Moro
Joo, just se on idea, että talven jälkeen ei vuotaisi. Ottilianassa on rakennettaessa saumat tiivistetty PU-massalla, joka sitten on pellavaöljystä pehmennyt. Talvella kun vene kuivuu ja seisoo kölillään niin limisaumat aukeavat ja ottaa jonkin aikaa ennekuin tiivistyy. Tein homman n 8 vuotta sitten ekakerran ja ilman vuotoja on siitä lähtien pärjätty. Nyt pohjan kyllästyksen ja maalien uusimisen yhteydessä oli helppo korjata auenneet saumat.
HUOM! venettä ei kannata korjata jos se ei ole rikki. Eli jos saumat eivät vuoda, niin kannattaa luottaa siihen alkuperäiseen systeemiin!
Huom 290 DC myynti loppuu. Ja viimeinen erä kun sain sitä oli liian juoksevaa, ei tahtonut pysyä pohjan saumoissa. Joten vaihdoin 291i:hin joka on ei niin valuvaaa tavaraa. Primerinä käytin Sika Primer näkyy videossa 3:00 min kohdalla.
https://www.youtube.com/watch?v=K_LrI8SPBOc
Mä tein tuon vasta kyllästyksen jälkeen, ettei PÖ pehmittäisi Pu-massaa liikaa. Tulevaisuudessa kun taas keväisin kyllästelen venettä sisältä, niin se kyllä vähän pehmenee.
Se vaan kannattaa huolehtia ettei uran pinnat ole öljyset, muuten massa ei ota kiinni vaikka laittais primeriä
Mä tein tällaset urat tuonne limiin:
https://www.youtube.com/watch?v=lOFHlBfaGQI
Tässä pari hyvää klippiä mitä voi vesillä tapahtuu ja kannattaa miettiä että miten sitten toimitaan!
Jos vene pyörähtää ympäri. Miettikää miten omassa veneessä tavarat on kiinnitetty. Putoaako akut niskaan yms.
https://youtu.be/1mhCYcztA8E?list=PLkYj ... QhNa2jRAYw
Ja kun masto katkeaa, mitä sitten tehdään. Onko kunnon rikityökalut mukana, että saa pohjaa takovan maston irti!
Mulla on kerran masto kaatunut Sulkaveneestä, kun sinkitty vantti oli ruostunut sisältä. Kyllä se on pienemmässäkin veneessä aika pelottava rysäys!
https://youtu.be/d-jqwkNXMIY
Hätärikaus:
https://youtu.be/64l29uncetY?list=PLKUg ... sjD6XMdY7a
Entäs sitten jos vene vuotaa rajusti, mitäs sitten tehdään:
https://youtu.be/bRhcXBtmPQs?list=PLKUg ... sjD6XMdY7a
Nortti