vanhemman dielselin starttiongelma?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
Lill-Klas
Viestit: 84
Liittynyt: 30.03.2004 21:34
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Lill-Klas » 22.03.2006 13:38

KS1030 kirjoitti:
Lill-Klas kirjoitti:
Ande kirjoitti:No joo laivasähköasentajana (joskus duunissa) tiedän kyllä mikä
on alumiinin ja kuparin ero :) Mutta kun en ole vähään aikaan tehnyt niin mielenkiinto heräsi :) mistäs normi-pullianen tuommosta saa ostettua?
Eripaksuisia (alkaen 1,0mm2 aina 50mm2 asti) kuparikaapeleita joiden säikeet on päällystetty tinalla löytyy useimmista Auto-Hifi liikkeistä. SUPRA Cables on yksi tuotemerkeistä. http://www.jenving.se/car.htm
No en nyt menisi valitsemaan kuitenkaan autohifi piuhoja veneeseen.
koska on pöljää maksaa ylimääräistä läpinäkyvästä/neonvärisistä kuoresta, lisäksi niissä maksaa tuhottomasti merkki (tara labs,supra,jne.)

sitä paitsi tuommoisilla disco hile piuhoilla harvemmin on oikeasti edes hyväksyntöjä (kuten DNV tai UL) mihinkään vaativiin paikkoihin.
ja hinta vähintään kymmenkertainen!!
Sitten voit varamasti opastaa meitä kaikkia, että millä hinnoilla ja mistä normi-pulliainen voi ostaa irtomyyntinä metreittäin DNV / UL hyväksyttyjä kaapeleita joiden säikeet on päällystetty tinalla :-O Sehän se oli se Anden kysymys!
Lill-Klas

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21.01.2006 18:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 22.03.2006 14:23

Lill-Klas kirjoitti:
KS1030 kirjoitti:
Lill-Klas kirjoitti: Eripaksuisia (alkaen 1,0mm2 aina 50mm2 asti) kuparikaapeleita joiden säikeet on päällystetty tinalla löytyy useimmista Auto-Hifi liikkeistä. SUPRA Cables on yksi tuotemerkeistä. http://www.jenving.se/car.htm
No en nyt menisi valitsemaan kuitenkaan autohifi piuhoja veneeseen.
koska on pöljää maksaa ylimääräistä läpinäkyvästä/neonvärisistä kuoresta, lisäksi niissä maksaa tuhottomasti merkki (tara labs,supra,jne.)

sitä paitsi tuommoisilla disco hile piuhoilla harvemmin on oikeasti edes hyväksyntöjä (kuten DNV tai UL) mihinkään vaativiin paikkoihin.
ja hinta vähintään kymmenkertainen!!
Sitten voit varamasti opastaa meitä kaikkia, että millä hinnoilla ja mistä normi-pulliainen voi ostaa irtomyyntinä metreittäin DNV / UL hyväksyttyjä kaapeleita joiden säikeet on päällystetty tinalla :-O Sehän se oli se Anden kysymys!
Toki tuota autohifi piuhaa voi laittaa, mutta sanoin vain että on turhaa maksaa epäolennaisesta ulkonäöstä kun hinta tulee vähintään kymmenkertaiseksi.

tuolla DNV/UL jutulla tarkoitin sitä että vaikka hinta on kova, sillä ei siltikään ole noita hyväksyntöjä. (DNV:hän on laivaluokitus ja UL on jenkkien vaatima luokitus jossa on sähköseikkojen lisäksi mm. paloluokitus vaatimukset) en kuitenkaan sanonut että se olisi välttämätön huviveneessä, mutta eipä ainakaan pahaakaan tee.

ja itse kysymykseen...

Uskoisin että sähköalanliikkeistä kaapelia saa tilattua, ja toinen paikka mistä toisaallekkin kirjoitin on teollisuuden alihankkiat joiden tehtaita on ainakin muutamia suomessa,
noista kannattaa kysäistä jos haluaa pitkäikäiset"PRO" kaapelit/johdot. en tiedä kuinka innostuvat varsinkaan ohuista piuhoista lähettelemään pätkiä.


Nythän pitää muistaa että en tyrmännyt tavallista kuparikaapelia, vaan heitin vain olemassa olevan ratkaisun millä voidaan ehkäistä kaapeleiden ja liitosten hapettuminen ja huonot kontaktit.
_________________________
Moomba Mobius -Loaded with Ballast, Blood, Sweat & Beers , Valmet 361D -61
Kuva

Avatar
Vandrock
Viestit: 354
Liittynyt: 20.02.2005 22:27
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vandrock » 25.03.2006 23:01

Kerran on Perkins meinannut jäädä käynnistymättä sähkön puutteeseen. Syy oli kuitenkin enkeleissä. Mainittakoon, että sähköjärjestelmä on mady by Lucas (hyvä evankelista, huono sähkömies).

Nauvon eteläpuolella oltiin lapsiperheen kanssa lähdössä ulkosaaristoon kauniissa kesäsäässä. Parinsadan metrin jälkeen Perkins pysähtyy kuin seinään. Ei lähde käyntiin vaikka miten pyörittäisi. Lopulta tajuan, että keulaköysi on pudonnut veteen ja kiertynyt potkuriin. Kylmä sukelluskeikka ja köysi irti, mutta Perkins ei sano sanaakaan. Ei edes solenoidi. Melon mahonkiveneen rantaan. Samassa alkaa vuosisadan ukkosmyrsky, taivas kuin lehdistötilaisuudessa, hillittömiä aaltoja ja vettä kuin uima-altaasta kaadettaisiin. Hyvä ettei oltu merellä!

Illemmalla, myrskyn mentyä, kiinnitän maadoituskaapelin paremmin vaihdekotelon runkoon (pysähdyksen aiheuttama tärähdys oli heikentänyt liitosta) ja Perkins starttaa iloisesti. Enkelit olivat asialla.
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock

Vastaa Viestiin