moottoritehon laskeminen

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Jarmo
Viestit: 129
Liittynyt: 23.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pori

moottoritehon laskeminen

Viesti Kirjoittaja Jarmo » 05.10.2004 10:47

Sanokaapas hyvät ihmiset, kuinka lasketaan uppoamarunkoisen veneen moottorin tehontarve. Ongelma on tällainen, että riittääkö kolmepyttyinen Vikke 10-metriseen fiskariin. Tämmöistä aprikoitiin kaverin kanssa, eikä oikein päästy lopputulokseen. 8-metrisissä olen niitä paljonkin nähnyt, mutta että 10-metrinen???

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 05.10.2004 16:37

Siinäpä kysymys... Laskemalla voidaan ehkä tulla siihe tulokseen että peltikolmonen riittää onhan siinä iskussa ollessa peräti 17 heppaa. Täällä Perämeren alueella on laskeltu runkonopeuteen riittäviä konetehoja iät ja ajat. Jos lähtee siitä että pelkän runkonopeuden saavuttaminen riittää niin täällä niitä on sellaisia yhdistelmiä riittää. Isäukon vanha luotolainen oli varustettu 3 hp:n rautaykkösellä ja se riitti antamaan runkonopeuden. Muuhumpa se ei riittänytkään...
Sormituntumalla sanoisin että koneesi on liian pieni 10 metriseen fiskariin.
Voihan se jonkun 7-8 solmua kulkea kun lasti on kevyt ja myötätuuli sekä namikat kaakossa. Kun sitten on kunnon vastaista keliä niin nopeus putoaa varmaankin 3 solmun tietämille. Joku 35-40 hp sopisi varmasti kuin nenä päähän.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Masa
Viestit: 459
Liittynyt: 22.01.2004 3:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Masa » 06.10.2004 12:57

Minulla on ollut oman veneeni kanssa (9m)
sellainen perstuntuma, että 85hp koneessa olisi puolet liikaa tehoa,
eli Veli-Matin 40hp voisi pitää aika lähelle kutinsa...
"Elämä on laho puuvene, mutta se on minun ikioma laho puuvene..."

Avatar
pelzi
Viestit: 72
Liittynyt: 15.06.2004 11:53
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pelzi » 06.10.2004 15:28

Runkonopeutta mennään täydessä pläkässä jos tehoa on n.3hp/tonni. muuta jos tuulee tai on aaltoa merellä niin voi varmaan kertoa ainakin viidellä. On turvallisempi olo merellä jos ei lopu heti potku koneesta.

kojote
Viestit: 174
Liittynyt: 05.06.2003 14:41
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja kojote » 08.10.2004 10:05

Moottoritehon laskeminen on helppoa!

Säätää sytytyksen vithuralleen niin kyllä tehot laskee! (heh!)

Mulla 7m ja 11hp Wikke kakkonen... riittää kyllä mutta on tosi että varatehot tois vähän psykoloogista omavaraisuutta lisää...

Jos tulee käyntihäiriöitä/ tehohäviötä niin pääsis kuitenkin nilkuttamalla kottipäi!

Avatar
JLN
Viestit: 266
Liittynyt: 10.08.2004 17:02
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JLN » 08.10.2004 15:04

Jarmo, onko kyse samasta veneestä, jota olit toisessa viestissä ( viewtopic.php?t=902 ) myymässä ja se on nyt ilman konetta?

Jos kyseessä tuo, niin sehän on ns. puoliplaanari, joten mielestäni jokin 70hv olisi minimi. Itsellä n. samankokoinen, jossa 80hv ja muutama kymmenen hepoa lisää 80hv -> 120-130hv ei olisi pahitteeksi.

PS: Keltaisessa Pörssissä on myytävänä peruskunnostettu kuutos-traderi. Siinä olis konetta kohtuuhinnalla...
-- puolipuuveneilijä --
http://www.flickr.com/photos/jarnol/

Jarmo
Viestit: 129
Liittynyt: 23.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Jarmo » 09.10.2004 16:15

Terve!
Samasta veneestä on kysymys. Tiedänpä hyvinkin, että veneeseen oikeampi moottoriteho olisi likemmäs 100 hevosta, mutta eräs ostajaehdokas omistaa kolme-pyttyisen vikun ja ajatteli, että ehkä pääsisi semmoisella yhdistelmällä edes runkonopeutta. Nuo asiat, mitä tässä on tullut esiin aallokossa ja tuulessa ajamisesta ovat kyllä perusteltuja ja olen samaa mieltä, varsinkin merellä, missä itse veneilen, mutta ostaja ajatteli, että Näsijärvellä voisi riittää. Vaikka eiköhän niitä aaltoja ole sielläkin. Itseasiassa olen vähän kahdenvaiheilla koko myymisestä. Toisaalta olisi kiva näpräillä vene kuntoon ja hankkia kunnollinen mylly, mutta toisaalta kolme venettä tuhannen neliön tontilla on ehkä vähän liikaa, ainakin vaimon mielestä. Ajattelin kuitenkin, että jos joku veneen haluaa omistaa lujemmin kuin minä, niin saatanpa myydäkin.

Vastaa Viestiin