Scylla Ottiliana
-
- Viestit: 2756
- Liittynyt: 23.04.2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Matkakertomus kesälomareissusta Ottilianalla Höga Kustenille kesällä 2017
Viimeinen osa matkakertomuksesta:
Kotimaahan
Seuraavana aamuna suuntasimmekin sitten jo kotimaata kohden, tai siis Ålandiin. Grisslehamnin länsipuolelta lähtiessä pitää ensin navigoida pohjoiseen n. 8 Nm ennen kuin päästään avomerelle ja voidaan ottaa suunta Eckeröhön, jonne on hyvä suunnata Enskärin majakan opastamaa väylää myöten. Suurin osa 35 Nm matkasta ajelimme kevyessä 3-5 m/s pohjoistuulessa genaakkeri ulkona. Siis taas pidemmässä avomeriylityksessä meillä oli lähes ideaali keli; sivutuuli eikä aallokkoa. Eckeröön saavuimme iltapäivällä ja olimme viimeisiä veneitä, joka sai laituripaikan. Myöhemmin saapuneet joutuivat jäämään lahdelle ankkuriin. Tuntui oudolta olla täyteen ahdetussa satamassa Ruotsin puoleisten lähes autioiden satamien
Jälkeen. Muistutus paluusta kotimaanpuolelle tuli satamakonttorissa, kun laiturimaksun sähköllä oli 30 euroa, Ruotsin puolella totutun 10-20 euron sijaan. https://youtu.be/qlols9CA6cA
Maarianhaminan länsisatama oli seuraava etappimme. Pohjanlahden kierroksen jälkeen Ålandin tutut satamat tuntuivat jo kotivesiltä. Muistui mieleen kun ensimmäistä kertaa n 25 vuotta sitten uskalsimme avomerta uhmaten seilata Maarianhamin länsisatamasta Eckeröhön. Silloin vähäisellä kokemuksella se tuntui jo huimalta avomerimatkalta! Nyt kun kokemusta on vuosien saatossa karttunut ja luottamus veneeseen on kohdillaan iso merikään ei enää tunnu pelottavalta ja itämeri tuntuu pieneltä. Toki kunnioitus merta kohtaan ja terve pelko säiden suhteen on tallella. Meren kanssa ei leikitä, se on armoton!
https://youtu.be/F7lF1J_ha8I
Länsisatamasta seilasimme Vargatan kautta Seglingeen https://youtu.be/nNzNeQqiaJU Maailman parhaan Seglingen savusiian maku suussa muistona jatkoimme Lappoon ja sitten saaristomeren suosikkipaikkaamme oman pursiseuran saunamökille Kihdin laidalle.
https://youtu.be/m2pzT5suntc Kihtisäpissä viihdyimmekin useamman päivän tuttujen veneiden seurassa. Ylimääräistä aikaa oli jäänyt, sillä tuulenpitopäiviksi varatut satamapäivät oli jääneet suotuisten kelien takia käyttämättä.
Kävin vaihtamassa gasteja Saviletossa, sillä Kirsin piti lähteä töihin. Tyttäremme Janica kaverinsa Annan kanssa tuli seilaamaan kanssani viideksi päiväksi. Tyttöjä onnisti sillä kelit olivat kesän parhaimpia ja tuulet suotuisia. Tytöt halusivat ensimmäiseksi Kihtisäpin kuuluisaan saunaan. Sieltä jatkoimme Lootholmaan, jossa en ollutkaan pariin vuosikymmeneen tullut poikenneeksi. https://youtu.be/m2pzT5suntc
Helenan kainalosta jatkoimme yhteen suosikkipaikkaamme, Katanpäähän, jossa oli ihan pakko kiertää koirien kanssa tykkitiet ja käydä tähystystornissa. Kävimme myös pikavisiitillä Isokarin majakkasaarella ja tytöt kävivät majakassakin. Sieltä jatkoimme toiselle pursiseuran saunamökille UKIn edustalla, jossa koimme laiturissa melkoisen ukkosmyräkän. https://youtu.be/R7DZoaKrERY
Uudessakaupungissa vaihdoin taas kaksi kaksivitosta tyttöä takasin yhteen viisikymppiseen tyttöön, todettuani että vanhassa vara parempi. Jatkoimme siis Kirsin kanssa kotia kohden ”oikaisemalla” vielä kerran Kirsin suosikin, Katanpään kautta. Kovimman kelin kohtasimme melkein kotivesillä, kun matkalla Katanpäästä kohti Pyhämaan Ristikaria, tuuli nousi 14 m/s ja puuskat ujelsivat 17 m/s. Onneksi meillä oli taas sivumyötäinen tuuli, sillä vaikka olimme osittain ulkokarien suojassa, parimetrinen aallokko pisti ruorimiehen tai –naisen veivaamaan ruoriratasta ihan tosissaan. https://youtu.be/TkxuuHny3qg
Vielä 25 mailin seilaus ohi Rauman ja olimme kotisatamassa Luvian Laitakarin perinnevenesatamassa.
Yhteenveto
Kotiin siis saavuimme 6.8 reilun 6 viikon reissun jälkeen. Maileja kierroksesta kertyi 735 Nm Konetunteja tuli 86 h. Se tarkoittaa että arviolta puolet matkasta on taitettu purjeilla.
Höga Kusten ylitti odotuksemme kovasta ennakkomaineestaan huolimatta. Ehdottomasti käymisen arvoinen paikka. Jos mahdollista siellä kannattaisi viettää enemmän kuin tuo meidän 2 viikkoa, mutta toisaalta siinä ajassa näkee jo tosi paljon ja ihmismieli pystyy ottamaan vastaan vain tietyn kiintiön kauneutta, ennen kuin kauneinkin maisema alkaa näyttämään tylsältä.
Nortti
Tietoja Ottilianasta:
S/Y Ottiliana on vuonna 2003 valmistunut SuurScylla. Se on Björn ”Nalle” Nybergin viimeinen Scylla-design ja se on rakennettu Luvialla Sådön veistämöllä suomalaisesta männystä, mahongista ja teakista. Veneen mitat: runkopituus 10.60, kokonaispituus 12.60, vesilinja 8,45, leveys 3,50, syväys 1,60, Masto 14,3 m, uppouma n 7,0 tn. Veneessä on kutteririki, perä- ja ohjailuhytti sekä nykyaikaiset matkaveneen mukavuudet perinteisistä muodoista ja rakennustekniikasta huolimatta. https://youtu.be/It7VObIxe5Q
Kotimaahan
Seuraavana aamuna suuntasimmekin sitten jo kotimaata kohden, tai siis Ålandiin. Grisslehamnin länsipuolelta lähtiessä pitää ensin navigoida pohjoiseen n. 8 Nm ennen kuin päästään avomerelle ja voidaan ottaa suunta Eckeröhön, jonne on hyvä suunnata Enskärin majakan opastamaa väylää myöten. Suurin osa 35 Nm matkasta ajelimme kevyessä 3-5 m/s pohjoistuulessa genaakkeri ulkona. Siis taas pidemmässä avomeriylityksessä meillä oli lähes ideaali keli; sivutuuli eikä aallokkoa. Eckeröön saavuimme iltapäivällä ja olimme viimeisiä veneitä, joka sai laituripaikan. Myöhemmin saapuneet joutuivat jäämään lahdelle ankkuriin. Tuntui oudolta olla täyteen ahdetussa satamassa Ruotsin puoleisten lähes autioiden satamien
Jälkeen. Muistutus paluusta kotimaanpuolelle tuli satamakonttorissa, kun laiturimaksun sähköllä oli 30 euroa, Ruotsin puolella totutun 10-20 euron sijaan. https://youtu.be/qlols9CA6cA
Maarianhaminan länsisatama oli seuraava etappimme. Pohjanlahden kierroksen jälkeen Ålandin tutut satamat tuntuivat jo kotivesiltä. Muistui mieleen kun ensimmäistä kertaa n 25 vuotta sitten uskalsimme avomerta uhmaten seilata Maarianhamin länsisatamasta Eckeröhön. Silloin vähäisellä kokemuksella se tuntui jo huimalta avomerimatkalta! Nyt kun kokemusta on vuosien saatossa karttunut ja luottamus veneeseen on kohdillaan iso merikään ei enää tunnu pelottavalta ja itämeri tuntuu pieneltä. Toki kunnioitus merta kohtaan ja terve pelko säiden suhteen on tallella. Meren kanssa ei leikitä, se on armoton!
https://youtu.be/F7lF1J_ha8I
Länsisatamasta seilasimme Vargatan kautta Seglingeen https://youtu.be/nNzNeQqiaJU Maailman parhaan Seglingen savusiian maku suussa muistona jatkoimme Lappoon ja sitten saaristomeren suosikkipaikkaamme oman pursiseuran saunamökille Kihdin laidalle.
https://youtu.be/m2pzT5suntc Kihtisäpissä viihdyimmekin useamman päivän tuttujen veneiden seurassa. Ylimääräistä aikaa oli jäänyt, sillä tuulenpitopäiviksi varatut satamapäivät oli jääneet suotuisten kelien takia käyttämättä.
Kävin vaihtamassa gasteja Saviletossa, sillä Kirsin piti lähteä töihin. Tyttäremme Janica kaverinsa Annan kanssa tuli seilaamaan kanssani viideksi päiväksi. Tyttöjä onnisti sillä kelit olivat kesän parhaimpia ja tuulet suotuisia. Tytöt halusivat ensimmäiseksi Kihtisäpin kuuluisaan saunaan. Sieltä jatkoimme Lootholmaan, jossa en ollutkaan pariin vuosikymmeneen tullut poikenneeksi. https://youtu.be/m2pzT5suntc
Helenan kainalosta jatkoimme yhteen suosikkipaikkaamme, Katanpäähän, jossa oli ihan pakko kiertää koirien kanssa tykkitiet ja käydä tähystystornissa. Kävimme myös pikavisiitillä Isokarin majakkasaarella ja tytöt kävivät majakassakin. Sieltä jatkoimme toiselle pursiseuran saunamökille UKIn edustalla, jossa koimme laiturissa melkoisen ukkosmyräkän. https://youtu.be/R7DZoaKrERY
Uudessakaupungissa vaihdoin taas kaksi kaksivitosta tyttöä takasin yhteen viisikymppiseen tyttöön, todettuani että vanhassa vara parempi. Jatkoimme siis Kirsin kanssa kotia kohden ”oikaisemalla” vielä kerran Kirsin suosikin, Katanpään kautta. Kovimman kelin kohtasimme melkein kotivesillä, kun matkalla Katanpäästä kohti Pyhämaan Ristikaria, tuuli nousi 14 m/s ja puuskat ujelsivat 17 m/s. Onneksi meillä oli taas sivumyötäinen tuuli, sillä vaikka olimme osittain ulkokarien suojassa, parimetrinen aallokko pisti ruorimiehen tai –naisen veivaamaan ruoriratasta ihan tosissaan. https://youtu.be/TkxuuHny3qg
Vielä 25 mailin seilaus ohi Rauman ja olimme kotisatamassa Luvian Laitakarin perinnevenesatamassa.
Yhteenveto
Kotiin siis saavuimme 6.8 reilun 6 viikon reissun jälkeen. Maileja kierroksesta kertyi 735 Nm Konetunteja tuli 86 h. Se tarkoittaa että arviolta puolet matkasta on taitettu purjeilla.
Höga Kusten ylitti odotuksemme kovasta ennakkomaineestaan huolimatta. Ehdottomasti käymisen arvoinen paikka. Jos mahdollista siellä kannattaisi viettää enemmän kuin tuo meidän 2 viikkoa, mutta toisaalta siinä ajassa näkee jo tosi paljon ja ihmismieli pystyy ottamaan vastaan vain tietyn kiintiön kauneutta, ennen kuin kauneinkin maisema alkaa näyttämään tylsältä.
Nortti
Tietoja Ottilianasta:
S/Y Ottiliana on vuonna 2003 valmistunut SuurScylla. Se on Björn ”Nalle” Nybergin viimeinen Scylla-design ja se on rakennettu Luvialla Sådön veistämöllä suomalaisesta männystä, mahongista ja teakista. Veneen mitat: runkopituus 10.60, kokonaispituus 12.60, vesilinja 8,45, leveys 3,50, syväys 1,60, Masto 14,3 m, uppouma n 7,0 tn. Veneessä on kutteririki, perä- ja ohjailuhytti sekä nykyaikaiset matkaveneen mukavuudet perinteisistä muodoista ja rakennustekniikasta huolimatta. https://youtu.be/It7VObIxe5Q
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 2173
- Liittynyt: 12.03.2005 16:31
Re: Scylla Ottiliana
Varmaan tosi hieno reissu!
Käy kateeksi tuollainen järjestelykyky, että saa noin pitkän ajanjakson vapaaksi, ei ole onnistunut meikäläiseltä (vielä)vaikka olen eläkkeellä. 8\
Kulkepa vene hyvin, viimeisellä videolla pelkät keulapurjeet ja näytössä 8,5kn.
Käy kateeksi tuollainen järjestelykyky, että saa noin pitkän ajanjakson vapaaksi, ei ole onnistunut meikäläiseltä (vielä)vaikka olen eläkkeellä. 8\
Kulkepa vene hyvin, viimeisellä videolla pelkät keulapurjeet ja näytössä 8,5kn.
-
- Viestit: 2756
- Liittynyt: 23.04.2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Scylla Ottiliana
Moro
Koko tarina helposti luettavassa muodossa Facen muistioissa.
Tekstiä elävöittämässä kuvia.
https://www.facebook.com/notes/sy-ottil ... 517741328/
Mitä mieltä olette tällaisesta esitystavasta?
Toimiiko nuo YouTubeen johtavat videolinkit?
Matille: Kulkeehan se kun puuskaa 16 m/s. huiput oli päälle 10 knoppia!
Nortti
Koko tarina helposti luettavassa muodossa Facen muistioissa.
Tekstiä elävöittämässä kuvia.
https://www.facebook.com/notes/sy-ottil ... 517741328/
Mitä mieltä olette tällaisesta esitystavasta?
Toimiiko nuo YouTubeen johtavat videolinkit?
Matille: Kulkeehan se kun puuskaa 16 m/s. huiput oli päälle 10 knoppia!
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 2173
- Liittynyt: 12.03.2005 16:31
Re: Scylla Ottiliana
Naamakirjan kertomus on hyvä ja linkit toimivat.
"Perässäkulkijoille" olisi avuksi jos olisi vielä kuvia satamien sisäänmenoista/ilmakuva satamasta, etenkin sellaisista (Prästgrundet) joita on pitänyt mennessä arvuutella.
Kuva luonnossa sekä plotterin näytöstä lisättynä selventävällä tekstillä/nuolella/viivalla.
Tosin em voinee löytää satamakirjoista???
Teillä tais olla hankittuna jonkinlainen satamakirja(kuva navigaattorista) ??
Joo tarkemmin asiaa ajateltuna, Otttilia on 1,5m pidempi omaani, joten runkonopeuskin on suurempi ja takiloissa on suurehko ero .
Kahvelikutteri on isopurjepainotteinen, keulapurjeet ovat pienet joten on selvää, että Mary III tarvii isonpurjeen (reivattuna) kovemmassakin tuulessa päästäkseen yli 8kn.
"Perässäkulkijoille" olisi avuksi jos olisi vielä kuvia satamien sisäänmenoista/ilmakuva satamasta, etenkin sellaisista (Prästgrundet) joita on pitänyt mennessä arvuutella.
Kuva luonnossa sekä plotterin näytöstä lisättynä selventävällä tekstillä/nuolella/viivalla.
Tosin em voinee löytää satamakirjoista???
Teillä tais olla hankittuna jonkinlainen satamakirja(kuva navigaattorista) ??
Joo tarkemmin asiaa ajateltuna, Otttilia on 1,5m pidempi omaani, joten runkonopeuskin on suurempi ja takiloissa on suurehko ero .
Kahvelikutteri on isopurjepainotteinen, keulapurjeet ovat pienet joten on selvää, että Mary III tarvii isonpurjeen (reivattuna) kovemmassakin tuulessa päästäkseen yli 8kn.
-
- Viestit: 2756
- Liittynyt: 23.04.2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Scylla Ottiliana
Moro
Meillä oli tämä satamakirja: https://www.merikartat.fi/norrlandskust ... randa.html
Se on todella hyvä pääosin. Aivan kaikista satamista ei vain ollut oikein selkeitä ajo-ohjeita tai selventävää kuvaa.
Mulla oli drone mukana reissussa, mutta sitä ei uskalla sateella tai kovalla tuulella lennättää, niin aika vähän tuli kuvattua.
Muutenkin arastelen lentää, kun olen pari kertaa meinannut torpata kopterin ja se on aika kallis vekotin.
Otin noita päivämatkojen kuvakaappauksia tietokoneen ruudulta ja ipadilta.
Tässä Prästgrundet: Tässä näkyy että ko Open CPN-kartta ei ole noin suurella suurennuksella aivan paikkansapitävä tai sitten ruoppaus on siirtänyt rännin paikkaa vanhempaan kartta-aineistoon nähden?
Kuten kuvasta näkyy sisäänajoränni ei ollut kuin n 10 metriä leveä, kun tuossa kartalla mitattuna se on 25 m leveä, mutta tuo kartta-aineisto onkin laivojen käyttöön tarkoitettu, joten siinä ei ole panostettu huvivenesatamien tarkkuuteen. No eipä se kartta-aineisto missään sovelluksessa yli-zoomauksella sen tarkempaa näytä olevan: Paperikartallahanhan (1:50 000 tai 1:25 000) tuo on niin pieni ränni että sitä ei voi piirtää kuin yhdellä viivalla.
Meidän vesilinjapituus on 8,45 ja sehän on se, mikä määrää runkonopeuden. Scyllassa kun on tuota perä- ja keulaylitystä jonkinkin verran. Mikä Mary III:n vesilinjan pituus on?
Meillä on vähän perinteiseen kutteririkiin poikkeava sailplan kun tuo klyyvaripurje onkin leikattu, kuten nykyaikainen Genovalainen. Saaristossa kun pääosin seilataan ja siellä Scyllat yleensä kärsii alikrikauksestaan. Vieläkin välillä toivoo lisää voimaa purjeisiin.
Nortti
Meillä oli tämä satamakirja: https://www.merikartat.fi/norrlandskust ... randa.html
Se on todella hyvä pääosin. Aivan kaikista satamista ei vain ollut oikein selkeitä ajo-ohjeita tai selventävää kuvaa.
Mulla oli drone mukana reissussa, mutta sitä ei uskalla sateella tai kovalla tuulella lennättää, niin aika vähän tuli kuvattua.
Muutenkin arastelen lentää, kun olen pari kertaa meinannut torpata kopterin ja se on aika kallis vekotin.
Otin noita päivämatkojen kuvakaappauksia tietokoneen ruudulta ja ipadilta.
Tässä Prästgrundet: Tässä näkyy että ko Open CPN-kartta ei ole noin suurella suurennuksella aivan paikkansapitävä tai sitten ruoppaus on siirtänyt rännin paikkaa vanhempaan kartta-aineistoon nähden?
Kuten kuvasta näkyy sisäänajoränni ei ollut kuin n 10 metriä leveä, kun tuossa kartalla mitattuna se on 25 m leveä, mutta tuo kartta-aineisto onkin laivojen käyttöön tarkoitettu, joten siinä ei ole panostettu huvivenesatamien tarkkuuteen. No eipä se kartta-aineisto missään sovelluksessa yli-zoomauksella sen tarkempaa näytä olevan: Paperikartallahanhan (1:50 000 tai 1:25 000) tuo on niin pieni ränni että sitä ei voi piirtää kuin yhdellä viivalla.
Meidän vesilinjapituus on 8,45 ja sehän on se, mikä määrää runkonopeuden. Scyllassa kun on tuota perä- ja keulaylitystä jonkinkin verran. Mikä Mary III:n vesilinjan pituus on?
Meillä on vähän perinteiseen kutteririkiin poikkeava sailplan kun tuo klyyvaripurje onkin leikattu, kuten nykyaikainen Genovalainen. Saaristossa kun pääosin seilataan ja siellä Scyllat yleensä kärsii alikrikauksestaan. Vieläkin välillä toivoo lisää voimaa purjeisiin.
Nortti
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 2756
- Liittynyt: 23.04.2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Scylla Ottiliana
Moro
Tämä kesä on ollut ennätyksellisen hyvä meille veneilyn kannalta:
n 800 Nm seilattu omalla veneellä (1400 Nm yhteensä tänä vuonna)
57 yötä nukuttu veneessä tähän mennessä. (+10 kaverin veneessä)
Kelitkin on olleet suosiolliset: Sadevarusteita ei ole turhaan tarvinnut kaapissa roikottaa ja lämpökerrastokin on päässyt käyttöön.
Kohtapuoleen pitää nostaa paatti talviteloille, niin saa taas aloittaa "keväkunnostuksen" ja ruveta haaveilemaan seuraavasta kesästä.
Nortti
Tämä kesä on ollut ennätyksellisen hyvä meille veneilyn kannalta:
n 800 Nm seilattu omalla veneellä (1400 Nm yhteensä tänä vuonna)
57 yötä nukuttu veneessä tähän mennessä. (+10 kaverin veneessä)
Kelitkin on olleet suosiolliset: Sadevarusteita ei ole turhaan tarvinnut kaapissa roikottaa ja lämpökerrastokin on päässyt käyttöön.
Kohtapuoleen pitää nostaa paatti talviteloille, niin saa taas aloittaa "keväkunnostuksen" ja ruveta haaveilemaan seuraavasta kesästä.
Nortti
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 2756
- Liittynyt: 23.04.2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Scylla Ottiliana
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 2756
- Liittynyt: 23.04.2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Scylla Ottiliana
Moro
Sattusko joku tietämään mistä saisi Double Jaw Toggleja?
Tällasia 8 mm tapilla: Tarkastelin kettingistä tehtyjä vatustaageja ja huomasin tollasen, yks lenkki oli auki hitsauksestaan.
Aika voima ollut kun on repinyt sen auki, joten tarkkana saa olla.
Pahimmassa tapauksessa jos alavatustaagi pettää kovassa kelissä, niin se voi johtaa maston alastuloon kun ensin puksprööti katkeaa ja sitten pettää keulastaagi jne. Nortti
Sattusko joku tietämään mistä saisi Double Jaw Toggleja?
Tällasia 8 mm tapilla: Tarkastelin kettingistä tehtyjä vatustaageja ja huomasin tollasen, yks lenkki oli auki hitsauksestaan.
Aika voima ollut kun on repinyt sen auki, joten tarkkana saa olla.
Pahimmassa tapauksessa jos alavatustaagi pettää kovassa kelissä, niin se voi johtaa maston alastuloon kun ensin puksprööti katkeaa ja sitten pettää keulastaagi jne. Nortti
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 2173
- Liittynyt: 12.03.2005 16:31
Re: Scylla Ottiliana
Ainakin tuolla näkyy olevan; http://www.toplicht.de/en/shop/takelage ... -edelstahl
Olisko jossain nojannut laituriin kun on ketjun lenkki auennut???
Jostain lukenut (mahd. woodenboat-lehti), että ei välttämättä ole hyvä asia hankkia rosteri ankkuriketjua, ovat katkeilleet yllättäen.
Olisko jossain nojannut laituriin kun on ketjun lenkki auennut???
Jostain lukenut (mahd. woodenboat-lehti), että ei välttämättä ole hyvä asia hankkia rosteri ankkuriketjua, ovat katkeilleet yllättäen.
-
- Viestit: 2756
- Liittynyt: 23.04.2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Scylla Ottiliana
Moro Matti
Joo, löysin jo itekkin ton Toplictin (kun vaan ensin muistin firman nimen).
Mistäs sulla on vatustaagit tehty?
Vois tietenkin teettää pujeneulomossa vaijerista swaged päätteillä tai vois tehdä ite swageles päätteillä...
Nortti
PS. löysitkö sadeasua?
Joo, löysin jo itekkin ton Toplictin (kun vaan ensin muistin firman nimen).
Mistäs sulla on vatustaagit tehty?
Vois tietenkin teettää pujeneulomossa vaijerista swaged päätteillä tai vois tehdä ite swageles päätteillä...
Nortti
PS. löysitkö sadeasua?
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 2173
- Liittynyt: 12.03.2005 16:31
Re: Scylla Ottiliana
Haponkestävästä vaijerista olen pleissannut.
Ei ole vielä hankittu.
Kävin sovittamassa Jollaksessa (sinnepäin on usein muutakin asiaa) Marinepool Aukland-asua, ollee halvimmasta päästä, kuitenkin 20000 vedenpito ja 15000 hengittävyys.
Se järkytys hinnoista johtunee syystä, että ostan lähes kaikki toppa yms takit -50-70% alennuksesta, mulla kun ei haittaa vaikka on viimevuoden mallia.
Sattui silmään tuossa lauantaina miesten toppatakin (candian goose) hintalappu= 925€ joten eihän ne purjehdusasut olekkaan niin mahdottomissa hinnoissa.
Ei ole vielä hankittu.
Kävin sovittamassa Jollaksessa (sinnepäin on usein muutakin asiaa) Marinepool Aukland-asua, ollee halvimmasta päästä, kuitenkin 20000 vedenpito ja 15000 hengittävyys.
Se järkytys hinnoista johtunee syystä, että ostan lähes kaikki toppa yms takit -50-70% alennuksesta, mulla kun ei haittaa vaikka on viimevuoden mallia.
Sattui silmään tuossa lauantaina miesten toppatakin (candian goose) hintalappu= 925€ joten eihän ne purjehdusasut olekkaan niin mahdottomissa hinnoissa.
-
- Viestit: 2756
- Liittynyt: 23.04.2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Scylla Ottiliana
Moro
"Kevät"kunnostus aloitettu!
Pilssin pesu suoritettu ja samalla parantelin pilssipumppujen asennusta.
Pilssipumpun asennusrauta silvuplee:
https://youtu.be/R0szrEJPVdk
Nortti
"Kevät"kunnostus aloitettu!
Pilssin pesu suoritettu ja samalla parantelin pilssipumppujen asennusta.
Pilssipumpun asennusrauta silvuplee:
https://youtu.be/R0szrEJPVdk
Nortti
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 271
- Liittynyt: 15.03.2009 20:45
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Scylla Ottiliana
Fiksu idea kyllä purjeveneisiin. Omassa meriläisessä pääsee hiukan helpommin nuo putsamaan.
-
- Viestit: 2756
- Liittynyt: 23.04.2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Scylla Ottiliana
Moro
Ottilianassa on suhteellisen syvä pilssi ja pumput sijaitsee pilssin perällä kölin takaosassa sillä se on syvin kohta. Lisähaastetta tuo se että pumput ovat vielä koneen takana osittain merivaihteen, akselin ja pakoputken äänenvaimentimen alla.
Tietenkin silloin kun pumppu lakkaa toimimasta (keväällä laskun jälkeen) pilssissä on vettä ja pumpun puhdistus tai vaihto pitää tehdä kädet kyynärpäitä myöten kylmässä vedessä. Tuo helppo irrotus ja asennus saattaa olla kiiteltävä asia silloin.
Nortti
Ottilianassa on suhteellisen syvä pilssi ja pumput sijaitsee pilssin perällä kölin takaosassa sillä se on syvin kohta. Lisähaastetta tuo se että pumput ovat vielä koneen takana osittain merivaihteen, akselin ja pakoputken äänenvaimentimen alla.
Tietenkin silloin kun pumppu lakkaa toimimasta (keväällä laskun jälkeen) pilssissä on vettä ja pumpun puhdistus tai vaihto pitää tehdä kädet kyynärpäitä myöten kylmässä vedessä. Tuo helppo irrotus ja asennus saattaa olla kiiteltävä asia silloin.
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 2756
- Liittynyt: 23.04.2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Scylla Ottiliana
Moro
Huomio Scylla-purjehtijat ja muut, joilla on puksprööti tuettu kettinkisillä vatustaageilla!
Tarkastakaapa ne kettingit, sakkelit ja togglet.
Mulla oli käynyt näin: Tuo on hitsattua rosteri kettinkiä, tuo yksi lenkki oli auennut hitsaussaumasta ja näyttäisi että siellä saumassa on muhinut ruoste aika pitkään! Tämä onneksi oli sivuttain tukeva vatustaagi, joten se ei ole niin kriittinen.
Jos alakettinki pettäisi kovassa kelissä se voisi johtaa jopa pukspröötin katkeamiseen ja maston kaatumiseen.
Viime kesänä kohdattiin aika koviakin kelejä, joten luojan lykky kaikki kesti.
Nortti
Huomio Scylla-purjehtijat ja muut, joilla on puksprööti tuettu kettinkisillä vatustaageilla!
Tarkastakaapa ne kettingit, sakkelit ja togglet.
Mulla oli käynyt näin: Tuo on hitsattua rosteri kettinkiä, tuo yksi lenkki oli auennut hitsaussaumasta ja näyttäisi että siellä saumassa on muhinut ruoste aika pitkään! Tämä onneksi oli sivuttain tukeva vatustaagi, joten se ei ole niin kriittinen.
Jos alakettinki pettäisi kovassa kelissä se voisi johtaa jopa pukspröötin katkeamiseen ja maston kaatumiseen.
Viime kesänä kohdattiin aika koviakin kelejä, joten luojan lykky kaikki kesti.
Nortti
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing