Keulapotkurit

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
KS1030
Viestit: 682
Liittynyt: 21.01.2006 18:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Keulapotkurit

ViestiKirjoittaja KS1030 » 24.01.2006 16:41

Nyt kun tänne olen innostunut näin kovasti kirjottelemaan (löysin tämän foorumin vasta 21.1-06) niin kysästään nyt noista thrustereista...

Eli olen nyt kysellyt joistain paikoista tarjouksia keulapotkureista (vetus 55) ja myöskin asennusten hintoja.
olen vasta saanut tarjouksia vetukselta ja QL:stä, ja tuntuu tuo vetus olevan reippaasti halvempi, ainakin tääläpäin.

itse olen jonkin verran lasikuituhommia tehnyt, mutta tuo on sen verran haastava homma että jätän ammattilaiselle.

Missä hinnoissa pyörii teillä päin potkurin asennustyö keskimäärin (kun asennustilaa on riittävästi)? täälä pari asentajaa sanoi että 800-1000€, tuntuu aika suolaselta, ettei olis mennyt €urot ja markat sekasin =)

entä kokonais summa tuon kokoiselle keulapotkuri paketille asennuksineen.
_________________________
KS1030-76 , Valmet 361D -61
Kuva

Mile
Viestit: 1094
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

ViestiKirjoittaja Mile » 24.01.2006 16:51

No mulla tuli laitettua Lewmarin ( taitaa olla nykyisin toiseksi pienin malli) keulapotkuri omaan paattiin viime keväänä. Maritimista ostin ku sain hyvän tarjouksen.

Laminoin sen lasikuituputken kiinni vanerirunkoon sisä- ja ulkopuolelta aika perusteellisesti, niin menihän siinä aikaakin välihiontoineen kaiken kaikkiaan muutaman työpäivän tunnit .. että ei se 800 egee siitä työstä mitenkään ylimitoitettua ole. Kaapeleiden johdutukset ja sen moottorin asennus oli melko nopea tehdä.

Periaate laminoinnissa on, että kun se putken seinä on n. 5mm paksu, niin pitää laminoitua tavaraa tulla ainakin yhtä paksulti ( siksi molemmin puolin ettei tule pattia putken sisään liikaa) ja laminoida ainakin n. kymmenkertaiselta etäisyydeltä ( eli vähintään 50 mm matkalta sekä putkeen että runkoon.

Kannattaa teettää ammattilaisella ellei yhtään ole kokemusta noista laminointihommista. .. toki voihan sitä harjoitella. Ei se niin vaikeaa ole mutta monta asiaa pitää tietää.
Mile

Avatar
KS1030
Viestit: 682
Liittynyt: 21.01.2006 18:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

ViestiKirjoittaja KS1030 » 24.01.2006 17:01

Joo kyllä laminoinnista muuten on kokemusta mutta ei juuri keulapotkurin tunneleista, ja ottaa niin pirusti pannuun jos sen jotenki rähmisi, pahimmillaan koko roska pohjas.

mitä sulla tuli maksamaan se potkuri ohjaimineen yms. ?

oli varmasti hintansa arvoinen, ainakin monet jotka ovat sen laittaneet, sanovat että melkein vaikka minkä varusteen jättäisivät pois mutta keulapotkuri on ehdoton. (veneet 8m:stä ylöspäin)
_________________________
KS1030-76 , Valmet 361D -61
Kuva

Mile
Viestit: 1094
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

ViestiKirjoittaja Mile » 24.01.2006 17:32

No se makso käytännössä ihan saman kuin siellä yhdessä netissä myyvässä kaupassa Vetuksen halvin malli. Ei tullut montaa kymppiä eroa hintaan.

Mulla ei vene ole kuin 6,5 metrinen, mutta ilman köliä, perästä lähes tasapohja , akseliveto ja pieni peräsin, ja vielä melko keveäkin = aivan tuulen armoilla - tyynellä kyllä peruuttelee ja vauhdilla ohjattavissa ... mutta ton keulapotkurin kanssa pärjäilee ahtaissakin paikoissa, tuulellakin.

Ei se potkurin tunneli mitenkään sen kummallisempi ole laminoida ... sahatessa sitä putkea vaan kului roppakaupalla kuviosahan teriä. Ohjelehtisessä oli hyvät vinkit reiän tekoon kylkeen ( että tulee sopivan muotoinen) ..... eikä se niin nökönuukaa ole vaikka olis sentin pari vinossakin ( sattumalta meni loppujen lopuksi silmämääräisesti melko suoraan) ... se taitaa olla suurin ongelma miten mitata että tulee reikä molemmilla puolilla samaan kohtaan ;-) siellä keulassa kun ei kauhean paljon välttämättä ole kiinteitä mittapisteitä , joku kiinteä V-mallin viivotin ( puusta kaksi lautaa tai vanerista pohjan muotoon sahaten jne.) olis toki voinut helpottaa, muttei sellasta viitsinyt tehdä; tein ensin yhden keskitysreiän toiseen puoleen pohjaa, ja sitten kävin sisältä rakenteista mittaamassa ja poraamassa toisen samalle kohtaa. Sitte taivutin teräsputkesta harpin ( putken suora osa kulkee läpi rungon keskitysreikien läpi), ja sillä piirsin reiät runkoon ( ne kun tulee epämääräisiksi ellipseiksi kuperassa V-pohjassa keulassa).

Kannattaa vaikka netistä hakea noiden vehkeiden asennusohjeet ja miettiä niistä onnistuuko työssä itsekin. .. tulipa säästettyä kuution löpölaskun verran kun itse teki.
Mile


Palaa sivulle “Puuveneiden tekniikka”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 2 vierailijaa