hurth

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Kippo
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Kesä 2013 10:05
Paikkakunta: konginkangas

hurth

Viesti Kirjoittaja Kippo » 07 Huhti 2018 17:46

Hurth merivaihteita löytyy vissiin mekaanisena ja hyraulimallina jos oikein olen ymmärtänyt?
Onko näissä pyörimissuunta merkitty tyyppikilpeen kuten yleensä kytkimissä R ja L vai onko sillä väliä kumpaan suuntaan ajetaan.Kiitos

Avatar
Qubik
Viestit: 1080
Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: hurth

Viesti Kirjoittaja Qubik » 07 Huhti 2018 18:04

Välityksef eteen ja taakse on merkatth tyyppilpeen.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Kippo
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Kesä 2013 10:05
Paikkakunta: konginkangas

Re: hurth

Viesti Kirjoittaja Kippo » 07 Huhti 2018 18:12

Niin näkyy olevan rotatio A ja B,mutta mistä tiedän mikä on nimellis pyörimissuunta

Avatar
Qubik
Viestit: 1080
Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: hurth

Viesti Kirjoittaja Qubik » 07 Huhti 2018 19:09

Jos ne arvot on yhtäsuuret, niin silla ei ole nimellisuunta. Jos toinen on suurempi, niin se kn yleensa peuurtus.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
Qubik
Viestit: 1080
Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: hurth

Viesti Kirjoittaja Qubik » 07 Huhti 2018 19:18

Hurth vaihteet on ns kytkinpakalla toteutettuja, eli paketti on lineaarinen. Pienissa ei ole pyörimisuunta, se riippuu moottorista, missä vaihde on kii. Oleelline on eteen/taakse vaihteen käyttö, koska peruutusvaihe ei ole kartioilla. Siirtaja vipuu taakse on yleensa eteenpäin ja vise versa. Kätisyydeen määrä siis moottorin pyörimissuunta ja sen mukaan on valitsettava potkuri.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Kippo
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Kesä 2013 10:05
Paikkakunta: konginkangas

Re: hurth

Viesti Kirjoittaja Kippo » 08 Huhti 2018 19:05

ok.kiitos

Avatar
ms.venla
Viestit: 1043
Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43

Re: hurth

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 18 Huhti 2018 12:06

Mulla on hbw 150 hurth. A välitys eteen 2,63:1 ja B taakse 1.9:1

Avatar
ms.venla
Viestit: 1043
Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43

Re: hurth

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 18 Huhti 2018 12:08

Ainakaan tätä 150 kytkintä ei kannata pakilla ajaa, koska silloin teho siirtyy pakki akselin ja hammaspyörän kautta jotka eivät ole tarkoitettu kuormalle. Tää on max 75hv laatikko

Kippo
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Kesä 2013 10:05
Paikkakunta: konginkangas

Re: hurth

Viesti Kirjoittaja Kippo » 18 Huhti 2018 20:15

Joo tätä just hain,että potkuri menee uusiks kun pyörimissuunta vaihtuu.Kiikarissa yks hurth 150 rotatio 2:1.Nykyinen kytkin paragon on 1.5:1 Left

Avatar
ms.venla
Viestit: 1043
Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43

Re: hurth

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 19 Huhti 2018 07:12

Jep. Mulla kans kone kiertää vasempaan ja potkuri on RH. Joten potkuria tosiaan joudut vaihtamaan. Noita hurth kytkimiä on harvoin myynnissä, olen itse myös kytännyt tiukemmalla välityksellä olevaa.

Kippo
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Kesä 2013 10:05
Paikkakunta: konginkangas

Re: hurth

Viesti Kirjoittaja Kippo » 19 Huhti 2018 15:00

Harvoin myynnissä ja hinta sen mukainen :P.
erikseen ostettava vielä asennuslevy kytkimen ja kaavelin väliin.Luulis perhana edes sen kuuluvan mukaan

Avatar
ms.venla
Viestit: 1043
Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43

Re: hurth

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 19 Huhti 2018 22:11

Juu, se vetolevy maksaa lisäksi vielä 150-160€.
Ostin kerran yhdestä palaneesta moottorista 250€ hurth kytkimen. Olkoon varalla.

Kippo
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Kesä 2013 10:05
Paikkakunta: konginkangas

Re: hurth

Viesti Kirjoittaja Kippo » 09 Kesä 2018 21:01

Vihdoin Fiskari vesillä ja hurth paikallaan. Lienee normaalia tuon kytkimen lämpeäminen niin, ettei kättä kärsi oikeen pitää päällä. Ajoa noin tunti. Jäähdytystähän ei tässä ole

Avatar
ms.venla
Viestit: 1043
Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43

Re: hurth

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 13 Kesä 2018 05:52

Kyllä ne tahtoo lämmetä. Ja lisäksi koneesta johtuu siihen lämpöä. Tuohon omaan kytkimeen askartelin jäähdytyksen

Kippo
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Kesä 2013 10:05
Paikkakunta: konginkangas

Re: hurth

Viesti Kirjoittaja Kippo » 13 Kesä 2018 17:27

Joo oli turhan kuuma termari paikallaan.Nyt koneen lämmöt pysyy siinä karvan alle 80 asteen.
Lueskelin tossa noita vanhoja kirjotuksia,kun lämpimäksi ajaessa rupee hurthista kuulumaa "kilinää/sirinää ".
Onkohan ääni mahdollisesti siitä vaihteensiirtäjästä ja haittaako tuo mitään.Vaihteet toimii hyvin.
Öljyt on uudet ja punaset mobil 220

Vastaa Viestiin