Sauna

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
merisusi
Viestit: 77
Liittynyt: 02.08.2009 11:51

Sauna

Viesti Kirjoittaja merisusi » 23.07.2016 1:02

Kuinka monella on sauna veneessä? Olen jo pitkään haaveillut pikku saunan tekoa perähyttiin, se kun on täysin hyödytön koppi meille. Kyseessä 8m kolme kajuuttainen uppouma vene.

Zatiainen
Viestit: 82
Liittynyt: 13.04.2007 17:43

Re: Sauna

Viesti Kirjoittaja Zatiainen » 23.07.2016 17:04

Mielipiteitä on yhtä monta kuin on veneilijöitä.

Kertokaa kuitenkin, mikä on parempaa kuin kesäinen ilta, auringonlasku ja oman veneen saunanikkunasta saat nautiskella saunan lämmöstä.

Ehdottomasti ensimmäinen ISO plus ääni.

Tr
Barlit 30
Norppa 9TK
Northsteel 34
Teräsvene 47

-eihän se nyt puuvene olekaan . . . .

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20.11.2009 21:04
Paikkakunta: Lpr

Re: Sauna

Viesti Kirjoittaja Warjo » 23.07.2016 17:46

Meillä oli paatissa sauna ja mitään parempaa en tiedä kuin saunoa omassa saunassa saaren rannassa.
Saunaan mahtui ylälauteille helposti viisi raavasta miestä ja vähän tiukkaan ahtaen 6-7 henkeä. 8-|
Jos takahytti on tarpeettomana, niin kyllä minä sinne saunan rakentaisin. Pienikin sauna on parempi, kuin ei saunaa laisinkaan :))
Raudassa ei ole raha hukassa...

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Sauna

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 24.07.2016 12:17

Viime viikonloppuna just olin elämäni ekaa kertaa veneessä saunomassa. Oli hieno kokemus. Kiuas oli kaasukäyttöinen. Eli KAASUSAUNA :)

Zatiainen
Viestit: 82
Liittynyt: 13.04.2007 17:43

Re: Sauna

Viesti Kirjoittaja Zatiainen » 24.07.2016 13:33

Teimme veneeseemme täydellisen rempan viime talvena ja samalla vaihtui kiuaskin.
Niinkuin jo mainittu kaasullakin kiukaita lämpiää. Kaasukiukaat taitavat olla vain suhteellisen tyyriitä.
Eikös kiukaita lämpiä melkoisen monella tavalla.
Päädyimme kuitenkin pieneen puukiukaaseen. Sieltä se tunnelma löytyy ja pieni puukiuas lämpiää todella nopsaan ja pienellä puumäärällä. Välillä lapset takovat useamman tunnin uinti / saunasessioita.

Tr
Barlit 30
Norppa 9TK
Northsteel 34
Teräsvene 47

-eihän se nyt puuvene olekaan . . . .

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Sauna

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 25.07.2016 10:27

Tuossa saunassa jossa itse kävin oli itsetehty puukiuas johon oli vain jälkeenpäin laitettu ihan sellanen tavallinen kaasupoltin rinkula palotilaan. Hyvin tuntui toimivan. Eli ei niin kovin kalliskaan ;)

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Sauna

Viesti Kirjoittaja Northling » 25.07.2016 12:38

Moro

Ite en saunaa veneeseen kaipaa. Kun veneessä kesällä on yleensä pikemminkin liian kuumaa ja kosteaa, niin voisin kuvitella että sauna veneessä ei ainakaan näihin helpota? Tietenkin jos on niin suuri vene että saunan ja asuintilojen välissä on vilpola, niin eihän se sitten haittaa. Mutta mielummin saunon rantasaunassa ja pidän veneen kuivana ja viileänä.

Saunan tuuletus, vedenpoisto sekä paloturvallisuus kannattaa hoitaa sitten huolella, ettei tule vahinkoja.

Yhdessä kaverin veneessä, jolla seilattiin huippuvuorille oli sauna ja sen kiuasta voitiin käyttää myös veneen lämmitykseen. Se oli varmasti kätevä ratkaisu niihin olosuhteisiin.

Hyviä löylyjä!

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Blues
Viestit: 36
Liittynyt: 10.08.2015 20:56
Paikkakunta: Ristiina / Puumala

Re: Sauna

Viesti Kirjoittaja Blues » 30.07.2016 12:09

Ja jos ei halua saunaa rakentaa veneeseen, telttasauna on varteenotettava vaihtoehto. Löylyt on varmasti paremmat, kun yhdessäkään veneeseen rakennetussa..
Yksin tuollaisen laittaa puoleen tuntiin lämmityskuntoon ja meillä on kahdet lauteet, eli kuusi henkilöä saunoo kerralla 8]
Ja tilaa se ei vie veneessä juurikaan yhtään.
edit. mulla kulkee kaikki saunakamat perähytin toisella punkalla oman reissukassin lisäksi.

Kuva

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20.11.2009 21:04
Paikkakunta: Lpr

Re: Sauna

Viesti Kirjoittaja Warjo » 30.07.2016 15:40

Blues kirjoitti:Ja jos ei halua saunaa rakentaa veneeseen, telttasauna on varteenotettava vaihtoehto. Löylyt on varmasti paremmat, kun yhdessäkään veneeseen rakennetussa..
Tuohon asiaan esitän jyrkästi eroavan mielipiteen 8|
Kuva meidän entisen veneen saunasta, jossa oli tietenkin maailman parhaat löylyt :))

Kuva
Raudassa ei ole raha hukassa...

Avatar
Blues
Viestit: 36
Liittynyt: 10.08.2015 20:56
Paikkakunta: Ristiina / Puumala

Re: Sauna

Viesti Kirjoittaja Blues » 31.07.2016 19:58

Warjon mielipiteet on helppo muuttaa; ajelet joskus Puumalan / Ristiinan vesille ja tuut kokeilee telttasaunaa ;-)
Itte saunonut monissa venesaunoissa ja rehellisesti täytyy myöntää; hyvät niissä on löylyt, muttei oo vielä telttasaunan voittanutta löytynyt :))

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20.11.2009 21:04
Paikkakunta: Lpr

Re: Sauna

Viesti Kirjoittaja Warjo » 06.08.2016 20:21

Blues kirjoitti:Warjon mielipiteet on helppo muuttaa; ajelet joskus Puumalan / Ristiinan vesille ja tuut kokeilee telttasaunaa ;-)
Itte saunonut monissa venesaunoissa ja rehellisesti täytyy myöntää; hyvät niissä on löylyt, muttei oo vielä telttasaunan voittanutta löytynyt :))
Kun olen jo toista kesää kuivan maan kapteeni, niin en pääse ainankaan vesiteitse paikoille.
Itsekkin olen saunonut telttasaunoissa ja monenlaisessa muussa saunassa, mutta silti tuo oma entinen laivasauna on ollut paras 8-|
Minulla on lupa olla muuttamatta mielipidettä :))
Raudassa ei ole raha hukassa...

Vastaa Viestiin