Suomen tasapohjaiset ruuhimuodot

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
hannuvartiala
Viestit: 628
Liittynyt: 15.06.2004 13:56
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Suomen tasapohjaiset ruuhimuodot

Viesti Kirjoittaja hannuvartiala » 06.03.2006 18:56

Etsiessäni T.I. Itkosen kirjoitusta Suomen kansanomaisista veneistä, törmäsin kahteen muuhunkin Itkosen veneaiheiseen kirjoitukseen. Vuoden 1924-25 "Suomen museossa" on kirjoitus "Suomen tasapohjaiset ruuhimuodot".

Minulle ainakin oli aivan uutta, että Varsinaissuomen ja Uudenmaan sisämaassa ei ole käytetty "oikeita" veneitä, vaan pelkästään tasapohjaisia ruuhia.

Ja tasapohjainen teräväkeulainen vene on suomeksi vannasruuhi.

http://www.saunalahti.fi/~hvartial/itkonen/str/

Hannu
Viimeksi muokannut hannuvartiala, 07.03.2006 17:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16.08.2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja simo » 06.03.2006 20:17

Ensiviikolla minulla on nuottaruuhen lautojen sahaus Taivassalossa.
Kesämökille kalastelu ja verkkokäyttöön se on ainoa "oikea" vene ;-)
Tapuli ladotaan tallinvintille ja veisto alkaa vuoden päästä kesällä.
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16.08.2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja simo » 07.10.2007 19:31

No niin laudat ovat kuivaneet ja ollaan tässä vaiheessa:

Kuva

ruuhen pituus sattuneesta syystä on 5,48m eli pari senttiä alle 5,5m
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16.08.2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja simo » 14.10.2007 17:10

rojekti etenee, vain pohjapuuttuu....sekä peräpeilin muotoilu.
(+pellavaöljy + terva)
http://kuvablogi.com/nayta/713961/
Kuva
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16.08.2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja simo » 20.01.2008 17:29

nyt on ruuhi tässä vaiheessa:

Kuva

vajaat 10 litraa mömmöjä sai helposti imeytetyksi paattiin.

(n.4l pellavaoljyä, 3l pinotex base, 3l tervaoljyä)
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 20.01.2008 20:33

Tuohan lähtee liukuun jo suht pienelläkin tuupparilla ja pysähtyy taatusti nopeasti kun löysää kaasun ;-)

Nuo Hannun lanseeraamat vanerijollat ja -kanootit alkavat näköjään vyörymään ympäri Suomea. Kävin päivällä katsomassa yhtä nättiä pikkufiskaria ja samalla huomasin että autotallissa oli juuri valmistunut "puolentoistalevyn jolla". Siinä lähistöllä on amazonin kanootti ja tiedossa on muutama muukin vesikulkuneuvo jotka on tehty Hannun kuvien mukaisesti.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16.08.2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja simo » 29.03.2008 10:48

Kuva

pari yksityskohtaa rakenteesta:

ruuhen pohjalevy on 18mm vesivaneria. Jatkosauma epoksiliimattu. Vaneripohja on huolettomampi "työvene"käytössä kuin lautapohja. Pohjan alle on kiinnitetty pari lautaa (~pattinkia) pohjavaneria jäykistämään ja -suojaamaan keula rannalle ajettaessa.

Perinteisen ruuhen pohja tehtiin laudoista, ilman ponttia ja rivettä. Lauta ei saanut olla liian kuivaa, koska se turvotessaan meni kiharalle.
Liian kosteat laudat kuivuivat raoille. Ulkokuivasta laudasta tuli todennäköisesti paras pohja. Käyttökohde on haastellinen: sisäpuolella auringon porotus tai sadevesi ja ulkopuolella merivesi.

Nuottaveneessä ei ole noin montaa penkkiä, eikä tuollaisia tukia penkkien alla. Jäykisteinä oli oikeaan muotoon kasvaneet puun oksista tehdyt "kaaret".

Ruuhen alin lauta on sahattu kiilamaiseksi pohjan naulaamisen takia. Nauloja tulee sen verran tiheästi, että ohuen laudan halkeamisvaara on olemassa.

Kuva

Keulassa alinta lautaparia on kavennettu n.1m matkalta. Vaneri on etureunasta noin 15cm korkeammalla kuin perässä. Tämä siksi ettei vene vasta-aallokossa törmäisi aaltoihin. Loppuosalla venettä pohja on suurinpiirteis suora.

Nuottaruuhta tehtäessä keula tehtiin leveämmäksi kuin perä hyvän kantavuuden saamiseksi. Rysäpaanuja pohjasta irroitettaessa tarvitaan jonkin verran voimaa ennen kuin paanu savesta irtoaa. Paanu = se rysäkeppi.
(paanun irroitus: paanun ympäri metri puolitoista veden kieräytetään kettinki siten että se vedettäessä kiristyy paanun ympäri tiukasti.
Vivulla tai vinsillä vedettäessä veneen keula painuu syvemmälle ja noste tekee vedon kettingille. Sitten vaan odotellaan, että paanu irtoaa pohjasta. Ellei paanu irtoa joku kävelee veneen peräpäähän lisänosteen saamiseksi. Hyväkuntoinen paanu irtoaa, huonokultoinen menee poikki ja pelkkä yläpää saadaan ylös. Katkenneen paanunkin irroittamiseksi pohjasta on oma konstinsa. Ei sitä sinne voi jätää, se rikko rysän seuraavana vuonna.)

Siviilikäyttöön tulevan veneen keulan voi tehdä kapeammaksi. Reunalautoja kapeammalle taivutettaessa ne nostavat keulan perää ylemmäksi, laidat kun eivät ole pystysuorassa. Mitä enemmän taivutat sen korkeammalle keula nousee.
Jos molemmista, keulasta ja perästä, tekee taivuttamalla kapeamman kuin veneen keskiosan, pohjasta tulee kaareva. Kaarevapohjaisen veneen keula nousee ajettaessa niin ylös ettei sieltä kuski tahdo nähdä eteen keulan yli.

Ruuhi on mökkikäytössä tosi hyvä. Reunalla voi seistä kalastellessa se EI kaadu. Kyytiin voi huoletta latoa muutaman motin halkoja tms. Kaljapäissäsi et saa tätä venettä nurin. Toki voi muuten vaan pudota veneestä kuten se sanonnan eno, mutta se ei johdu veneen keinumisesta.
Verkkokalastuksessa matala laita (pieni tuulipinta) on hyvä. Meilläpäin kuhaverkkokalastus toimii seuraavasti: Kolme tai neljä kuvaverkko á60m ankkuroidaan päistään pohjaan. Verkkoja koettaessa verkko "juoksee" ruuhen yli ja kalasaalis korjataan talteen.

Lapsuudessani lampaat vietiin saaren kesäksi ruuhella. Ja vietiin sillä senaikaiset maalatouskoneetkin saaren viljelyksille traktori mukaan lukien.
Taitais tulla aika iso ruuhi jos nykyistä kalustoa meinaisi saareen roudata.
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16.08.2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja simo » 08.06.2008 20:32

Perjantaina oli ruuhen vesillelasku.

Kuva

kevyesti kulkee 4hp moottorillakin. Tarkoitus on laittaa 15-20hv moottori.
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16.08.2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Numero kaksi valmistui viikonloppuna

Viesti Kirjoittaja simo » 21.09.2008 19:23

Numero kaksi valmistui viikonloppuna..

tässä vielä puupuhtaana:

Kuva

kyllästäminen aloitettuna:

Kuva

ja tervattuna:

Kuva

"kakkonen" on leveämpi ja keulastaan terävämpi kuin "ykkönen"

VENEESSÄ EI OLE YHTÄÄN RUUVIA TAI NAULAA. Epoksi ja puutapit pitävät (?) veneen koossa.

Airot olis tarkoitus veistää kevääksi.

Niin ja se veneen pituus 5,49m leveys pohja 1,7m laita 2m
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21.02.2004 10:36
Paikkakunta: Raasepori

Re: Suomen tasapohjaiset ruuhimuodot

Viesti Kirjoittaja Saima » 07.05.2009 14:39

hannuvartiala kirjoitti:Etsiessäni T.I. Itkosen kirjoitusta Suomen kansanomaisista veneistä, törmäsin kahteen muuhunkin Itkosen veneaiheiseen kirjoitukseen. Vuoden 1924-25 "Suomen museossa" on kirjoitus "Suomen tasapohjaiset ruuhimuodot".

Minulle ainakin oli aivan uutta, että Varsinaissuomen ja Uudenmaan sisämaassa ei ole käytetty "oikeita" veneitä, vaan pelkästään tasapohjaisia ruuhia.
Jaa mutta en ihan heti usko tuota. Serkku tekee vieläkin vanhaa somerniemeläistä ruuhta, samanlaista kuin isänsäkin. Olen aina luullut että se on vanha malli. Pitää joskus ottaa kuva sellaisesta. Muistelisin ettei siinä ole montaa lautaa ja kokka olisi vähän tylppä. Pienehkö Painio on suurin järvi alueella ja sinne niitä varsinkin on tehty. Hemmetin hyvä soutaa!

Muuten alueella on eniten pieniä metsäjärviä. Pienen soisen Kairan (kartassa voi lukea Kaita) rannalta on viety museoon (muistaakseni Liesjärven kansallispuistoon) yhdestä puusta koverrettu vene (tai iso osa runkoa), ja Kairan rannalla pienempiä palasia katselimme faijan kanssa vielä 80-luvun alussa ja saattaa kai joitain bongata vieläkin.

Niin, tuo faijan sukupolvi oli syntynyt 20-luvulla, mutta en tosin osaa sanoa, mistä mallinsa otti ja oppi.
Manner

Juhannus
Viestit: 3
Liittynyt: 24.03.2009 1:41

Viesti Kirjoittaja Juhannus » 07.05.2009 17:47

Onpa nätti...haluan tuommoisen.

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16.08.2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja simo » 07.05.2009 20:18

Onpa nätti...haluan tuommoisen.
tuo numero "yksi" on ostettavissa..
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

Avatar
jänis
Viestit: 94
Liittynyt: 15.02.2011 20:44

Re: Suomen tasapohjaiset ruuhimuodot

Viesti Kirjoittaja jänis » 16.02.2011 21:50

Ompas komeat ruuhet! Itteklläkin taas vaneri ruuhi projekti päällä!
Minkä mittaisia nuo ovat? Ja leveys?
--= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --=

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16.08.2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Re: Suomen tasapohjaiset ruuhimuodot

Viesti Kirjoittaja simo » 17.02.2011 20:36

leveys on pohjavanerin mukaan.... en nyt muista paljonko.

pituus muotoitui rekisteröinti lain mukaan, ruuhista piti tulla 6-metrisiä, mutta pituus typistyi lain voimaan tullessa.
Eli toinen on sentin ja toinen 2senttiä alle 5,5m. ;-)
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

kalkkuna
Viestit: 1
Liittynyt: 18.12.2011 18:34

Re: Suomen tasapohjaiset ruuhimuodot

Viesti Kirjoittaja kalkkuna » 18.12.2011 20:10

Löysin eilen sattumalta jotain mikä hämmästytti. http://koti.kapsi.fi/hvartial/simbo/simbof.htm" onclick="window.open(this.href);return false; Kyseinen sivu osoittautui tämän ketjun aloittajan tekemäski?

Olen suunnitellut perävaunua moottoripyörään. Sanotaan ehti alkuun että kyseessä raskas sivuvaunu pyörä, ennenku kukaan hätääntyy lakikirjoja tutkimaan (on, puuha on laillista). Peräkärryn sijaan aloin miettiä että pikku ruuhi menisi trailerilla perässä. Samoin kuin kaikki kevyt tilaavievä leirikampe saa matkustaa ruudessa pressun alla ja raskaampi tavara sivuvaunussa. Leiripaikassa olis sitte pieni vene aina saatavilla.

Havuvaneria saa rautakaupasta. Sitte oon Bilteman luetteloa selaillut ja ohjeen materiaaleja etsinyt.

http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Kemika ... yte-30625/" onclick="window.open(this.href);return false; - tuotako ohjeen täyte epoksiksi?

http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Kemika ... gas-30512/" onclick="window.open(this.href);return false; - tuotako lasikuitu nauhaski (leikkaan saksien menetyksen uhalla hintaeron takia)?

http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Kemika ... ali-30623/" onclick="window.open(this.href);return false; - tuotako kuidun liimaamiseen ja vanerin pohjustamiseski?

Maaliksi Miranoli?

Ei ole tarkoitus että perikunta tästä joutuu riidellä. Kunhan menis mun käytössä muutamia vuosia. Uskosin että vedessä ruuhi ei montaa tuntia tule viettämään. Joten lähtökohdat vaatimattomat samoin kuin lopputulos. Plan bee on että nakkaan muovikajaakin vaan trailerilla perään ja aukkopeitteen kii (ois varmasti järkevämpi). Mutta ku elämä ei oo järkeä ja tämmösessä olis "tyyliä". Sillä kiinostaisi.

Neuvokaas, kiitos.

Vastaa Viestiin