Jäähdyttimen riittävyys?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Jäähdyttimen riittävyys?

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 30.09.2017 13:45

Mulla on juuri näin, 1/4 kierroksilla 30-40astetta. 1/2 50 astetta. 3/4 60-70 astetta. Ainut haittapuoli on että lämmityslaite ei tuota lämpöä. Ajelen tuolla 3/4 kierroksilla

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Jäähdyttimen riittävyys?

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 30.09.2017 14:51

Justiinsa juttelin henkilön kanssa, joka on yli 20 kesää ajanut alle 50 sateisella dieselillä raakavedellä, huom alumiini lohko ja kansi. Kone pelaa edelleen.

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Jäähdyttimen riittävyys?

Viesti Kirjoittaja CC » 30.09.2017 15:14

ms.venla kirjoitti:Justiinsa juttelin henkilön kanssa, joka on yli 20 kesää ajanut alle 50 sateisella dieselillä raakavedellä, huom alumiini lohko ja kansi. Kone pelaa edelleen.
Raakavesikone ei saakaan olla sen kuumempi. Alkaa keräämään kattilakiveä ja muita ongelmia.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Jäähdyttimen riittävyys?

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 30.09.2017 16:22

Eikös se kattilakivi vaadi merivettä. Tää kone mistä kerroin on sisävesillä. Tossa mun veneessä oli aikoinaan b18 jolla oli jo Amazonista ajettu ja sitten venekäytössä 30 vuotta ennenkuin alkoi laakerit kulahtaa. Nokka kului ja öljynpaineet hävis. Vissiin aikahyvin kestää ajaa viileämpänäkin.

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20.11.2009 21:04
Paikkakunta: Lpr

Re: Jäähdyttimen riittävyys?

Viesti Kirjoittaja Warjo » 30.09.2017 17:28

Kyllä kattilakiveä tulee makeastakin vedestä.
Raudassa ei ole raha hukassa...

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Jäähdyttimen riittävyys?

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 30.09.2017 20:02

Mulla on jännä systeemi, kun on lämmönvaihdin pakosarja jossa paisuntasäiliö painekorkilla ja sitten vielä erillinen paisari korkilla. Nyt lämmönvaihtimen neste nousee piripintaan ja korkin välistä alkaa vuotamaan ja työntämään nestettä erilliseen säiliöön ylivuotoletkua pitkin. Kone on vaihdettu, mutta ongelma on siirtynyt marinointiosien myötä uuteen koneeseen.

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Jäähdyttimen riittävyys?

Viesti Kirjoittaja Qubik » 30.09.2017 23:17

Sulla on painestetty järjestelmä, missä erillinen paisuntasäiliö. Paisarin korkki ilmeisesti ln vapaasti hengittävä. Sun järjestelmä kuuluu toimii juuti sillai, että kuumana purista tietyssa paineessa yli paisuntasäiliöön ja jäähtyessä imee takaisin.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Jäähdyttimen riittävyys?

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 01.10.2017 8:53

Sittenhän se alkaa toimia oikein, kun vaihdan vaihtimeen ehjän painekorkin. Nyt päästää nestettä paisuntasäiliön lisäksi laturin päälle.

Liljon
Viestit: 36
Liittynyt: 29.08.2014 9:54

Re: Jäähdyttimen riittävyys?

Viesti Kirjoittaja Liljon » 16.10.2017 8:12

Vaihdoin 82asteisen termostaatin 88asteisen tilalle ja sillä ei enää lämmöt nouse yli sadan. Oudosti vieläkin heittää ajossa 82-90 päälle. Näkee selvästi kun termostaatti menee auki ja kiinni.
Lämmönvaihtimen vaihdolla ei ollut mitään vaikutusta.

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Jäähdyttimen riittävyys?

Viesti Kirjoittaja matti » 16.10.2017 12:31

Mary II:n Nissanissa termarin toiminnan huomas kanssa hyvin.
Muistaakseni termostaatti oli 86, kun lähti ajamaan hitaan ajon jälkeen liukuun noustessa lämmöt nous 95-97 ja kun termostaatti aukesi, lämmöt laski 90, jossa kesti sen jälkeen riippumatta ajonopeudesta.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Jäähdyttimen riittävyys?

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 16.10.2017 14:01

Mulla itsellä on nyt menossa hermo ton oman koneen keittämiseen, nyt vakavasti harkitsen tota raakavedelle muuttamista. Täytys vaan saada sopiva pakosarja.

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Jäähdyttimen riittävyys?

Viesti Kirjoittaja CC » 16.10.2017 14:29

ms.venla kirjoitti:Mulla itsellä on nyt menossa hermo ton oman koneen keittämiseen, nyt vakavasti harkitsen tota raakavedelle muuttamista. Täytys vaan saada sopiva pakosarja.
En kyllä lähtis tolle linjalle. Ennemmin selvittäs, mistä liikalämpö johtuu.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Jäähdyttimen riittävyys?

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 16.10.2017 17:33

Luulen että lämmönvaihtimessa riittää teho, kun se on tehdasvalmisteinen ja juuri tohon koneeseen. Myös raakavesipumpussa riittää yty, vettä tulee putken täydeltä. Mutta vauhtimen korkin välistä alkaa tulla nestettä välittömästi kovemmilla kierroksilla. Lisäsin toisen paisarin, mutta ei auta. Ilman termaria toimii, mutta muuten ei.

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Jäähdyttimen riittävyys?

Viesti Kirjoittaja matti » 16.10.2017 18:39

ms.venla kirjoitti:Luulen että lämmönvaihtimessa riittää teho, kun se on tehdasvalmisteinen ja juuri tohon koneeseen. Myös raakavesipumpussa riittää yty, vettä tulee putken täydeltä. Mutta vauhtimen korkin välistä alkaa tulla nestettä välittömästi kovemmilla kierroksilla. Lisäsin toisen paisarin, mutta ei auta. Ilman termaria toimii, mutta muuten ei.
Tuntuis, että lämmönvaihtimen läpivirtaus ahdistaisi, onko se mahdollista, eikä keittämisestä olisikaan kyse???
Vesipumppu työntää nesteen lv-ylätilaan eikä se ehdi mennä läpi alas vaan pyrkii ulos korkista???
Onko se l-vaihdin ollut auki? vois pestä kunnolla jos vaikka ruostetta tms

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Jäähdyttimen riittävyys?

Viesti Kirjoittaja Northling » 16.10.2017 18:44

Moro

Asiasta sen enempää en tiedä, mutta törmäsin tapaukseen, jossa oli merivesipumpun impelleri mennyt murusiksi ja tukkinut lämmönvaihtimen ja kone keitti.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Vastaa Viestiin