Vetoakseli, nivelet, laakerit...

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 26.01.2006 22:58

SAIntin vanhat suora-akseliset syöksyvenemoottorit on juuri tuolla tekniikalla toteutettu mitä Hannu esittelee "omana keksintönään" ;) Mutta sijoitettu perämoottorin tapaan kuten thaiheput niitä autonmoottoreitaan. Hannu vain siirsi valmiin ja vanhan tekniikan keskimoottorin paikalle ;)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 26.01.2006 23:22

Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25.12.2003 20:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 26.01.2006 23:28

ja valmistusmaa oli unkari ja merkki kovacs 27-30hp. näitäkin romutettiin urakalla, ehyitä koneita. vain pronssipokurit otettiin talteen ja sulattoon. tämä kertojan mukaan 60/70luv kun ei vielä pidetty puolustusvoimien huutokauppoja.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 26.01.2006 23:37

Taitaa olla aika suhteellista mikä on syöksyvene...
?????? Karjalassa on menty syöksyveneellä Vuoksen yli heinäkuussa -41 Kovacs 27-30 hp perässä ja lastina ollut kymmenkunta ukkoa pössyköineen ja varusteineen niin vauhtia on mahtanut löytyä "syöksyssä", edellyttäen että ei ollut vastavirta eikä -tuuli, huimat alun toistakymmentä solmua...
Vaan on kait niitä ollut isompiakin koneita?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25.12.2003 20:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 26.01.2006 23:55

no semmosia ne vaan on ollu siihen aikaan, sitte 50 luvulla alko vatori tuomaan merkkua maahan puolustusvoimat suurimpana asikkaana moottoripuolella. tästä kertoo paljon uusi kirja vatorin historiasta.

hannuvartiala
Viestit: 628
Liittynyt: 15.06.2004 13:56
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hannuvartiala » 27.01.2006 9:39

Veli-Matti kirjoitti:SAIntin vanhat suora-akseliset syöksyvenemoottorit on juuri tuolla tekniikalla toteutettu mitä Hannu esittelee "omana keksintönään" ;) Mutta sijoitettu perämoottorin tapaan kuten thaiheput niitä autonmoottoreitaan. Hannu vain siirsi valmiin ja vanhan tekniikan keskimoottorin paikalle ;)
Tuossa syöksyveneen ja kiinteän keskimoottorin välissä on yksi versio, joka on jo "Puuveneiden tekniikassa" läpikäyty. Tuo "Bengalinlahden vetolaite" tuossa alempana. Siinähän on kanssa jäykkä moottori-akseli -paketti, keskimoottorin tapaan sijoitettuna, mutta syöksyveneen moottorin tapaan kallistettavana.
Ei siinä paljoa keksinnöllisyyttä ole, jos sen kallistettavan paketin pulttaakin kiinni. Kyllä sen joku on tehnyt jo monta vuotta sitten. Ei mitään uutta auringon alla :-)))

Hannu

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Viesti Kirjoittaja matti » 27.01.2006 11:59

Hommahan alkoi olemaan kuin Pelle Pelottomalla, mutt on mukavaa kun on kivaa.
Ande kirjoittaa asiaa.
Ande kirjoitti:No jättää kumityynyt kokoneen pois! Näin omassa pelkkarissa ;-) Ja ei se turhia täristele!
ja akselin kun rihtaa ja tietty keväällä/kesän mittaan rihtausta tarkistelee niin parempi se on kuin skenaario, jossa koneessa on liian löysät tyynyt rihtaus heittää ja yhdestä ropellin lavasta puuttuu palanen...
Onkohan, niin että muulla porukalla puuveneen akselirihtaustieto on ollut kateissa.
Muutama perusasia: rihtaa veneen ollessa vedessä! pukilla/talvisäilytyksen jälkeen linjaus on jotain muuta.
Rihtaa vasta parin viikon vedessäolon jälkeen=vene on turvonnut.
Silloinkin jätä vähän "alta auki". (tekijä ymmärtää)
Tärinät loppu siihen, edellyttäen, että potkuri ja akseli on tasapainossa ja laipat suorat. (totta laippakin voi olla vinossa kun toi kartion sorvaus ei aina kaikilta onnistu)

Matti

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 27.01.2006 13:57

Ei ole ;)
Kyllä tuosta puuveneen akselin rihtaamisesta on täällä aikaisemminkin ollut puhetta. Varsinkin siinä tapauksessa jos tehdään kölille ja/tai laudoitukselle isompaa remppaa on ensiarvoisen tärkeää ettei rihtausta jätetä pelkän "kuivarihtauksen" varaan.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07.03.2005 19:05

Vator

Viesti Kirjoittaja Jude » 27.01.2006 15:47

jansix kirjoitti:no semmosia ne vaan on ollu siihen aikaan, sitte 50 luvulla alko vatori tuomaan merkkua maahan puolustusvoimat suurimpana asikkaana moottoripuolella. tästä kertoo paljon uusi kirja vatorin historiasta.
Viisikymmenluvun lopussa tai kuusikymmenluvun alussa luokkakaverin isä oli Vatorilla tekemässä puuveneitä Jollaksessa, tai onkohan alue Laajasaloa. Siellä sitä joskus käytiin katselemassa. Vatorin rannassa oli myös veneille polttoaineen myyntipiste.

Silloin Vatorilla oli omaa puuvenetuotantoa. Nykyisestä tuotannosta minulla ei ole tietoa. Kuinka pitkälle nykyaikaan Vatorin historiikki yltää?
Onko siinä paljon veneiden valmistuksesta?

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25.12.2003 20:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 27.01.2006 22:20

on kaikki veneiden veistosta ja veistämön perustamisesta ennen kuin se myytiin nemekselle. hieno kirja.

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07.03.2005 19:05

Vatorin historiikki

Viesti Kirjoittaja Jude » 28.01.2006 9:15

Jansix:lle kiitokset vastauksesta. Olet ilmeisesti saanut kirjan Vatorilta palkinnoksi Mercurien entisöinnistä.

Kirjat ei taida olla vapaassa myynnissä. Antavat uskoakseni sen liiketuttavilleen ja muille merkkihenkilöille.

Täällä on joskus esitetty ajatuksena, että puuveneiden valmistus ei soveltuisi tehdasmaiseen ja sarjavalmistukseen. Silloin hyvin nuorena miehenä Vatorin veistämö oli mielestäni mittasuhteiltaan ja menetelmiltään tehdas.

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25.12.2003 20:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 28.01.2006 11:54

ei , kyllä vaimo sen löysi kirjastosta, sen kummemmin mistään kiitoksia ei ole tullut. että kirja löytyy ainakin oulun pääkirjastosta.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 28.01.2006 14:41

Kyllä tuo Vator voi oikeastaan määritellä Jansixin jo liikekumppanikseen tai siis ainakin sen arvoiseksi Mercurymieheksi että lahjoittaisi hähelle ihan oman kappaleen. Olisiko Pekalla suhteita Vatoriin?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin