Tuuliperäsin?
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Tuuliperäsin?
Voisiko joku selventää tuuliperäsimen toimintaa ja tekniikka pölijälle?
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 21.09.2005 22:25
Moro
Ihan tälleen yksinkertaistettuna tuuliperäsin pitää halutun kurssin tuulen suuntaan nähden.
Kun siis tuulee jostain suunnasta ja kurssi on sen suhteen tiettyyn suuntaan viritetään tuuliperäsin "nollille" kyseiselle suunnalle ja heti kun tuulen suunta vähänkin muuttuu ratas/vaijerimekanismi kääntää tuuliperäsimen peräsintä ja pitää valitun suunnan tuulen suhteen. Ei siis toimi ihan myötäisillä tuulilla kunnolla.
Selitinkö monimutkaisesti?
Ihan tälleen yksinkertaistettuna tuuliperäsin pitää halutun kurssin tuulen suuntaan nähden.
Kun siis tuulee jostain suunnasta ja kurssi on sen suhteen tiettyyn suuntaan viritetään tuuliperäsin "nollille" kyseiselle suunnalle ja heti kun tuulen suunta vähänkin muuttuu ratas/vaijerimekanismi kääntää tuuliperäsimen peräsintä ja pitää valitun suunnan tuulen suhteen. Ei siis toimi ihan myötäisillä tuulilla kunnolla.
Selitinkö monimutkaisesti?
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Monimutkaisesti - no juuri tuohon asti minä olen päässyt pähkäilyissäni kymmenen vuoden aikana. Mutta en pidemmälle...
Valokuvia tuuliperäsimistä ei juurikaan näy mutta niissä harvoissa näkyy sellainen retkisoutuveneen aironlavan kokoinen taaksepäin sojottava lapa. Joskus hurjimmillaan tuon lavan koko on luokkaa apauttiarallaa 20x150cm.
Mites tämmöisen "mahtimelan" tuomalla väännöllä peräsimeen ohjaillaan vaikapa 4-5 tonnia painavaa purjevenettä?
Valokuvia tuuliperäsimistä ei juurikaan näy mutta niissä harvoissa näkyy sellainen retkisoutuveneen aironlavan kokoinen taaksepäin sojottava lapa. Joskus hurjimmillaan tuon lavan koko on luokkaa apauttiarallaa 20x150cm.
Mites tämmöisen "mahtimelan" tuomalla väännöllä peräsimeen ohjaillaan vaikapa 4-5 tonnia painavaa purjevenettä?
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 628
- Liittynyt: 15.06.2004 13:56
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Tässä on yksi kuva tee-se-itse-virityksestä, joka vastaa tuohon vääntökysymykseesi.
Peräsintä ei käännellä suoraan sillä "tuulimelalla" (vaaleansinisen varren päässä pystyssä), vaan tuulimelan liikkeellä ohjataan ensin tankojen ja kaapeleiden välityksellä pientä apuperäsintä (keltainen), joka on laakeroitu melkein pystykeskilinjaltaan, joten se kääntyy vähällä voimalla. Apuperäsin puolestaan on kiinni veneen suhteen nivelöidyssä kannatinhäkkyrässä (oranssi), jota apuperäsin kääntää veneen suhteen, jos tuulimela kääntää apuperäsintä.
Kannatinhäkkyrän akselointi kulkee vaakasuorassa, veneen keskilinjan suuntaisesti. Kun apuperäsin kääntyy, kannatinhäkkyrä kallistuu sivulle tai toiselle (ja apuperäsin sen mukana).
Kannatinhäkkyrä taas on yhdistetty varsinaiseen peräsimeen (punainen) naruvirityksellä, joka kääntää sitten peräsintä niin, että se kääntää venettä, jolloin tuulimela joutuu tuulen suhteen taas suoraan, jolloin tuulimela oikaisee apuperäsimen, jolloin apuperäsimen kannatinhäkkyrä menee taas suoraan, jolloin peräsinkin taas oikenee. Huh...
Niin ja tuo vihreä on kaikki kiinteää kannatinrakennelmaa.
Systeemin toimintaa pohditaan tarkemmin tässä:
http://www.mindspring.com/~waltmur/Self ... usions.htm
Ja koko tarina rakennusohjeineen ja kuvineen:
http://www.mindspring.com/~waltmur/Self-Steering/
Hannu
Peräsintä ei käännellä suoraan sillä "tuulimelalla" (vaaleansinisen varren päässä pystyssä), vaan tuulimelan liikkeellä ohjataan ensin tankojen ja kaapeleiden välityksellä pientä apuperäsintä (keltainen), joka on laakeroitu melkein pystykeskilinjaltaan, joten se kääntyy vähällä voimalla. Apuperäsin puolestaan on kiinni veneen suhteen nivelöidyssä kannatinhäkkyrässä (oranssi), jota apuperäsin kääntää veneen suhteen, jos tuulimela kääntää apuperäsintä.
Kannatinhäkkyrän akselointi kulkee vaakasuorassa, veneen keskilinjan suuntaisesti. Kun apuperäsin kääntyy, kannatinhäkkyrä kallistuu sivulle tai toiselle (ja apuperäsin sen mukana).
Kannatinhäkkyrä taas on yhdistetty varsinaiseen peräsimeen (punainen) naruvirityksellä, joka kääntää sitten peräsintä niin, että se kääntää venettä, jolloin tuulimela joutuu tuulen suhteen taas suoraan, jolloin tuulimela oikaisee apuperäsimen, jolloin apuperäsimen kannatinhäkkyrä menee taas suoraan, jolloin peräsinkin taas oikenee. Huh...
Niin ja tuo vihreä on kaikki kiinteää kannatinrakennelmaa.
Systeemin toimintaa pohditaan tarkemmin tässä:
http://www.mindspring.com/~waltmur/Self ... usions.htm
Ja koko tarina rakennusohjeineen ja kuvineen:
http://www.mindspring.com/~waltmur/Self-Steering/
Hannu
Viimeksi muokannut hannuvartiala, 20.01.2006 13:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
No niin, liian helpollapa tuo selvisi näin pakkaspäivän ratoksi ;)
Mahtanee olla käytetty jo ammoisista ajoista alkaen yhdenlaisena autopilottina?
Mahtanee olla käytetty jo ammoisista ajoista alkaen yhdenlaisena autopilottina?
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 21.09.2005 22:25
Moro
Joo noinhan se hienosti toimii. Ei siis niin kovin yksinkertaista ja toisaalta yksinkertainen kuitenkin...
On siinä joku viisaampi insinööri joskus miettinyt ongelmaa. Liekö ihan suoraan onnistunut piirustuslaudalta käytäntöön vai versiona 16.5.7.
Hieno laite kaikesta huolimatta ja toimii ilmaiseksi vaan ei siis myötäisillä.
Vaan eipä noi tavallisten ihmisten veneisiin sopivat automaattiohjauslaitteetkaan tahdo olla käypäsiä myötätuulille varsinkin jos on vene kovasti rullaavaa tai herkästi kääntyvää mallia.
Joo noinhan se hienosti toimii. Ei siis niin kovin yksinkertaista ja toisaalta yksinkertainen kuitenkin...
On siinä joku viisaampi insinööri joskus miettinyt ongelmaa. Liekö ihan suoraan onnistunut piirustuslaudalta käytäntöön vai versiona 16.5.7.
Hieno laite kaikesta huolimatta ja toimii ilmaiseksi vaan ei siis myötäisillä.
Vaan eipä noi tavallisten ihmisten veneisiin sopivat automaattiohjauslaitteetkaan tahdo olla käypäsiä myötätuulille varsinkin jos on vene kovasti rullaavaa tai herkästi kääntyvää mallia.