Veneen lämmitys

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Veneen lämmitys

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 07.10.2011 20:42

Lattialämmitys veneeseen. Olisi aika miellyttävä lämmitysmuoto, kun tahtoo olla niin, että
jaloista paleleminen alkaa.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
mikke1974
Viestit: 101
Liittynyt: 20.07.2006 12:43
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Re: Veneen lämmitys

Viesti Kirjoittaja mikke1974 » 08.10.2011 20:33

Oiskohan se helpoin tapa toteuttaa että käyt lähimmästä Clas Ohlssonista hakemassa pattereilla toimivat sukat?? Ei kauheesti maksa. Meidän emäntä ainakin tykkäs..
Aikainen lintu saa madon mutta vasta toinen hiiri juuston
kuvia

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Veneen lämmitys

Viesti Kirjoittaja CC » 08.10.2011 23:42

Suunnittelin tuota silloin kun tein vesikeskuslämmitystä kymmenisen vuotta sitten. Päädyin kuitenkin konvektoreihin, mutta laitoin yhdet myös punkkien alle.
Lämmin patja ja kuivat peitot.
Rehellisesti täytyy todeta, että vaikka tuo keskuslämmitys on mukavuudeltaan täys kymppi, niin lyhyissä lämmitysjaksoissa se poistaa kosteutta turhan
hitaasti, ja pidemmissä lämmityksissä ilman ajeluja se vie liikaa sähköä. Tulee käytettyä pikkupuhallinlämmitintä enimmäkseen, vaikka se onkin varsinainen
"harrastus"kohde ( Ardic minimax). Harrastaa saa siis lähes joka käynnistyskerta, milloin täys purku, toisinaan vain jokunen toistettu käynnistysyritys.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Lampila
Viestit: 150
Liittynyt: 17.09.2008 11:36
Paikkakunta: Kotka

Re: Veneen lämmitys

Viesti Kirjoittaja Lampila » 11.10.2011 18:11

Nykyisin on saatavilla taivuteltavaa haponkestävää ryppyputkea josta joskus ajattelin etta saisi helposti tehtyä veneeseen muotoillut patterit, kaipa se toimisi lattian allakin. Silloin se olis kuin patterit rallien alla.
- Pohjalla on paremmin -

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Veneen lämmitys

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 11.10.2011 19:55

Yksi tuttava, LVI -teknikko tätä esitti minulle, mutta muoviputkella. Minulla kun ei ole ollut ensimmäistäkään venettä, jossa ei olisi ollut pilssissä ainakin jonkinverran vettä ja parhaimmissa öljyä ja sen sellaista, niin vähän epäilen. Mutta vosihan sitä panna lattialautojen alle ne hapokkaat putket. Ajomatkani ovat kuitenkin sen verran pitkä kestoltaan, että siinä ehtii ainakin putket lämmitä, lähes 2 -tuntia siivu nykyisellä, mutta voihan pidemmällä veneellä aika lyhentyä n. 4 solmun marssivauhdin lisäyksen siivittämänä jonkin verrran. ;-) Joka tapauksessa laitan puhallin lämmittimen lisäksi !!! Siinä "ohajushytissä", siis ruori-, siinä kun on pelkkä taivas kattona, ellen nyt sitten jotain pressuviritystä siihen kehittele, niin siinä voisi olla lämmitettävät kengät ja istuin paikallaan. Onko viimemainituista kenelläkään kokemuksia muuta kuin autokäytössä.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Re: Veneen lämmitys

Viesti Kirjoittaja Ande » 12.10.2011 1:53

Mä jossain vaiheessa näin venenetissä tjsp. semmosia mattoja, jotka muistaakseni toimi 12v ja oli tarkoitettu patjojen alle kosteuden poistoon.. Kaippa semmoset jonkunlaisen maton alla lattiallakin toimis... En vaan saa päähäni valmistajan nimeä.
E mare libertas

Avatar
vanhami
Viestit: 507
Liittynyt: 16.04.2003 14:35
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Veneen lämmitys

Viesti Kirjoittaja vanhami » 12.10.2011 10:51

Ilmaa puhaltava diesellämmitin on noissa hommissa vaan ylivoimainen. Webasto, Eberspächer, Safire, Wallas. Tuo vesikeskuslämmityksenkin miinuspuoli tuli tuossa mainittua keskustelussa aikaisemmin.
Veneiden näprääminen on kivaa. Samoin saaressa siggen polttelu takakannella olutpullo kädessä. Veneilystä en niinkään perusta.

http://www.mikavanhala.fi

Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Veneen lämmitys

Viesti Kirjoittaja raimå » 12.10.2011 14:37

Mitenkäs on nuiden tiissellämppäreiden tehot? Siis passaako tehoiltaan pienimmätkin 10 metriseen fiskariin ja ulosviennit 2xhytti + ajohyttiin pari vetoa? Kokemuksia tästä?

Entäs noitten laitteiden termostaatit? Näköjään sellaiset löytyy, mutta toimivatko ne esim. yön ajaksi päälle jätettäessä?
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Veneen lämmitys

Viesti Kirjoittaja Northling » 12.10.2011 18:16

Moro

Mulla on SuurScyllassa (10,6 m) ollut toi isompi Safire ja hyvin lämpöteho riittää. Pisin putki perästä keulaa on kyllä turhan pitkä, varsinkin kun en ole eristänyt sitä mutta lämmittäähän se putki matkallaan punkkien alusiakin.

Mulla on safiren perusohjaustaulu termostaatilla ja se toimii ainakin hyvin, käy tasaseen koko yön ja pienentää puhallusta ja polttoa kun lämpee tarpeeksi. Lämpö pysyy mukavana koko yön.

Kerran on 9 kesän aikana ollut vika, silloinkin vika oli hehkutulpan puhkipalaminen, joka on normaali kulutusosa. Fiksua valmistajan kannalta on ollut se että hehkutulppa on sama kuin diesel Hiacessa, joten niitä löytyy joka autovaraosaliikkeestä ja ne maksaa jotain 5 eukko tms.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

MikkoA
Viestit: 83
Liittynyt: 12.05.2005 15:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Veneen lämmitys

Viesti Kirjoittaja MikkoA » 13.10.2011 13:48

Asensin Safiren uuden 2100D-mallin 9-metriseen summalaiseen. Yksi rööri tohottaa lämpöä keulaan laverin alle ja toinen hönkii keskilaivaan ajohyttiin. Hyvin riitti lämpö pari viikkoa sitten muutaman asteen yölämpötiloissa eikä säätimen nuppi ollut edes kaakossa.

Putkien eristäminen lienee aivan ehdotonta, jos ei halua kuumentaa matkalla kaikkea mahdollista kuten esim. kattiloita kaapissa. Myyjä taisi mainita lämpöhukaksi 100 W/m ilman eristettä. Pidempi putki on noin 7,5 m, ainoana hyvin lievänä epäkohtana on se, ettei lämpö aina pääse esteettä nousemaan patjojen ja kylkilautojen välistä, kun punkan reunoille tuppaa unohtumaan/yöllä kulkeutumaan vaatteita sun muita tilkkeitä.

Oli muuten aika työlästä saada edes kaikki kaksi putkea mahtumaan moisen kiulun laatikoidenpohjille...

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Veneen lämmitys

Viesti Kirjoittaja raimå » 15.10.2011 12:11

Onko tuo Safiren lämppäri yleisen preferaation kohde? Onko huoltaminen siinä huomattavasti helpompaa ominvoimin ja/tai edullisempaa? Ainakin autowebaston kohdalla tuntuu että palikat menee aina uusiksi jos vikaa tulee...
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Veneen lämmitys

Viesti Kirjoittaja Northling » 15.10.2011 17:39

Moro

Mulla on ollut ed veneissa Ardicia ja Wallasta ja niissä ainakin oli aina vikaa vähintään kerran kesässä ellei useammin. Safiressa on 9 kesän aikana ollut kerran vika. Safire on ainakin helpompi itse huoltaa kuin wallas.
Siellä on myös sellainen vikatilan näyttö pohjassa, että tietää missä vika on ennenkuin ottaa osiksi.
Noista sakemanneista mulla ei ole kokemusta...

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

MikkoA
Viestit: 83
Liittynyt: 12.05.2005 15:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Veneen lämmitys

Viesti Kirjoittaja MikkoA » 15.10.2011 18:31

Aiheesta löytyy muutamakin vanha ketju mm. tältä sivustolta, joiden perusteella ainakin mut sai suht vakuuttuneeksi Safiresta. Nortin pointtien lisäksi se on ainakin vähiten sähköä syövä ja kotimainen eikä kannata myöskään väheksyä Kotiaseman Heikki Kuutin ystävällistä ja toimivaa palvelua. Jos Raimå päädyt tähän merkkiin, kannattanee odotella helmikuisia messutarjouksia. Mulla ei ole kokemuksia mistään muusta merkistä ja Safirestakin vain parilta yöltä tältä syksyltä, joten vankoilla perusteilla tässä mainostan...

Mutta ei kai tää enää varsinaisesti lattialämmitykseen liity, ellei vetele eristämättömiä putkia turkkilevyjen alle.

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Veneen lämmitys

Viesti Kirjoittaja raimå » 16.10.2011 0:00

Kiitos näkökulmista, täytyy urkkia tarkemmin sitten messuilla vaikka!
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

janneimpio
Viestit: 41
Liittynyt: 04.01.2006 21:40
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Veneen lämmitys

Viesti Kirjoittaja janneimpio » 16.10.2011 19:26

Täytyy kompata Safirea, sillä hankin juurin Safire 2100d -lämmittimen HÖ2-veneeseeni. Pähkäilin pitkään ja vertailin ominaisuustaulukoita yms. keskustelin lämmitinmyyjien kanssa messuilla eri vaihtoehtojen eduista jne. Lämppärin koko (A4), sähköntarve ja mm. kotimaisuus painoivat omassa vaakakupissa tämän ostopäätöksen yhteydessä. Täytyy raportoida myöhemmin, miten toimii käytännössä.

- Janne

Vastaa Viestiin