyijymönjän päälle. Menekkiä on tosi vaikea arvioida etukäteen, mutta mieluummin ostaa sitä hiukan liikaa kuin hakee joka kerta uutta purkkia. Näissä säästää paljon aikaa vaikkakin se käy hiukan enemmän budjetin päälle. Budjetti on itselläkin paukkunut niin monta kertaa etten muista, mutta nyt alkaa olemaan viimeiset jutut kasassa.

Rosterista peräsintä tai pronssista perälaakeria ei tarvitse maalata.

Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 21.03.2017 9:46

8}

Hieno maali, ajattelin vähän aikaa itseki laittaa ja vieläkin haluaisin.. mutta mutta. Noin 60 e litra, huhhuh.. ei oo köyhän venepojan maalia, ja eikä "litranpurkki" (= 0,75L) ei riitä juuri mihinkään.

http://www.captainsshop.fi/verkkokauppa ... .php?p=179

Miksi tuota laitetaan, millä perusteella? Ja sitten vielä muut primerit ja foulingit jotka taitaa olla hinoissaan nekin. Miksi ei vain pellavaöljyseos ja miranol tai joku neljänöljyntalomaali, jotka kuulemma pysyy siellä veden allakin?

Millä perusteella tuollainen kallis (maksaa satoja euroja?) ja monta eri maalia sisältävä pohjasetti on parempi?

???

On hienoa jälkeä kuitenki!

Avatar
Staffe
Viestit: 96
Liittynyt: 19.06.2016 20:36

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Staffe » 21.03.2017 10:41

Hyvännäköistä jälkeä Seesell :) Mistä ostit lyijymönjän?

Staffe

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Northling » 21.03.2017 11:41

Moro
stuuvari kirjoitti: Miksi tuota laitetaan, millä perusteella? Ja sitten vielä muut primerit ja foulingit jotka taitaa olla hinoissaan nekin. Miksi ei vain pellavaöljyseos ja miranol tai joku neljänöljyntalomaali, jotka kuulemma pysyy siellä veden allakin?
Millä perusteella tuollainen kallis (maksaa satoja euroja?) ja monta eri maalia sisältävä pohjasetti on parempi?
No se lyijy suojaa puuta laholta ja sinistäjiltä. Primeri taas tekee vedekestävän kalvon, johon eliönestomaali tarttuu. Eliönestomaali ei tartu Lyijymönjään. (kokeiltu on, ei pysy). Eliönestomaalia tarvitaan merialueilla merirokon ja levien kiinnitymisen estämiseksi.
Ilman sitä Antifoulingia pohja on syksyllä tän näköinen:
merirokko-balanus-improvisus-foulingongelma.jpg
Nortti
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 21.03.2017 12:12

Tuossa alkaa olla jo struktuuria 8-|
Eihän se lyijymönjä varmaan oo välttämätön siellä välissä primerin alla eli jos laittais primerin ja myrkyn vain kyllästeen päälle. Onhan niitä lahon ja sinin estoja siinä pellavakyllästeessäkin, vaikka parempihan se olis olla tietysti.

Toisaalta joillain toimii pelkkä öljymaalikin.. täällä jossain lukenu.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 24.03.2017 0:03

Moi taas!
Nyt on lyijymönjä vedettysisälle kaksi kertaa (miinus 1/2metrin pätkä kun aika ja sekoitus loppui kesken, ja ulkopuoli on toisella puolella kaksi kierrosta ja toinen yksi kierros.
Nyt on hempelin underwater primer autossa. Se pitää ilmeisesti ohentaa 20% ja vetää kaksi kierrosta.
Myös mille extra on autossa. Jännää miten näille kahdelle pitää olla eri ohenteet. Tässäkin on varmaan jollai joku hyvä salaliittoteoria :-)
Lyijymönjät ostin viime kerrallaHangon väristä, mutta eilen kun yritin sieltä saada lisää, kertoivat he että he,lopetti myynnin kun tuli niin paljon ongelmia viranomaisten kanssa.... eli nyt sitä taitaa saada anakin kymin palokärjeltä ja captains shopista. Muita en ole vielä löytänyt. Harmi että pitää tilata netistä, kun nuo lähettämiskustannukset aina korottaa sitä litrahintaa...

Se valkoinen viiva vesilinjaviivan yläpuolella:
- onko sillä joku nimi?
- miten sen kuulluu mennä?
- miten sen saa suoraksi ja miten paksu?
- millä maalilla se tehdään ja montako kerrosta?
- missä vaiheessa se vedetään, ennen/jälkeen lyijymönjän, primerin, antifouling,lackaus....
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Northling » 24.03.2017 0:30

Moro
Seesell kirjoitti: Se valkoinen viiva vesilinjaviivan yläpuolella:
- onko sillä joku nimi?
- miten sen kuulluu mennä?
- miten sen saa suoraksi ja miten paksu?
- millä maalilla se tehdään ja montako kerrosta?
- missä vaiheessa se vedetään, ennen/jälkeen lyijymönjän, primerin, antifouling,lackaus....
-Se on "vesilinja"
-Vaaterissa
-Laserilla tai kynällä ja vaateriin asetetulla puulla kaverin kanssa tähtäämällä. toinen tähtää ja toinen merkkaa lyijykynällä viivaa. Paksuus/korkeus on makuasia - 1-10 cm
-Miranolilla tms. tai vaikka öljylakasta titaanivalkoisella sotketulla lakkamaalilla.
-Mä olen vetänyt se alhaalla lyijymönjään ja primerin päälle ja yläreunasta lakan päälle. Niin että saumaan ei jää rakoa maaliin, vaan maalikerrokset menevät päällekkäin. Vaatii useamman teippauksen. https://youtu.be/XIh5K1YrHyI?t=1m44s

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 24.03.2017 0:37

Se valkonen viiva on nimeltää "tonniraita". Sen nimittäin katsotaan nostavan veneen jälleenmyyntiarvoa tonnilla. Muistaakseni se oli Veli-Matti tai joku muu puuvene.netin vanhoista truideista, joka tämän kertoi joskus 10 vuotta sitten.

Valkoinen raita on keväällä nätti ja kesällä altis likaantumaan. Pikkufiskarissani on musta tonniraita. Isossa ei ole ollenkaan.

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 24.03.2017 14:12

Tonniraita =)..tää oli hyvä.
Pitäsköhän paksuntaa hiukka omaa?..ehkäö se sitte nostais hintaa tuhatkaksataa :-)

Millä sen raidan saa edes tehtyä oikeaan kohtaan muutaku vedessä 8} ..näyttää meinaan tyhmältä jos veneen vedessä ollessa raita ei olekaan suorassa veden pintaan nähden!
Itsellä on selvästi raita niin että on kokoajan vähän niinkuin nokka upoksissa. Bensatankit edessä ja niiden sisältämä neste tietysti vaikuttaa..ja se vaikuttaa missä vara-akkua ja työkaluja säilytetään ja missä ihmiset istuu.. Liikkeessä tietty kaikki tasoittuu

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 24.03.2017 21:36

Moi!
Taas yksi hassu kysymys :P
Eli myt on kohta mönjät vedetty. Sitten primeri ja eliönesto. Mitä teen mönjäteipin kanssa? Koska sitten alan lakkaamaan. Ja jos silloin on sama teippi vieläkin käytössä, niin se tarkoittaa että kun lopuksi otan sen mönjä teipin pois, löytyy sen alta kokonaan käsittelemätön kaunis viiva läpi molemmat kyljet.

Ja jos pitää repiä se mönjäteippi irti niin vedänkö ensin uudet teipit, esim primeriteipit, ihan tiukasti mönjäteipin viereen vai vasta sitten kun on lakkauksen aika?
Jos joku ymmärsi yhtään mitään tästä sepityksestä niin ansaitsette ansiomerkin, sillä ei tuo kuulostanut yhtään järkevältä :-)

Mietin tässä samalla lyijymönjän kerroksia, että riittäiskö kaksi kerrosta ulkopuolelle vai onko kuitenkin turvallisempaa vetää se kolmaskin...
Piti tänään vetää kolmas kerros mutta jouduin päivystykseen pojan kanssa. Vaikka vene onkin kaikki kaikessa, pitää muistaa tärkeysjärjestys...

Vastaa Viestiin