Vetoakseli, nivelet, laakerit...
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
SAIntin vanhat suora-akseliset syöksyvenemoottorit on juuri tuolla tekniikalla toteutettu mitä Hannu esittelee "omana keksintönään" ;) Mutta sijoitettu perämoottorin tapaan kuten thaiheput niitä autonmoottoreitaan. Hannu vain siirsi valmiin ja vanhan tekniikan keskimoottorin paikalle ;)
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- jansix
- Viestit: 578
- Liittynyt: 25.12.2003 20:24
- Paikkakunta: oulu
- Viesti:
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Taitaa olla aika suhteellista mikä on syöksyvene...
?????? Karjalassa on menty syöksyveneellä Vuoksen yli heinäkuussa -41 Kovacs 27-30 hp perässä ja lastina ollut kymmenkunta ukkoa pössyköineen ja varusteineen niin vauhtia on mahtanut löytyä "syöksyssä", edellyttäen että ei ollut vastavirta eikä -tuuli, huimat alun toistakymmentä solmua...
Vaan on kait niitä ollut isompiakin koneita?
?????? Karjalassa on menty syöksyveneellä Vuoksen yli heinäkuussa -41 Kovacs 27-30 hp perässä ja lastina ollut kymmenkunta ukkoa pössyköineen ja varusteineen niin vauhtia on mahtanut löytyä "syöksyssä", edellyttäen että ei ollut vastavirta eikä -tuuli, huimat alun toistakymmentä solmua...
Vaan on kait niitä ollut isompiakin koneita?
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- jansix
- Viestit: 578
- Liittynyt: 25.12.2003 20:24
- Paikkakunta: oulu
- Viesti:
-
- Viestit: 628
- Liittynyt: 15.06.2004 13:56
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Tuossa syöksyveneen ja kiinteän keskimoottorin välissä on yksi versio, joka on jo "Puuveneiden tekniikassa" läpikäyty. Tuo "Bengalinlahden vetolaite" tuossa alempana. Siinähän on kanssa jäykkä moottori-akseli -paketti, keskimoottorin tapaan sijoitettuna, mutta syöksyveneen moottorin tapaan kallistettavana.Veli-Matti kirjoitti:SAIntin vanhat suora-akseliset syöksyvenemoottorit on juuri tuolla tekniikalla toteutettu mitä Hannu esittelee "omana keksintönään" ;) Mutta sijoitettu perämoottorin tapaan kuten thaiheput niitä autonmoottoreitaan. Hannu vain siirsi valmiin ja vanhan tekniikan keskimoottorin paikalle ;)
Ei siinä paljoa keksinnöllisyyttä ole, jos sen kallistettavan paketin pulttaakin kiinni. Kyllä sen joku on tehnyt jo monta vuotta sitten. Ei mitään uutta auringon alla :-)))
Hannu
-
- Viestit: 2173
- Liittynyt: 12.03.2005 16:31
Hommahan alkoi olemaan kuin Pelle Pelottomalla, mutt on mukavaa kun on kivaa.
Ande kirjoittaa asiaa.
Muutama perusasia: rihtaa veneen ollessa vedessä! pukilla/talvisäilytyksen jälkeen linjaus on jotain muuta.
Rihtaa vasta parin viikon vedessäolon jälkeen=vene on turvonnut.
Silloinkin jätä vähän "alta auki". (tekijä ymmärtää)
Tärinät loppu siihen, edellyttäen, että potkuri ja akseli on tasapainossa ja laipat suorat. (totta laippakin voi olla vinossa kun toi kartion sorvaus ei aina kaikilta onnistu)
Matti
Ande kirjoittaa asiaa.
Onkohan, niin että muulla porukalla puuveneen akselirihtaustieto on ollut kateissa.Ande kirjoitti:No jättää kumityynyt kokoneen pois! Näin omassa pelkkarissa ;-) Ja ei se turhia täristele!
ja akselin kun rihtaa ja tietty keväällä/kesän mittaan rihtausta tarkistelee niin parempi se on kuin skenaario, jossa koneessa on liian löysät tyynyt rihtaus heittää ja yhdestä ropellin lavasta puuttuu palanen...
Muutama perusasia: rihtaa veneen ollessa vedessä! pukilla/talvisäilytyksen jälkeen linjaus on jotain muuta.
Rihtaa vasta parin viikon vedessäolon jälkeen=vene on turvonnut.
Silloinkin jätä vähän "alta auki". (tekijä ymmärtää)
Tärinät loppu siihen, edellyttäen, että potkuri ja akseli on tasapainossa ja laipat suorat. (totta laippakin voi olla vinossa kun toi kartion sorvaus ei aina kaikilta onnistu)
Matti
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Ei ole ;)
Kyllä tuosta puuveneen akselin rihtaamisesta on täällä aikaisemminkin ollut puhetta. Varsinkin siinä tapauksessa jos tehdään kölille ja/tai laudoitukselle isompaa remppaa on ensiarvoisen tärkeää ettei rihtausta jätetä pelkän "kuivarihtauksen" varaan.
Kyllä tuosta puuveneen akselin rihtaamisesta on täällä aikaisemminkin ollut puhetta. Varsinkin siinä tapauksessa jos tehdään kölille ja/tai laudoitukselle isompaa remppaa on ensiarvoisen tärkeää ettei rihtausta jätetä pelkän "kuivarihtauksen" varaan.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07.03.2005 19:05
Vator
Viisikymmenluvun lopussa tai kuusikymmenluvun alussa luokkakaverin isä oli Vatorilla tekemässä puuveneitä Jollaksessa, tai onkohan alue Laajasaloa. Siellä sitä joskus käytiin katselemassa. Vatorin rannassa oli myös veneille polttoaineen myyntipiste.jansix kirjoitti:no semmosia ne vaan on ollu siihen aikaan, sitte 50 luvulla alko vatori tuomaan merkkua maahan puolustusvoimat suurimpana asikkaana moottoripuolella. tästä kertoo paljon uusi kirja vatorin historiasta.
Silloin Vatorilla oli omaa puuvenetuotantoa. Nykyisestä tuotannosta minulla ei ole tietoa. Kuinka pitkälle nykyaikaan Vatorin historiikki yltää?
Onko siinä paljon veneiden valmistuksesta?
- jansix
- Viestit: 578
- Liittynyt: 25.12.2003 20:24
- Paikkakunta: oulu
- Viesti:
-
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07.03.2005 19:05
Vatorin historiikki
Jansix:lle kiitokset vastauksesta. Olet ilmeisesti saanut kirjan Vatorilta palkinnoksi Mercurien entisöinnistä.
Kirjat ei taida olla vapaassa myynnissä. Antavat uskoakseni sen liiketuttavilleen ja muille merkkihenkilöille.
Täällä on joskus esitetty ajatuksena, että puuveneiden valmistus ei soveltuisi tehdasmaiseen ja sarjavalmistukseen. Silloin hyvin nuorena miehenä Vatorin veistämö oli mielestäni mittasuhteiltaan ja menetelmiltään tehdas.
Kirjat ei taida olla vapaassa myynnissä. Antavat uskoakseni sen liiketuttavilleen ja muille merkkihenkilöille.
Täällä on joskus esitetty ajatuksena, että puuveneiden valmistus ei soveltuisi tehdasmaiseen ja sarjavalmistukseen. Silloin hyvin nuorena miehenä Vatorin veistämö oli mielestäni mittasuhteiltaan ja menetelmiltään tehdas.
- jansix
- Viestit: 578
- Liittynyt: 25.12.2003 20:24
- Paikkakunta: oulu
- Viesti:
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Kyllä tuo Vator voi oikeastaan määritellä Jansixin jo liikekumppanikseen tai siis ainakin sen arvoiseksi Mercurymieheksi että lahjoittaisi hähelle ihan oman kappaleen. Olisiko Pekalla suhteita Vatoriin?
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."