Vaikka henki menisi

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Vaikka henki menisi

Viesti Kirjoittaja matti » 09.08.2015 9:53

Yleistilanne, mittaus ruudussa on jo lännestä tulevaan toiseen laivaan, lännestä tulevaan tankkeriin, punainen nuoli, oli alkuun sivuutusetäisyys 41m, helpotin vauhtia ja otin oikeaan 20 astetta, niin ohitus meni 0,3nm;
https://db.tt/TgNRKgrj

En heti älynnyt hakea kameraa, tässä tilanne on jo ohi;
https://db.tt/sk5PeX8m

Heti perään toinen yhtä ääliö;
https://db.tt/N8CGKw4I

En jaksa ymmärtää. 8-| 8-|
Älyä ei ilmeisesti voi opettaa??? 8\

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Vaikka henki menisi

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 10.08.2015 9:11

"...konealus väistää purjealusta..." :D :D

Jotenkin vielä ymmärrettävissä, että jossain Kustaanmiekassa tai Ruissalon väylällä voi vilahtaa lähempääkin laivan perää. Mutta että keskellä aavaa merta, missä laivat näkyvät tunteja. Tietty oikeastihan purjehtija säätää purjetta koko ajan, ei siinä ehdi ympärille katsoa...

Tosiasiassa laivat kulkevat aina, ihan aina lujempaa mitä oma vene, ja laivan nopeus yllättää aina. Koskaan ei pidä pelata itseään laivan keulan eteen, vaikka matkaa olisi mukamas "riittävästi". Mikä vain pikkuasia kun sotkee hetkeksi kulun, niin alle jää. Jos on laivan suhteen sellainen olo, että livahdampa tuosta edestä, niin kannattaa aina ensin odottaa 15 min. Yleensä se odotus eliminoi A. tarpeen B. halun kisata laivan kanssa...

:D :D

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Vaikka henki menisi

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 10.08.2015 10:25

Viime kesänä istuin tallinnan laivan etupäässä, kun yht äkkiä reitille ilmestyi puinen purjevene. Vähän vaikea arvioida sieltä sisältä ylhäältä sitä etäisyyttä josta purjevene livahti ohi, mutta ei vamaan kymmentä metriä ollut tilaa. Aika varmasti meni siinä miehistön pöksyt vaihtoon

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Vaikka henki menisi

Viesti Kirjoittaja matti » 10.08.2015 20:31

Tuossa mustikkametässä tuli aateltua, että tuollainen törmäily taitaa olla todella yleistä, vai onko mulla ollut vaan tuuria sattua paikalle;
edellisen kerran kun olin vähän kauempana täältä kaislikosta, heinäkuussa n klo 21 Kotkan kaunissaaren pohjoisp. laivaväylällä tapahtui seuraavaa;
taivas umpipilvessä, tihusadetta, näkyvyys rajottunutta, menin väylän, siis koko väyläalueen yli pohjoispuolelle,viittojen p-puolelle, reilusti ennen kotkasta tulevaa Vekaraa, sillä vauhtia n.9kn, vastaan lännestä tuli, mahdollisesti puurunkoinen, takakoppinen(ikäänkuin vanha troolari, tosin kansirakenne matalampi) jossa masto, jossa ei edes puomia, saati purjeita,ei kulkuvaloja, ei tutkaa, se tuli arvioni mukaan, jos ei väylän keskellä, niin ainakin lähellä 8-| miksi???
Vekara tulee väyläalueen reunan ja keskiväylän välissä, sen takaa tulee lähes valkoinen,(värinsä takia näkyi tihkusateessa vasta just Vekaran takana) en muista laivan nimeä, mutta suurilla kirjaimilla Transfennika kyljessä, vauhtia sillä 22kn, ohittaa Vekaran, em huvialus edessä, joutuu väistämään melko rajusti oikealle, päätellen kallistuksesta. 8-| 8-|
Koko episodin olisi voinut välttää käyttämällä väyläalueen reunaa tai pysyttelemällä pois koko väyläalueelta, noudatan pääsääntöisesti jälkimmäistä.
Samoin ihmetyttää veneilijöiden tarve seikkailla Tallinnan edustalla laivaväylällä vaikka väyläalueen itäpuolelle on merkitty erikseen kotimaan liikennealue tms sanamuoto olikaan kartassa, em on tarkoitettu juurikin huviveneille ja siinä on todellakin riittävästi tilaa!!!

Viime kesänä Tallinnan sataman edustalla ilm. paikallinen, pieni, en tiedä tyyppiä, mahd n 5-6m pitkä avoin pursi, nosti spinaakkerin eteläkakkotuulessa, olin juuri saanut omat ylös ja lähdin kohti länttä Tallink shuttlen perään, joka kiihdyttää heti lähdöstä, em pikkuvene menee viistottain eteen, luulin jo että menee alle, mutta laivan muodostama paineaalto lyö pallopurjeen maston ympäri ja vene pysähtyy kuin seinään, matkaa kylkeen ehkä 10m, eikä mennyt alle 8o
Sama reissu, Emäsalon luona, vastaantuleva moottorivene tulee yli syväväylän aivan pohjoiseen menevän nesteen, täydessä lastissa, olevan tankkerin editse, välimatkaa vähemmän kuin puolet laivan pituudesta.

Minusta kaikilla hitailla, (alle 30kn kulkevilla) veneillä pitää kulussa olla kuin kissa paskalla, vilkuilla vähän väliä myös olan yli, ei sitä koskaan tiedä kuka tulee takaa, on niin monta esimerkkitapausta, että ei ole huomattu.(näkyvyyden ollessa huono, vastavalo, aallokkoa, tuollainen 10m meriläinenkin on melko huonosti havaittava ainakin kulkiessaan sivuaallokkoon)

Noitten valokuvien oton jälkeen tuli vastaan tiukalla kryssillä lakattu kylki komeasti kiillellen Scylla purjeno, olisiko ollut 52? :)) :)) oli ilo katsoa!
luulen, että ei tainnut nousukulma riittää ainakaan Tallinnaan, Prangliin ehkä?

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Vaikka henki menisi

Viesti Kirjoittaja Northling » 10.08.2015 21:39

Moro Matti

Scylla 52 on Saijanna, keskikokoinen Nauvosta.

Ite olen hyvinkin varovainen törmäysten suhteen, pysyttelen mielummin pikkuväylillä ja poissa laivaväyliltä. Kun ylitän laivaväyliä ennakoin niin, että varmasti en joudu tosiaan yllättävänkin nopeasti liikkuvien laivojen eteen.

Aika hyvin voidellut saranat silti täytyy olla niskassa kun välillä täytyy väistellä takaakin lujaa ohi porhaltavia kasvihuoneita (kai tiedätte, niitä valkosia monikerroksisia, missä on flybriget ja sellanen läpinäkyvä muovinen kasvihuone siellä peräpäässä. (Mitä lie Ganjaa kasvattavat niissä???)
Just tänä kesänä molempiin suuntiin Kustavinströömillä sellasia päräytti hävyttömän läheltä ohi vaikka tilaa olisi ollut vaikka vähän kiertääkin. Koitin siinä sitten edeltä aja sivuun, mutta yksi rietas kurvasi perässä, että pääsi oikein läheltä vierestä ohi. Ei sellasen aallot purjeilla paljosti haittaa, mutta kun sattu olemaan taas vastatuuli ströömissä (niinkuin melkein aina) niin koneella ajaessa sellasen 20 metrisen kyntäjän peräaalto muljauttaa ikävästi ja päiväunosia vetelevä Varustamoyhtymämme Hallituksen äänekkäämpi edustaja olisi voinut pudota punkasta. Koitan sellasessa tilanteessa aina ottaa nuo keinotekoiset aallot keula edellä mutta siinä ei oikein ehtinyt...

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Vaikka henki menisi

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 11.08.2015 10:51

Jep, sama koettu! Varustamon hallitus heiluu ja pärisee kun ohi menee pari flybridgeä roikkuplaanissa, ei kiva.

En tiedä, ei kai sitä nyt voi vaatia, että huomioisivat ihan jokaisen keikuttelijan kulun, kai siinä menisi ison veneen ajamisesta loppukin ilo pilalle. Mutta välillä on kyllä melko selviä paikkoja, joissa ihan kaasukahvaa hölläämällä ratkeaisi koko tilanne kaikkien kannalta kätevimmin. Mutta kun ei. Uppoumapaatilla hankalimpia ovat perän takaa tulevat, eli ohittajat, kun niiden aaltoihin ei ehdi tai mahdu kääntämään keulaa millään. Joskus koitan taktikoida ajoissa vähän alta pois, että ehtii sitten taittaa heti ohituksen jälkeen päin peräaaltoa. No, pari kertaa on käynyt, että joku utelias alkaakin seuraamaan, että pääsee vierestä kun on kiva katsoa kaunista puuvenettä, ohi mennään vilkuttaen, hymyillen ja peukkua näyttäen.. Okei, ihan symppistä, silloin ei jaksa valittaa, vain hymyillä keinuvassa veneessä.

Ajettiin Degerbystä kohti Maarianhaminaa Skutträffin aikaan. Siinä mentiin kolme tai hetken neljä puufiskaria nätissä letkassa. Oli hupaisaa, kun ohi paahtoi joku kolmekantinen, niin koko letka teki sellaisen torpedovenelaivue-henkisen 90 asteen käännöksen sivulle, ja takaisin kuin yhdestä käskystä! No, seuraava kun tuli, niin taas sama liike, mutta nyt tuli perässä toinen kolmekantinen flybridge, ja sillähän meni konseptit ihan sekaisin, kun yhtäkkiä edessäon kasa puuveneitä poikittain... Ei tainnut olla ihan mukana samassa pelissä se kaveri. Ei se kumminkaan mikään yllättävä liike pitänyt olla, koska edellinen veto oli jo nähtävissä kaukaa selältä..

Ilmeisesti monelle on aika hankalaa hahmottaa muiden liikkeitä, ja tilanteiden kehittymistä veneiden sekä laivojen liikkuessa toisiinsa nähden. Ja sitten kun on aika tehdä jotain, niin odottaminen tai vauhdin hetkellinen laskeminen on yllättävän vaikeaa. Tai siltä se näyttäisi ulkopuoliselle tarkkailijalle..

Vastaa Viestiin