Kaasu/sprii
- ms.venla
- Viestit: 1020
- Liittynyt: 29.10.2009 22:43
Kaasu/sprii
Veneessäni on kaasuhella. Jääkaappina on pieni kompressori arkku, se pitäisi päivittää 65l kompura kaappiin. Sille ei oikein löydy järkevää paikkaa, paitsi hellan tilalle. Pitäisittekö itse hellan? Onko turvallinen käyttää? Vai onko spriikeitin turvallisempi veneessä ?
-
- Viestit: 72
- Liittynyt: 27.07.2009 13:42
Re: Kaasu/sprii
Kaasuhella on varmaan tehokkain vaihtoehto veneeseen. Wallaksen valopetrooliliesi ei ole niin tehokas, mutta on mielestäni niin turvallinen kuin veneessä voi olla. Spriikeittimessä taas on minun mielestäni onnistuttu yhdistämään huono teho ja huono turvallisuus samaan pakettiin.
- ms.venla
- Viestit: 1020
- Liittynyt: 29.10.2009 22:43
Re: Kaasu/sprii
Löysinkin pari tapausta netistä, missä spriikeitin oli aiheuttanut tulipalon
-
- Viestit: 41
- Liittynyt: 08.08.2009 23:35
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Kaasu/sprii
Mulla on Kiiskessä ollut Origo spriiliesi käytössä 17 vuotta ja yhdestä tulipalon alusta huolimatta en vaihtaisi pois.
Tulipalon alun sai aikaan ilmeisesti tuulenpuuska/ilamvirtaus, joka avoimien luukkujen kautta "pakotti" lieden liekin suunnan lieden ilmanottoaukkoihin, jolloin lieden oma sulkumekanismi ei enää sammuttanut liekkiä. Palotapahtuma ilmanottoaukkojen kautta oli huomattavasti laajempi kuin normaali reittiä palaessaan, joten liekki kuumensi lieden peltirakennetta joka edelleen sai polttoaineen höyrystymään kiivaammin ja lietsoi paloa. Tästä kuitenkin selvittiin säikähdyksellä, yhdellä sulaneella säätönupilla, sekä sammuttukseen käytetyllä sammutuspeiteellä ja parilla kastellulla pyyhekeellä. Tuosta tapahtunasta lähtien olen pitänyt visusti huolta, että luukut ovat tarpeen mukaan kiinni, jottei ylimääräisiä ilmavirtauksia synny kokkailtaessa. Ja tottahan toki mikään keittely veneessä ei tapahdu koskaan valvomatta, ei ennen eikä jälkeen tämän tapahtuman.
Huonoa spriiliedessä on:
-harri-
Tulipalon alun sai aikaan ilmeisesti tuulenpuuska/ilamvirtaus, joka avoimien luukkujen kautta "pakotti" lieden liekin suunnan lieden ilmanottoaukkoihin, jolloin lieden oma sulkumekanismi ei enää sammuttanut liekkiä. Palotapahtuma ilmanottoaukkojen kautta oli huomattavasti laajempi kuin normaali reittiä palaessaan, joten liekki kuumensi lieden peltirakennetta joka edelleen sai polttoaineen höyrystymään kiivaammin ja lietsoi paloa. Tästä kuitenkin selvittiin säikähdyksellä, yhdellä sulaneella säätönupilla, sekä sammuttukseen käytetyllä sammutuspeiteellä ja parilla kastellulla pyyhekeellä. Tuosta tapahtunasta lähtien olen pitänyt visusti huolta, että luukut ovat tarpeen mukaan kiinni, jottei ylimääräisiä ilmavirtauksia synny kokkailtaessa. Ja tottahan toki mikään keittely veneessä ei tapahdu koskaan valvomatta, ei ennen eikä jälkeen tämän tapahtuman.
Huonoa spriiliedessä on:
- Hidas/tehoton.
- Liekki lähes näkymätön.
- Sprii tuottaa palaessaa melkoisesti vesihöyryä ja hieman vastenmielistä hajua (ovatko nämä edes ongelmia?).
- Nokeaa keittoastiat, mutta tämäkin on taklattu muistaakseni tämän palstan vinkillä lisätä sinoliin n. 7% vettä, joka tosin edelleen hieman hidastaa keittohommia.
- Edellisestä tapahtumasta huolimatta mielestäni turvallinen vrt. kaasu joka valuu vuotaessaan ilmaa raskaampana pilssiin.
- Polttoaine kulkee kätevästi lähes joka paikasta saatavana 1 L muovipulloissa, eli unohda kallis Marinol, käytä Sinolia.
- Sinol on myös hyvä puhdistusaine/apuaine vanhojen vehkeiden ja öljylakkojen kanssa puljatessa.
- Vie vähän tilaa, ei tarvitse letkuja, liitoksia, eikä erillistä kaasupulloa ja sille tuuletettua tilaa saati kaasuhälytitä pilssiin.
- Lieden vähäiset mekanismit ovat hyvin yksinkertaisia, lähes pomminvarmoja.
-harri-