Toinen yhtä toivottomalta tuntuva hankinta on mastoon etuharuksen hela (+ fokan nostinpylpyrä) ja saalingit. Ovatkohan ne saalingit olleet saranoituja nykyiseen tapaan vai ovatko ne olleet ihan kiinteitä putkia? Saalinkien läpi menevät vantit on kiinnitetty runkoon vain n. 100 mm maston takapuolelle joten saalingit suuntautuvat melkein suoraan sivulle.
Eikö pieneen köliveneeseen sopivia peräsinheloja saa mistään
- laitinenp
- Viestit: 384
- Liittynyt: 10 Tammi 2004 23:58
- Paikkakunta: Joensuu
Eikö pieneen köliveneeseen sopivia peräsinheloja saa mistään
Olen etsiskellyt alla kuvattuun köliveneeseen sopivia peräsinheloja siinä onnistumatta. Peräsimen paksuus on 30 mm ja takasteevin takareunan 32 mm. Tähän kävisivät varmaan samantyyppiset helat kuin kansanveneessä tai sulkaveneessä. Pitääköhän ne tehdä tai teettää käsityönä?

Toinen yhtä toivottomalta tuntuva hankinta on mastoon etuharuksen hela (+ fokan nostinpylpyrä) ja saalingit. Ovatkohan ne saalingit olleet saranoituja nykyiseen tapaan vai ovatko ne olleet ihan kiinteitä putkia? Saalinkien läpi menevät vantit on kiinnitetty runkoon vain n. 100 mm maston takapuolelle joten saalingit suuntautuvat melkein suoraan sivulle.

Toinen yhtä toivottomalta tuntuva hankinta on mastoon etuharuksen hela (+ fokan nostinpylpyrä) ja saalingit. Ovatkohan ne saalingit olleet saranoituja nykyiseen tapaan vai ovatko ne olleet ihan kiinteitä putkia? Saalinkien läpi menevät vantit on kiinnitetty runkoon vain n. 100 mm maston takapuolelle joten saalingit suuntautuvat melkein suoraan sivulle.
Viimeksi muokannut laitinenp, 13 Syys 2006 16:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Petri
-
- Viestit: 936
- Liittynyt: 14 Huhti 2003 10:33
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Tilaapa kuvastot seuraavilta:
http://www.davey.co.uk/
( http://www.davey.co.uk/chandlry/cat-rqst.htm )
http://www.toplicht.de/
http://www.jamestowndistributors.com/
http://www.bristolbronze.com/products.htm
ja satoja muita osoitteessa http://www.boat-links.com/linklists/boatlink-21.html
Ja tietysti kotimainen Farsons auttaa myös,
http://www.messinkihelat.fi/
Jos ei noista löydy, niin teettämiseksi menee.
Pekka
http://www.davey.co.uk/
( http://www.davey.co.uk/chandlry/cat-rqst.htm )
http://www.toplicht.de/
http://www.jamestowndistributors.com/
http://www.bristolbronze.com/products.htm
ja satoja muita osoitteessa http://www.boat-links.com/linklists/boatlink-21.html
Ja tietysti kotimainen Farsons auttaa myös,
http://www.messinkihelat.fi/
Jos ei noista löydy, niin teettämiseksi menee.
Pekka
-
- Viestit: 59
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 22:20
Hienon näköinen vene! Me teetettiin happoteräksestä omien piirustusten mukaan G-Ekan peräsin- ja mastohelat vähän niinkuin tutun kauppaa, kun ei myöskään löydetty riittävän tukevia tai muuten soveltuvia valmiina.
Jos ei vallan kauhia kiire ole, eikä ole tuttuja metallipuolella, niin ammattikouluillakin tekevät varmaan oppilastöinä, kunhan riittävän hyvät piirustukset.
Jos ei vallan kauhia kiire ole, eikä ole tuttuja metallipuolella, niin ammattikouluillakin tekevät varmaan oppilastöinä, kunhan riittävän hyvät piirustukset.
JV
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Metalliosia
Moi
Meidänkin projektissa teetettiin metallimiehellä melkein kaikki metalliosat. Se olikin veistämön laskun jälkeen suurin yksittäinen menoerä, jopa suurempi kuin purjeet ja moottori! Että halpaa se ei ole, varsinkin jos haluaa happoseen peilikiiltoa ja vähän disainia.
Hommaa helpotti se, kun kaverilta löytyi suurempaan osaan osia piirustukset kun oli vastaavan veneen teettänyt muutama vuosi ennen.
Osia tietenkin modifioitiin sitten omia tarkoituksia vastaaviksi.
t:aki
Meidänkin projektissa teetettiin metallimiehellä melkein kaikki metalliosat. Se olikin veistämön laskun jälkeen suurin yksittäinen menoerä, jopa suurempi kuin purjeet ja moottori! Että halpaa se ei ole, varsinkin jos haluaa happoseen peilikiiltoa ja vähän disainia.
Hommaa helpotti se, kun kaverilta löytyi suurempaan osaan osia piirustukset kun oli vastaavan veneen teettänyt muutama vuosi ennen.
Osia tietenkin modifioitiin sitten omia tarkoituksia vastaaviksi.
t:aki
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
- laitinenp
- Viestit: 384
- Liittynyt: 10 Tammi 2004 23:58
- Paikkakunta: Joensuu
heloista
Kiitokset kaikille tiedoista. Toplichtin ja Farsonin tuoteluettelot minulla jo on. Muut helat saa aika hyvin jo noista hankittua ja muita osia tietysti tarvittaessa Maritimista tai Vestekistä ja mitäniitänytonkaan. Peräsinheloja ei näissä jälkimmäisissä taida oikein olla myytävänä, en löytänyt kuin joitakin peltisiä jollaheloja. Useimmat lienevät niin hepposia ettei niitä voi köliveneeseen kuvitellakaan. Meillä on veneseurassa pari vanhaa Still 525:sta joiden peräsimiä saa korjata ja näitä heloja vaihtaa ihan yhtenään. Kukapa haluaisi samaa ongelmaa omaan veneeseen. Maston heloja tiedustelin purjeneulomoista samalla kun pyytelin tarjouksia purjeista.
Mastoa meinasin alkaa kevättalvella liimailemaan kuusilaudoista. Toki mikäli jossain on hyvä valmiiksi liimattu aihio valmiina tarjolla kannattaa se katsoa ensin. Maston pitää olla pyöreäprofiilinen halkaisija min 85 mm. Purje kiinnitetään ratsastajilla mastoon kiinnitettävään kiskoon. Näin sanotaan veneen säännöissä. Maston pituus on kaikkiaan reilut 8 metriä. Näin ollen melkein mikä hyvänsä hyvä aihio kelpaa mikäli sen mitat ovat vähintään nämä mainitut.
Näiden helojen teettäminen verollisena palkkatyönä on varmaan tosi kallista puuhaa. Ja hankalaakin kun pitää tehdä piirustukset tai muuten saada tarkkaan speksattua ne osat. Muuan veistäjä arvioi pelkkien pulttien ja kiinnikkeiden maksavan noinkin pieneen veneeseen jotain 600-800 euroa (!). Sain sorvattua ne itse pronssista ja kustannukset jäivät n. kolmannekseeen tuosta arviosta. Omalle työtunnille en laskenut tosin mitään hintaa. Ammattikoulun pojat osaisivat varmaan hitsailla niitä maston osia, niiden kun ei tarvitse olla niin viimosen päälle esteettisiä.
Mastoa meinasin alkaa kevättalvella liimailemaan kuusilaudoista. Toki mikäli jossain on hyvä valmiiksi liimattu aihio valmiina tarjolla kannattaa se katsoa ensin. Maston pitää olla pyöreäprofiilinen halkaisija min 85 mm. Purje kiinnitetään ratsastajilla mastoon kiinnitettävään kiskoon. Näin sanotaan veneen säännöissä. Maston pituus on kaikkiaan reilut 8 metriä. Näin ollen melkein mikä hyvänsä hyvä aihio kelpaa mikäli sen mitat ovat vähintään nämä mainitut.
Näiden helojen teettäminen verollisena palkkatyönä on varmaan tosi kallista puuhaa. Ja hankalaakin kun pitää tehdä piirustukset tai muuten saada tarkkaan speksattua ne osat. Muuan veistäjä arvioi pelkkien pulttien ja kiinnikkeiden maksavan noinkin pieneen veneeseen jotain 600-800 euroa (!). Sain sorvattua ne itse pronssista ja kustannukset jäivät n. kolmannekseeen tuosta arviosta. Omalle työtunnille en laskenut tosin mitään hintaa. Ammattikoulun pojat osaisivat varmaan hitsailla niitä maston osia, niiden kun ei tarvitse olla niin viimosen päälle esteettisiä.
- Petri
-
- Viestit: 678
- Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
- Paikkakunta: Vantaa
Tuli mieleen Veli-Matti, jolta rauta kuin rauta kääntyy helposti, ehkäpä multakin. Tavallaan nuo rosteriosat ovat helppoja tehdä. Hitsaaminen on helppoa jo sadan euron puikkokoneella. Ja yksinkertaisella rättilaipalla hiomalla tulee sairaalakaluston kiiltävää jälkeä. Hullua, että puuveneosaamisessa tarvitaan rautojen osaamista. Kellä sielu kestää, niin hitsauskurssille.
Kyyrö
-
- Viestit: 678
- Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
- Paikkakunta: Vantaa
Tuli mieleen Veli-Matti, jolta rauta kuin rauta kääntyy helposti, ehkäpä multakin. Tavallaan nuo rosteriosat ovat helppoja tehdä. Hitsaaminen on helppoa jo sadan euron puikkokoneella. Ja yksinkertaisella rättilaipalla hiomalla tulee sairaalakaluston kiiltävää jälkeä. Hullua, että puuveneosaamisessa tarvitaan rautojen osaamista. Kellä sielu kestää, niin hitsauskurssille.
Kyyrö
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 21 Huhti 2003 21:49
- Paikkakunta: Lappeenranta
- Viesti:
- laitinenp
- Viestit: 384
- Liittynyt: 10 Tammi 2004 23:58
- Paikkakunta: Joensuu
vene
Se vene on Erik Salanderin Tanskalaiselle Kongelig Dansk Yachtclubille 1920-luvun loppupuolella piirtämä 15 m2 juniorivene (KDY 15, folke junior). Se taitaa olla vähän uudempaa suunnittelua kuin tämä Sulkavene. Lisäksi muodot ovat ainakin meikäläisen silmään paljon linjakkaammat (linjat melkein oman emännän kurvien veroiset ;)

Kuvassa valitettavasti lasikuituinen versio. Innostuin tästä veneestä kuin luin The Folkboat Story -kirjasta että saksalaiset harrastajat ovat retkeilleet näillä veneillä Hampurista ruotsiin Marstrandiin (Göteborgin lähellä) ja jopa Osloon saakka. Ja kippo on vain vähän tavallista soutuvenettä suurempi.
Mulla on piirustukset (4xA2-3) ja voin toki kopioida sulle eeli jos korvaat kulut (n. 10-15 euroa?). Samat kuvat löytyvät netistä karkeasti digitoituna osoitteesta http://www.yachtsportarchiv.de/yachten/ ... unior.html . Veneen suunnittelijasta Erik Salanderistakin löytyy vähän historiikkia osoitteesta http://web.telia.com/~u85404336/ . Kerhoja löytyy Tanskasta (http://www.kdyjunior.dk) ja Saksasta (http://www.folkejunior.de).
Kuvassa valitettavasti lasikuituinen versio. Innostuin tästä veneestä kuin luin The Folkboat Story -kirjasta että saksalaiset harrastajat ovat retkeilleet näillä veneillä Hampurista ruotsiin Marstrandiin (Göteborgin lähellä) ja jopa Osloon saakka. Ja kippo on vain vähän tavallista soutuvenettä suurempi.
Mulla on piirustukset (4xA2-3) ja voin toki kopioida sulle eeli jos korvaat kulut (n. 10-15 euroa?). Samat kuvat löytyvät netistä karkeasti digitoituna osoitteesta http://www.yachtsportarchiv.de/yachten/ ... unior.html . Veneen suunnittelijasta Erik Salanderistakin löytyy vähän historiikkia osoitteesta http://web.telia.com/~u85404336/ . Kerhoja löytyy Tanskasta (http://www.kdyjunior.dk) ja Saksasta (http://www.folkejunior.de).
Viimeksi muokannut laitinenp, 18 Maalis 2007 21:29. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Petri
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Mää nyt jonkun verran värkkäilen tuon puun, kusilaidun ja metallinkin kanssa mutta velipoika tekee metallista kuin metallista mitä tahtoo tai tilataan - jos katsoo homman kivaksi ja mielenkiintoiseksi tehdä ;)
Kyllä sen pajalta on moni jopa satavuotias prätkä, auto tai muu esine saanut "uusio-orkkiksia" osia...
Joskus on ollut puhetta rosteri/messinkiosien tekemisestä tilauksesta veneisiin mutta mitäpä mielenkiintoa ja haastetta niissä olisi kun leipä lähtee paperitehtaalta jalat pöydällä nappia painamalla ;)
Ei vainkaan mutta kaveri suhtautuu todella vakavasti harrastukseensa ja opiskelee kokoajan metallin käsittelyä sekä investoi pikkuhiljaa kalustoa eläkepäivä varten. Viimeksi hankki mm. xxxx €:n hitsauskoneen jotta saa korjailla seosalumiinisia mopon kahvoja...
Kyllä sen pajalta on moni jopa satavuotias prätkä, auto tai muu esine saanut "uusio-orkkiksia" osia...
Joskus on ollut puhetta rosteri/messinkiosien tekemisestä tilauksesta veneisiin mutta mitäpä mielenkiintoa ja haastetta niissä olisi kun leipä lähtee paperitehtaalta jalat pöydällä nappia painamalla ;)
Ei vainkaan mutta kaveri suhtautuu todella vakavasti harrastukseensa ja opiskelee kokoajan metallin käsittelyä sekä investoi pikkuhiljaa kalustoa eläkepäivä varten. Viimeksi hankki mm. xxxx €:n hitsauskoneen jotta saa korjailla seosalumiinisia mopon kahvoja...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- laitinenp
- Viestit: 384
- Liittynyt: 10 Tammi 2004 23:58
- Paikkakunta: Joensuu
Kiitokset vinkeistä
Kiitokset kaikille vinkeistä. Kävin kaikki listatut luettelot läpi ja sain tilattua Jamestown Distributorsilta 3 kpl "pintlejä" ja 1 kpl "gudgeoneja" joissa kiinnikkeiden välinen leveys pitäisi olla 25mm. Se sopii 30mm peräsimeen kun takoo taltalla parin millin syvennyksen.
RUDDER PINTLE BRONZE 1 IN. 24 ea 56.65
RUDDER GUDGEON BRONZE 1 IN. 28 ea 11.42
Ks
http://www.jamestowndistributors.com/to ... ...Pintles. Kölin takareunaan vastaavat helat 2 kpl pitää näillä näkymin teettää. Bristol Bronzessa taisi olla näitä heloja mutta aivan liian suuressa koossa. Onneksi ne ovat varsin yksinkertaisia.
RUDDER PINTLE BRONZE 1 IN. 24 ea 56.65
RUDDER GUDGEON BRONZE 1 IN. 28 ea 11.42
Ks
http://www.jamestowndistributors.com/to ... ...Pintles. Kölin takareunaan vastaavat helat 2 kpl pitää näillä näkymin teettää. Bristol Bronzessa taisi olla näitä heloja mutta aivan liian suuressa koossa. Onneksi ne ovat varsin yksinkertaisia.
- Petri
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Menee laituriparlamentin puolelle, mutta kun kävin tuolla jussikaupunkitoimituksensivulla, niin melkein rupesi v... kun katseli noita hintoja =feston rubin 6" hiomalaikat 50 kpl paketti 16 $; lienee vatin kanssa alle samamäärä Eskoja. Meneppä ostamaan niin hinta on lähempänä 50 kuin 16 eskoa
En jaksa ymmärtää miten amerikassa esim. mirkan abranetit ovat lähes 1/2-hintaisia suomeen verrattuna, onhan mirka suomalainen virma???
Matti
Tosin lähikaupasta ostettuna Stanleyn kyntehöylä oli puolet halvempi kuin em kaupassa.
En jaksa ymmärtää miten amerikassa esim. mirkan abranetit ovat lähes 1/2-hintaisia suomeen verrattuna, onhan mirka suomalainen virma???
Matti
Tosin lähikaupasta ostettuna Stanleyn kyntehöylä oli puolet halvempi kuin em kaupassa.