Scylla Ottiliana

Käyttäjien kotisivuja, kunnostuskertomuksia ja projektipäiväkirjoja veneistä sekä linkkivinkkejä.
Vastaa Viestiin
Avatar
riskila
Viestit: 144
Liittynyt: 10.12.2005 21:56
Paikkakunta: Eurajoki

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja riskila » 17.08.2016 20:39

Hei.
Mastolle kannattaa todella tehdä tukeva pukki, joka ei haittaa veneessä liikuskelua. Jos masto on paljon venettä pitempi, niin siitä voi tulla kanavilla lisää ongelmia. Nostureita löytyy yleisimmistä lähtö- ja tulopaikoista. Toinen mahdollisuus on maston kuljetuspalvelu maanteitse. Se toimii ainakin välillä Le Havre - Port Sain Luis.

Matkamme kesti 13 kk; menomatka 4 kk; Maltalla 5 kk ja paluumatka 4 kk. Menomatkasta olimme kanavilla noin 1,5 kk. Saksassa ja Hollannissa kanavat ovat ilmaisia ja Ranskassa maksullisia. Veneemme syväys oli noin 1,6 m ja ehdoton maksimi on 1,8 m. Mekään emme päässeet Borgongen-kanavalle syväyksemme vuoksi.

Petronellan omisti Pentti Piisi ja se oli mukana tuossa kuuluisassa Gävlen-matkassa. Olis siinä silloin gastina. Meriheili on saman tyyppinen pursi ja oli minun omistuksessa 1997-2015.

Purjehdus Välimerellä ei ole aina niin auvoisaa, kuin matkailuesitteessä. En ole itse purjehtinut Kreikassa, mutta Schidt on luettu kannesta kanteen ja siitä pari huomiota. Tuulella on kaksi asentoa joko liikaa ( Melttemi ) tai täys tyven. Saarten välimatkat ovat pitkät eikä ne kuulemma anna suojaa edes suojan puolella. Muualla Välimerellä ei ole juurikaan saaria eikä luonnonsatamia ja ainoa mahdollisuus on käyttää maksullisia "marinoita".

Nykyinen maailmanpoliittinen tilanne rikkoo entisestään idyllistä kuvaa purjehtijan paratiisista. Itse en nyt suunnittelisi lähteväni ainakaan Turkkiin enkä Afrikkaan.

Ville

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja Northling » 18.08.2016 10:06

Moro Ville

Kiitos taas vastauksista , arvokasta tietoa!

Meillä on syväys n.1,6 (ehkä jopa vähän alle) eli se olisi kyllä kanaville sopiva. Kaveri oli 1,8 syväyksellä kuulemma aika monasti kiinni mudassa kanavareissullaan.
Meillä on lakattu puumasto, jota en mielellään antaisi rahtarin kyytiin. Onneksi se ei ylitä veneen mittaa kovin paljoa; masto on n. 13,5 ja vene 12,5 m

Tuo meltemi on tuttu kreikan ja Turkin charter reissuilta. Myös Yöllä saattaa puhaltaa vuorilta kovaa ja ankkurissa pitää olla "hereillä"
Unohdin mainita että Kroatiassakin on tullut viikko seilattua ja siellä on tosi mahtava saaristo, vanhaa kulttuuria ja mielenkiintoisia paikkoja; saarissa on pikku kaupunkeja ja kyliä vaikka kuinka paljon.
Kroatiassa yllätti marinoiden kovat satamamaksut, jotka olivat keskimäärin 70 e/vrk muutama vuosi takaisin. Ankkuripaikkoja löytyy sieltä jonkin verran, mutta parhaissa suojalahdissa on jo kylä ja Marina. Siellä on eletty meren ehdoilla jo tuhansia vuosia, joten saarten kylät ja satamat ovat aina siellä missä on turvallista

Maailman tilanteet muuttuvat ja tämä tilanne, mikä nyt on, voi olla aivan toinen, sitten kun meikäläisen reissu toteutuisi (jos koskaan toteutuukaan).

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

MÖsteri
Viestit: 1229
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 19.08.2016 15:06

Moi,

Matkahaaveista haavematkoja :)

Ootko käynyt jo Ruotsin kanavilla? Göta kanal on yhden reissun väärtti ehdottomasti. Joskaan en ole aikuisiällä käynyt, niin on jäänyt teini-iän reissusta hyvin mieleen. Oltiin faijan kanssa Terhi520-veneellä kahtena kesänä, 1994 ja -95. -95 piti mennä eteläisen Ruotsin ympäri, mutta juututtiin Göteborgin alapuolelle Bua -nimiseen kylään tuulta pitämään. Tultiin sitten kanavia pitkin takaisinkin. Viisi viikkoa oltiin matkassa.

Olenpa aina silloin tällöin mittaillut, että millainen takominen Chouanilla olisi Memiin saakka, josta kanava alkaa. Kuuden ja puolen solmun vauhdilla siinä on aika junttaaminen.. Päästäisiin ensin edes Tukholmaan saakka jonain kesänä.

Mitä muistuu mieleen kokemuksia kanavalta, niin purjehtijat mastoineen olivat aina sulutus- ja silta-aikataulujen orjia. Me päästiin monta kertaa hard-topparillamme sujahtamaan siltojen ali. Pieni vene oli myös mielettömän kätevä slussata kahteen pekkaan. Silloin myös oppi sen, että reissulla on kivampi osata paikallista kieltä. Yläasteelaisena ei vielä tohtinut avata suutaan kouluruotsilla, vaikka sittemmin (ehkä noiden kipinöiden myötä) on kakskieli tarttunutkin.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja Northling » 19.08.2016 16:55

Moro

En ole käynyt niilläkään kanavilla, se on aina tämä hankaluus kun on vain 4 viikkoa kesälomaa niin siinä ei uskalla kauhean pitkälle lähteä, että ehtii varmasti takas töihin... Mutta kyllä nekin mielessä on ollut. Oon tässä selvitellyt kokemuksia muilta purjehtijoilta kanavasulutuksesta ja se sisältää meidän tyyppisellä veneellä tiettyjä riskejä. Ulkopuolinen peräsin ja pitkä puksprööti ovat virtaavissa sulutuksissa alttiita tapaturmille samoin kuin kaadettu masto!

Kyllä harmittais jos ilman omaa syytä kesken matkan joku proomu repisi sulutuksessa peräsimen paskaksi ja matka tyssäisi siihen!

No, suunnitellaan ja haaveillaan.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja Northling » 17.09.2016 18:39

Moro

Se olis tää aika vuodesta:
https://www.facebook.com/Ottiliana/videos

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja Northling » 17.09.2016 21:09

Moro

Säpissäkin on tullut käytyä.
https://youtu.be/XxYWWRI-y5s

Purjeveneellä sikäli haastava kohde, että satamalahti on matala ja kivinen. Lisäksi sinne ei passaa mennä pikkasenkin kovemmalla lännestä-koilliseen tuulella. Matalampikulkuisilla moottoripaateilla pääseen möljän sisäpuolelle suojaan, mutta purjeveneellä pitää jäädä laiturin ulkopuolelle. Jos nousee luoteen-puoleinen tuuli niin on aika paha paikka olla, kun avomereltä puskee aallot lahdensuppiloon. Voi olla myös vaikea päästä ulos jos keli nousee.

Mutta ehdottomasti vierailun arvoinen mufloneineen ja kaikkineen!

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja Northling » 24.09.2016 17:21

Moro

Nonni, taas olis kesä ohi. Ottiliana nostettiin eilen ja siirrettiin omaan venesuuliin.
Hän olisi nyt siellä pestynä ja tunkattuna jaloille. Nyt voisi vielä siivota sisätilat ja sitten aloittaa kevätkunnostuksen :))
https://youtu.be/s4x8oeiM-sU

Maileja kesän mittaan kertyi n 530 Nm ja konetunteja 75 h
Vene laskettiin 18.5 ja nostettiin 23.9
Yöpymisiä veneessä tuli kesän mittaan 44.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja Northling » 15.10.2016 19:01

Moro

Kuvasimpa tällaisenkin lyhyen pätkän:
Syyssiivous:
https://youtu.be/VbyAhsS39Aw

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja Northling » 17.10.2016 11:16

Moro

Lisäyksenä tuohon syyssiivous videoon pitää mainita että moottorista on öljyt ja suodattimet vaihdettu jo veneen ollessa vedessä,kun koneen sai käytettyä lämpimäksi. Impellerin vaihdan jossain vaiheessa, se on viimeksi vaihdettu kolme kautta sitten. Pakoputkesta ja merivesi kierrosta pöräytän vain suuremmat vedet pois, se ei vaadi mitään glykoli vaihtoja, koska vene on lämpimässä talven.

Lisäksi tyhjennän kaikki ruokakaapit, kirjat, lehdet yms. Viimeksi vielä pyyhitään pinnat klorinvedellä. Erityisen huolellisesti pitää pestä pentterin ympäristö sillä siellä aina kesänmittaan rasva roiskuu ja se on homeille herkkua.

Ilmatiiviisiin muovirasioihin pakatut hätäapuvarusteen yms. olen sälyttänyt paatissa talven yli.

Hallissa on talvella +10 C lämmintä ja kostuttimilla pidän ilmankosteuden +50%:ssa.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja Northling » 27.10.2016 18:26

Moro

Askartelin uuden työkalun teakkannen saumaurien reunojen hiontaa varten.
https://youtu.be/_vsBfP3PcrQ

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 30.10.2016 0:20

Katselin tuota Sinun loputonta uurastamistasi you tubesta. Nostan hattua työskentelyllesi ja näistä filmin pätkistä "opetusmielessä". Nyt en kuitenkaan pitänyt laahaavasta taustamusiikista, mutta onneksi veneesi nosto- ja lasku tuben välissä oli vanhaa kunnon mustalaismusiikkia kolmisormi Django Reinhardilta. Edesmennyt mustalaissvingin taitaja sai minut jälleen kerran hyvälle tuulelle, vaikkakin meinasit tuben taustamusiikillasi muuten hyvän juttusi minun makuuni pilatakin. Oliko jotenkin sattumaa, että Djangon musiikkia oli valikoitunut noiden sinun syksyisen ja keväisen puuhasi väliin. Sattumaa tai ei, Django Reinhardtia kannattaa kuunnella vähän enemmänkin. Varsinkin "Mustat silmät" äänitys
New Yorkissa vähän suuremmalla poppoolla on kaikkine sooloineen maukas esitys.
Donna 28 :))
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja Northling » 30.10.2016 12:05

Tsot Tsot Donna 28

Käytän taustamusiikkina videoissani poikani säveltämää, sanoittamaa ja sovittamaa musiikkia, jota hänen bändinsä Kabul esittää. Kabulilla on julkaistu 1 CD, joka on omakustanne (eli meidän kustantama) ja meillä on siihen käyttöoikeus. Olen poikani musiikista erittäin ylpeä edelleen. Bändi on jo hajonnut ja pojallani on uudet viritykset musiikin saralla, ehkä sitä kuullaan joskus tulevaisuudessa? Hän on edelleen kehittynyt huimasti laulajana ja kitaristina. Mielestäni hänen musiikkinsa on upeaa!

Olen tietenkin jäävi, mutta omaansa pitää kehua ja puolustaa. Totta että maailmalla on paljon hienoja artisteja, kunnioitan ja arvosta kuitenkin erittäin paljon kotimaisia "indie" artisteja jotka ITSE tekevät musiikkinsa olemattomilla resursseilla pelkästä soittamisen palosta ilman toivoa sen kummemmasta menestyksestä (breakkaamisesta niinkuin nykyään sanotaan)

https://soundcloud.com/kabul-band/sets/ ... t-picassos

Jos joku muuten haluaa tukea näitä nuoria muusikoita ja musiikin tuottamista Kabulin Breakfast at Picasso's CD:tä on minulla edelleen myynnissä 10 e/kpl

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja Northling » 04.11.2016 21:47

Moro

Kolmen tunnin editointi aherruksen tuloksena syntyi liian suuresta materiaalimäärästä tällainen 7:30 minuuttinen video Teak-kannen kunnostuksesta.
Olkaapa hyvä:
https://youtu.be/abFJwA4XQUs

Nortti

PS laitoin vaihteeksi jotain muuta musiikkia ja heti lävähti esityskielto, koska oikeudet musiikkiin oli muilla, joten jouduin poistamaan alkuperäisen äänniraidan :P
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja Northling » 26.11.2016 19:14

Moro

Jatko-osa kannen kunnostukseen.
Testissä Boracol niminen kannen käsittelyaine. Lopullinen tulos nähtäneen vasta ensi kesänä!
Alunperin teollisuuden käyttöön tarkoitettu homeenesto/poistoaine, joka on havaittu erinomaiseksi teakkannen hoitoaineeksi.

https://youtu.be/aql55GD-ErU

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja Northling » 29.11.2016 21:03

Moro

Askartelua
https://youtu.be/O-aIipYl7TU

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Vastaa Viestiin